Bra webshop för svärd-replikor?

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Traveller in time:

Mitt i Spel/Våldsdebatten dyker det upp en tråd om var det går att köpa svärd, knivar och realistiska attrapp vapen.
-coincidence?

Ja, efter att ha spelat skyrim vill man ju såklart gå ut och power-levla i verkligheten.

Nej, tyvärr går det inte, pilen i knät du vet...

Haha, never gets old.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Ja, efter att ha spelat skyrim vill man ju såklart gå ut och power-levla i verkligheten.

Nej, tyvärr går det inte, pilen i knät du vet...

Ajaj, det var ju inte bra, men tur i oturen att den bara tog i knät då.

Skrivet av Traveller in time:

Mitt i Spel/Våldsdebatten dyker det upp en tråd om var det går att köpa svärd, knivar och realistiska attrapp vapen.
-coincidence?

jag slängde mest in handsken i ringen för att jag pysslat en del med sakerna i fråga och är lite av ett intresse att upplysa gemene man och försöka ta död på diverse konstiga myter om europeiska vapen och riddare mm.

http://www.youtube.com/watch?v=mjT4JepA-Vc
en litet klipp för de som kan vara intresserade av att, inte bara ha en prydnad på väggen, utan också kunna använda den så som tänkt

HEMA (Historical European Martial Arts) är på massiv framfart i landet.

Mycket roligt tycker jag, en frisk fläkt som dessutom har sina rötter så nära.

Ville bara förtydliga att jag var skämtsamt sarkastisk och cheeky.
Glömmer så lätt att sarkasm oftast faller bort i text, kan tolkas som allvarlig, vilket jag är känd för att vara här på FZ, nu föll det bort igen...


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Testpilot

Lite tips :

http://www.gavelins.com/

http://www.albion-europe.com/

De har både replikas och riktiga svärd du kan använda tex på Lajv träffar.
Har själv dregglat en del men ej köpt ännu med risk att få pisk av sambon.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Ville bara förtydliga att jag var skämtsamt sarkastisk och cheeky.
Glömmer så lätt att sarkasm oftast faller bort i text, kan tolkas som allvarlig, vilket jag är känd för att vara här på FZ, nu föll det bort igen...

jo då, jag tog bara chansen att propagera lite, som om jag inte förstod sarkasmen

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Sedär, också en svinbra shop! Tackar för alla bra tips!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av r3lev4nt:

Nä, ska pryda väggen.

Trevligt. Jag skulle inte ha något emot att ha en värja från 1800-talet, eller varför inte en gammal västernrevolver - Colt 45 - i en liten glasbur.

Ta en titt här:

http://www.deactivated-guns.co.uk

intressant sida. Står att det är fullt lagligt att äga och innehava 'deaktiverade' vapen utan att man behöver låsa in dem i ett kabinettskåp. Någon som har koll på lagarna kring detta i Sverige?

Medlem

Deaktiverade vapen ska enligt min vetskap inte vara några problem, såvida de är deaktiverade på ett sätt som gör att man inte bara kan peta i en ny bolt eller pipa / whatever och därefter avfyra det. Kan fråga med kollegor dock.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Deaktiverade vapen ska enligt min vetskap inte vara några problem, såvida de är deaktiverade på ett sätt som gör att man inte bara kan peta i en ny bolt eller pipa / whatever och därefter avfyra det. Kan fråga med kollegor dock.

Tror inte att det räcker numera med att bara "plugga" pipan. har för mig att det gick förr.

Vapnet måste göras obrukbart på ett sådant sätt att det aldrig kommer att kunna användas igen genom att bara byta delar.
(Eller nåt sånt har jag för mig det stod i lagen)
Olika för var vapnet kommer ifrån, så se opp om ni importerar.

Så kallade Pluggar som slagits i är inte tillräckligt, pipan skall vara igensvetsad, likaså all avfyrningsmekanism som möjliggör laddning av patron.
Inga av delarna ska kunna bytas ut.

så har jag fått det förklarat för mig iaf

Medlem

Ja och det var ju precis det jag beskrev?

"... deaktiverat på ett sätt som gör att man inte bara kan peta i en ny bolt eller pipa ..."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Ja och det var ju precis det jag beskrev?

"... deaktiverat på ett sätt som gör att man inte bara kan peta i en ny bolt eller pipa ..."

skadar det med ett förtydligande vad som avses med "deaktivering" då?

Hörde mig för lite nyss för mer info som kan vara relevant:

Vapenatrapper faller inte under vare sig kniv eller vapenlagen, de anses som leksaker eller rekvisita i lagens mening.

Ett före detta skjutvapen som gjorts obrukbart räknas Fortfarande som ett vapen, med allt vad det innebär, även om pipa osv smälts igen.
Du måste alltså klabba med vapenansökningar och intyg osv för att få ha det alls.

Här finns mer:
http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/Lagar-och-regler/Vapen/

Finns väldigt välgjorda atrapper för den som vill ha prydnadssaker att titta på för skojs skull.
gamla släktklenoder kan ju vara värt besväret dock.

Medlem

Jag sa inte att det skadade, utan jag poängterade bara att du rättade mig till det jag redan sagt. Ingen anledning att göra en större sak av det.

Bra kunskap, även om den är lite OT. Och det är helt sant att det finns attrapper där ingen skillnad syns förrän man öppnar beslagen. Så i den meningen så finns det bättre lösningar för alla intresserade än att skaffa en deaktiverad, med tanke på den info du just postade.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

inget illa ment om jag papegojade vad du skrev, skyller på att det är sent

p.s Om man hittar nåt som hör hemma på ett museum, typ en flintlåspistol eller så, kan man klara sig lindrigare undan pga värdet.

12
Skriv svar