Bästa spelhjälten någonsin?

Medlem

Niko Belic.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Niko Belic.

Ah, Grand Theft Auto 4 platsar tveklöst högt upp på en lista över spelen med de bästa karaktärsgallerierna. Kanske något att följa upp med Calle?

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av MacNille:

Niko Belic.

Ah, Grand Theft Auto 4 platsar tveklöst högt upp på en lista över spelen med de bästa karaktärsgallerierna. Kanske något att följa upp med Calle?

Gta 4 har bland de klart bästa sidokaraktärerna i ett spel någonsin enligt mig. Little Jacob, Bruce och Yusuf (tbogt). Helt utflippade och kalassköna.

Nico är även han en riktigt bra spelhjälte. Problemet med en sån här lista är att det finns alldeles för många karaktäerer att välja på!

Medlem

Tommy Angelo i Mafia, Underbar karaktär.


signatur

Trust is for fools...

Medlem
Skrivet av Insanity:

Tommy Angelo i Mafia, Underbar karaktär.

Ah, hade glömt Tommy! Helt underbart. Instämmer!


signatur

Have a good time!

Medlem

The Nameless One, från Planescape: Torment. Medan man kunde rollspela honom lite som man ville, kom han med en enorm backstory med flertalet grymt intressanta inkarnationer. Hela spelet byggde ju mer eller mindre på att ta reda på vem han egentligen var, och de svar jag fick (även om det inte var något definitivt) har hängt med mig i dryga decenniet.

Annars har Cate Archer, från No One Lives Forever-spelen, en speciell plats i mitt hjärta också. Jag blev inte lika hänförd av varken henne eller spelet som sådant, som av TNO och PS:T, men hon är skitcool nonetheless.

Medlem

Utan G-man och kofoten hade Gordon Freeman inte ens varit med på denna listan. Det är mer personer omkring och spelet i sig som gör honom till en "hjälte".

Flakmonkey
Skrivet av massej:

Utan G-man och kofoten hade Gordon Freeman inte ens varit med på denna listan. Det är mer personer omkring och spelet i sig som gör honom till en "hjälte".

Håller med... jag har allmänt svårt för hjältar som egentligen inte finns där. Eller de finns ju där, men de varken gör eller säger någonting. Då blir det ju precis som du säger att de skapas av de övriga personerna i spelet men kanske än viktigare är att man skapar personen själv. Det i sig är ju väldigt smart eftersom folk får läsa in precis vad de vill i karaktären (detsamma gäller storys som bara är en massa flum som folk får tolka och läsa in saker i) men jag tycker det bara är fantastiskt trist tbh

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Insanity:

Tommy Angelo i Mafia, Underbar karaktär.

Ah, hade glömt Tommy! Helt underbart. Instämmer!

Jag med går och skäms..

Medlem

Ska ta och slänga in Rayman också, en av dom mer unika karaktärerna i ett spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem


signatur

Jag ska göra kaoz med han!

Medlem

Jag tänker inte vara svår; Link. Han har (med min hjälp) räddat världen från ondska mer än en gång. Och dessutom räddat Zelda på kuppen.

Super Mario har också räddat en prinsessa ett par gånger(även då med min hjälp), men tycker att Links insats är lite mer storslagen.

Nathan Drake förstår jag inte. Spelen är förvisso asbra, men att han skulle vara något ut över det vanliga, i stil med Link, nää. Då är väl Lara Croft ballare?

Kommer inte på någon annan på rak arm sådär...


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Larry Laffer!!!

Kung.

Ero
Medlem

Jag håller med min bror, Link är fan "the shit"! Han var den första som dök upp i skallen när jag såg tråden.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Jag håller med min bror, Link är fan "the shit"! Han var den första som dök upp i skallen när jag såg tråden.

På vilket sätt är han "the shit"? Har han ens någonsin sagt något? Han känns lite som Gordon Freeman, Super Mario, m.fl. En motivering hade suttit fin fint!


signatur

Have a good time!

Medlem

Thrall från Warcraft 3, imponerad över djupet i karaktären. Konflikten mellan hans uppväxt bland männniskor och hans arv som orc speglas väldigt bra i hur han är och dem val han gör i spelet. En bra blandning mellan den snälla hjälten och en badass hjälte.

Jim Raynor från Starcraft 2. I ettan var han inte mycket att ha, mest en mes som jagade kjoltyg men i tvåan är en riktig gammaldags western anti-hjälte. Jagar visserligen fortfarande samma kjoltyg men han gör det med stil. Mer deprimerad än en gammal kommisarie från valfri nordisk deckare men lika beslutsam som William Wallace från Braveheart (minus naken rumpa).


signatur

/Landstream

Ero
Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Ero:

Jag håller med min bror, Link är fan "the shit"! Han var den första som dök upp i skallen när jag såg tråden.

På vilket sätt är han "the shit"? Har han ens någonsin sagt något? Han känns lite som Gordon Freeman, Super Mario, m.fl. En motivering hade suttit fin fint!

Att han redan som liten tog sig an ondskan tycker jag är anmärkningsvärt! Han har sett mörkret men kommit ut som en segrare! Att han inte har oneliners tycker jag inte spelar så stor roll (någon som tar Duken på det?)


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Ero:

Jag håller med min bror, Link är fan "the shit"! Han var den första som dök upp i skallen när jag såg tråden.

På vilket sätt är han "the shit"? Har han ens någonsin sagt något? Han känns lite som Gordon Freeman, Super Mario, m.fl. En motivering hade suttit fin fint!

Att han redan som liten tog sig an ondskan tycker jag är anmärkningsvärt! Han har sett mörkret men kommit ut som en segrare! Att han inte har oneliners tycker jag inte spelar så stor roll (någon som tar Duken på det?)

Finns rätt många karaktärer som gjort detta; så förstår inte varför Link på något sätt skulle vara speciell. Jag älskar spelen men att Link är en intressant karaktär? Mja, vettefan..


signatur

Have a good time!

Medlem

Faith i Mirror's Edge

Medlem

Grit - Advance wars

Tar det lugnt även i hårda stormar


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Har några stycken!

Nathan Drake: En inte allt för överdriven karaktär som ändå är en att räkna med när det verkligen gäller.

Gordon Freeman: Ställer alltid upp utan att gnälla.

John Marston: Trots tidigare dåliga beslut så är han en god man som gör det som är rätt -- om han känner för det.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Sovereign.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Får inte heller glömma Kain och Raziel från Legacy of Kain:D


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

Chiefens "Wake me, when you need me" i slutet av Halo 3 sopar banan med det mesta.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Ero:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Ero:

Jag håller med min bror, Link är fan "the shit"! Han var den första som dök upp i skallen när jag såg tråden.

På vilket sätt är han "the shit"? Har han ens någonsin sagt något? Han känns lite som Gordon Freeman, Super Mario, m.fl. En motivering hade suttit fin fint!

Att han redan som liten tog sig an ondskan tycker jag är anmärkningsvärt! Han har sett mörkret men kommit ut som en segrare! Att han inte har oneliners tycker jag inte spelar så stor roll (någon som tar Duken på det?)

Finns rätt många karaktärer som gjort detta; så förstår inte varför Link på något sätt skulle vara speciell. Jag älskar spelen men att Link är en intressant karaktär? Mja, vettefan..

Frågan löd;
Bästa spelhjälten
Vem är den bästa spelhjälten genom tiderna?

Inte vilken figur som var den mest intressanta. Man måste ju förstå hur starkt psyke lilla Link har, som liten som stor fått brottas med onda krafter.

Någon som Nathan Drake, Gordon Freeman och alla andra är ju vuxna och har säkert både militär tjänstgöring som utbildning bakom sig. Link var ju bara barnet när han började ta sig an ondskan i Ocarina Of Time. Och det med en slangbella dessutom!

Sen vill jag även att du listar spelen där karakären tagit sig an ondskan som barn, som du nämnde att "många" gjort. Vilka tänkte du på då? Baby Mario och Little Nemo(The Dream master). Kanske Barnen i McDonaldsspelet. eh?


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem
Skrivet av Wimp:

Frågan löd;
Bästa spelhjälten
Vem är den bästa spelhjälten genom tiderna?

Det handlar ju om hur man själv definierar "bästa spelhjälten".

Jag förstår ditt och din brors sätt att se på det hela men jag ser det själv lite annorlunda. Jag ser det lite mer som att den spelhjälte som har mest kvalitéer som karaktär öht är den bästa spelhjälten. Karaktärsutveckling, känslor och många andra faktorer spelar in... inte nostalgi, hur bra spelet i fråga är eller varumärket i sig.

Skrivet av Wimp:

Sen vill jag även att du listar spelen där karakären tagit sig an ondskan som barn, som du nämnde att "många" gjort. Vilka tänkte du på då? Baby Mario och Little Nemo(The Dream master). Kanske Barnen i McDonaldsspelet. eh?

Du nämnde ju några själv.

Problemet med dessa "zombie"-spelhjältar är att de är otroligt intetsägande. Spelaren får helt enkelt hitta på dom själv. Inget fel med det; men förstår inte på vilket sätt dom gör sig bättre än någon annan spelhjälte som har exakt samma kvalitéer, dialoger (alltså inga dialoger alls) och personlighet.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Wimp:

Frågan löd;
Bästa spelhjälten
Vem är den bästa spelhjälten genom tiderna?

Det handlar ju om hur man själv definierar "bästa spelhjälten".

Jag förstår ditt och din brors sätt att se på det hela men jag ser det själv lite annorlunda. Jag ser det lite mer som att den spelhjälte som har mest kvalitéer som karaktär öht är den bästa spelhjälten. Karaktärsutveckling, känslor och många andra faktorer spelar in... inte nostalgi, hur bra spelet i fråga är eller varumärket i sig.

Skrivet av Wimp:

Sen vill jag även att du listar spelen där karakären tagit sig an ondskan som barn, som du nämnde att "många" gjort. Vilka tänkte du på då? Baby Mario och Little Nemo(The Dream master). Kanske Barnen i McDonaldsspelet. eh?

Du nämnde ju några själv.

Problemet med dessa "zombie"-spelhjältar är att de är otroligt intetsägande. Spelaren får helt enkelt hitta på dom själv. Inget fel med det; men förstår inte på vilket sätt dom gör sig bättre än någon annan spelhjälte som har exakt samma kvalitéer, dialoger (alltså inga dialoger alls) och personlighet.

Visst gjorde jag det Men det var inte många. Dock kan jag hålla med dig i hur du resonerar. Men då känns det som att spelen som kommer nu på senare år har större chans att bli "bästa hjälten genom tiderna" iom att dagens spel lägger mer vikt på karaktärerna och deras personligheter.

På detta vis blir det inte "genom tiderna". Det _gick_ helt enkelt inte på åttiotalet att göra en psykologisk djupdykning i en person och samtidigt göra ett spel, utrymmet fanns inte på de få kilobyte som spelen låg på. Idag har du Hollywoodskådisar som sköter röstarbetet tex.

Det kommer alltid vara oerhört svårt att ta fram en spelhjälte, då alla har sina egna och olika åsikter(så klart).

När jag tänker efter, Jim Raynor från StarCraft kanske vore värt att nämna? Eller?


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

DUKE NUKEM SÅ KLART!

Doh!

Jag menar... han har inte dykt upp på14år men ändå har han ett så starkt inflytande och de flesta vet vem han är. Trots sin långa, långa frånvaro. Egentligen har man bara bekantat sig med honom i Duke Nukem 3D. De andra två är inte av samma kaliber så att säga och har inte satt lika stora fotspår.

Så egentligen, med bara ett enda spel, har Duke Nukem lyckats att hålla sig vid liv. Då är man en riktig hjälte.

Hail to the King baby!


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inaktiv

Någon som inte kommit upp alls är Jack från BioShock. Jag gillar honom, han är intressant även fast han aldrig säger någonting. Andra berättar Jacks historia men utan att ta för mycket uppmärksamhet.
Sen gillar jag äventyrsspel så Guybrush och Manny står självklart högt i kurs.

Medlem

Duke


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar