"[b]Grafiken[/b]" vad tusan menar folk egentligen?

Medlem
"[b]Grafiken[/b]" vad tusan menar folk egentligen?

I kommentars och forum trådar skriver folk ständigt om "grafiken" av olika anledningar, ibland hatar dom den, ibland älskar dom den eller så spelar den helt enkelt ingen roll överhuvudtaget.

Men vad är egentligen "grafiken" i ett spel? Är det när det behövs 4 frustande grafikkort och en muskulös cpu som håller tömmarna i 60fps? Är det dom handmålande miljöerna? Är det den enkla 8-bitars tidens glansdagar? Det verkar vara en sak som som ständigt skiftar skepnad? Vad anser du är "grafiken" i spel?

Min syn på "grafiken" är att det bara är en ingrediens i en smet som ihop med gameplay, musik, historia, osv blir en utsökt kaka om tillagad rätt och ingredienserna måtas rätt.

Spel i min syn kan ha lika fantastisk grafik oavsett om det är en 8-bitar klassiker som Mega man, Castlevania, Metroid eller Super Mario, eller nutida i jämförelse prestanda monster som Battlefield 4, The Witcher 2, Metro: Last Light.

Medlem

Vad man själv har för mått över vad som är bra eller dålig grafik är ju rätt svårt att säga, eftersom det är rätt personligt.

Många verkar ju inte klara av att vissa spel inte ser ut som andra spel och kan inte tänka sig spela någonting som skulle klassas som "fult" i jämförelse med "prestanda monstren".

Själv känner jag bara att grafiken behöver komplettera allt annat som finns i spelet, som du säger, det är bara en ingrediens, ett spel kan för mig se ut lite hur som helst bara det har ett bra genomförande som gör det roligt.

Det är viktigare för mig med bilduppdatering än snygga texturer, sedan om man kan få både och i många spel så är det väl bara att tacka och ta emot.

Medlem

Grafik är viktigt, det är trots allt det vi spenderar timtals att titta på. Som du säger kan ett spel ha fantastisk grafik oavsett om det är 8-bitars eller fotorealistisk grafik. Jag tycker dock det är frustrerande när spel har dålig grafik, dvs dåliga texturer, ingen AA och så vidare. På samma sätt som bra grafik kan förhöja en upplevelse så kan dålig grafik förstöra en upplevelse.

Medlem

Den bästa grafiken är Quake 1. Det vet vi alla.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fotorealistisk grafik är naturligtvis snyggt eftersom det visar vad som kan göras. Det testar gränserna för vad en monsterdator klarar av. Men att ta fotorealistisk grafik och slänga in i nästa Mario-spel skulle naturligtvis kännas konstigt. På samma sätt som orealism inom all konst kan vara vackert i rätt sammanhang så kan det vara det även inom spelgrafik. Det handlar bara om vad som passar. Sen är naturligtvis inte alla nya spel snygga bara pga realismen i grafiken. Det handlar om estetik lika mycket som polygonantal och ljuseffekter. Därför är till exempel Morrowind mycket snyggare än Skyrim.

Skönhet ligger alltid i betraktarens ögon, inte i texturer och polygoner. Samtidigt så är det lätt att kommentera grafiken när man pratar om nya spel. Det är det första vi ser när utgivarna börjar släppa screenshots. Därför används det också väldigt mycket i den tidiga hypen av ett spel. Snygg grafik blir en morot till alla gamers under den tidiga utvecklingen, innan man kan börja visa gameplay.

Medlem

Det spelar ingen roll vilken grafik ett dåligt spel har. Är det fult, så är det dåligt och är det snyggt, så är det fortfarande dåligt.
I ett bra spel däremot kan man irritera sig på t.ex. avsaknad av högupplösta texturer eller brist på anti-aliasing. Är detta något som gör att man låter bli att spela spelet, så är helt engelt inte spelet bra nog...
Polarn och jag myntade för länge sedan uttrycket "Snyggt skitspel" dit många spel kvalar in. Kanske borde vi även prata om "Fult toppspel", men dessa verkar det vara rätt ont om.


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

WoW är ett utmärkt exempel på vad bra grafik är för mig, det är varken realistiskt eller orealistiskt (typ) utan känns bara helt naturligt när man spenderar timme efter timme med sin karaktär. Bra grafik är när den bara finns där och känns så jävla rätt. Rätt grafik till rätt spel.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Beror på vilket typ av spel det är. Ett mmo eller äventyrs-spel som man spenderar en hel del tid i behöver snygg och detaljerad grafik. Trevligt att uptäcka nya saker man inte lagt märke till tidigare trots att man spenderat åtskilliga timmar på stället tex.

Fps spel där allting går snabbt typ CS spelar inte så stor roll. Det handlar med om temat. Riktigt snygga men relativt tråkiga spel är BF4 och Crysis3 exempel på. Fula men roliga, så e det väl Minecraft, Ttd, Quakelive, 7 days to die jag tänker på.

Skulle va trevligt om spelföretagen la ner mer krut på gameplay och sen började rita. Nu känns det som det är tvärtom..

Medlem

Så länge grafiken lyckas förmedla den atmosfär som spelet vill visa så är det bra grafik. Enligt mig iaf.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Ni No Kuni har jävligt bra grafik även om den är rätt simpel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ful grafik i mina ögon är när man ser att de eftersträvat t ex realism men misslyckats totalt, eller när den grafiska stilen inte alls hänger ihop.

Testpilot

Det är skillnad på Grafiskt vackert och Estetiskt vackert.

Ett spel kan ha en grymt vacker grafik ur estetisk synpunkt men rent grafiskt vara väldigt enkelt och då "dåligt" enligt de som mer gillar realistisk grafik.

Jag gillar att dra jämförelsen mellan Crysis 3 som har en grymt snygg grafik och jämföra det med Bioshock Infinite som är underbart estetiskt vackert .

Jag håller med TS om att det är hela paketet som räknas , för min egen del är grafiken sällan det fällande då jag inte gillar ett spel.

Det är mer story och spelmekanik som jag anser vara viktigast. Funkar inte det då duger det inte åt mig heller oavsett hur grafiskt vackert spelet är.

Medlem

Det beror väl exakt som det sägs här vad man vill förmedla. Om vi tar Xcom som jag älskar så lyckas det första spelet leverera ett bättre paket som hänger mer ihop med det man vill förmedla. Speciellt är det den grafiska stilen och musik som där gör det.

Egentligen tycker jag inte att grafiken är särskilt viktigt, inte i den formen, som man kan leverera än. För hur detaljerad och bra grafiken än är, blir den alltid sviken av hur karaktärerna agerar i dagens fall. Jag skulle säga när vi får ett sådant pass rörligt gameplay och historia som man utlovade i den först star wars the old repulblic trailern från e3. Det är väl först då som jag kan tycka grafiken spelar roll, utan idag ska det mest ses som ett redskap för att leverera ett paket. Helst ett fullständigt sådant.

Medlem

Härligt att se så många seriösa inlägg!

Gillade uttrycket "Snyggt skitspel" *skrattar* men frågan är ju om det finns "Fult toppspel"? Då ett bra spel oftast lyckas få den rätta blandningen så att säga.

Medlem

Först måste man skilja på den grafiska designen och på den tekniska grafiken. Självklart är den grafiska designen betydligt viktigare. Den tekniska grafiken är ett verktyg för att förverkliga designen. I vissa fall kan det vara en del av designen att ha "dålig" grafik, som typ Minecraft eller många andra indiespel som ska efterlikna många tidiga TV-spelskonsoler. Även dessa spel vinner på att ha en betydligt mer kompetent grafikmotor än vad spelet ger sken av, om än inte high end.

De flesta spel vill dock, av flera bra anledningar, ha en så realistisk grafik som möjligt. En realistisk grafik gör det lättare för hjärnan att leva sig in i spelen. Mindre energi behöver läggas på fantasi och att avgöra vad pixlarna verkligen förställer och mer energi kan läggas på själva spelet.

Folk som säger att grafiken inte spelar någon roll alls men samtidigt sitter på en modern speldator är inget annat än hycklare. Om grafiken verkligen inte betydde något hade vi alla fortfarande haft Super-NES, möjligtvis med tangentbord och internetuppkoppling.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Grafik är inte ett piss viktigt, titta bara på minecraft. Gameplay is the shit men visst om det sen dessutom är snyggt gör det jue inget!

Medlem

För några månader spelade jag Kid Icarus på nintendoemulator på min 100" stora projektorduk, jag älskade det.

Snygg grafik är det när allt ser genomarbetat ut, dvs. att alla träd inte är likadana, att en helikopter ser ut som en helikopter jag vill flyga.

Dock så har vi inte haft ett generationsskifte sedan 3d kom in i bilden och alla ville ha ett Voodo-kort. Det var många år sedan det blev möjligt att köra 1080p grafik (1920x1280).

TV och film har tagit en mycket snabbare utveckling och även om moorse lag verkar fungera rätt bra på gpu/cpu så har vi ännu inte fått snyggare grafik på samma sätt som TV och film har.

Jag väntar på real-time raytracing och det har pratats om det i flera år, dock händer inte mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=BpT6MkCeP7Y

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Härligt att se så många seriösa inlägg!

Gillade uttrycket "Snyggt skitspel" *skrattar* men frågan är ju om det finns "Fult toppspel"? Då ett bra spel oftast lyckas få den rätta blandningen så att säga.

Jag skulle kunna tänka mig att exempelvis Dwarf Fortress kvalar in som "Fult toppspel". Alla kanske inte håller med om att det är ett toppspel förstås. Dels har det ju rätt hård inlärningskurva så många tröttnar innan de kommit så långt, och så har det ingen direkt AAA-grafik. Men en del spelare blir rätt besatta entusiastiska av spelkänslan och djupet.

Exempel på Dwarf Fortress-grafik

1
Skriv svar