Bra artikel av Herman Lindqvist

Medlem

Hade jag varit ur-svensk hade jag levt på tallbark med renkött. Tack för kulturutbytet!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jag har alltid gillat Ronny Erikssons låt Storsvensken, eller storswänsken(?).

Den finns på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=-LRx9SZL91M

Att de lagt in en bild i videon... ja... jag tog den första länk jag hittade, hoppas det inte upprör någon.

Klart underhållande sång hursomhelst. Är ni känsliga för att någon raljerar med isolationism och främlingsrädsla, lyssna inte på låten.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Hade jag varit ur-svensk hade jag levt på tallbark med renkött. Tack för kulturutbytet!

Är det en ordlek eller menar du allvar?

Medlem
Skrivet av Serious Sam:

Det mest svenska är ju ordet lagom,
finns väl ingen motsvarighet till det nånstans ?

Jodå, Japanska t.ex. "chôdo ii"


signatur

"White Obama Wants You!"

Inaktiv

Herman Lindqvist är en person vars åsikt man inte kan tillägna alltför mycket vikt i det här ämnet. En självutnämnd rojalist har med största sannolikhet kraftigt vinklade åsikter.

Dessutom så ska man inte tillskriva Herr Lindqvists alster för mycket trovärdighet då han ofta framhåller någon konstig form av heroiserad historia utan ordentliga källor som objektiv sanning.

Medlem
Skrivet av 3.14raten:
Skrivet av Serious Sam:

Det mest svenska är ju ordet lagom,
finns väl ingen motsvarighet till det nånstans ?

Jodå, Japanska t.ex. "chôdo ii"

chodo ii motsvarar inte lagom, det betyder "passar precis" eller liknande.

Medlem

"Nationalism är att anse att ett land är bättre eftersom man är född där"

Medlem

Denna artikel skall man ta med en stor nypa salt då han tidigare skrivit artiklar tidigare som relativiserat både Sverige och svenskar.
Det är sorgligt att människor tror att det enda "rätta" antingen är att hänge sig åt någon sorts hyperessentialism, eller extremrelativism.
Sverige är ett framvuxet land, med en säregen utveckling, liksom de flesta länder i världen. Det betyder inte att utvecklingen varit mer "rätt" eller "bättre" här, utan att den helt enkelt utvecklats i en speciell kontext, på samma sätt som andra europeiska länder.
Den som gråter blod över att "vi inte hade haft någon kebab/pizza/vårrulle, etc" att tillgå om vi inte hade haft invandrare, är likvärdiga rasister som den mest blekfete bonden. Kan inte svenskar baka pizzor? Eller rättare sagt - detta är en reservation för feministerna på forumet - kan inte den vite västerländske kristne heterosexuelle medelålders medelklassmannen, baka pizza?

Herman Lindqvist lämnar mycket att önska, givetvis. Mina erfarenheter av studier på universitetet förstärker intrycket att han inte är särskilt populär i de mer seriösa kretsarna. Jag kan hålla med om att han skriver på ett väldigt romantiserat sätt och att hans källkritik inte är särskilt utvecklad. Ni, liksom jag, missar dock en vital poäng i sammanhanget när ni kritiserar honom:

En akademiskt skriven avhandling som i vartannat stycke exempelvis refererar till någon kyrkolängd från 1600-talet -kommer inte att bli läst av någon annan än inom den ytterst begränsade akademiska kretsen. Det är ett obestridligt faktum. Historia måste populariseras för att man överhuvudtaget skall berättiga att ämnet erhåller statliga medel. Sedan måste det såklart balanseras, men överdrivet faktafetischeri breddar inte ämnets popularitet. Historian måste rättfärdigas, det är inte ett ämne som skall stå fritt från värderingar, eftersom det är närmast omöjligt att skriva värderingsfri historia. Naturvetenskapen är och kommer aldrig bli populariserad, då dess begrepp och språk aldrig kan komma utanför den komplicerade ram den verkar i. Istället bidrar den till teknologisk utveckling.
Jag skulle vilja nämna Dick Harrison som mönsterexemplet, även om han urartat den sista tiden när han blivit politisk genom sina utfall i EXPO, osv. Hans böcker om medeltiden är utmärkta och lättillgängliga, utan att vara romantiserade.
Till och med en sådan som Jan Guillou har egentligen bidragit mer till att berättiga historia(paradoxalt med tanke på hans flerfaldiga felheter i Arnböckerna) än vad den mest inskränkte kammarakademikern någonsin lär göra. Detta är inte sorgligt, utan logiskt.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Den som gråter blod över att "vi inte hade haft någon kebab/pizza/vårrulle, etc" att tillgå om vi inte hade haft invandrare, är likvärdiga rasister som den mest blekfete bonden. Kan inte svenskar baka pizzor? Eller rättare sagt - detta är en reservation för feministerna på forumet - kan inte den vite västerländske kristne heterosexuelle medelålders medelklassmannen, baka pizza?

visst kan man, men man menar att om vi är kulturfientliga skulle vi sakna pizzareceptet.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag tycker att folk hela tiden missar en mycket viktig poäng. Kanske den viktigaste. Varför har hela den ickemuslimska delen av världen problem med muslimer? Vilka hemska kulturkrockar ser vi idag bland alla världens ickemuslimska länder? Trots olika religioner, kulturer och geografiska lägen är mötet ändå förhållandevis problemfritt. Det är islam som är ur led med tiden.

Och efter att ha sett Brigitte Gabriel tala... så ja, Game Over. Ingen vänsterakademiker kommer någonsin att kunna övertyga mig om att det är fel på övriga miljarder människor i världen som trots stora olikheter lyckas med ett samarbete som är långt ifrån det ociviliserade samhället som islamska fanatiker förespråkar.

p.s.
Jag äter varken kebab eller pizza. Så släng inte det skräpet i ansiktet på mig heller.
Jag tänker inte låta extremistiska muslimer hänga svenska homosexuella på öppen gata eller kasta ut kvinnor från balkonger i utbyte mot en maträtt. Helt vrickat.

ah.. just det. Jag skulle heller inte snacka mer om islam... Men det är ju ett kärt ämne. Svårt att hålla sig borta.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Den som gråter blod över att "vi inte hade haft någon kebab/pizza/vårrulle, etc" att tillgå om vi inte hade haft invandrare, är likvärdiga rasister som den mest blekfete bonden. Kan inte svenskar baka pizzor? Eller rättare sagt - detta är en reservation för feministerna på forumet - kan inte den vite västerländske kristne heterosexuelle medelålders medelklassmannen, baka pizza?

visst kan man, men man menar att om vi är kulturfientliga skulle vi sakna pizzareceptet.

Detta förstår jag inte - Är pizza patentbelagd hos någon kultur? Vilken i så fall?
Att kritisera mångkultur och liknande i sin helhet behöver inte vara ekvivalent med att kritisera _alla_ dess aspekter. Människor i mellanöstern avstår inte från att använda telefoner för att det är en västerländsk uppfinning. Ytterst få människor är såpass principfasta. Möjligen amishfolket när det gäller el...

Jag har ingenting emot Islam eller muslimer. Jag bor i en invandrartät förort och har erfarenheter av mångkultur på nära håll. Några av mina grannar är muslimer, de dricker aldrig och är i regel tystlåtna - undantaget Ramadan, men det är en isolerad stund på året så att säga. Att jag är kritisk till mångkultur som "ideal" har inget att göra med att jag inte respekterar religionen eller dess anhängare. På ett sätt är de offer för den globala likriktning av mänskligheten som äger rum 'as we speak'. Anledningen till att folk reagerar på just minareter och slöjor är för att detta syns så att säga - människor är såpass indoktrinerade i en materialistisk världssyn att de också i slutändan identifierar "hot" genom sinnliga erfarenheter. Detta leder också till att man har svårt att klargöra vilka värden som egentligen står på spel, vad som skall bevaras. Folk som tidigare levt det glada borgerliga livet reagerar plötsligt med fasa när deras tidigare politiska ställningstaganden konfronterar dem - deras val ligger till grund för att exempelvis muslimer överhuvudtaget kunde anlända.
Personligen är jag ingen anhängare till någon mångkulturell stat alá USA. Att hela världen efterapat detta land har lett till att tidigare värden plockats ner och ersatts av nya - plötsligt ansågs vissa värden relativa medan andra var att betrakta som objektiva. Av denna anledning tycker jag det är bra att muslimer eller andra invandrargrupper behåller sina seder, istället för att lösa upp dem i en konsumtionslysten materialistisk "kultur" där medborgarnas gemenskap utgörs av den senaste fräcka prylen.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Den som gråter blod över att "vi inte hade haft någon kebab/pizza/vårrulle, etc" att tillgå om vi inte hade haft invandrare, är likvärdiga rasister som den mest blekfete bonden. Kan inte svenskar baka pizzor? Eller rättare sagt - detta är en reservation för feministerna på forumet - kan inte den vite västerländske kristne heterosexuelle medelålders medelklassmannen, baka pizza?

visst kan man, men man menar att om vi är kulturfientliga skulle vi sakna pizzareceptet.

Detta förstår jag inte - Är pizza patentbelagd hos någon kultur? Vilken i så fall?
Att kritisera mångkultur och liknande i sin helhet behöver inte vara ekvivalent med att kritisera _alla_ dess aspekter. Människor i mellanöstern avstår inte från att använda telefoner för att det är en västerländsk uppfinning. Ytterst få människor är såpass principfasta. Möjligen amishfolket när det gäller el...

Jag har ingenting emot Islam eller muslimer. Jag bor i en invandrartät förort och har erfarenheter av mångkultur på nära håll. Några av mina grannar är muslimer, de dricker aldrig och är i regel tystlåtna - undantaget Ramadan, men det är en isolerad stund på året så att säga. Att jag är kritisk till mångkultur som "ideal" har inget att göra med att jag inte respekterar religionen eller dess anhängare. På ett sätt är de offer för den globala likriktning av mänskligheten som äger rum 'as we speak'. Anledningen till att folk reagerar på just minareter och slöjor är för att detta syns så att säga - människor är såpass indoktrinerade i en materialistisk världssyn att de också i slutändan identifierar "hot" genom sinnliga erfarenheter. Detta leder också till att man har svårt att klargöra vilka värden som egentligen står på spel, vad som skall bevaras. Folk som tidigare levt det glada borgerliga livet reagerar plötsligt med fasa när deras tidigare politiska ställningstaganden konfronterar dem - deras val ligger till grund för att exempelvis muslimer överhuvudtaget kunde anlända.
Personligen är jag ingen anhängare till någon mångkulturell stat alá USA. Att hela världen efterapat detta land har lett till att tidigare värden plockats ner och ersatts av nya - plötsligt ansågs vissa värden relativa medan andra var att betrakta som objektiva. Av denna anledning tycker jag det är bra att muslimer eller andra invandrargrupper behåller sina seder, istället för att lösa upp dem i en konsumtionslysten materialistisk "kultur" där medborgarnas gemenskap utgörs av den senaste fräcka prylen.

Ja det finns ingen anledning att bevara en kultur som bygger på begär. Jag avskyr den också.
Men det är inte det det handlar om. Vi har kärringen TobleMona som ständigt förminskar det svenska som finns/funnits och favoriserar det hon tycker är fint exotisk och som gör henne våt. Den egna gråa vardagen upplevs kanske inte alltid som kultur men för människor utifrån blir den rätt snabbt uppenbar.
Och islamsk syn på väst och Sverige bygger ofta på okunskap, fördomar & hjärntvätt. Vem är det egentligen som bär på en irrationella tankar och känslor?

Och jag håller definitivt inte med om att man reagerar på minareter och slöjor för att de syns, utan det är så att majoriteten blir förbannad för den vet vad dessa symboler representerar.
Brott mot mänskliga rättigheter och ett förakt mot infidels, oss övriga.
Personligen tycker jag att byggnaderna med alla dess dekorationer är oerhört vackra. En svensk "modern" kloss av tegel är verkligen inte lika spännande.. sant. Så för mig får de gärna bygga 100 nya moskéer med minaret så länge man placerar ett konsum, museum eller t.ex. en biograf i varje och inga troende vistas i dem för att be eller böna.

Medlem
Skrivet av räkan:

Och jag håller definitivt inte med om att man reagerar på minareter och slöjor för att de syns, utan det är så att majoriteten blir förbannad för den vet vad dessa symboler representerar.
Brott mot mänskliga rättigheter och ett förakt mot infidels, oss övriga.

Så det krävs alltså slöjor och minareter för att lyfta fram vad Islam representerar? Det om något är en ytlig hållning till religion överhuvudtaget. De flesta som ger fullständigt fan i Islam känner förmodligen till Muhammed, koranen, Ramadan, osv. Det som gör att kritiken mot Islams ytliga manifestationer kan betraktas som populism, är dess plötslighet. Människor som annars inte bekymrar sig om "frihet", "kultur", "tradition", osv, blir plötsligt väldigt engagerade när deras konsumtionslystna och ytliga tillvaro präglas av något för dem främmande.
Slöjor/Niqab är utmärkta exempel. De motiverar dessa med att det förmedlar kyskhet. På sätt och vis kan jag sympatisera med detta - att kvinnor springer runt med överdrivet tighta jeans och tighta tröjor som framhäver deras eventuella "egenskaper" är inte att föredra enligt mig, men jag är kanske lite gammalmodig. Därmed inte sagt att jag har någon sorts fetisch för kvinnor invirade i dörrmattor. Det handlar om principen - i en värld där allt handlar om sex och konsumtion är begrepp som kyskhet högst välkomna. Att sedan dessa kyskhetsutövande muslimska kvinnor ofta alstrar minst 6 barn per familj, indikerar att sexet i sig inte är "felet", utan det viktiga är att stoppa attraktionen gentemot andra män. I detta avseende tycker jag att burka/niqab-anhängare bedriver hyckleri.
Minareter...När jag var i Egypten för fem år sedan hade vi en alldeles bredvid hotellet. För det första så är det väldigt sällan någon faktiskt står och skriker ut bönen - det är oftast en bandspelare som förkunnar de heliga orden. Detta bekymrade mig inte då och bekymrar mig egentligen inte nu. Detta är ytliga manifestationer - fan, jag låter säkert som en papegoja - som endast indikerar att all debatt om invandring/främlingsfientlighet trivialiserats till en nivå där vilken oinsatt dumjöns som helst kan delta i. Det är lätt att ta ställning till minareter och slöjor. Hur tar man ställning till en komplex religion? Eller en världsåskådning? Intellektuell kritik eftersträvas som sagt.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Naturvetenskapen är och kommer aldrig bli populariserad, då dess begrepp och språk aldrig kan komma utanför den komplicerade ram den verkar i.

Det finns utmärkta populärvetenskapliga böcker inom naturvetenskapen. Carl Sagans olika böcker är ett bra exempel, Big bag av Simon Singh ett annat och Carl Zimmers Evolution - the triumph of an idea ytterligare ett. Det finns många fler exempel.

Citat:

Jag skulle vilja nämna Dick Harrison som mönsterexemplet, även om han urartat den sista tiden när han blivit politisk genom sina utfall i EXPO, osv. Hans böcker om medeltiden är utmärkta och lättillgängliga, utan att vara romantiserade.

Han har, om jag inte minns fel, en del bra böcker. Peter Englund har skrivit några bra också.

Medlem

Vet inte om det sagts i tråden men Herr Lindqvist är faktiskt uppväxt i Finland. Visst är Herman lite sladdrig på fakta ibland men han har gjort mycket gott för att popularisera historieintresset i Sverige idag. Detta behövs i stor grad då historieundervisningen i skolan idag lämnar ganska mycket att önska, som alla föräldrar med skolbarn torde veta.
Det finns nog många som sett hans tv-program eller läst några av hans böcker och via den vägen hittat till tyngre och kanske mer belästa författare. Hans kåserisamlingar är också ganska roande, men ska nog inte tas på blodigt allvar - då de endast är betraktelser.

Däremot tycker jag att det är lite tråkigt att man ska ses som nån sorts högerextrem nasse bara för att man ger uttryck för fosterlandskärlek eller tycker att Sverige är det bästa stället att bo på idag. Bara för att man tycker om sitt land och folk, behöver man inte hata alla andra.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Malin Ullgren skriver en kritisk krönika angående debatten om islam under namnet "Sluta ljuga! Det finns inget debattförbud om islam". Jag har inte lyckats hitta den på internet, men hon hade en del poänger i sin text.

Citat:

Hur är det möjligt att vissa svenska debattörer fortfarande lyckas få det att låta som om de satte livet på spel när de kritiserar islam? Att de vågar yttra sig, trots att horder av mäktiga kulturrelativister planerar att skada dem allvarligt? Och detta i ett medieläga där diskussion om islam pågår dygnet runt, sju dar i veckan. I ett Europa där minareter förbuds med hänvisning till att de är symboler för extremism

Citat:

Jag är så trött på offerdramaturgin i debatten. För att inte tala om dess retoriska förbindelser med högerextremismen. /.../ Offerskapet formuleras till exempel som risken att kallas "islamofob". Ja, det är inte kul att misstänkas. Men till åsiktsbrytandets villkor hör risken att få skit. Att kräva förhandsgarantier på att ingen ska antyda att man ha oklara avsikter, det går faktiskt inte. Och hur fjompigt ter sig inte tal om "risk" och "kulturklimat" ur ett internationellt yttrandefrihetsperspektiv.

Citat:

Om man nu som islamkritiker vill slippa paralleller till de direkt främlingsfientliga är det en gåta varför man kör med samma retorik. Tjat om pk-vänsterns massiva åsiktsförtyck är helt grundläggande i extremistkretsar.

Den var i söndagens kulturdel om någon är intresserad av att läsa hela. Jag ska hålla lite koll på DNs hemsida för att se om den kommer upp.

Medlem

Italien + Pizza = Sant definitionen gällde förr i tiden...

Nu gäller det IrakIslamSjälvmordbombarSkräckFörInvandrareSD + Pizza = "O"sant

Medlem

Hela krönikan vilken båtsman syftar på finnas att läsa här.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/malin-ullgren-sluta-lju...

Malin Ullgren in my heart!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Naturvetenskapen är och kommer aldrig bli populariserad, då dess begrepp och språk aldrig kan komma utanför den komplicerade ram den verkar i.

Det finns utmärkta populärvetenskapliga böcker inom naturvetenskapen. Carl Sagans olika böcker är ett bra exempel, Big bag av Simon Singh ett annat och Carl Zimmers Evolution - the triumph of an idea ytterligare ett. Det finns många fler exempel.

Ok, det var förhastat uttryckt av mig. Givetvis finns det populariserad naturvetenskap tillgänglig, men vetenskapen har inte samma tryck på sig att förmedla lättillgängligt teoretiskt material så att säga. Den tekniska utvecklingen är konkret, den talar för sig själv. Inom humaniora finns ingen enkel objektiv metod att tillgå inom diverse område, det mesta är abstrakt. Att skriva en avhandling med en poststrukturalistisk infallsvinkel på exempelvis västsvensk rösträttsregistratur på 1800-talet är att betrakta som direkt tendensiöst, det är svårare att finna detta inom vetenskapen.

Angående din länk om krönikan...

Man behöver knappast vara någon högerextrem för att likställa det svenska debattklimatets representanter med den sovjetiska nomenklaturan. Att dessutom påstå att högerextrema rörelser levt på någon martyrstatus i EVIGHETER är direkt felaktigt.
Denna krönikör verkar nyss vaknat från en dröm. Det är inte meningen att människor skall dödshotas eller förminskas för att de hyser uppfattningar som inte överensstämmer med etablissemanget - då lever man inte i en fungerande demokrati. För övrigt är det inte konstigt att sådana som SD ständigt växer då etablissemanget i _alla_ sammanhang som rör mångkultur och invandring verkligen tycks ha ett närmast maniskt behov att betona upplysning för att inte SD skall vinna mark. "För att inte partier som Sverigedemokraterna skall få framgångar...", "främlingsfientliga rörelser...", osv. Den mediala eliten och det politiska ledarskiktet har målat in sig i ett hörn de inte kan ta sig ur - SD framstår som enda alternativet, något som de genom sin "ideologiska" likriktning bidragit till själva. Vem kan exempelvis kalla moderaterna konservativa? Dem är lika socialliberala som vilket svenskt blandfärsparti som helst.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Text

Okej, då förstår jag vad du menar.

Citat:

Att dessutom påstå att högerextrema rörelser levt på någon martyrstatus i EVIGHETER är direkt felaktigt.

Inte i evigheter, men ett bra tag nu.

Citat:

Det är inte meningen att människor skall dödshotas eller förminskas för att de hyser uppfattningar som inte överensstämmer med etablissemanget - då lever man inte i en fungerande demokrati.

Men är då detta något som sker? Det är ju hennes poäng, det händer inte, därför är det löjligt att de håller på som de gör.

Medlem
Citat:

Att dessutom påstå att högerextrema rörelser levt på någon martyrstatus i EVIGHETER är direkt felaktigt.

Skrivet av båtsman:

Inte i evigheter, men ett bra tag nu.

Vem är det som har främjat deras martyrskap? Våra medier och riksdagspartier. Elefanter hör inte hemma i porslinsbutiker, det har jag alltid haft klart för mig.

Citat:

Det är inte meningen att människor skall dödshotas eller förminskas för att de hyser uppfattningar som inte överensstämmer med etablissemanget - då lever man inte i en fungerande demokrati.

Skrivet av båtsman:

Men är då detta något som sker? Det är ju hennes poäng, det händer inte, därför är det löjligt att de håller på som de gör.

Konstnärer, politiker, tidningar(SD-kuriren stängdes ner när den publicerade muhammedkarikatyrerna) har samtliga fått känna på vad som händer när någon riktar kritik mot mångkultur eller invandring. En anledning till att "smygrasism" överhuvudtaget existerar, är det enkla faktum att man sällan kan uttala sig "officiellt" utan att råka illa ut. Detta är beklagligt, inte för att man inte kan lista ut vem som är "främlingsfientlig" eller "rasistisk", utan för att det leder till att politiken blir utan ansikte - vi ser den bara som en procentsats i det begränsade parlamentariska valet.
För egen del skyr jag nästan SD mer än de etablerade partierna - men jag retar mig enormt på att de fått utstå osaklig, närmast pöbelartad kritik som inte varit befogad. Om det inte framgått tidigare är jag överlag skeptisk till "modern" politik som är allt för ytlig och populistisk. De intelligenta eldsjälarna lyser med sin frånvaro i de flesta sammanhang, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Vem är det som har främjat deras martyrskap? Våra medier och riksdagspartier. Elefanter hör inte hemma i porslinsbutiker, det har jag alltid haft klart för mig.

De spelar ganska bra på det själva också.

Citat:

Konstnärer, politiker, tidningar(SD-kuriren stängdes ner när den publicerade muhammedkarikatyrerna) har samtliga fått känna på vad som händer när någon riktar kritik mot mångkultur eller invandring.

Men nu har det gått ett tag sedan dess och debatten har pågått i stort sett hela tiden. Så tiderna har förändrats.

Citat:

En anledning till att "smygrasism" överhuvudtaget existerar, är det enkla faktum att man sällan kan uttala sig "officiellt" utan att råka illa ut.

Tycker att det numera sker mest hela tiden.

Citat:

För egen del skyr jag nästan SD mer än de etablerade partierna - men jag retar mig enormt på att de fått utstå osaklig, närmast pöbelartad kritik som inte varit befogad.

Jag är av åsikten att ett dåligt argument ska bemötas med ett bra sådant. Alltså bemöts inte SD på rätt sätt.

Citat:

Om det inte framgått tidigare är jag överlag skeptisk till "modern" politik som är allt för ytlig och populistisk. De intelligenta eldsjälarna lyser med sin frånvaro i de flesta sammanhang, tyvärr.

Ja, det är dock inte något nytt fenomen, utan har varit med ganska länge.

Medlem

Vart tog Cheif red cloud vägen?

Medlem

Det står "borttagen", så han tog väl bort sitt konto. Annars hade det väl stått "avstängd" eller i alla fall kommit upp i tråden om vilka som blivit avstängda.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Vart tog Cheif red cloud vägen?

Undrar jag också.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av HollowMan:

Vart tog Cheif red cloud vägen?

Undrar jag också.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Quotin dis...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

HollowMan (Borttagen):


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Den som gråter blod över att "vi inte hade haft någon kebab/pizza/vårrulle, etc" att tillgå om vi inte hade haft invandrare, är likvärdiga rasister som den mest blekfete bonden. Kan inte svenskar baka pizzor? Eller rättare sagt - detta är en reservation för feministerna på forumet - kan inte den vite västerländske kristne heterosexuelle medelålders medelklassmannen, baka pizza?

visst kan man, men man menar att om vi är kulturfientliga skulle vi sakna pizzareceptet.

Detta förstår jag inte - Är pizza patentbelagd hos någon kultur? Vilken i så fall?
Att kritisera mångkultur och liknande i sin helhet behöver inte vara ekvivalent med att kritisera _alla_ dess aspekter. Människor i mellanöstern avstår inte från att använda telefoner för att det är en västerländsk uppfinning. Ytterst få människor är såpass principfasta. Möjligen amishfolket när det gäller el...

går det att återskapa en målning av van gogh? Det är en tolkning, beror på hur nära du kommer orginalet, din turiska pizza smakar inte som min italienska pizza, men om vi ska jämföra:
I finland har du "hempizza" eller vad sägs om rossos pizzor som är starka varumärken. Är det pizzor vi ska eftersträva efter?
Låt kulturen spela sin roll, det blir intressantare så.

Nej det är inte ekvialent, men du kom aldrig till någon poäng med ditt inlägg så ska jag komma med nåt med min förutom den om att vi är rasister pga mångkulturen?


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag har haft skiftande uppfattningar om invandring i Sverige under tiden jag växte upp till nu, då jag ser mig själv som vuxen. I tidig ungdom bestod hälften av mina demoner av invandrare och den andra hälften av "svenskar". Detta till faktum att cirka 5% av de som gick i min skola var invandrare. Det var lätt fundera på att det var invandrare som var de största bovarna. Erfarenheter och personliga anekdoter som tidigare nämnts lämnar inget vettigt till debatten. Men jag kan säga att det lämna mig i en prekär situation. De ärren gjorde mig nämligen till xenofob. Desto äldre jag blev och desto mer invandrare jag kom i kontakt med har min uppfattning helt ändrats. Den mest svenska personen jag känner är född i Persien(Iran). Det var definitivt inget jag hade fått reda på om jag stannat inskränkt. Tyvärr så sitter xenofobin djupt rotad och gör mig misstänksam mot alla människor av andra kulturer och hud toner. Detta är inget medvedet val men jag kan tänkta mig att många människor i Sverige känner samma oberättigade känsla.
Det är dock lite underligt att denna känsla infinner sig inte alls när jag besöker främmande länder såsom USA eller UK. I USA är en svart man (det var den korrekta termen i USA iaf) lika mycket amerikansk för mig som vilken vit person helst.
Samma har jag märkt att jag ser någon som svensk när någon pratar perfekt svenska. Inte en stund tidigare. (Detta är inskränkt och på inget sett rätt).

Med detta vill jag säga att xenofobi existerar nog ganska djupt in i den svenska själen idag. På tal om svenska värderinger eller hur är man om man är svensk.

Jag har dock spenderat flera år som väktare i västra Skåne. Vilket faktiskt har dödat många fördomar som jag hade, delat med många andra svenskar. Invandrare var kanske hälften av våldsbrotten i ringa storlek. Däremot de grövre brotten jag stötte på var i nästan alla fall gjorda av "Svenskar" i samband med antingen alkohol eller narkotika. Dock så fanns en stor grupp som många inte tänker på. Riktiga utlänningar, alltså människor med Polska, Baltiska etc. medborgarskap som är på kriminell turné i Sverige.

Jag fick även chansen att uppleva Rosengårdsupproren på nära hand. Det lämnade mig mycket konfunderad om mina tidigare fördomar. Inget annat område i väst Skåne jag patrullerat i, har haft så många engagerade vuxna som faktiskt tar ansvar för ungdomar som ränner rundor på nätterna. Fantastiska eldsjälar som gör mer än vad Polisen någonsin hade kunnat.

Tyvärr är dock en sak sant, invandrargängen i Malmö är ur kontroll. Varenda natt var det något. Det var oftast dem eller "brats" från Limhamn som stökade.

Skriv svar