2
pointer
EAs presskonferens: the review
Skrivet 2014-06-10 11:05, av Mats Nylund

Detta inlägg publicerades från början på Nördigt.nu.

Electronic Arts inledde sin presskonferens lite mer traditionellt än Microsoft, nämligen med att en höjdare från bolaget berättade hur otroligt awesome de är och hur bra det går för dem. Och att de fokuserar på spel, men det gjorde de faktiskt under resten av konfan, så det kan jag förlåta.

Först ut var Star Wars: Battlefront. Som lika gärna hade kunnat heta Battlefield: Star Wars, förstås. Vi fick se hur DICE återskapar landskapen från filmerna – ja, de har faktiskt åkt dit och scannat rätt platser. Det här kan inte bli dåligt. Eller rättare sagt, det borde inte bli dåligt, DICE-folket är helt rätt sorts nördar för att lyckas med ett sådant här projekt.

Strax därefter kom vi till Dragon Age: Inquisition. Här fick vi se lite karaktärer som du kommer att kunna springa omkring med, och även styra direkt om du vill. Och tack, tack för att Bioware inte låtsades spela live på jätteskärmen. Det är alltid lika pinsamt när någon stackars utvecklare skyfflas ut på scenen för att vicka på handkontrollen som om allt inte var inspelat en vecka i förväg. Eller förrenderat, för den delen. Här fick vi se lite gameplay, som såg förbannat kul ut, men slapp pinsamheter. Starkt jobbat.

Bioware hade mer att säga: de jobbar på ett nytt Mass Effect – ingen större överraskning för någon, även om jag är förvånad över att det tagit dem så lång tid att börja prata om det. Kan båda gott, att de tar tid på sig och verkligen försöker ta serien i en oväntad riktning. Och jag måste medge att jag fick gåshud när jag hörde de första stroferna av musiken – jag vill ha mer ME! Ska även innehålla "new people to fall in love with", vilket vi alla vet innebär att du kommer att kunna ligga runt med fler companions än någonsin.

De nämnde dessutom att Edmonton-Bioware jobbar på ett helt nytt IP. Utan att säga vad det är. Fan ta er, Bioware, men vi älskar er förstås ändå.

The Sims 4! Synd bara att presentationen var sövande generisk och att filmen som visades var sämre och innehöll mindre information än vad som redan finnns på Youtube. Men skit samma, alla älskar The Sims och jag vet redan att jag kommer att lägga hundratals timmar bara i karaktärseditorn, för att inte tala om med att spela, när det kommer i höst. Men varför hade de med Barack Obama med jätteöron som sim? Var det något slags politiskt budskap som jag missade?

Så var det dags för sport. UFC, för att vara exakt. Jag lyssnade inte så noga, men jag hann uppfatta att de minsann inte är rädda för att skända Bruce Lees grav för att tjäna en hacka. Stay classy, EA. Därefter följde årets version av "i år är allt annorlunda i NHL, det här är en revolution i sportspelsgenren". Det revolutionerande den här gången är tydligen att publiken innehåller lite snyggare kloner och att spelarna gör roliga saker på isen. Vilket ingen någonsin kommer att se, eftersom alla spelar i från-ovan-vyn så att de kan se vad de gör. Jag tror faktiskt inte att någon hade märkt om EA bara skitit i att uppdatera grafikmotorn sedan NHL 95 – i praktiken har alla spel i serien sett likadana ut från spelarens perspektiv sedan dess.

Så kliver äntligen Patrick Söderlund ut på scenen för att presentera DICEs nya… Nej visst ja, han är ju inte på DICE längre. Det är Criterions nya spel som ska introduceras, samma som de gamla, fast denna gång med helikoptrar, vattenskotrar och snöskotrar, allt i förstapersonsperspektiv. Sade de vad spelet hette? I sådana fall missade jag det, men det är klart att det här blir kul, på det där maffiga Criterion-viset. Och det är klart att jag kommer att bli irriterad när Hedlund slår mitt helikopterrekord och vara tvungen att sitta uppe hela natten för att ta tillbaka det. Men vet någon vad spelet ska heta?

Golf i Frostbite 3 fick mig att vilja skämta om "levolution". Tills jag insåg att det faktiskt ÄR en grej i spelet! En kryssare från Battlefield 4 kraschar in i en golfbana, bland annat. I övrigt världens tråkigaste sport i vanlig ordning. Och det räcker inte med det, Madden ska avhandlas också. När det är klart, inklusive en video som visar oanade mängder fotbollspelarröv i närbild, applåderar båda de personer i publiken som bryr sig.

Dawngate är ett MOBA, men jag tror att de säger "mobile" på scenen. Därför blir jag förvånad över hur bra det ser ut. Sedan snackar de mest om hur mycket de lyssnar på spelarna, testar i fokusgrupper och liknande. Vilket får mig att sluta mig till att det här kommer att bli en sorglig soppa, men vem vet, det kan bli kul. Och kanske sno någon enstaka procent av marknaden.

DICE får äntligen visa upp Mirror's Edge 2! Och det ser… inte fantastiskt ut, åtminstone inte visuellt. Det beror givetvis på att de visar kod som är så tidig att den normalt inte ens skulle visas upp för chefen, men här får vi se risiga, halvfärdiga nivåer och skisser på arton olika sorters Faith. Fascinerande, även om jag sett sådant tidigare: det är inte ofta en studio vågar visa upp så ofärdiga grejor för allmänheten. Än mindre för pressen, som ofelbart skriver om det som om de fått se det färdiga spelet och sedan blir besvikna och rage:ar om det i evighetslånga blogginlägg när spelet inte ser ut som det gjorde i deras huvud. Jag hoppas innerligt att det här blir bra. Tyvärr nämns striderna ofta i videon, och då den biten var helt avskyvärd i ettan är jag lite orolig.

Så mer sport. FIFA 15. Spelarna har känslor och minnen. Känns mer som en The Sims-expansion när de snackar om det, men på skärmen ser det ut som det alltid har gjort. Är det bara jag, eller är det inte dags för lite damfotboll i de här spelen?

Presskonferensen avslutas givetvis med Battlefield: Tjuv och Polis, eller som DICE envisas med att kalla det, Hardline. Det är Battlefield 4 med en tunn fernissa av actionfilm. Det ser lite fånigt ut när bankrånare flyger helikopter, skjuter raketgevär och hoppar fallskärm över LA. Men varför fixa sådant som inte är trasigt? BF funkar, det här är en version av det i ny, fräsch miljö och vi kommer säkerligen ha skitkul med det. Hardline-Betan släpps samtidigt som presskonferensen slutar och pöbeln jublar. Varför jublar folk på presskonferenser? Jublar presskåren när riksdagen tar paus också? Det är tragiskt att se att så stor del av spelpressen fortfarande verkar bestå av okritiska fanboys.

Det är lite för tidigt att uttala sig om vem som "vann" än. Men EA visade betydligt fler intressanta spel än Microsoft, även om de i vanlig ordning hade en hel del skittråkig sport, om än inte samlad i det traditionellt sövande sportblocket i mitten. Och de har Bioware, vilket egentligen räcker för att tillfredsställa mig. Någon som kan fixa in mig som manusförfattare på Mass Effect: Next Gen?

0
pointer
Microsofts presskonferens: the review
Skrivet 2014-06-10 11:00, av Mats Nylund

Detta inlägg publicerades från början på Nördigt.nu.

Microsoft har haft sin årliga presskonferens inför E3, och jag tittade givetvis. Jag försökte chatta också, med varierande resultat – jag måste ju sprida min dagliga dos galla! Här följer min någorlunda kronologiska genomgång av det som fångade min uppmärksamhet under presskonferensens gång.

Det börjar lovande – här ska vi bara snacka om spel, inget annat. Microsoft vill uppenbarligen undvika förra årets misstag, då det kändes som om de helt glömt bort att man kan ha sin spelkonsol att spela spel på. I år ska det bli annorlunda, sägs det. Och så börjar de med…

Call of Duty: Advanced Warfare. Är det någon som bryr sig om CoD längre? Jag kom på mig själv med att hellre stirra på tapeten bakom min skärm än på det som hände PÅ nämnda skärm. Near future-soldater skjuter sig igenom en lång korridor full av fiender och midjehöga betongsuggor. Igen. Den här gången har de hunter-killers från Terminator och magiska jetpacks. Woohoo!

Forza Horizon 2 utannonseras av mina hjältar på Turn 10. Horizon är det enda Forza-spel som hittills gjort mig lite besviken. Men jag är en gigantisk Dan Greenawalt-fanboy, så jag väljer att tro att det här blir ett nytt Test Drive Unlimited, fast med realistisk bilfysik och utan de fåniga bitarna.

Evolve har jag följt ett tag. Och att samarbeta mot ett övermäktigt monster med fyra olika klasser verkar faktiskt som en fantastisk idé. Som ett bättre Left4Dead ungefär. Men det kommer förmodligen inte att vara lika roligt att spela som monstret, som ensamt måste käka upp sig för att kunna utvecklas och ändå få spö av de andra fyra spelarna i slutänden. Så länge jag slipper spela monster kommer jag nog att gilla det här.

Assassin's Creed: Unity: AssCreed har gått på tomgång länge nu, med undantag för de fantastiska båtbitarna i fyran. Unity verkar inte ändra på det, och det enda som visades upp var ett multiplayerläge där fyra über-assassins dödade sig igenom halva Paris under revolutionen. En cool era i och för sig, så det här kan nog bli kul, men måste det vara så jäkla många uppdrag där man skuggar någon? Och var är mitt piratskepp!

Dragon Age Inquisition: Jag blinkade visst, så jag missade hela 2-sekunderstrailern. Blir förhoppningsvis mer av den varan hos EA.

Sunset Overdrive har inte fattat att ett spel som drar metaskämt måste kunna distansera sig från det det skämtar om. Sunset Overdrive skämtar om tråkiga bossfighter, mitt under en tråkig bossfight. Det ser galet och överdrivet ut, men det känns krystat. Jag får en känsla av att det här skämtet inte kommer att hålla mer än en medellång tutorial innan man hellre vill spela något som försöker göra något nytt på riktigt, inte bara snackar om det.

Halo! Ett nytt Halo-spel! Eller nej, det var det visst inte. En samling banor och spel vi tröttnade på för fem år sedan är det nya heta från Bungie. Eller är det ens från Bungie? Behöver de verkligen vara inblandade? Frågan är varför Microsoft inte bara släpper en nyutgåva av Kramgoa Låtar 42 med Vikingarna på en gång. Det kanske kommer som DLC, kolla under "gammal skåpmat"-fliken på XBone Live.

Ori är Studio Ghibli: The Game! Jag vill spela det nu! Insite: Ett nytt spel från Playdead, skaparna av Limbo. Även detta spel har en unik grafisk stil och en vemodig känsla, så detta ser jag verkligen fram emot.

Dead Rising 3 får tydligen något slags DLC. Nåja, det första spelet i serien var ju i alla fall bra, kanske ska gräva fram det igen och kötta lite zombier med en motorsåg på en pinne. Och Fable Vaddetnuhette är ett multiplayer-coop-spel där en spelare spelar som skurk. Vänta nu, är inte det samma spel som Evolve, fast med fis-animationer? Jo, det är det. Varför kan de inte bara göra ett nytt Fable-spel? Ett bra, menar jag. Project Spark verkar mindre och mindre intressant varje gång jag ser det. Och jag kan inte låta bli att föreställa mig den enorma mängd penisformade spelvärldar som kommer att översålla nätet samma dag det släpps. Allt bara för att Microsoft vill ha ett eget Little Big Planet.

ID@Xbox: Det kan inte ha varit BARA jag som läste ut det här som "IdiotXbox"? Det mindre lyckade namnvalet till trots så är initiativet att ta in indieutvecklare ett genidrag. Det sägs att samtliga IdiotXbox-spel ska vara plattformsexklusiva, men kände jag inte igen ett par från Steam Early Access? Microsoft räknar väl bort PCn som spelplattform som vanligt. Jag menar, varför skulle de annars ha skapat Games for Windows, som så uppenbart var ägnat att förstöra allt som är kul och vackert med PC-spelande?

Rise of the Tomb Raider är en snygg överraskning, och en uppföljare till det olyckligt döpta Tomb Raider (varför ha versionsnummer när man bara kan återanvända samma namn och hoppas att folk har glömt originalet?). Det här kan väl inte bli annat än bra, efter succén med rebooten förra året?

Överlag imponerade Microsoft med sitt intensiva spelfokus och sin överlag ganska jämna lineup, även om det var mycket traditionella uppföljare, och spel som lika gärna kunde vara uppföljare, i början. Och varför visade de inte upp dans- och musikspelen som de snackade om i förbifarten? Men mot slutet blev det mer intressant, och jag blir faktiskt lite sugen på att skaffa en XBone i höst, trots att MS lyckats ta världens bästa handkontroll och få den att kännas billig och plastig. Vi kanske kan tvinga dem att göra en 360-liknande kontroll till den nya konsolen också?

Avdelningen yrkesskada: Varför har så många "journalister" på sig de blinkande reklamarmbanden? Stoppa skiten i väskan! Det är jävligt pinsamt när folk går omkring i gratisprylar och sladdriga spel-t-shirts i XXL på sådana här event, men det är tyvärr mer regel än undantag. Jag såg en gång en "journalist" från en stor spelsajt samla in sittkuddar som det stod "Microsoft" på efter en av dessa presskonferenser. När han hade en hög lika stor som han själv tog han med sig den och gick, för att sälja dem på Ebay?

Edit: BREAKING NEWS! Microsoft glömde att avsluta presskonferensen med en Halo-trailer! Något är väldigt snett här. Huvuden kommer att rulla i Redmond.

4
pointer
Dagens phishing
Skrivet 2013-10-19 08:28, av Mats Nylund

Bild 864004

Där ser man, precis när jag börjat lita på Gmails spamfilter, får jag både ett Nigeriabrev via SMS och den här lilla juvelen. Är det någon som går på det här? Och kanske ännu intressantare, är det någon som vet vad "jessica" är ute efter? Att få mig att köra en trojan av något slag, antar jag? Vill du ingå i ett botnet och känna dig som en del av något större, är det bara att svara "ja" på "jessicas" fråga, alltså!

7
pointer
I lastbilarnas värld
Skrivet 2013-10-16 12:17, av Mats Nylund

Som du förmodligen vet älskar jag Euro Truck Simulator 2 från SCS Software. Men även om jag tycker att det är kul att fisa omkring i Polen i min Scania och dra dåliga Peter Kjellin-vitsar, vilar inte SCS på sina lagrar. I ett blogginlägg härom dagen utannonserade de sin onlineportal World of Trucks!


Bild 862178


World of Trucks är en webcommunity där alla som spelar Euro Truck och kommande spel (American Truck Simulator, Euro Coach Simulator med flera) kan gå in och registrera sig. Där hittar du sedan ett galleri du kan använda för att visa upp din nya, illrosa Volvo FH-16 (vadå, har inte alla en sådan?), designa din egen personliga nummerskylt (som sedan automagiskt dyker upp på din lastbil i spelet) och göra en even avatar både till spelet och websidan. Dessutom kommer spelet i och med patch 1.6 att få en fotofunktion, så att du kan ta selfies medan du kör 12 ton leksaker till Köln. Ett slags Facebook för lastbilar, med andra ord. Eller, kanske mer korrekt, ett Battlelog för lastbilssimulatorer.

Som du märker påverkar funktionerna som utannonserats inte direkt det du gör i spelet. Förutom din förares skönhet, kanske. Min är så otroligt ful att jag klickar mig förbi menyskärmen så fort jag någonsin kan. Nu kan jag råda bot på det, eller kanske bara skapa ett ännu värre missfoster. Eller – hemska tanke – använda en bild på mig själv. Tankend är i alla fall att utvidga denna lastbilsvärld så att den, när allt är klart bakom kulisserna, kan användas till t ex användarskapade tävlingar eller liknande. Ett slags multiplayerläge utan multiplayer, ungefär som communitydelen i The Hunter, ett annat av mina stora favoritspel. Det här är inte bli ett spel i sig, snarare ett kitt som binder samman ett antal olika, lastbilsrelaterade spel. Om du föreställde dig 24-mannalag av lastbilar som kämpar för att putta ner varandra i Hollands kanaler, lär du bli besviken.

World of Trucks körs igång som beta någon gång denna vecka, och har du spelet kan du då registrera ditt serienummer för att skapa ett konto. Är det bara jag som knappt kan vänta?

Bonuspoäng (och ett beklagande för att du är lika gammal som jag) om du tog barnprogramsreferensen i rubriken. Denna bloggpost publicerades först på Nördigt.nu.

5
pointer
Dagens phishing-mail
Skrivet 2013-06-12 13:50, av Mats Nylund

Idag återkommer en gammal favorit: Phishing-mailen! Denna gång är det inte den skarpaste kniven i lådan som försöker fiska kontouppgifter, eftersom idioten ifråga bara ändrat till kontonamn på Yahoo-mailen till "noreply@battle.net". Visst, vid en hastig anblick ser det kanske ut som om mailet kommer därifrån, men de flesta mailklienter (t ex Gmail) visar även adressen, som klart och tydligt är karinaquartarollo@yahoo.com.br.

Grattis "Karina", du klarade inte ens att spoofa din email! Det är nog inte riktigt dags att sluta jobba och börja med bedrägerier på heltid ännu.

Greetings!

account:MITT KONTO BORTTAGET

We have already noted that you are trying to sell your personal World of Warcraft Diablo III account.
Terms of Use

It will be ongoing for further investigation by Blizzard Entertainment's employees.
If you wish to not get your account suspended you should immediately verify your account ownership. You must complete the steps below to secure the account and your computer.

STEP 1: ACCOUNT INVESTIGATION
We now provide a secure website for you to verify that you have taken the appropriate steps to secure the account, your computer, and your email address. Please go to this site and follow the instructions:
http://us.blizzard.com/support/article/securitywe
bform


STEP 2: VERIFY YOUR SUBMISSION WAS RECEIVED
We will contact you with further instructions once we have received and processed your submission. If you do not receive a reply within 48 hours of submitting this form, please resend it from the address listed above.

Please be aware that if unauthorized access to this account, it may lead to further action against the account.

Fare Thee Well,

Game Master Dunarthra
Customer Services
Blizzard Entertainment


Länken i mailet ovan leder givetvis inte till Blizzard (även om den gör det här, eftersom FZ:s bloggmotor automatiskt gör korrekta länkar av URL:er), utan till adressen www.bate-vj.tk/cert, som jag utan att kolla kan avslöja är en phishing-sida som ser ut nästan exakt som Blizzards officiella, men som istället för att hjälpa dig behålla ditt konto, skickar dina inloggningsuppgifter till "Karina", som antingen säljer dem vidare eller använder dem för att sno allt du köpt på Battle.net.

Det här är inte bara fult, illa skrivet och jävligt amatörmässigt. Det är också, dessvärre, representativt för den här sortens bedrägerier. Och folk går uppenbarligen på det! Det kanske behövs något slags körkort för att få tillgång till internet, trots allt.

7
pointer
Sony lär av MS misstag?
Skrivet 2013-06-11 11:47, av Mats Nylund

Jag har inte sett Sonys presskonferens ännu, men redan nu har jag förstått att Sony - som traditionellt har en marknadsavdelning som verkar gå på väldigt kraftiga piller - helt enkelt har tagit allt Microsoft sagt om begagnat och integritetspolicy på XBone, och gjort raka motsatsen. Playstation 4 kommer inte att filma dig när du sover, den behöver inte suga i sig modersmjölk via nätet en gång om dagen och du får göra vad fan du vill med spelen när du väl betalat för dem.

Bravo!

1
pointer
Jag och Nördigt pratar E3 live!
Skrivet 2013-06-10 14:27, av Mats Nylund

Ikväll är det dags för den årliga Live-sändningen med Nördigt-gänget. Nåja, årlig i den bemärkelsen att vi gjorde det här även när de gjorde RadioGamer. Nu har podcasten bytt namn, men vi tänker ändå sitta och snacka skit om Microsoft under deras presskonferens ikväll. Se Nördigt-bloggen för mer info om det.

Så vad väntar jag mig då av dagens och morgondagens presskonferenser från Microsoft, Sony och Nintendo - nej visst ja, de hade visst inget att visa i år, så det blir ingen Nintendo-konfa! Men från Sony väntar jag mig att åtminstone få se deras nya, vackra (förhoppningsvis) konsol. Och från Microsoft väntar jag mig dels ett digert spelbibliotek till släppet av XBone, samt att samtliga chefer på företaget böjer knä på scenen och ber om ursäkt för att de vill bestämma vad vi får göra med en maskin vi precis betalat 5000 spänn för.

Mer gubbgnäll ikväll, och imorgon. Missa inte det!

16
pointer
Microsoft: Vänskap = 30 dagar på Live
Skrivet 2013-06-07 11:50, av Mats Nylund

Som ni kan se i en nyhetspost här på FZ idag, har Microsoft gått ut och förklarar närmare hur Xbox One kommer att fungera rättighetsmässigt. Och det verkar inte som om den kommer att fungera alls.

Din Xbox One måste koppla upp sig minst en gång var 24:e timme för att fungera. En gång i timmen om du använder någon annans konsol för att spela spel ur ditt online-bibliotek. Om du inte har någon internetuppkoppling, eller om den av någon anledning inte funkar, har du alltså bara köpt världens fulaste, dyraste fjärrkontroll. Du köper alltså en plastbytta med elektronikprylar för (gissningsvis) 5000 spänn, men Microsoft förbehåller sig ändå rätten att bestämma om du får använda den eller inte.

En god nyhet är att upp till tio familjemedlemmar kan dela på ett spelbibliotek (vilket jag antar är något slags Steam-klon, som - gissar jag - kommer att heta något i stil med "Xbox LiveOn"). Hushåll med elva medlemmar göre sig icke besvär. Du kan inte heller dela spel med vänner, eller ens låna ut spel till vänner.

Nej, vänta, du KAN låna ut spel till vänner. Om Microsoft har bestämt att de är dina vänner, förstås. Det är nämligen inte du som avgör vilka dina vänner är längre, det är Microsoft. Om någon varit på din vänlista på Xbox One i minst 30 dagar, är ni officiellt MS-buddies och då kan du ge bort ditt spel till personen ifråga. En gång. Vilket innebär att du inte kan låna ut ett spel, för när du får tillbaka det är det i sådana fall en obrukbar plastbit som du möjligen kan använda som glasunderlägg.

Observera språkbruket. Du kan GE BORT ett spel. Du kan inte låna ut spel. Du kan inte kopiera spel, och även om det går att krångla sig runt det (med en 30-dagars väntetid, då) så gör Microsoft allt som står i deras makt, plus en del som egentligen INTE står i deras makt, enligt svensk lagstiftning, för att förinta begagnatmarknaden. Intressant nog är det enligt svensk lag tillåtet att göra de modifieringar som krävs för att man ska kunna använda en produkt på avsett sätt. Den första som knäcker ett Xbox One-spel lär bli rik!

Om du köper en Xbox One ger du alltså Microsoft rätten att bestämma följande:
- Vilka dina familjemedlemmar är.
- Huruvida din hemelektronik fungerar eller inte.
- Vilka dina vänner är.
- Att ett spel är en engångsartikel som bara funkar två gånger.
- Att svensk lagstiftning inte gäller Microsoft.

Jag har tidigare klagat på Sonys helt sinnessjuka marknadsavdelning, och Nintendos oförmåga att få allmänheten att förstå att de släppt en ny konsol (jag lovar att din mamma fortfarande tror att Wii U är en sorts iPad). Men det här, det här är en helt ny nivå av självgodhet, ren idioti och arrogans.

Ingen kommer givetvis att orka driva något mål om det här mot Microsoft, de kommer bara att skita i att köpa Xbox One istället. Vilket Microsoft borde inse. Men då deras marknadsföringsstrategi verkar vara att rikta sin nya, fantastiska spelkonsol mot folk som inte vet vad spel är, och inte är intresserade, så är det nog helt enkelt så att de inte har alla hästar i stallet. Ett par myror ifrån en komplett picknick. Hissen går inte hela vägen upp i Redmond. Ja, du fattar.

8
pointer
Har SimCity någon AI?
Skrivet 2013-03-08 21:04, av Mats Nylund

Jag vet, det är inte många som faktiskt har fått spela SimCity än, inte ens de av er som har betalat dyra pengar för nöjet att sitta och titta på en evig rad 20-minutersnedräkningar i launchern. Men jag har faktiskt hunnit med några timmars speltid. Fördelen med att jobba hemma är att man kan logga på på morgonen, då det finns plats på servrarna - för än idag, fyra dagar efter release, har EA inte lyckats göra något åt det misslyckade kopieringsskydd som förstör för alla SimCity-köpare, det är fortfarande lika katastrofalt dåligt som på releasedagen.

Den tid jag trots allt fick tillbringa med spelet har dock fått ett par frågetecken att uppenbara sig. Även om jag faktiskt gillar det, och knappt kan sluta spela, så börjar jag undra varför EA/Maxis inte verkar tycka att dina simmar behöver någon AI? Det verkar som om varje sim åker från ett hus på morgonen varje dag, stannar när den hittar ett jobb, och jobbar där till kvällen, då den letar reda på närmaste lediga hus och 'bor' där över natten. Det har bland annat resulterat i ett en av mina städer råkade ut för en härdsmälta, efter att jag råkat bygga billiga kvarter närmast kärnkraftverket, och de outbildade white-trash-simmar som bodde där helt enkelt hann före de välutbildade arbetare som hade behövts för att sköta kraftverket på ett säkert sätt. Idioti. Och då talar jag inte om simmarna, utan den som kom på idén att sköta jobbsystemet på detta märkliga vis.

Detsamma gäller brand-, polisbilar och ambulanser. Om jag har tjugo brandbilar och det börjar brinna på tre ställen samtidigt, åker ALLA tjugo brandbilar till den närmaste branden. När den är släckt åker de alla i rad, utan att använda sirenen för att ta sig förbi bilköer eller rödljus, i sakta mak till nästa. Ofta tar de ett par varv kring kvarteret först, för att hamna på rätt sida av gatan, för vända går uppenbarligen inte. Därefter släcker de den branden, om de hinner, och under tiden brinner hus nummer tre ner. Brandikonen börjar blinka och min brandchef kräver fler bilar, eftersom de inte hann fram till den senaste branden. Och detta är om systemet funkar som avsett - ibland fastnar brandbilarna helt enkelt vid ett rödljus och blir stående där i all evighet. Eller åtminstone tills hela staden brunnit ner runt dem. Med den här AI:n är femhundra brandbilar samma sak som en brandbil i praktiken.

The fuck? Varför skickas inte lagom många bilar till varje brand? Det här märkliga valet av AI-algoritm får dessutom bisarra bieffekter, som att en väl utbyggd lokaltrafik kan göra trafikproblemen VÄRRE än innan, då alla dina femtio bussar åker på rad från hållplats till hållplats och i praktiken spärrar av hela staden.

Trots att det är mycket som är bra med SimCity, måste jag erkänna att den här gigantiska bristen i AI:n nästan förstör nöjet för mig. Det spelar ingen roll hur bra jag planerar min stad, hur många brandstationer och polisstationer jag placerar ut, när alla mina simmar uppenbarligen fick genomgå en frontallobotomi innan de flyttade in i Matslunda. Jag hoppas att vi kan få det här patchat, så här dålig AI kan faktiskt inte få förekomma i ett strategispel år 2013.

Reddit finns en intressant tråd, där både luttrade spelutvecklare och kreti och pleti ger sin syn på saken. Läs den, jag hittade några intressanta insikter där, som får mig att fundera på om EA och Maxis verkligen inte hade råd att ge spelet de fem minuter extra utvecklingstid det hade tagit att fixa det här problemet.

Ytterligare ett irritationsmoment: Man hade ju kunnat tro att fördelen med always-online-kravet skulle vara att du kan logga på och omedelbart ha tillgång till dina sparade städer. Det har du inte. Loggar du på fel server, måste du spela igenom tutorialen igen, varpå du får logga av, försöka komma ihåg vilken server du spelade på senaste, logga på den (om det går) och DÄR hittar du dina sparade städer.

Jag har tidigare skrivit om hur jag gläder mig åt att EA lärt sig av gamla synder, som till exempel när de slaktade Westwood. Nu börjar jag ångra att jag skrev det, för det här är cyniskt, girigt och rent av förolämpande. Så här behandlar man inte sina kunder om man vill att de ska komma tillbaka.

Maxis Lucy Bradshaw verkar dock har rätt attityd.

14
pointer
EA straffar dig om du köper Simcity
Skrivet 2013-03-07 12:21, av Mats Nylund

Jag har jobbat hela förmiddagen. Nu ska jag äntligen få prova lite Simcity, ett spel jag sett fram emot sedan... ja, sedan det förra spelet släpptes egentligen.

Det har varit lite problem med servrarna i USA, så jag räknar med lite väntetid. Först ska en patch laddas ner. Det tar sådär en halvtimme, men allt verkar ändå funka helt okej. Spelet startar, även om sådär vart tionde klick måste göras om, eftersom spelet inte får kontakt med servern. Vänta nu...

Kollar Simcity VARJE KLICK JAG GÖR med EA? Måste jag be pappa EA om tillstånd att ens trycka ner min musknapp, varje gång? Ja, tydligen, eller åtminstone verkar det så när jag inte ens kan kolla serverbrowsern utan att få otaliga felmeddelanden. Därefter lyckas jag hitta en region jag gillar, klickar på en stad som ser bra ut och klickar på 'välj' (ja, det är på svenska, nej det finns ingen möjlighet att välja språk) och får ett felmeddelande. Om och om och om igen. I en timme.

Jag försöker starta ett privat spel. Det borde väl ändå gå att testa en stad på sin egen dator, utan andra spelare. Eller?

Svaret är nej, det går inte. I Simcity kan du inte ens bygga en egen, privat stad i sandlådeläget om EA inte uttryckligen säger att det är okej varje gång du klickar på 'välj'. Om spelservrarna är lite hårt belastade kan du inte ens starta spelet.

Jag vet att det är fysiskt - eller åtminstone ekonomiskt - omöjligt att ha den serverkapacitet som krävs för att det ska funka för alla första dagen. Det är därför alla MMORPG-releaser alltid är katastrofala. Men jag fattar inte varför EA valt att begränsa vad som i praktiken är ett singelplayerspel med community-funktioner på det här idiotiska sättet. Jag har i ärlighetens namn inte ens betala för min kopia (en liten perk som gravt underbetald spelskribent), men jag känner mig ändå hånad. Hur de av er som lagt 500 spänn på nöjet att klicka på felmeddelanden om och om igen känner vill jag inte ens tänka på.

Always-online-DRM är bajs, hindrar inte piratkopiering och straffar aktivt de som är laglydiga och faktiskt betalar för sina spel. Patcha bort det idag, EA.

Nästa sida »
En redaktörs försvarstal
Mats Nylund
Mats Nylund
Stockholm
Mats Nylund har skrivit om spel sedan 1997, och varit redaktör för PC Gamer och Super PLAY. För närvarande skriver han recensioner åt landets tidningar via TT Spektra, bloggar på FZ och tillbringar fritiden med spelande, foto och segelfl
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 369112
Senaste veckan: 458
I dag: 25
FZ