Ask: "V driver en linje för att legalisera bruk av narkotika"

Medlem

Den repressiva narkotikapolitiken är ett fiasko. "War on drugs" har failat så enormt att det är pinsamt. Ändå fortsätter politiker med nolltolerans, vilket bara skadar samhället mer och sätter enorma summor pengar i händerna till kriminella.

Ontopic: Vänstern försöker inte legalisera droger. Det har aldrig varit något snack om det. Det det handlar om är en avkriminalisering, dvs att brottet narkotikabrott inte har något straff knutet till sig.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Om du inte vill framstå som en 10åring så visar du lite pondus och kommer med en motivering .

Behöver man visa pondus för att föra en argumentation? Är det inte innehållet som är det viktiga?

Mitt svar var så kortfattat och meningslöst, eftersom det var ett svar på ett lika meningslöst inlägg. Varför ska jag behöva motivera min ståndpunkt till en åsikt som saknar motivation?

Du tycker si, för att du tror så. Det är din motivation. Referera till annat än din övertygelse eller anekdoter.

Pondus!

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Vill folk knarka så får de väl göra det imo. Noll tolerans politiken verkar ju inte fungera särskilt vidare ändå.

så om folk vill mörda och stjäla ska vi legalisera det med?

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av Red_warning:

Vill folk knarka så får de väl göra det imo. Noll tolerans politiken verkar ju inte fungera särskilt vidare ändå.

så om folk vill mörda och stjäla ska vi legalisera det med?

Det där var det dummaste jag har hört. Knarkar du så skadar du oftast bara dig själv, inte andra. Vem är du att bestämma vad andra får göra med sin kropp, sitt egna liv?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Förutom anhöriga och vänner som ser dig försvinna ner i knarkträsket


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

plus alla som tror att det ser kul ut och vill va med o ångrar sig efter ett ta......men dom får väl skylla sig skälva? förmodligen inga 12-16 åringar som hamlar i den gruppen.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Förutom anhöriga och vänner som ser dig försvinna ner i knarkträsket

Försvinna ner i knarkträsket? Utveckla?

Sille: Ångrar man sig så slutar man bara. Så enkelt är det:) Om det nu råkar handla om en beroendeframkallande drog så är det ändå den personens egna val. Ingen tvingade honom/henne?

Det där kan man säga om allt.. Hoppa inte fallskärm, för då kan du dö och din familj skadas. Eller hoppa inte fallskärm för då kan någon tycka det är coolt och göra samma sak, för att sedan dö av någon anledning.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

att bli tvingad kan hända plus folk kan smuggla ner en tablet i glaset.... dom tvingar folk för att dom ska blir beroende dom som langar vill säga, så att dom ska tjäna mer pengar samma sak med dom som slänger ned det i ditt glas när du inte tittar..
detta kan hände för droger är extremt mycket mer beroende framkallande än både öl och kaffe.... gränsen går olika för olika personer men jag kan gissa att folk som har lätt att bli beroende av saker kanske faller efter ett antal tabletter (eller vilken form det nu har genomskinlig vätska det varierar) som man kan räkna på 1 hand...

Medlem
Skrivet av Sille:

att bli tvingad kan hända plus folk kan smuggla ner en tablet i glaset.... dom tvingar folk för att dom ska blir beroende dom som langar vill säga, så att dom ska tjäna mer pengar samma sak med dom som slänger ned det i ditt glas när du inte tittar..

Jag tror inte det där händer i samma utsträckning som du tror. Låter väldigt konstigt att någon skulle göra så. Och vad har det med saken att göra? Någon kan hugga en kniv i mig, borde jag inte få använda en kniv då?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

då har jag en motfråga som är minst lika dum, nån kan slå ihjäl dig ska man förbjuda folk att ha händer?

En kniv är ett verktyg som man använder för att överleva i form att förbereda mat och tillverka olika verktyg som vi har gjort i tusentals år...

Till och med alkohol har funnits för sin goda egenskap att få vatten att hålla längre utan att bli dåligt plus en hel del magsjukdomar och sår har kunnat användas dessutom som smärtdämpare. Används idag för att driva bilar och har en enorm mängd användnings områden(som inte kan stå upp för skadorna som det gör i samhället pga överdrivet drickande)

Nu droger morfin vet jag används som smärt dämpande? finns säkert en hel del droger med denna effekt med tanke på hur det "stänger" av hjärnan, men har droger någonsin använts i det vardagliga livet för att överleva förutom idioterna som sprider det genom att sälja det....

Medlem
Skrivet av Sille:

då har jag en motfråga som är minst lika dum, nån kan slå ihjäl dig ska man förbjuda folk att ha händer?

En kniv är ett verktyg som man använder för att överleva i form att förbereda mat och tillverka olika verktyg som vi har gjort i tusentals år...

Till och med alkohol har funnits för sin goda egenskap att få vatten att hålla längre utan att bli dåligt plus en hel del magsjukdomar och sår har kunnat användas dessutom som smärtdämpare. Används idag för att driva bilar och har en enorm mängd användnings områden(som inte kan stå upp för skadorna som det gör i samhället pga överdrivet drickande)

Varför kommer du med så dumma exempel? Händer är en del av våran kropp, det är inte en kniv.

Förresten så verkar du inte ha så mycket kunskap om droger. Den alkohol vi använder idag till att desinficera och sterilisera är inte samma alkohol som vi dricker.

Du vet väl att cannabis är oerhört bra som medicin mot alla möjliga sjukdomar och sjukdomssymptom?

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Cannabis_som_medicin]

Edit: Du kan ju inte påstå att alla droger stänger av hjärnan?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Har inte vi brytit mot forumets regler nu?:/


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv

För längesen men modsen har väl semester


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

inte dummare än dina exempel jag tom sa att det va ett dumt exempel
alkoholen som man har i sprit skulle funka lika fint men att tillverka enorma mängder öl eller sprit för att sedan separera spriten från drycken o få stora mängder av det är mycket dyrt.... kanske skulle lära dig skälv lite mer?

cannabis har smärt dämpande effekter ja och det har anti depresiva effekter wow det påverkar ju hjärnan du kan lika väl smälla i dig 10 öl samma effekt, och ja du mår dåligt dagen efter precis som sprit. en del av informationen som står på wiki kommer från en amerikans grupp som försöker få droger laglig i staterna kanske lite suspekt o det e smart att man sk behandlas med ett ämne som man i princip blir sjuk av sedan igen när "behandlingen" slutar....

Min föra chef fick ett bättre jobb i Holland så han bestämde sig för att flytta ditt med sin familj, han flyttade till Sverige igen nu efter 3år. Han jobbar hos oss men inte som chef över våran avdelning längre. Men iallafall han flytta gem pga att han märkte att hans söner gick från runt näst högsta betyg i allt till princip IG i allt. Så inte konstigt nog börja han undra varför, det tog inte långt tid innan han lärde sig att en del elever (en hel del elever) helt enkelt knarkar bort hela skolgången och vissa blir det för mycket som dom skiter i skolan helt. nu ligger båda hans söner på "avgiftning". Men dom får väl skylla sig skälva dom e ju 13 år gamla och borde veta bättre....

Medlem

Sille, istället för att ta alla punkter och sätta dom i slutet av stycket kan du sprida ut dom lite mer.

Inaktiv
Skrivet av Stealther:

Den alkohol vi använder idag till att desinficera och sterilisera är inte samma alkohol som vi dricker.

Eh, ursäkta att jag avbryter pajkastningen men nu hänger jag inte riktigt med.
Alkoholen som vi dricker och alkoholen som man använder till sårtvätt/desinficering är ju i grund och botten samma, skillnaden är att man har tillsatt denatureringsmedel och diverse decinficerande medel i den medicinska spriten. Denaturering krävs för att det inte ska gå och dricka spriten samt att vi inte ska behöva betala 500 spänn för exempelvis en flaska t-röd tack vare den idiotiska alkoholskatten. Vissa typer av läkarsprit är dock inte denaturerade men de är inte till allmän försäljning.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Det går inte att diskutera med dig sille. Du har för lite kunskap och du tar inte åt dig någonting av det jag skriver. Dessutom så skriver du sämre än en tioåring. Anekdoten i slutet av ditt inlägg är helt meningslöst då statistiken visar att Holland har mycket bättre narkotikapolitik än Sverige.

Medelåldern för heroinmissbrukare i Sverige är 19 år (tror jag), i Holland är den över 40.

Att du jämställer alkoholens medicinska egenskaper med cannabis är bara löjligt. Gör om, gör rätt.

Muhammed: Det jag menade var att du man inte brukar drogen alkohol om man använder handsprit. Det är etanol, men det är en annan produkt.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Borde inte legalisera några droger, det vore riktigt dumt. Det finns alldeles för många personer med för dålig självkontroll. Cannabis/hasch ligger väl i en gråzon enligt mig. Allt tyngre ligger i definitiv rödzon.

Medlem
Skrivet av highspeed:

Borde inte legalisera några droger, det vore riktigt dumt. Det finns alldeles för många personer med för dålig självkontroll. Cannabis/hasch ligger väl i en gråzon enligt mig. Allt tyngre ligger i definitiv rödzon.

Förbudet skadar mycket mer än vad drogen/drogerna gör. Om man avkriminaliserar så kan man istället fokusera på harm reduction.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Harm_reduction]

Förbud är dåligt, legalisering är dåligt. Det handlar om att välja det minst dåliga alternativet, dvs harm reduction och avkriminalisering.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Citat:

1.6. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget drogtrams i vårt forum, helt enkelt.

Skrivet av Stealther:

Har inte vi brytit mot forumets regler nu?:/

Jopp.

Skrivet av psydonymous:

För längesen men modsen har väl semester

Nej, men nästan.

Tja love_mode!

12
Skriv svar