16
pointer
Vad vill du veta om Deus Ex HR?
Skrivet 2011-05-18 11:31, av Raging Ronin

Den senaste tiden har jag lirat ett av årets mest efterlängtade spel. Förtitten på Human Revolution läser ni i juninumret, men snäll som jag är, tänkte jag att ni kan få kasta frågor och tankar till mig, och så svarar jag efter bästa förmåga. Ska vi säga så?

Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
  • Ullvanten
    Ullvanten 2011-05-18 11:44
    EHrm... ALLT tack.
  • MaxC
    MaxC Admin FZ-supporter 2011-05-18 11:51
    Skriv en bloggexklusiv recension på 7000 tecken tack.
  • Raging Ronin
    Raging Ronin Admin 2011-05-18 12:25
    Konstruktiva frågor. Verkligen. :)
  • Vapsyvox
    Vapsyvox 2011-05-18 12:42
    det är väl det goa gamla "är det bättre än föregångarna" som gäller, antar jag.
    själv skulle jag helst vilja veta om det är smidigt(inte konsolströmlinjerat, bara smidigt) och kul
  • Ebeeto
    Ebeeto 2011-05-18 12:44
    Är det lika pissigt som /v/ är övertygade om att det kommer bli? Kortfattat, helt enkelt: Är det Deus Ex på riktigt?
  • Masklin
    Masklin 2011-05-18 13:58
    Får man samma känsla av 'Jag gör minsann inte som spelets skapare antog att man skulle göra, men storyn funkar ändå - fan vad coolt!' ?
  • GeckoYamori
    GeckoYamori 2011-05-18 15:03
    Varför bygger man inte vidare på musiken från ettan?
  • best_jeppe
    best_jeppe 2011-05-18 16:04
    Masklin skrev:
    Får man samma känsla av 'Jag gör minsann inte som spelets skapare antog att man skulle göra, men storyn funkar ändå - fan vad coolt!' ?


    Mmm, måste säga att Deus Ex 1 är det enda spel jag har känt så i. Att man gjorde något som man tycker att utvecklarna inte förväntade sig och sedan så funkade det ändå och vävdes in i storyn. Jag vill gärna ha svar på frågan om det är likadant i HR?

    Sen undrar jag om spelet har blivit "konsolifierat/fördummat" speldesigns-mässigt? Samma fråga igen fast när det gäller kontrollerna? Känns det som att man blir guidad till rätt svar istället för att man får upptäcka själv? Är spelet lika "djupt" som första spelet? Är det Deus Ex-känsla i spelet på det stora hela? Känns det som att ens val faktiskt spelar roll för storyn? Finns det mycket sidouppdrag?
  • Raging Ronin
    Raging Ronin Admin 2011-05-18 19:44
    Vapsyvox skrev:
    det är väl det goa gamla "är det bättre än föregångarna" som gäller, antar jag.
    själv skulle jag helst vilja veta om det är smidigt(inte konsolströmlinjerat, bara smidigt) och kul

    Bättre än föregångarna: en jämförelse är ofrånkomlig, men jag anser egentligen inte att det är särskilt relevant. Låt mig förtydliga: det är inte relevant för 80 % av köparna/spelarna. För oss som lirat dem, visst. Men i det stora hela: nej. Varför? Tio år har gått sedan ettan för det första. Självklart vill man veta om man slarvat med känslan (nej, inte överlag, även om Human Revolution inte kommer bli en framtida klassiker) och om det känns som ett Deus Ex (ja), men när du kör en Saab 93:a, jämför du inte med en Saab 9000. Alltför många hakar upp sig på jämförelsen med framför allt Deus Ex (jag minns inte Invisible War som ett dåligt spel, men det hamnade i kölvattnet efter sin fantastiske storebror). På samma sätt kritiserar de flesta spelet alldeles för lite. (Läs mer om det i min ledare och förtitt.) "OMG, man kan smyga i ventilationsgångar, coolt! Visst, men det kunde man för 10 år sedan också. "OMG, man kan spela på olika sätt, coolt!" Repeat.

    Smidigt som i lättspelat, fritt och kul? Ja. Man vill spela mer, det finns gott om sidouppdrag, du kan spela på vitt olika sätt och när du känner dig redo är det bara att fortsätta längs med huvudspåret, varpå storyn vecklar ut sig på ett intressant sätt. Däremot gör spelet ingen skillnad på HUR du spelar, vilket jag tycker är synd. Somliga påstår att det berömmer dig om du spelar snällt. Fel. Du får lika mycket xp om du gör en snäll som dödlig nedtagning. Du kan också göra en snäll nedtagning och sedan poppa en fiende i huvudet. Ingen skillnad. 2011 hade jag velat se hur spelet anpassar sig, stretar emot eller berömmer dig beroende på din spelstil. Nu finns valen enbart dig för din spelstil och intresses skull. Det är en bra sak, men bra vill förstås ha utmärkt.

    Ebeeto skrev:
    Är det lika pissigt som /v/ är övertygade om att det kommer bli? Kortfattat, helt enkelt: Är det Deus Ex på riktigt?


    Det är absolut inte pissigt. Det är definitivt ganska mycket Deus Ex. Det har Splinter Cell Convictions (Eidos Montreals) smygochgömmekanik kombinerat med originalens hud, inventory, känsla och frihet. Problemet, om man nödvändigtvis ska leta efter sådana, är att det inte för mediet framåt på något sätt. Det har skitsnygg design men är inte snyggt. Det aspirerar på att ha bra ai men har medelmåttig. Det gör inget nytt, inget bättre än någon annan har gjort (eller ja, friheten är väldigt stor, det måste framhållas) och det är inte den stenhårda högerjabben i solas plexus som Deus Ex var. Men nyanser är jäkligt viktigt och bara för att det inte blir ett legendariskt spel betyder inte det att det inte är bra. Varför inte sticka ut hakan och gissa vad spelet får i betyg i PCG i höst? 81-87 %. Kom ihåg var ni läste det först. :)

    Masklin skrev:
    Får man samma känsla av 'Jag gör minsann inte som spelets skapare antog att man skulle göra, men storyn funkar ändå - fan vad coolt!' ?


    Nej det tycker jag inte man får – om man spelat mycket spel överlag. Detta helt enkelt för man har sett mekaniken förut. Som jag skrev ovan: spelet kommer inte med tillräckligt mycket nytt för att du ska känna så. Men å andra sidan, hur mycket skit fick inte Fallout 3 och New Vegas? De var ändå riktigt bra spel som sagt. Trots detta glimrar HR till ibland, när man upptäcker en ny väg in, ett annat sätt att lösa ett problem på. Det ÄR väldigt fritt och väljer du att massakrera hela f-ing polisstationen i ditt sökande efter en hjärna på bårhuset, varsågod. Du offrar något sidouppdrag, men valet är ditt. Det är bra. Dessutom underhåller spelet. Det är spännande och kul och ibland både fängslar och berör det. Dock inte så mycket som jag hoppats (men inte riktigt vågat tro på).

    GeckoYamori skrev:
    Varför bygger man inte vidare på musiken från ettan?


    Tja, det vet jag inte. Men det är ett nytt spel med helt nya figurer i en annan tid, så varför skulle det, egentligen? Det hade väl snarare varit ganska konstigt tycker jag. Menyer, design och musik är bra, men av det jag hörde av in game-musik, hade jag velat ha mer musik. Man hörde samma stycken återkomma.

    best_jeppe skrev:
    Masklin skrev:
    Får man samma känsla av 'Jag gör minsann inte som spelets skapare antog att man skulle göra, men storyn funkar ändå - fan vad coolt!' ?


    Mmm, måste säga att Deus Ex 1 är det enda spel jag har känt så i. Att man gjorde något som man tycker att utvecklarna inte förväntade sig och sedan så funkade det ändå och vävdes in i storyn. Jag vill gärna ha svar på frågan om det är likadant i HR?

    Sen undrar jag om spelet har blivit "konsolifierat/fördummat" speldesigns-mässigt? Samma fråga igen fast när det gäller kontrollerna? Känns det som att man blir guidad till rätt svar istället för att man får upptäcka själv? Är spelet lika "djupt" som första spelet? Är det Deus Ex-känsla i spelet på det stora hela? Känns det som att ens val faktiskt spelar roll för storyn? Finns det mycket sidouppdrag?

    En hel del har jag berört ovan, men angående konsolifieringen: kontrollerna kändes överlag vettiga. Hittade inga större konstigheter där som jag kan minnas. Gällande guidning och "fördumning" har man gjort ett par fina inslag. Alla highlightade objekt och viss hjälp kan man välja bort. Detsamma gäller svårighetsgraden. Du dör lätt redan på "Give me a challenge" (Normal). På "Give me Deus Ex" blir det hårda papper. Det fanns nåt mer där jag tänkte på, men det kommer jag inte på nu. Ytterligare en sak du kan välja bort, är snabbvalsmenyn (samma som fanns i de tidigare spelen). Minns du vad du har var, klicka ur den. Att byta grejer funkar också mkt bättre på pc än konsol, f.ö.
    En del val du gör påverkar storyn, men av det jag spelat, väldigt få. Å andra sidan, påverkade verkligen dina val handlingen i ettan? Inte som jag minns det. Men återigen, det har gått 10 år och man vill ju ha den blandning av frihet, möjligheterna i Fallout och att andras uppfattning om dig ändras efter beslut som i Bioware-spel. Jag ska dock säga att det här är svårt att utvärdera i en förhandskod, om än sjukt stor som den här är.
    Glädjande är att spelet verkar väldigt stabilt. Jag och många med mig har stött på oerhört få buggar överlag.

    Sidouppdrag: ja, en hel del. Spontant gissar jag att en försiktig och nyfiken gamer har att göra åtminstone 35 timmar i spelet, förmodligen lite mer.

    Röster: riktigt bra överlag imo, om man inte stör sig på ganska machostinna sådana.
    Dialoger: intressanta om än inte revolutionerande på något sätt. En stor grej att följa en förhandskod inte ger svar på, är hur mycket dina olika uppgraderingar (augmenteringar) faktiskt påverkar dig och ditt spelande. Det verkar påverka ganska mycket, vilket i så fall är ett plus i kanten till allt jag sagt om story, utveckling och påverkan i story och gameplay.

    Nöjer mig där. Vi lämnar juninummer och maten väntar. Kontra ni under tiden, vetja! :)
  • Kapten Kolja
    Kapten Kolja FZ-supporter 2011-05-19 00:12
    Är det en enkel shooter om rebellen/anarkisten mot systemet/samhällsapparaten? Eller är det ett actionrollspelsäventyr med parallella historier beroende på de val du gör? Bra eller anus?
  • best_jeppe
    best_jeppe 2011-05-19 09:12
    Tack för svaren Ronin. Ska bli intressant att läsa förhandstitten :)
  • Raging Ronin
    Raging Ronin Admin 2011-05-20 10:33
    Kolja: en så intrikat snirklig och förgrenande stig verkar inte storyn ta. Det är däremot det som är svårast att svara på enbart baserat på förhandskoden. Det kan mycket väl förgrena sig mer längre fram. Bedömer jag det utefter spelvana och, ska vi säga, spelets kvaliteter hittills, tror jag inte det blir en episk och detaljerad färd på det sättet du letar efter. Det ploppade upp ett par större val under mina timmar som påverkar, men hur mycket de styr handlingen är som sagt svårt att svara på. Självklart kan, och blir, spelet kul ändå, men det var ju inte det du undrade så... :)
  • Azdeus
    Azdeus 2011-05-20 12:44
    Nu har jag inte läst sådär jättemycket om liret, men hur är det egentligen med "färdigheter" så att säga? Alltså; Kan alla spelare hacka, smyga, skjuta, prata och spela fiol förbi hinder, eller måste man skaffa sig färdigheter för sånt?

    Hur mycket upptäckarlusta finns i spelet? Är det liksom linjärt i sitt upplägg att tillåta folk att upptäcka saker, eller har det en touch av friform?

    Och kan man designa sitt eget skägg? Det lilla fjuttet mannen på bilderna har är juh pinsam!

    Dessutom; Hur är det med konversationer, hur sköts dem? Cutscenes eller utspelar sig allt direkt i motorn utan att ta kontroll från spelaren?
  • Ercarret
    Ercarret 2011-05-20 22:26
    Jag ser det framför mig: nästa PCG ståtar med "SEX SIDOR DEUS EX!", och när man slår upp artikeln så är det sex sidor med bilder och en liten textbubbla som läser "Se min blogg på PCG.se för mer information".
  • Vapsyvox
    Vapsyvox 2011-05-23 19:26
    Ercarret skrev:
    Jag ser det framför mig: nästa PCG ståtar med "SEX SIDOR DEUS EX!", och när man slår upp artikeln så är det sex sidor med bilder och en liten textbubbla som läser "Se min blogg på PCG.se för mer information".


    IT WILL BE GLORIOUS, EVEN IF I HAVE TO SLAY A HUNDRED MEN.
  • ForrestFox
    ForrestFox 2011-06-05 19:41
    Det enda jag vill veta är om Deus Ex är konsolifierat?
    Alltså, kommer menyerna vara stora blobbar med ikoner som skriker konsol, och kommer styrningen och spelkänslan kännas allt annat än PC?
    Vet att man brukar vänja sig efter några timmar, men ändå, jag är ganska less på att köpa spel som släpps till multiformat och är mer anpassat till konsol än PC..
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Här i FZs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Tveskäggs truligheter.
Raging Ronin
Raging Ronin
Sannum, landet norr om Götet.
heart PULS
Puls
Statistik Totalt antal visningar: 346257
Senaste veckan: 408
I dag: 43
FZ