Anti-bakteriellt silver, bra grejer?

Inaktiv
Anti-bakteriellt silver, bra grejer?

Jag köpte en luftfuktare idag, och till den följde det med en liten "renande kub" som enligt bruksanvisningen heter "Ionic silver-cube". Den skall ta dö på bakterier osv.

Efter att jag läst bruksanvisningen, så torkade jag rent i luftfuktaren...
Tog upp och tittade närmare på den "renande kuben". Innerhållet såg ut lite som Svinto.

Jag satte tillbaka kuben i behållaren och kliade mig i ögat... Men det skulle jag inte gjort!
För vad det kliade! Jag blev tvungen att skölja ur ögat under kran i 5 minuter.

Jag misstänkte att det var svinto-silvret jag fick i ögat och googlade därför på antibakteriellt silver.
Bland de första träffarna kom Naturskyddsföreningens sida upp, och där stod det om nano-silver i kläder osv. Det stod kort och gott om att det inte skall vara så himla käckt att använda anti-bakteriellt silver till vardagligt bruk.

Jag funderar nu på att köra utan silverkuben i luftfuktaren.
Är det möjligt, eller riskerar man sjukdomar?
Vad skulle ni gjort?

Produkten heter: Stadler form Anton
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=784723


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Min kyl innehåller silver mot bakterier och silver är ju ett gammalt beprövat ämne som biter på de små kräken. Det fungerar säkert.

Edit; Bra mot vampyrer dessutom!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Stämmer bra det att silver biter mot basilusker. Finns såromläggningsmaterial (läs plåster) som innehåller industriellt silver för att bekämpa bakterier.

Nackdelen är ju att bakterier är smarta jäklar som bygger upp resistens mot fiender. Typ MRSA http://sv.wikipedia.org/wiki/MRSA

Så nu är det ovanligt att sjukvården använder sånt, likväl som ökade restriktioner mot antibiotika.

Till det här med luftfuktaren.. Så fort det finns risk att det samlas stillastående vatten så kan det innebära en grogrund för bakterier. Kan ju vara därför de har silverfilter eller nåt. Kolla om du kan tömma manuellt och rengöra istället om du inte vill använda silvret


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

det finns två olika silver preparat mot bakterier. det ena är helt ofarligt: http://www.cigarrlagret.nu/product_info.php?cPath=47_29_58&pr...
och det andra är inte nyttigt alls. men så länge du inte äter den där kuben så är det lugnt.

Inaktiv
Skrivet av LupX:

Stämmer bra det att silver biter mot basilusker. Finns såromläggningsmaterial (läs plåster) som innehåller industriellt silver för att bekämpa bakterier.

Nackdelen är ju att bakterier är smarta jäklar som bygger upp resistens mot fiender. Typ MRSA http://sv.wikipedia.org/wiki/MRSA

Så nu är det ovanligt att sjukvården använder sånt, likväl som ökade restriktioner mot antibiotika.

Till det här med luftfuktaren.. Så fort det finns risk att det samlas stillastående vatten så kan det innebära en grogrund för bakterier. Kan ju vara därför de har silverfilter eller nåt. Kolla om du kan tömma manuellt och rengöra istället om du inte vill använda silvret

Jag skall pröva med att köra utan silvret.

Det borde räcka med att göra rent den med vatten+lite ättika någon gång i veckan.
Kan ju ta och tömma tanken varje dag och fylla på med nytt, färskt och drickbart vatten.
Det borde hämma bakterierna.

Cordylus,
Jag har ingen aning om vilket silver jag har.
Men jag tror det är bättre att köra rent och giftfritt än, unket och giftigt.

Jag undrar om inte silvret främst är tänkt för bruk andra länder,
där man inte äns kan dricka vattnet ur kran. pga. bakterier / dålig kvalitet?

Tack för svar, allihopa!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Du behöver inte köra med kuben. Man kan jämföra med att det finns normalfriska personer som spritar sina händer hela dagarna helt utan anledning.

Medlem

Försöker vara restriktiv med att använda och köpa produkter med bakteriedödande silverjoner. Det är verkligen inte en bra idé att ytterliggare trycka upp resistensen hos mikroorganismer.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av redruM:

Min kyl innehåller silver mot bakterier och silver är ju ett gammalt beprövat ämne som biter på de små kräken. Det fungerar säkert.

Edit; Bra mot vampyrer dessutom!

Tror silver bara är bra mot Varulvar

1
Skriv svar