Historik: Tror jag hade en PC nångång vid 90-talet, innan jag fick första min första console (Sega megadrive). Nej, jag ägde aldrig NES 
De har blivit mycket spelandet sen dess.
Anyway.Tillbaka till saken.
Det finns så många spel som jag gillar mer på konsoler, spel som är anpassade för gamepads. platform spel sonic the hedgehog, arcade shooting games like truxton (ftw!), 3rd person action/adventure games osv.
På PC däremot finns de så mycket mer, mer intensiva spel där man behöver snabba kontroller, bra känsla på siktet (FPS) eller pekaren (RTS, Action-RPG).
Jag gillar att "tävla", kanske man kan bli bra på nåt och ha känslan att jag var bättre/sämre än min motståndare. Lite tävling ska det finnas. Jag får ingen sån känsla på konsoler. Aldrig sett någon konsolspel där man kan känna sig som en vinnare nån gång (kanske Bf1943..). Därför har det blivit så att man spelar mest på PC. Finns gott om röjspel som Quake, BF serien (bc2/bf3). Förut fanns CS men de va länge sen de va ens roligt tack vare förstörd playerbase.
Men jag säger inte att PC är allt. Jag äger en PS3 med flera gamepads, Nintendo Wii med 4 Wiimotes, en projje med 92" screen, lite fetare hemmabiosystem...
Det finns några titlar som gör att PS3 är värd och man kan lätt spendera mycket tid i vardagsrummet, ensam eller med en eller flera kompisar.
Lokal Co-op saknas helt på PC, button smashing fighting games eller arcade shooters med en kompis bredvid röjer. Eller partyspel på Wii, som GH Serien, Rockband bland annat, lite annorlunda spel som inte finns till PC. Får inte glömma Uncharted serien som är bästa ps3 spel jag haft. =P
Dom flesta dagens 3rd person shooters är också väl gjort till konsoler, mass effect, assassins creed, uncharted, god of war etc.). Kontrollers brukar vara helt okej. (+ glöm inte Cover system, ta det lungt, ingen bråttom...sånt fanns aldrig förr, bara line of sight).
Jag äger ingen Assassins creed till ps3 men jag hade det till PC och valde spela genom spelet med en Logitech rumblepad (dualshock) hand controller 
Mycket spelande hemma hos mig! Säger att det är inget fel på konsoler, men PC röjer jag mest med