Halvvägs in i första uppdraget blir en av mina agenter upptäckt. Så fort hon rör en fena blir hon skjuten av en vakt medan min andra agent hjälplöst ser på ifrån sin plats bakom ett skrivbord.

En stunds omkringsmygande senare lyckas agent nummer två, Internationale, köpa lite helande gelé, applicera den på den medvetslöse agenten Deckard och båda letar sig mot den utgång som jag vet måste finnas någonstans. Ett par drag senare spawnar en vaktpatrull in bakom dem, de blir sedda och skoningslöst nedskjutna. Det enda som återstår är att studera game-over-skärmen en stund och därefter stänga ner min agentbyrå och börja om från början.

"Smyg eller dö" är en arbetsbeskrivning som heter duga

Sådant här händer hela tiden i #Invisible Inc. Spontant hade jag inte trott att det var en bra idé att kombinera turordningsbaserad strid/smygande med roguelike-komponenter som permanent döda agenter, slumpgenererade kartor och skoningslös svårighetsgrad. Men #Klei Entertainment, kända för det briljanta och stilsäkra #Don't Starve, visar med all önskvärd tydlighet att det går alldeles utmärkt.

Svårt som förr

Invisible Inc (fattar ni ordvitsen? Hö hö) har släppts som Early Access på Steam och redan i sitt nuvarande skick är det fullt spelbart. I grunden är det ett turordningsbaserat strategispel där du flyttar dina – till en början två – agenter igenom korridorer och rum i ett försök att hitta värdefull information, fångar eller bara pengar att uppgradera dina förmågor och utrustning för.

Om du hittar ett kassaskåp eller en kamera som måste hackas för att inte höja larmnivån, går du in i Incognito-läget, där du kan se nivån i ett slags genomskinligt vektorläge (väldigt mycket cyberspace!) och använda dina power-poäng för att hacka saker. Varje drag höjer larmnivån, och med jämna mellanrum blir spelet svårare, med fler vakter, fler aktiva kameror och svårare hack. Jag har aldrig spelat ett turordningsbaserat spel som känns så stressigt, så intensivt och så spännande.

Cyberspace - häftigt sedan 80-talet!

Precis som i Don't Starve är döden slutet. Men precis som i vildmarken tar du med dig erfarenhetspoäng från misslyckade försök, så med tiden låser du upp andra agenter och förmågor som kan göra nästa genomspelning lite lättare. Enkelt blir det dock aldrig: Invisible Inc är från början till slut ett stenhårt, supersvårt och totalt oförlåtande spel. På ett bra sätt. Det här är det perfekta spelet för de som tyckte att #Xcom: Enemy Unknown var för lätt, eller bara vill ha en rejäl utmaning – överväg ett köp redan nu om du känner igen dig.