18-års gräns på Energidryck

Medlem

Klockrent, dagens!


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Även om jag kan tycka att 18-års åldersgräns är lite väl att ta i så, eftersom energidrycker i allmänhet smakar skit, dricker man väl det sällan/aldrig för att det är gott?

men hursomhelst (från livsmedelsverket):

Är det farligt med taurin?
Det finns inga belägg för att intag av taurin är skadligt, men det är inte visat att intag av mycket höga doser och under lång tid är säkert.

Är det farligt med koffein?
Koffein är exceptionellt i det att övergången från positiva till negativa effekter sker så snabbt och i att människor effektivt anpassar sitt intag så att de inte konsumerar för höga doser. Risken för vuxna (icke gravida) att överdosera koffein via intag av traditionella livsmedel som kaffe, te, choklad och läskedrycker är mycket liten.

Epidemiologiska data tyder på att höga doser koffein under graviditeten kan öka risken för missfall.

Studier på barn har givit varierande (ej konsistenta) resultat. Indikationer på reversibla beteendeeffekter hos barn från doser på 5 mg/kg kroppsvikt har observerats i vissa studier. Hur dessa fynd ska tolkas har diskuterats.

EDIT: Poängen med koffeinet är att det negativa effekterna vid överdos sätter in snabbt och skapar en direkt olustskänsla (t.ex. en oförklarlig nervositet) vid för högt intag av koffein

Medlem

Jag gillar att folket som tycker att det är bra inte själv dricker. När folk börjar blanda med sprit och dricker 3 st som en start på dagen/istället för en måltid så har drycken mer eller mindre förlorat sitt syfte. Den är till för att drickas när det behövs, den piggar upp lite och ger lite skarpare sinnen. Själv drar jag i mig nån ibland när jag är helt slut i huvudet på jobbet men ändå måste fortsätta, tex när man går in och börjar jobba runt 01:30 på natten och börjar känna sig lite seg.

Har börjat se 13-14 åringar med dem dock och det anser jag är lite väl. Den används fel. Minns när jag va 15 och drack Jolt cola. Då va det inte direkt vanligt med intag av koffein-stark dryck utom kaffe, men jag antar att världen förändras.

18-års gräns är nog lite att ta i, men folk borde nog lära sig att prioritera lite bättre om man skippar gratis mat som faktiskt i många lägen är helt suverän för att dricka läsk/äta godis. Så jag tror inte direkt att det handlar om att den är farlig utan att folk är så jävla korkade.


signatur
Inaktiv

va vilket skämt..fan energi dryck e inte alkohol, de ger ingen stor effekt om inte du då överkonsumera det. fan det kommer bidra till att små butiker kommer förlora unga kunder. helt ologiskt.

(ironi) när man ändå e på G så kan man ju sätta 12-åldergräns på godis


signatur

Play 2 win!! on PSN: OdLuKnow is da name!!

Medlem

ta med apelsiner till skolan istället eller köp på rasten .

Tips är grape eller blodapelsin ruggigt effektivt för att piggna till.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar