Borgerlig valseger

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

och babyface som statsminister.

Jag tycker det var lite lågt. Jag ser Persson som en översittare och mr Reinfeldt som en mer human, öppen och mer förtroendeingivande person.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

klarar du dig inte på 10800 i månaden så är det fan synd om dig, på många sätt.

Nja, 10 800 före skatt är 7128 kr idag, hur mkt det blir sedan vet jag inte men det är ungefär var jag har i studiemedel och det blir inte många hundralappar kvar. Vi får se var det landar, man skall inte dömma ut de blåa på förhand, precis som att man inte skall lova guld och gröna skogar. De har stor press på sig och det kommer ta ett tag innan man märker av maktskiftet.

// edit

Stavfel.

Vet ej var han skriver att det är före eller efter skatt, men du såg kanske nåt inte jag gjorde. Och det är skitsnack att man inte klarar sig bra på CSN idag, om folk sluta supa bort alla pengar för det gör VI studenter vad folk än försöker säga.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Chief Red Cloud:

och babyface som statsminister.

Jag tycker det var lite lågt. Jag ser Persson som en översittare och mr Reinfeldt som en mer human, öppen och mer förtroendeingivande person.

Herregud, lite humor? Jag syftade endast på hans utseende, jag anser att Reinfeldt är en bättre inspiratör och retoriker än vad Persson någonsin var. Han är snabb, koncis, inga utdragna efterblivna "alla ska ha det lika dåligt"-tal. Han blir en utmärkt statsminister.

Jag röstade på moderaterna av flera anledningar.

Enligt senaste knappnytt ser han ut som ett mumintroll (å andra sidan är tydligen Persson en "StarCraft-bög").

Politiskt inkorrekt 40K ftw.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Chief Red Cloud:

och babyface som statsminister.

Jag tycker det var lite lågt. Jag ser Persson som en översittare och mr Reinfeldt som en mer human, öppen och mer förtroendeingivande person.

Herregud, lite humor? Jag syftade endast på hans utseende, jag anser att Reinfeldt är en bättre inspiratör och retoriker än vad Persson någonsin var. Han är snabb, koncis, inga utdragna efterblivna "alla ska ha det lika dåligt"-tal. Han blir en utmärkt statsminister.

Jag röstade på moderaterna av flera anledningar.

Ok, ibland tappar folk förståndet. Jag förlorade tillfälligt lite humor®.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Klarar man sig bra på CSN måste socialfallen klara sig förträffligt eftersom de, förutom att de inte har någon som helst återbetalningsplikt, generellt har mer pengar att leva för. Och de som på A-kassa då inte klarar sig på 70% av sin lön ska sluta "supa" upp sina pengar.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Klarar man sig bra på CSN måste socialfallen klara sig förträffligt eftersom de, förutom att de inte har någon som helst återbetalningsplikt, generellt har mer pengar att leva för. Och de som på A-kassa då inte klarar sig på 70% av sin lön ska sluta "supa" upp sina pengar.

Word. Man borde bli återbetalningsskyldig efter samma modell som csn.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

nja, tvärt om imo. återbetalningskravet borde slopas för studielånen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nja, tvärt om imo. återbetalningskravet borde slopas för studielånen.

I och för sig. Det hade varit mycket välkommet att slippa beta tusenlappar på den skiten varje månad. Jag har lånat i 8,5 år så det finns att betala på så att säga.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Numera kan du inte låna under så lång tid. Det finns undantag men sådana görs tydligen fruktansvärt restriktivt. Att första läsa biokemi och sedan komma in på läkarlinjen är t ex inte tillräckligt för att få utökad tid hos CSN.

Tycker att lite som Soya. Examen så stryker de lån som motsvarar heltidsstudiers tid för att nå den examen.

Medlem

Lånar ni, skall ni betala tillbaka. Bara att ta ett jobb till, kommer att finnas och bli över


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

visst vore det trevligt att få sin utbildning helt gratis, men det ska ju vägas emot andra saker som är viktiga i samhället. däremot tycker jag, om man överhuvud taget ska ha kvar avdragssystemet, att csn-lånet borde vara avdragsgillt. sen kan man ju fråga sig om det är rätt att staten ska subventionera lån?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Lånar ni, skall ni betala tillbaka.

jo, men idén var ju att det inte längre skulle vara ett lån.

Skrivet av Hwergelmer:

visst vore det trevligt att få sin utbildning helt gratis, men det ska ju vägas emot andra saker som är viktiga i samhället.

nu finns det ju de som hävdar att det, för samhället, är en tyngre börda att driva in dessa lån än att helt enkelt skänka bort pengarna till de som gått igenom en utbildning och tagit examen.
då räknar man in de vinster man tror sig kunna göra på att folk, som annars skulle avstå, utbildar sig högre.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ja, ok. om det stämmer är ingen gladare än jag


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Men vi röstade ju blått och skrek här att det får vara slut på bidragssverige? Då kan vi inte bara slopa återbetalningen. Nej, alla skall göra rätt för sig och har ni svårt att betala tillbaka, tja det är inte så svårt att jobba och leva mycket gott på sin lön, så det fixar ni lätt

*edit sm i stavfel och meningsuppbyggnad, men det bjussar jag på


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

resonemanget är väl att den som utbildar sig bidrar till samhället på lång sikt, till skillnad från den som går på a-kassa. jag väntar med att skaffa en bestämd åsikt i frågan.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Förstår resonemanget, men det finns inget som säger att man tar ett jobb som grundar sig på utbildningen man har. Att jag ifrågasätter beror på att jag ser så sköna motsägelser från vissa postare, som samtidigt vill ha bort alla sossebidrag men gärna ser att de skänker studielånen iochmed att personerna själva har studielån idag. Spekulerar naturligtvis om detta. Själviskt kortsiktigt tänkande tycker jag. Nej, nu blir det att åka och jobba.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

nu finns det ju de som hävdar att det, för samhället, är en tyngre börda att driva in dessa lån än att helt enkelt skänka bort pengarna till de som gått igenom en utbildning och tagit examen.
då räknar man in de vinster man tror sig kunna göra på att folk, som annars skulle avstå, utbildar sig högre.

Låter mycket underligt. Vad blir samhällsvinsten med en massa arbetslösa akademiker som envisas med att tro att de skall få jobb efter utbildning?!? Trycket på vissa utbildningar skulle bli enormt mycket större med sjukt höga intagningssiffror. Många arbetslösa skulle börja studera för att åter gå ut i arbetslöshet och dessutom ha kostat samhället mer perngar under utbildningstiden. Massor av förlorare skulle hoppa på en termin med gratispengar och åka utomlands.

Avstår man att studera pga studielånen är man nog rätt korkad . Skaffa deltidsjobb, lägg undan pengar, bo billigt, lämna blod, skaffa stipendium...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Att jag ifrågasätter beror på att jag ser så sköna motsägelser från vissa postare, som samtidigt vill ha bort alla sossebidrag men gärna ser att de skänker studielånen iochmed att personerna själva har studielån idag.

jag har- och/eller tar inga studielån.

Skrivet av Hunken:

Låter mycket underligt. Vad blir samhällsvinsten med en massa arbetslösa akademiker som envisas med att tro att de skall få jobb efter utbildning?!?

att utbildningarna inte motsvarar arbetsmarknaden behov är ett separat problem och inte relevant för frågeställningen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

att utbildningarna inte motsvarar arbetsmarknaden behov är ett separat problem och inte relevant för frågeställningen.

Är du allvarlig, du skriver om samhällsvinst och anser att det är irrelevant med arbetsmarknadens inkapacitet att ta hand om akademikerna.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Hunken: Du kanske har missat att vi redan har människor som är arbetslösa som "utbildas" för att sedan fortsätta som arbetslösa.
Vi har också vissa utbildningar med "sjukt" höga intagningskrav.
Det är ju iaf uppenbart att du tycker att man går klara sig själv, när du propagerar att man skaffar ett deltidsjobb, lägger undan pengar (när?), ge blod (3 ggr/år för kvinnor, 4 för män. resulterar i enorma summor), bo billigt o s v. Vem ska man satsa pengar på enligt dig?

Inaktiv
Skrivet av Hunken:

Är du allvarlig, du skriver om samhällsvinst och anser att det är irrelevant med arbetsmarknadens inkapacitet att ta hand om akademikerna.

hur är det med läsförståelsen?
ingenstans har jag påstått något så korkat. tvärt om konstaterat att det är ett problem, och ett som är så allvarligt måste åtgärdas oavsett hur människors studier finansierats.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Klarar man sig bra på CSN måste socialfallen klara sig förträffligt eftersom de, förutom att de inte har någon som helst återbetalningsplikt, generellt har mer pengar att leva för. Och de som på A-kassa då inte klarar sig på 70% av sin lön ska sluta "supa" upp sina pengar.

Kan ju inte gemföra en student som får CSN men någon som får A-kassa som är i en situation men flera barn och nyss blivet uppsagt.

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:
Skrivet av Karmalicious:

Klarar man sig bra på CSN måste socialfallen klara sig förträffligt eftersom de, förutom att de inte har någon som helst återbetalningsplikt, generellt har mer pengar att leva för. Och de som på A-kassa då inte klarar sig på 70% av sin lön ska sluta "supa" upp sina pengar.

Kan ju inte gemföra en student som får CSN men någon som får A-kassa som är i en situation men flera barn och nyss blivet uppsagt.

Visste inte att alla som precis blivit uppsagda hade 2+ barn... och dessutom är ensam med barnen...
För som vi vet är ALLA studenter 19 år och har varken familj eller barn. Är du på riktigt, eller?

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Men vi röstade ju blått och skrek här att det får vara slut på bidragssverige? Då kan vi inte bara slopa återbetalningen. Nej, alla skall göra rätt för sig och har ni svårt att betala tillbaka, tja det är inte så svårt att jobba och leva mycket gott på sin lön, så det fixar ni lätt

jaså, så detta är the true face of "det nya arbetarpartiet"
har du pluggat själv?
jag är 21 år och har en skuld på ~90.000. för att jag alltid skött mig i skolan och utbildat mig. hur fan tror du det känns? är det "rätt åt mig" eller? hur fan gör man RÄTT i dina ögon isf?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Purresnurre är "Veijron i ottan"

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

hur är det med läsförståelsen?
ingenstans har jag påstått något så korkat. tvärt om konstaterat att det är ett problem, och ett som är så allvarligt måste åtgärdas oavsett hur människors studier finansierats.

Jadu, hur är det med din? Du var rätt otydlig när det går att tolka dina inlägg tvärt om.

Det här landet är det som det lönar sig minst att studera på högre nivå. Hur det skall gå att ordna vet jag inte. Den griniga vänsterna och de nationalekonomiska följderna av att ta igen lönesläpet är svårt att hantera. Sen så kommer ropen om klassamhälle och sånt tjafs, skitsnack alla kan studera idag om de vill.

Kan ju göra som Schweiz löste militärtjänstgöringen, lägre skatt för akademiker med examen.
*duckar för flames*


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av prikk:

jaså, så detta är the true face of "det nya arbetarpartiet"
har du pluggat själv?
jag är 21 år och har en skuld på ~90.000. för att jag alltid skött mig i skolan och utbildat mig. hur fan tror du det känns? är det "rätt åt mig" eller? hur fan gör man RÄTT i dina ögon isf?

Jodå, har en fin abetalning hos CSN också. Mitt inlägg var kryddat med ironi och riktat mot de som vill ha bort bidragen ena stunden och senare kommer på att det vore fint att få slippa betala studielånen. Nu blandade jag säkert ihop vem och var, summerade mina intryck från diverse valinlägg. Eftersom man är snabb som en vessla in och ut och browsar inlägg så kan det se ut som att jag sopar alla över en kam, men jag kan försäkra att det bara är ren lathet att jag skriver kortfattat och summerat.

Jag är inne på ett helt annat spår och fiskar märker jag nu, det rör till det bara tycker jag, så jag avrundar lite lätt. Kunskap är makt, inget snack om den saken och jag ser gärna att de avskriver återbetalningar för studielån, då det är en bra investering. Och jag är säker på att du gör ditt bästa för att göra rätt för dig Prikk, syftade inte på något annat.

Hoppas alla tog detta på rätt sätt, vet inte riktigt själv vad jag vill ha sagt i skrivande stund, är lätt nyvaken.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Purresnurre är "Veijron i ottan"

Hahahahaha, tack för att du fick mej att vakna med ett gapskratt :D:)
Härlig kommentar!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag har- och/eller tar inga studielån.

Höll på att missa soyas svar, usch.
Ledsen för min spekulation där, men är skönt att fritolka lite

Peace


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skriv svar