Bli programmerare.

Medlem
Bli programmerare.

Jag vill gärna bli programmerare och hittade skolan NTI i malmö, där det erbjuds kurser i både Java, c, c++ och actionscript såsom webbdesign med mera. Hursomhelst, det är visst bara tvång med matematik A, och jag vill ju gärna läsa vidare sen och läsa vidare/jobba utomlands typ USA. Hur pass duktig i matte och hur mycket matte måste man läsa? Någon som har erfarenhet? Kan man ha g i matte i nian och ändå bli programmerare? (vilken typ av matte måste jag läsa i gymnasiumet?)

tack.

Medlem

Om det står att Matte A är minimum så räcker det väl att du bara läser det, men läs Matte B också.

Medlem

Systemutveckling handlar mer om logiskt tänkande än avancerad mattematik. I det allra flesta fall kommer du klara dig bra med rätt grundläggande matte, typ matte B. Dock så är det alltid bra att ha matte i bagaget, så läs så mycket matte du känner att du orkar.

Kolla på boken Head first java från O´REILLY så kan du själv ganska lätt lära dig grunderna i java. Lättläst och pedagogisk.

Medlem

Läs så mycket matte du kan, nöj dig inte med att bara kunna Matte A för det kommer du inte klara dig på.
Sen så bör du börja programmera redan idag, programmera hela tiden för du kommer inte kunna försörja dig bara genom att programmera på skolan.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Läs data eller IT på någon av landets tekniska högskolor.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Du måste läsa matte B och C


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av Nestor:

Läs data eller IT på någon av landets tekniska högskolor.

Håller med här, men då krävs oftast matte D.
Läs så mycket matte du orkar på gymnasiet. Jag har haft grym fördel av att ha läst 7 mattekurser, nu när jag pluggar Datateknik på LiU


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Räkna dessutom iskalt med matematik e matematik diskret.
Samt lite boolesk algebra.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Achronos:
Skrivet av Nestor:

Läs data eller IT på någon av landets tekniska högskolor.

Håller med här, men då krävs oftast matte D.
Läs så mycket matte du orkar på gymnasiet. Jag har haft grym fördel av att ha läst 7 mattekurser, nu när jag pluggar Datateknik på LiU

Japp, matten är grymt viktig. Programmeringen är mycket matematisk på D... rekursivitet är nog svårt att förstå om man inte har mycket matematik i bakfickan. T.ex. här på LiU är hela första programmeringskursen helt rekursionsinriktad.


signatur

Have a good time!

Avstängd

Med tanke på att programmering till stor del ÄR matematik, så kan det tyckas att man borde kunna mycket matte. Trots det behöver du egentligen inte KUNNA så mycket matte, särskilt inte om du inte ska hålla på så mycket med 3D-programmering (då är det mycket linjär algebra, då uppgifter som att räkna ut vinklar, hastigheter, ljusriktningar och annat förekommer ofta). Däremot är det viktigt att du har det logiska tänket som används i matematik och att du faktiskt kan förstå det. Men jag kan inte påstå att du faktiskt behöver särskilt mycket differentialkalkyl för att arbeta på Word eller ett datasystem åt NCC. Diskret matematik är lite mer användbart, i och för sig.

Hur det än är med hur mycket mattekunskaper som behövs, så är det desto mer som krävs. Om du vill gå på högskola/universitet och få ingenjörsexamen, vilket du sannolikt bör göra, kommer du att få läsa mycket matte och du kommer att måsta ha läst matte D för att få behörighet (matte E är alltid är en fördel, men oftast inte ett krav).

Jag försäkrar dig att högskole-/universitetsmatten är tung, särskilt om du inte är så bra på matte. Jag vill inte avskräcka dig, men det är många som har problem med den biten. Hur det än är, så är jag säker på att du klarar den biten så länge du gör ditt bästa. ^^

Medlem

Hmm, läste Programledare


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Hmm, läste Programledare

Samma här

jag förstod inte varför alla pushade på att man skulle läsa mycket matematik.. men till slut ramla myntet ner.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Räkna dessutom iskalt med matematik e matematik diskret.
Samt lite boolesk algebra.

Diskret matte är inte bara roligt, det är A och O vid programmering - Jag var aldrig en stjärna men jag lärde mig mycket om programmering, kanske mest, just av den kursen - diskret matematik.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Castor-maddafakking-Fiber! Det var inte i torsdags.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag är också en utav dom lyckliga som måste börja läsa matte framöver. Som jag förstått det så behöver jag både A+B (kanske C) för att läsa vid KTH t.ex inom programmering. Det är vad jag tänker satsa på ialla fall.


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

1
Skriv svar