6
pointer
Bra design står emot tidens tand
Skrivet 2012-02-27 22:45, av Nosnos

Har spenderat de senaste kvällarna med att spela alla tre delar i Jak & Daxter Trilogy som ju är HD-samlingen av Naughty Dogs klassiska PS2-titlar. Recension kommer inom de närmsta dagarna, men tänkte redan nu bara konstatera att spel med bra design gör spel underhållande även om de inte längre är så tekniskt imponerande. Alla spel skulle inte lämpa sig att släppa i "nya" versioner med något uppdaterad grafik. Faktum är nog att majoriteten av äldre spel inte skulle bli kul att spela om de såg fick en hypermodern motor som drev dem fram. Speciellt om du redan tagit dig igenom dem.

Men sen så finns det ju dock de där spelen som är sådär genuint bra att det inte tycks spela någon roll att de inte bjuder på något ögongodis. Det kan vara att de har en fantastiskt story, bjuder upp till fantastiskt onlinespelande eller att de "bara" har en fantastisk speldesign som gör den roliga oavsett. Jak tillhör tveklöst den sista kategorin.

Har ofta önskat mig nyversioner av klassiska spel i ett hopp om att de ska få nytt liv och bli sådär fantastiskt bra som de var första gången. System Shock 1 och 2 är typexempel på det, men frågan är om det verkligen skulle fungera nu? Inte utan visst förfinande vad gäller spelmekanik skulle jag tro och då är det två av mina absoluta favoritspel. Hur skulle LucasArts peka och klick-äventyr hålla? Visst skulle vi som var med på den "gamla goda tiden" uppskatta nostalgitrippen, men skulle de verkligen vara underhållande för de som aldrig upplevde dem som unga (eller iaf yngre)?

Och om man går ännu längre tillbaka... Har sedan många många många år tillbaka suktat efter ett riktigt bra friidrotts eller OS-spel. Minns ju hur kul det var med Decathelon och Epyx olika Games-spel (Summer, World, etc) men hur länge skulle de vara intressanta idag? Förmodligen inte så mycket ändå... Ett väldigt aktuellt exempel är ju Syndicate som ju fått en ny version som är helt olik originalet sett till upplägg. Många gormar om att de vill ha en uppföljare som är precis som originalet. Jag är tveksam till hur populärt det hade blivit.

Så vad tror ni. Vilka andra klassiska spel tror ni skulle klara av dagens konkurrens och vilka skulle falla pladask? Viktigt här är ju att frånse sina egna nostalgiska känslor, för de är ju just nostalgi och det har en tendens att falla pladask när man väl får uppleva det igen...

Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
  • walter_iego
    walter_iego 2012-02-27 23:33
    Lands of Lore :)
  • tokiih
    tokiih 2012-02-27 23:37
    Jag tror att ett "problem" i det hela är att allt är så mycket större kring spel idag. Större studios, utvecklingskostnader, fler potentiella spelare att nå ut till, m.m. gör ju att man har mindre utrymme att chansa. Därför hittas många av de bättre spelen, i min mening, bland indie i stället.

    Vidare tycker jag att allt snack om nostalgi och bakåtsträvande känns lite överdrivet. Så oerhört mycket tycker jag inte att spelen har utvecklats (snarare tvärtom i vissa fall) och jag tror absolut att det finns publik för mer "traditionella" spel fortfarande. Kickstarter-framgångarna för att återuppliva gamla spel tyder ju på att ett intresse finns i alla fall. Sedan om det i slutändan renderar i många sålda exemplar är ju en helt annan fråga förstås. Machinarium är för övrigt ett utmärkt exempel på att gammal spelmekanik fortfarande håller om det görs rätt.
  • toern
    toern 2012-02-28 01:29
    Det finns mist en videogenomgång av Full Throttle på du-tuben som jag satt och såg igenom nyligen, det var en riktig nostalgitripp måste jag säga. Spelet var ju relativt kort, men det såg fortfarande riktigt mysigt ut!

    Sedan så har jag planerat att spela igenom BG-spelen snart, det börjar bli några år nu. Jag tror att generellt så finns det en hel del isometriska spel som inte alls skulle vara lika bra med 3d-grafik, då de ofta hade så genomarbetad bakgrund. BG2 som exempel med de vackra, detaljerade omgivningarna som verkligen satte stämningen.
  • Nosnos
    Nosnos Admin FZ-supporter 2012-02-28 10:04
    Visst finns det en publik för äldre spel med gammal design, men även om jag gillade Baldurs Gate när det kom (eller Lands of Lore för den delen) så är jag tyvärr tveksam till om jag skulle vara motiverad nog till att spela igenom dem i dagsläget. Jag hoppas jag har fel, men samtidigt så har jag blivit så bortskämd av Mass Effect, Dragon Age (ettan), Skyrim, etc etc att det nog inte hade knepigt att ta sig an ett BG som såg ut och spelade som det BG vi känner och älskar.
  • Cane
    Cane 2012-02-28 13:12
    Spelat både Baldurs gate, X-Com, Jagged alliance 2 och alla håller lika bra idag som de gjorde första gången man spelade dem. De enda personerna som skriker "av med nostalgiglasögonen" är de stackarna som har helt och hållet fördummats av nutidens spel och är beroende av alla hjälpmedel för att kunna klara sig genom spel. Vi som gillar utmaningar och bra gameplay har inga problem att spela de äldre spelen
  • Nosnos
    Nosnos Admin FZ-supporter 2012-02-28 14:25
    Cane skrev:
    Spelat både Baldurs gate, X-Com, Jagged alliance 2 och alla håller lika bra idag som de gjorde första gången man spelade dem. De enda personerna som skriker "av med nostalgiglasögonen" är de stackarna som har helt och hållet fördummats av nutidens spel och är beroende av alla hjälpmedel för att kunna klara sig genom spel. Vi som gillar utmaningar och bra gameplay har inga problem att spela de äldre spelen


    Håller med till viss del, men även om jag gillar utmanande spel så tycker jag att man måste skilja på de som är utmanande för att de är svåra och de som är utmanande för att de är knepiga att spela. Den första kategorin är underbar tycker jag och alltför få såna spel släpps idag, Dark Souls är ju ett av få lysande undantag där. Kategorin nummer två är skulle jag säga ännu mer ovanlig idag och det är jag bara glad för. Visst innebär det att många spel har blivit "fördummade" med tutorias, autoaim, etc men hellre det än att de är svåra att spela. Nu säger jag inte att Baldurs Gate eller Jagged Alliance är svåra att spela, för det är de inte, men just när man diskuterar utmaningar och äldre spel så var ju många äldre spel svåra just för att de var en pain in the ass att lära sig grunderna i. Samtidigt så var ju vissa otroligt simpla också, Pac-man eller Dig-Dug är ju inte så knepiga tex :)

    Sen så tycker jag att lika väl som man inte ska skriva "av med nostalgiglasögonen" så ska man inte bara hävda att allting var bättre för och att allting fördummats. Det är en enkel slutsats att dra och i många fall korrekt eftersom spel blivit så otroligt mer spritt än tidigare. Den stämmer dock inte alltid. FPS-genren blir ju egentligen inte mer fördummad. Jämför komplexiteten i första Wolfenstein med ett modernt FPS, där kan man ju snarare se att det går åt motsatt håll. Däremot så har de ju inte blivit svårare att klara, men det beror ju inte på bristande komplexitet.

    En genre där jag emellertid verkligen tycker att det blivit lite för simpelt är rpgs där du inventoryt bara tycks bli mindre och möjligheterna att skräddarsy din karaktär och utrustning allt färre.

    Men men egentligen har ju allt fördummats sedan tidpunkten då vi började kunna spara när vi ville :)
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Simon - varken mer eller mindre
Nosnos
Nosnos
Bagarmossen
"Gammal" FZ-redaktör som på senare år upptäckt att livet har mycket att erbjuda. Förvänta dig därför texter om allt från obskyra indiespel, retrotitlar, gymanekdoter, matlagning och stockholms nattliv. Allt i en härlig (?) röra...
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 1153617
Senaste veckan: 4249
I dag: 209
FZ