Alkohol och dess effekter

Medlem
Skrivet av huxflux:

om jag förstår dig rätt så är droger också ok så länge man inte skadar nån (förutom den minimala skada det orsakar arbetarna ute på fältet)?

Dock måste man hitta en balans för vad som är skadligt för samhället i stort också.

Medlem

Sitter aldrig fel med nån öl lite då och då, men det va ett bra tag sen man drack sig redigt berusad.

Med åren så inser man att det finns bättre saker att lägga pengarna på än minnen som man inte kommer ihåg och saker man ångrar.

Skrivet av Mikaelh:

De negativa effekterna ni nämner beror inte på alkoholen utan på människor. Om man sätter sig bakom ratten påverkad eller om man blir våldsam när man dricker så ska man inte dricka. Så är det bara.

Men för att få reda på om man är ett rattfyllo eller våldsam så måste man ju testa, och första gången kan bli den sista.

Det spelar ingen roll hur man är som full. Din hjärnkapacitet minskar med alkohol i kroppen. Det räcker med att du vinglar till och går rakt över en bilväg utan att se dig för för att du ska mista livet och föraren ska få men för livet.

Men men, nu ska jag inte vara en sån som predikar mot alkohol, det har trots sina nackdelar även en del fördelar, dock fördelar som ska användas med motta

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Om man köper bananer plockade av barnarbetare så skadar man också folk.

Kan slå vad om att minst hälften av din kundvagn när du handlar är fylld av varor tillverkade av personer med minimal lön under dåliga förhållanden.

Möjligen, men vad har det för relevans i frågan?

Bara för att missförhållanden finns i här rättfärdigar det inte missförhållanden någon annanstans.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Misstänker att alkohol är en betydligt skadligare drog än alla andra. Har ingen kall fakta på detta dock.

Det faktum att andra droger är illegala skapar en underground-verksamhet som i sig leder till brott, ökad prissättning och problem med att kontrollera kvalitèn på drogerna i fråga.

Jag är INTE FÖR droger, men jag inte för ett för ett förbud heller. Vilket ju har visat sig inte fungera. Om nu ingen har något annat att säga om den saken.

Så ett förbud mot alkohol skulle inte heller fungera. Inte för att vi skall börja sälja det till fjortisarna heller. Eller? Ja kanske det också. LOL

Medlem

Skulle inte tro att det blir mindre kostnader för samhället ifall vi skulle ta bort förbud så ser inte nån poäng med det.

Dock är det ot och vill inte fortsätta på det spåret eftersom det kanske bryter mot forumreglerna.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nä, precis. Det här är en tråd om den lagliga drogen alkohol, inget annat.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nä, precis. Det här är en tråd om den lagliga drogen alkohol, inget annat.

eh...

1.6. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara.

Medlem

Konstig "regel" dock.
Står ju "illegala substanser" och sedan "hur laglig den aktuella substansen än må vara".
CAN
NOT
COMPUTE


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hela tråden är således fel. whatevs. nu ska jag gå på bio med min nya quinna. hejs

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Konstig "regel" dock.
Står ju "illegala substanser" och sedan "hur laglig den aktuella substansen än må vara".
CAN
NOT
COMPUTE

Ja, precis.

Jag tolkade det som att man menar substanser som är illegala i Sverige men kanske legala i andra länder.

Medlem

Dock så är ju inte alkolhol betraktat som en drog i laglig eller olaglig mening så det är nog fritt fram.

men jag tror regeln primärt är till för att folk inte ska skapa massa puff trådar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

"I got to read the brochure!"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kaffe är med andra ord illegal. Och Zoo-godis. snyft.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Om man köper bananer plockade av barnarbetare så skadar man också folk.

Kan slå vad om att minst hälften av din kundvagn när du handlar är fylld av varor tillverkade av personer med minimal lön under dåliga förhållanden.

Det finns en hel del familjer som är beroende av inkomsten som deras barn drar in..... Tyvärr, men detta inget nytt har varit på "detta viset" i många länder o år o det e inte dom senaste 50 åren vi pratar om. barnarbete har funnits i flera 1000år.

Påstår inte att det e bra men det e verkligheten och som allt så finns det "bra" sidor o dåliga sidor.

Medlem
Skrivet av huxflux:

alkhol har en del effekter, en del av dem bra, andra dåliga.

..jag har haft både och.

Jag kan intyga att det ovanstående stämmer.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Hej,
jag dricker, väldigt ofta, alldeles för ofta enligt många i min närhet, inte minst pga min diabetes jag drog på mig förra året.

Men, jag dricker aldrig mig så full så jag tappar kontrollen och jag ser alltid (well, oftast!) till att dricka vatten sista timmen på krogen, dels för att jag vill bli lite klarare i pallet när man ska sova/"sova" och sen så är det totalt onödigt o beställa något mer med så lite tid kvar på stället, den extra fyllan slår bara in i sömnen/"sömnen" ändå och då vill man ju inte ha den där.

Jag önskar att jag kunde skylla på att jag dricker/festar så ofta är för att jag är studerande, men även när jag arbetade med eget företag så var det standard att vara ute minst tre dagar i veckan. (nuförtiden är det väl 3-4 off-season och nu på sommaren är det väl tisdagarna som jag tar paus på, ibland söndagarna)

Jag tror att en anledning att jag har så pass mycket "kontroll" över mina fyllor är för att jag började dricka vid en relativt sen ålder, var väl 18-19 innan jag började festa på regelbunden basis, klart man hade väl haft några fjortisfyllor tidigare men jag tyckte inte de gav mig något utan höll mig nykter istället eller gjorde något annat.

Jag ser mig inte som beroende för jag vet att jag Kan ta uppehåll från drickan, jag ser bara ingen som helst anledning att göra det.

Någon skrev att man ska hålla sig undan från alkohol om man blir våldsam, visst det kan väl stämma i viss mån, eller så ska man bara låta bli 70/30-fördelade groggen och dricka lite svagare grejer istället, mellanöl som Hof eller Tuborg grön alternativt nåt vin.

Jag tycker nykterister är intressanta, jag håller inte alls med de, men det är ändå intressant o se deras point of view. Jag har provat ett par gånger o gå ut på krogen nykter bara för att "det går att ha kul utan alkohol", men varenda gång har jag haft dödens tråkigt så det är nog bara inget för mig..

Ska för övrigt bli intressant att se hur lång tid det tar innan nj^ hoppar på mig för det här inlägget, inte många som har mobbat mig så mycket för mitt frekventa festande som han har.

Medlem

Finns inget som heter kontroll över fylla ,har man blivit full så har man omedvetet eller medvetet valt att tappa kontrollen.

Däremot som nån sa salongs berusning är en helt annan femma.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Finns inget som heter kontroll över fylla ,har man blivit full så har man omedvetet eller medvetet valt att tappa kontrollen.

Däremot som nån sa salongs berusning är en helt annan femma.

Ööh... uppenbarligen är det olika från person till person. Jag har full kontroll. Skulle aldrig göra något på fyllan som jag inte skulle vilja göra.

Har aldrig gjort något som jag ångrar.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Notumforce:

Finns inget som heter kontroll över fylla ,har man blivit full så har man omedvetet eller medvetet valt att tappa kontrollen.

Däremot som nån sa salongs berusning är en helt annan femma.

Ööh... uppenbarligen är det olika från person till person. Jag har full kontroll. Skulle aldrig göra något på fyllan som jag inte skulle vilja göra.

Har aldrig gjort något som jag ångrar.

Som så sagt at av mången rattfyllerist
"Jag hade kontroll"


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Hävdar inte att du gör dumma saker så fort du blir full, men inte har du 100% kontroll inte det är att snacka skit så det heter duga.

Orkar inte gå in mer detaljerat men den som hävdar att dom har full koll när dom är fulla vet inte vad dom pratar om.

Sen kanske man väljer att vara full varför man nu skulle vilja det kan man ju undra och då tror att man har full kontroll .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

min kontroll försvinner efter en till två öl har jag räknat ut genom att lira unreal tournament, det kan gå uppåt en stund och man spelar riktigt bra till två, sen är det bara lägga ner om man inte ska fyllegibba


signatur

thank you, come again

Avstängd
Skrivet av Mordocai:

Jag tycker nykterister är intressanta, jag håller inte alls med de, men det är ändå intressant o se deras point of view. Jag har provat ett par gånger o gå ut på krogen nykter bara för att "det går att ha kul utan alkohol", men varenda gång har jag haft dödens tråkigt så det är nog bara inget för mig..

Ska för övrigt bli intressant att se hur lång tid det tar innan nj^ hoppar på mig för det här inlägget, inte många som har mobbat mig så mycket för mitt frekventa festande som han har.

(Min fetmarkering)

Det där är ett felslut. Att det är tråkigt på krogen nykter instämmer jag med av hela mitt hjärta (för att inte säga jobbigt), men det innebär inte att det är tråkigt att vara nykter i allmänhet.

Medlem

Man går ju inte på en ren pub om man inte ska dricka ,känns bara sugigt.

Går det att umgås utan alkohol absolut men då går man på andra typer av ställen ala nattklubb för att dans eller annars rent cafe.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jo, krogen är fel ställe att vara nykter på.

Men rent generellt så är den upplevda glädjen i dom flesta fall större med alkohol i kroppen.

Nu kommer Elias säga att det är "fejkad" glädje - men glädje är bara en känsla, impulser i hjärnan. Alkoholen förstärker impulserna i hjärnan. Därför handlar det inte om att fejka något.

Kanske är det lika fejkat utan alkohol? Beror på hur man ser på det...

Medlem
Medlem

Jävlar var ute på stan idag och drack för mycket, blev utkastad från nattklubben för att min dans var awesome!

Där har du en bra effekt! Ens dans blir awesome!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Alkohol är rankat som en av de farligaste drogerna på denna planet, ändå är den fullt laglig och brukas av miljarder människor=)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Jag förstår inte varför man ska gå så pass långt att man förlorar kontrollen över sig själv och dessutom inte minns den kvällen man var ute, som man kan ha haft jättetrevligt på.

Precis som många här i tråden har nämnt, har en del folk tendensen att bli våldsamma och jätteirriterande. Måste man verkligen dricka sig "medvetslös" för att ha kul? Inte jag iaf.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Spelar aldrig Quake3 nykter.. Mot min religion.

Medlem

varför ska folk trolla i tråden, ska det vara så svårt o hålla det på en någorlunda nivå , grr


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar