Bästa spelhjälten någonsin?

Medlem

Nu är jag motsatsen till förtjust i FPS generellt så jag är nog ganska partisk men hur mycket personlighet har sådana karaktärer överhuvudtaget? Jag förstår faktiskt inte alls vad ni ser i dem, vidare bestäms deras person mest av en själv och ens handlingar så jag tycker de faller bort helt . . .

Mina nomineringar är:
Wrex - Mass Effect, helt underbart bitter och har en väldigt praktisk syn på saker som jag älskar.
Alistair - Dragon Age: Origins, så fort han öppnar munnen skrattar jag men bakom humorfasaden finns så mycket mer.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Många bra förslag, så jag väljer att utvidga det som Mats Nylund skrapade på ytan på: Kvinnliga hjältar.
Jade, tycker jag är självklar med på listan över kvinnliga hjältar, men jag har även vissa andra.

1) Yuffie från Final Fantasy VII:
Bryter mot de allra flesta stereotypa kvinnor vi annars matas med. Hon är aggressiv, stolt, uppkäftig, AWESOME helt enkelt.

2) Celes från Final Fantasy III/VI:
Hon är kall och hård när hon introduceras för spelaren, precis som en tjej från en modern bästsäljande bok (till och med självdestruktiv!). En fin tolkning av en tonårstjej som dras mellan olika krafter i sitt liv.

3) The Boss aka. Voyevoda från Metal Gear Solid 3:
Är med under Amerikanernas och Britternas invasion av Europa under WW2, gravid och tvingas sedermera till förlossning på slagfältet - hård kvinna! Samt de andra sakerna hon var med i ("Mercury Project" osv) .

MAIN STREAM VARNING:
Samus Aran från Metroid-serien:
Har ingen relation till henne, men känns som en av de "största".

Lara Croft:
Behöver väl inte säga något egentligen.

Det är de jag kommer på efter en halvtimmas fundering, kommer säkert komma på fler under trådens gång.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Bjosarn:

Mainstream-varning på Metroid men inte för FF7? Metroid-serien är inte alls så (försäljningsmässigt) framgångsrik som folk tycks tro. Senaste delen, Other M, dunderfloppade t om. Men det berodde ju mest på att det förvandlade mystiska Samus Aran till ett hjälplöst våp.

I kategorin kvinnliga spelhjältinnor är Samus Aran min favorit, hur som helst. Kanske också överhuvudtaget.

Medlem

Max Payne från Max Payne.

Medlem

Sebastian Lind: Är väl mina fördomar som kommer fram.
Men säger man Metroid så förknippar nog de flesta det med en rödgul karaktär från Nintendo. Säger man däremot Yuffie eller Celes så blir det nog inte lika många som säger "aha hon!". Inte i min krets av västerlänska gejmers i alla fall.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Master Chief, och det känns så självklart att jag itne ens vet hur jag ska motivera det.

Det finns drivor med grymma spelkaraktärer/hjältar, men om jag är tvungen att placera någon på tronen skulle det utan tvekan bli den gröna demonen från Halo.

Medlem

Jag har svårt att motivera varför karaktärer som Master Chief och Duke Nukem skulle kunna vara de bästa spelhjältarna. Såpass platta karaktärer kan jag personligen inte falla för, och inte heller kalla hjältar.
Men innan jag blir överröst av "ÅH DU SKA ALLTID HÅLLA PÅ" så vill jag klargöra att jag respekterar valen som människor gör, men jag håller inte alltid med.

Edit: Däremot kommer jag inte bli ett dugg förvånad om flera av dessa platta karaktärer kommer pryda listan (Gordon Freeman, Master Chief, Duke Nukem, osv).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Höglund:

Master Chief, det känns så självklart att jag inte ens vet hur jag ska motivera det.

Det såklart drivor med grymma spelkaraktärer/hjältar, men om jag är tvungen att placera någon på tronen skulle det utan tvekan bli den gröna demonen från Halo.

Mitt eviga hat mot konsoler är något som jag inte tror är är alldeles okänt på detta forum. Däremot måste jag erkänna att detta klipp är något av det bästa (om inte det allra bästa) från master chief / halo serien

http://www.youtube.com/watch?v=8Rj4mZy2Pg0&feature=related

Skrivet av bjosarn:

Sebastian Lind: Är väl mina fördomar som kommer fram.
Men säger man Metroid så förknippar nog de flesta det med en rödgul karaktär från Nintendo. Säger man däremot Yuffie eller Celes så blir det nog inte lika många som säger "aha hon!". Inte i min krets av västerlänska gejmers i alla fall.

Aha, du tänker så. Ja, sett ur det perspektivet har du naturligtvis rätt. Fast då är det väl främst spelen/spelserien och nostalgiska NES-minnen som står i centrum, knappast karaktären?

Medlem

Mästertjuven Garrett från Thief serien.

Han är huvudkaraktären i det bästa spelet som någonsin har gjorts, behövs det någon mer motivering;)


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

Minecraft gubben! :O, med endast sina knytnävar som start skapar han slott och tunnelsystem, microdatorer och stora odlingar!


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Aha, du tänker så. Ja, sett ur det perspektivet har du naturligtvis rätt. Fast då är det väl främst spelen/spelserien och nostalgiska NES-minnen som står i centrum, knappast karaktären?

Jag blev lite förvirrad nu. Är det karaktärerna i sig vi pratar om, eller "main stream"-stämpeln på dem?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Weighted Companion Cube!! Hero by circumstance

Annars The Freeman

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Gordon Freeman!

Förklara! Ett hyfsat spel behöver inte innebära att dess karaktärer är fantastiska. Gordon Freeman är mer eller mindre ett svävande vapen och helt anonym som spelhjälte. Finns ju fan mer djup och personlighet i Combine-soldaterna..

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mosoloa1:

Gordon Freeman!

Förklara! Ett hyfsat spel behöver inte innebära att dess karaktärer är fantastiska. Gordon Freeman är mer eller mindre ett svävande vapen och helt anonym som spelhjälte. Finns ju fan mer djup och personlighet i Combine-soldaterna..

Mysteriet bakom honom och hans kontakter gör honom en hjälte till lite vad man själv tror han är. Vi vet ju dock hur han ser ut och att han är fysiker, det säger rätt mycket bara det. Han är liksom ensam, krigar för det goda.

(edit) Jag vet inte faktiskt helt själv vad det är som gör att så många inklusive mig tycker om honom som hjälte så mycket, men någonting är det och säkert något som jag nämnde ovan.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Bollen i pinball space cadet...

Medlem
Medlem
Flakmonkey

Nu räknas han väl kanske inte direkt som en hjälte... men jag har alltid diggat Morte i #Plancescape: Torment

OML
Medlem

Min top tio (som jag kommer på nu) utan inbördes ordning.

1. Gordon Freeman (HL)
2. Jade (BG&E)
3. Commander Shepard (ME)
4. Faith (Mirror's Edge)
5. Super Mario
6. April Ryan (Den längsta resan)
7. Doc Clock (Dock clock: the toasted sandwich of time)
8. Zelda
9. Chell (Portal)
10. Nathaniel Hawk (Pirates of the Caribbean/Sea dogs 2)

April ryan är dock min favorit. Jag gillar hela karaktären och hon blir aldrig någon annan än den "vanliga tjejen" April Ryan genom hela spelet även fast hon får reda på lite allt möjligt.

Medlem

det är ju självklart kyle kartan från jedi outcast spelen !! han pratar som om han behöver bajsa, han är klen och ful som fan på det 8)


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Höglund:

Master Chief, det känns så självklart att jag inte ens vet hur jag ska motivera det.

Det såklart drivor med grymma spelkaraktärer/hjältar, men om jag är tvungen att placera någon på tronen skulle det utan tvekan bli den gröna demonen från Halo.

Mitt eviga hat mot konsoler är något som jag inte tror är är alldeles okänt på detta forum. Däremot måste jag erkänna att detta klipp är något av det bästa (om inte det allra bästa) från master chief / halo serien

http://www.youtube.com/watch?v=8Rj4mZy2Pg0&feature=related

Det är precis sådana där cutscenes som gör honom så satans kylig. Sen har min man crush givetvis också att göra med att Halo: Combat Evolved var det första spelet jag satte tänderna i då jag fick mitt första TV-spel någonsin.

John 117 är en sann TV-spelshjälte. Det är synd att så många som inte ens spelat spelen shitstormar honom och hans spel.

Medlem

Kratos, för att han är arg och skoningslös.

Medlem

Nathan Drake i Uncharted spelen.

Medlem

Haggard från bf bc

Companion Cube

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Höglund:

Master Chief, det känns så självklart att jag inte ens vet hur jag ska motivera det.

Det såklart drivor med grymma spelkaraktärer/hjältar, men om jag är tvungen att placera någon på tronen skulle det utan tvekan bli den gröna demonen från Halo.

Mitt eviga hat mot konsoler är något som jag inte tror är är alldeles okänt på detta forum. Däremot måste jag erkänna att detta klipp är något av det bästa (om inte det allra bästa) från master chief / halo serien

http://www.youtube.com/watch?v=8Rj4mZy2Pg0&feature=related

Det är precis sådana där cutscenes som gör honom så satans kylig. Sen har min man crush givetvis också att göra med att Halo: Combat Evolved var det första spelet jag satte tänderna i då jag fick mitt första TV-spel någonsin.

John 117 är en sann TV-spelshjälte. Det är synd att så många som inte ens spelat spelen shitstormar honom och hans spel.

Agreed. Riktigt tung cutscene

Medlem

Jaa, varför inte Batman själv från Arkham Asylum?
Vill ni däremot ha en mindre "hjältig" hjälte så säger jag detektiv Jack Walters från Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Motvillig. Livrädd. Sinnessjuk. Kan ha med att göra att jag älskade det spelet också

Medlem

Hmm.. Rätt svårt må jag säga.. Men gillar skarpt " The postal-dude" från Postal spelen, menar kan man annat än älska honom? Så mysig kille... Annars får jag nog säga Adrian Sheppard från Halflife: Oppossing Force..

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag har svårt att motivera varför karaktärer som Master Chief och Duke Nukem skulle kunna vara de bästa spelhjältarna. Såpass platta karaktärer kan jag personligen inte falla för, och inte heller kalla hjältar.
Men innan jag blir överröst av "ÅH DU SKA ALLTID HÅLLA PÅ" så vill jag klargöra att jag respekterar valen som människor gör, men jag håller inte alltid med.

Edit: Däremot kommer jag inte bli ett dugg förvånad om flera av dessa platta karaktärer kommer pryda listan (Gordon Freeman, Master Chief, Duke Nukem, osv).

Jag håller med dig helt. I respektives spel sker ju också absolut noll karaktärsutveckling; det räcker med någon minut för att bli Freeman expert.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

DUKE NUKEM såklart....

WORD


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Skriv svar