Medlem
Bilkörning

Sitter och kör bil på motorvägen i vänster körfält. Kör om någon som kör i 90, jag själv ligger jag i 110. Från ingenstans kommer en bil och kör upp mig i arslet och börjar blinka med hellyset, en inte helt ovanlig händelse. Jag blir så sjukt provocerad av sådant här beteende.

Så jag brukar, lugnt sakta ner till 90 bilens fart och köra så några kilometer, bilen bakom blir såklart vansinnig.

Vad gör ni i en sådan här situation?


signatur

IDKFA

Medlem

Själv blir jag lite smått irriterad av sådant beteende efter vägarna. Men jag skulle bara ta ett djupt andetag och ha fortsatt min omkörning och sedan svängt in till det högra körfältet och låtit personen bakom mig fortsätta sin omkörning.

Man ska inte låta sådana saker provocera en och göra en arg.

Medlem

När folk inte klarar av att hålla avståndet brukar jag, precis som du, sänka hastigheten.
Jag vill inte att bilen bakom ska köra in i mig om jag behöver göra en hastig inbromsning, så vid lägre hastighet blir det lättare för dem att köra om mig.

Medlem

Brukar sakta ner farten själv när någon bestämmer sig för att lägga sig i arslet, helt rätt.

Medlem
Skrivet av returpack:

När folk inte klarar av att hålla avståndet brukar jag, precis som du, sänka hastigheten.
Jag vill inte att bilen bakom ska köra in i mig om jag behöver göra en hastig inbromsning, så vid lägre hastighet blir det lättare för dem att köra om mig.

Jag brukar bromsa till, så de märker att dom kanske inte ska ligga så nära. Ibland undrar jag vad det är för människor som stressar och beter sig så konstigt i trafiken.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av returpack:

När folk inte klarar av att hålla avståndet brukar jag, precis som du, sänka hastigheten.
Jag vill inte att bilen bakom ska köra in i mig om jag behöver göra en hastig inbromsning, så vid lägre hastighet blir det lättare för dem att köra om mig.

Jag brukar bromsa till, så de märker att dom kanske inte ska ligga så nära. Ibland undrar jag vad det är för människor som stressar och beter sig så konstigt i trafiken.

Jag måste erkänna att jag under mina första år var dålig på att hålla hastigheten (låg för det mesta ~20km/t över rådande begränsning), men jag har alltid varit noga med att hålla avståndet till bilen framför. Det är bara läskigt att ligga nära.

Testpilot

Finns alltid stressputtar . Själv fortsätter jag lugnt min omkörning och saktar sedan ner till korrekt hastighet med hjälp av farthållaren , skulle det vara en superstressad dåre bakom så väntar jag några sekunder extra innan jag släpper förbi.
Snubben som stressar bakom får blinka bäst de vill , de enda blinkningarna jag bryr mig om är utryckningsfordon.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Sitter och kör bil på motorvägen i vänster körfält. Kör om någon som kör i 90, jag själv ligger jag i 110. Från ingenstans kommer en bil och kör upp mig i arslet och börjar blinka med hellyset, en inte helt ovanlig händelse. Jag blir så sjukt provocerad av sådant här beteende.

Så jag brukar, lugnt sakta ner till 90 bilens fart och köra så några kilometer, bilen bakom blir såklart vansinnig.

Vad gör ni i en sådan här situation?

När du har genomfört din omkörning skall du återgå till höger körfält. Om du ligger kvar i vänster har polisen full rätt att bötfälla dig. Det kan säkert vara roligt att jävlas med andra i trafiken, men när du anser att du skall "lära idioten bakom dig en läxa", så är faktum att du själv ökar olycksrisken.

Utdrag från en artikel på motormännens hemsida:

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2013/allt-fler-lig...

"Allt fler bilister ligger utan anledning kvar i vänsterfilen på motorvägarna, enligt flera trafikpoliser som Motor har talat med. Konsekvensen blir att olycksrisken ökar.
– Förare som kör alltför långsamt i vänsterfilen kan indirekt vara en orsak till olyckor, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

”Vid färd på väg skall fordonet föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet”. Så står det i trafikförordningen. Klart och tydligt. Men verkligheten på de svenska motorvägarna ser annorlunda ut.
– Det finns en tendens att ligga kvar i vänsterfilen för länge, säger Erling Andersson, chef för trafikpolisen i Skåne."

I situationen du beskriver ser jag bara två trafikanter som beter sig idiotiskt. Den ena för att han till synes omotiverat ligger kvar i vänsterfilen och dessutom gör allt för att provocera den andre. Den andra för att han bryter mot hastighetsreglerna och inte vet hur man håller avstånd. Om det kommer en sån idiot och ligger i baken på dig bör du så snart som möjligt släppa förbi honom, annars har vi två idioter i trafiken istället för en.

Medlem

Brukar vara dyrare bilar som gör så ja... Att däremot ligga i vänsterfil och fisköra är fel. Hans fel gör inte ditt fel rätt.

"Two wrongs dont make a right" är ett uttryck att betänka.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

På BMW, och Audi så verkar blinkers vara ett tillval som de flesta som köper dem väljer bort. Antingen det, eller så vet personerna ifråga inte hur blinkers fungerar. De använder den i alla fall inte.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Om man kör på en 110-väg och kör om i den hastigheten, så ska det inte vara några problem. Finns alltid jobbiga människor som ställer sig alldeles för nära. Brukar svara med att ställa in farthållaren på den exakta hastighet som råder. Förhoppningsvis så lugnar de ner sig efter ett tag eller gör en omkörning.

1
Skriv svar