Brandmän anfölls i Rosengård

Medlem

Jag tycker också att såna barn som dom ska utvisas, jag är invandrare själv men svenskfödd och har aldrig gjort något olagligt som jag kan tänka mig(stort sätt). Jag har fått nog av att ta skit för andra invandrare som missköter sig själv och jag blir dömd för det. Och det inkluderar de äldre som lever på socialen hela tiden och inte lär sig svenska, det är nästan att jag blir rasist själv mot mina egna. Jag har bott i skaraborg området hela livet och är uppväxt här och tycker att mina föräldrar har gjort ett bra intryck i det svenska samhället. Dom kan prata svenska och allt, mamma jobbade som sjuksköterska och pappa hade öppnat en orientalisk livsmedelsaffär och båda har betalat skatt helt ärligt. Ingen har tagit hjälp av socialen i min familj för man vill vara aktiv och inte sitta hemma och lever på andra. Nu har mina föräldrar åkt tillbaka till hemlandet efter 22 år nu när dom har bra med ekonomin. Säger bara utvisa dom som levt på socialen i minst 5 år och ungdomar som misskött sig.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

bra sagt Krayze!

sköter man sig och är bra osv... all heder och beröm.
missköter man sig = ut ifrån swe.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Hade en "polare" som jag kände ett tag killen prata perfekt svenska och var adopterad. När han var 14 flytta han till en grannkommun och efter 6 månader hade han en _FET_ ghetto invandrar brytning. Kunde knappt ett rent svenkt ord....

Tycker det är tragiskt att man inte har mer stake än så...
Samt att förbryta sig och kasta sten på brandkåren ska ju bara tvångsomhändertas

Inaktiv

Gratulerar till National Demokraterna som vinner röster på grund av en tråd som denna.

Medlem
Skrivet av Siouxie:

Gratulerar till National Demokraterna som vinner röster på grund av en tråd som denna.

Gratulerar till Siouxie för ett värdelöst inlägg.

Om man diskuterar problemet så är det läsarna som själva får bilda sig en uppfattning. Även om det leder till att folk börjar sympatisera med olika partier som man ogillar.

Eller du tycker att alla problem skall sopas under mattan och censureras. Knappast som att det löser något.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Uhm... Törs jag fråga varför man ska särbehandla personer bara för att de råkar tillhöra gruppen "invandrare"? Jag menar... Vi har ju en lag, och det finns väl nått straff för att kasta sten på en brandbil (jag utgår från att lagen inte tar hänsyn till gärningsmannens etnicitet). Hur svårt kan det vara att bortse från vilken plats brottet skedde på och vilken hudfärg snubben hade och bara hålla en helt vanlig svensk rättegång enligt konstens alla regler?

Jag menar... Så fort den här diskussionen kommer igång så börjar ni med samma argument åt höger och vänster, och alla är grundade på att vi måste göra någonting åt "invandrarna". Antingen ska "de" integreras eller så ska "de" utvisas. Vad är är egentligen problemet med att bara följa lagboken?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Jag menar... Så fort den här diskussionen kommer igång så börjar ni med samma argument åt höger och vänster, och alla är grundade på att vi måste göra någonting åt "invandrarna". Antingen ska "de" integreras eller så ska "de" utvisas. Vad är är egentligen problemet med att bara följa lagboken?

Då kokar det väl ner till huruvida invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller inte? Sedan kan man ju mena olika saker när man säger att "vi måste ta tag i invanrarsituationen" - en del menar att vi skall slänga ut de som inte följer reglerna, andra menar att vi måste ta hand om dem bättre...

Min poäng, om någon, är bara att man skall inte peka rasistfingret på någon som har bestämda åsikter om invandingen i Sverige. Vi måste kunna prata om invandring i klartext utan att bli anklagade för en det ena, en det andra...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Iceguppi:

Jag kan förstå att de boende i Rosengård känner sig kränkta när de inte får elda upp sina bostäder ifred.

Hahahha humor.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

I övrigt ska man nog inte sitta och säga på ett forum att folk ska göra si eller så och tro att alla människor har samma förutsättningar osv. Folk som känner sig nedtryckta reagerar ofta med våld, rätt eller fel. Det är i princip samma sak som att tränga in någon mot en vägg, den personen kommer troligen reagera med nån fom av aggresivitet för att göra sig fri. Man kan dra det så långt som att säga att det är den naturliga reaktionen på en pressad situation. Slåss eller fly, finns i alla samhällen, hos människor och hos djur, hos rik och hos fattig.

Situationen i vissa områden kan många gånger vara oacceptabel, helt klart. Vad man däremot ska passa sig för är att skylla på ungdomarna. Instinkter tar lätt överhanden i stressituationer och det är väl det som händer i problemområden. Brist på pengar, bostad eller boyta, materiella saker m.m. har alltid lett till någon form av våld så väl fysisk som psykisk.

Det är ingen lösning att "slänga ut alla kriminella invandrare". Vi känner inte till bakgrunden i de flesta fallen, varför det är omöjligt att uttala sig om utvisningar och dylikt. Vad som behövs är ansvarstagande av samhället, uppmuntran, en grundläggande utbildning och börja använda oss av de utbildningar människorna har fått i sina hemländer.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Det är ingen lösning att "slänga ut alla kriminella invandrare".

De som säger så har nog samma känsla av att vara "upptryckta mot väggen", rätt eller fel.

Skrivet av PaddanL:

Vi känner inte till bakgrunden i de flesta fallen, varför det är omöjligt att uttala sig om utvisningar och dylikt.

Jag vet inte riktigt vad du menar men menar du att det finns "förmildrande omstänigheter" som gör att ett visst beteende kan accepteras med tanke på vad de gått genom i helandet?

Skrivet av PaddanL:

Vad som behövs är ansvarstagande av samhället

Precis!

Skrivet av PaddanL:

uppmuntran

Japp, definitivt!

Skrivet av PaddanL:

en grundläggande utbildning

Visst, med fokus på svenska.

Skrivet av PaddanL:

och börja använda oss av de utbildningar människorna har fått i sina hemländer.

Woah... stopp där. Nej, det där skriver jag inte under på... Låter livsfarligt i många fall. Vad tänker du på? Är de dessa läkare som sitter och kör tunnelbana?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Finns väl bara ett sätt att fixa problemen. Att låta USA och Kanada ta in mera invandrare.

Bara staden Södertälje tar in mera invandrare än vad Usa och Kanada för tillsammans.

Skicka hem dom som sprider terror och ta in dom som vill söka jobb.

Medlem

Stackars brandkåren, men jag är i alla glad över att dom flesta här faktiskt inte har jobb på migrationsverket

Man blir ju mörkrädd av alla generaliseringar ju.

Medlem

Ge brandmännen en bil med en vattenkanon i ett torn (har ni säkert sett att dom har vid kravaller utonmlands)
Den duger väl både till att släcka bränder och spola iväg skitungar


signatur

yolo

Medlem

Va hände med neutronbomben? måste väll kunna göras i en liten skala. Tar död på allt liv inom en viss radie och ner 1 meter i jorden... Låter vettigt. Kan göra likadant i Tynnered där jag bor tycker jag också.

PS. är svensk

Medlem

Arrestera ungarna som kastar sten,utvisa sedan hela familjen och släkten...spräng deras hus och senare minera området.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av PaddanL:

Det är ingen lösning att "slänga ut alla kriminella invandrare".

De som säger så har nog samma känsla av att vara "upptryckta mot väggen", rätt eller fel.

Skrivet av PaddanL:

Vi känner inte till bakgrunden i de flesta fallen, varför det är omöjligt att uttala sig om utvisningar och dylikt.

Jag vet inte riktigt vad du menar men menar du att det finns "förmildrande omstänigheter" som gör att ett visst beteende kan accepteras med tanke på vad de gått genom i helandet?

Skrivet av PaddanL:

Vad som behövs är ansvarstagande av samhället

Precis!

Skrivet av PaddanL:

uppmuntran

Japp, definitivt!

Skrivet av PaddanL:

en grundläggande utbildning

Visst, med fokus på svenska.

Skrivet av PaddanL:

och börja använda oss av de utbildningar människorna har fått i sina hemländer.

Woah... stopp där. Nej, det där skriver jag inte under på... Låter livsfarligt i många fall. Vad tänker du på? Är de dessa läkare som sitter och kör tunnelbana?

Inte förmildrande omständigheter kanske, men omständigheter som kan förklara beteendet. Detta är till hjälp för alla. Folk kan förstå varför andra begår brott eller andra mindre acceptabla handlingar, detta i sin tur leder ju till att man kan börja lösa problemen eftersom man vet varför de uppstår.

Självklart ska man använda sig av de utbildningar dessa människor fått. Vad finns det för anledning att skicka högutbildade människor att köra buss och städa? Det är ett faktum att många är högutbildade, inte sällan inom vård och forskning. Att inte utnyttja dessa resurser är idioti. Samhället och individen tjänar båda på det. Sen att det kan krävas vissa modifikationer är en självklarhet, allting är inte likadant överallt i världen, men summan av kardemumman är att kroppen fungerar på samma sätt i Sverige som i Iran. Plus och minus skiljer sig inte nämnvärt mellan Sverige och Serbien.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jo brandmännens arbetsförhållanden är usla :S, de skulle kunna dra igång en strejk när som helst.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Grejen med strejker är väl att man inte får ha (lagliga iaf) sådana om det blir nödsituationer. Vid sjuksköterskestrejken så KUNDE dem kalla in folk om det blivit en enorm katastrof. Men brandmän sköter ju endast nödsituationer i princip, så det känns inte som en strejk blir rätt alternativ för dem. Men visst, det måste fixas.


signatur

Videomupp

Youtube-proffs
Skrivet av Exeron:

Jo brandmännens arbetsförhållanden är usla :S, de skulle kunna dra igång en strejk när som helst.

Känns som om man har någon vidare moral som brandman så går man inte på strejk för de e ett ganska seriöst arbete man håller på med, kan tex inte se mig poliser gå på strejk, har de hänt dock?

Och angående resten. Såg Insider dokumentären och i slutet så var det i princip att det är samhällets fel.

Frågan är då, vad är fel? Att samhället inte kan ta hand om alla invandrare? Eller att samhället tar in FÖR mycket invandrare?

Politiker får skit för att dem vill förminska invandringen, men får samtidigt skit för att dem inte kan ta hand om hela kalaset.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag tror definitivt att skulden ligger hos båda parter, först så har vi en regering som skickar alla invandrare till ett och samma ställe, och sedan har vi en massa invandrare som kommer från ett ställe där regeringen var fienden i sig, tillsammans så skapar dom ett problem som inte går att lösa om man inte lyckas invagga en säkerhet som medelsvensson har, och även så måste vi lyckas få invandrarna att se att den svenska regeringen vill bara invandrarna väl, dom kom ju hit av ett skäl, nu är det bara dags att se till att dom får det så bra som möjligt

Sen att folk i allmänhet är idioter och bara söker efter problem (detta gäller infödda svenskar som nysvenskar) är väl knappast något nytt, men man kan inte undvika problemet, vi får visa oss (det svenska folket och den svenska regeringen) vara dom smartaste och hjälpa, och hoppas på att snöbollseffekten fungerar i det här fallet och se vad som händer
Att sverige går back i befolkningsmängd hjälper väl knappast, och det är väl då vi får vara glada över att folk vill komma hit, och så får vi börja utnyttja den nya befolkningen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag tror problemet ligger enbart på våra politiker,dom har inte insett att vi tagit emot 100ggr för många invandrare.Nu blundar dom helt enkelt,blir lättast så.

Medlem

Undrar vart dessa 80 till 160 milijoner nya invandrare skall ta vägen?Sådana här idiotiska kommentarer ifrån politiker gör mig jäkligt rädd,och undrar vart vi är på väg:(

http://www.expressen.se/ledare/1.1238128/valkomna

Medlem

jag förstår inte riktigt... håller du med ledaren i expressen, eller tycker du att den har fel? i så fall på vilka punkter och baserat på vad?

det är väl ett faktum att vi behöver mer folk i sverige, eftersom vi inte föder tillräckligt med barn (och samma sak gäller hela västvärlden, har jag för mig).

ett alternativ är att sätta igång och föröka oss mer, ett annat är att ta emot mer arbetskraftinvandring. vad som krävs är en kraftigt reformerad invandrar/integrations-politik. precis som ledaren i expressen säger.

Medlem
Skrivet av lave:

det är väl ett faktum att vi behöver mer folk i sverige, eftersom vi inte föder tillräckligt med barn (och samma sak gäller hela västvärlden, har jag för mig).

Det där hör man om och om igen - vi behöver mer folk, vi är för få osv - Jag har svårt att få ihop detta med arbetslösheten. Vem säger att vi måste vara så många att vi måste importera folk?

Jag har inte gjort några undersökningar men om jag funderar själv så har de invandrare jag sett fått det sämre och sämre i takt med att de blir fler.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Många där har väl varit med om krig och sånt, men det skiter väl regeringen i, dom bara dumpar dom i rosengård efter allt dom har varit med om (de flesta), och då blir det som det blir.

Nissarna där behöver vård, men det har dom ju knappt råd till, så dom slåss istället. Tacka socialdemokraterna för detta.

Youtube-proffs
Skrivet av Shisuke:

Nissarna där behöver vård, men det har dom ju knappt råd till, så dom slåss istället. Tacka socialdemokraterna för detta.

Ja fan, vi borde ju ge dom extra gratis psykvård med.

Kommer bli poppis när skatten höjs överallt och folk undrar vad fan som händer.

"Jo det är så att.. dom har ju det lite svårt å så, vi ger dom de här. Varför fokusera på våra egna psyksjuka när vi kan rädda dem som verkligen behöver det? Invandrarna!"

Herregud där lät jag extrem men ja ni förstår nog vad jag menar utan att peka finger och skrika "skinskalle".


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Det enklaste vore att helt enkelt säga åt dem "Varje gång någon kastar sten på brandkåren i Rosengård, så skickar vi inte dit dem igen på 2 månader under några omständigheter".

Och sen upprepa tills antingen Rosengård är borta eller folk sköter sig.... eller har ihjäl de som kastar sten, vilket som funkar bra.

Extremt.... ja ingen tvekan, men om folk inte uppskattar dem så borde de ju bara bli glada över att de inte kommer dit, korrekt?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Det enklaste vore att helt enkelt säga åt dem "Varje gång någon kastar sten på brandkåren i Rosengård, så skickar vi inte dit dem igen på 2 månader under några omständigheter".

Och sen upprepa tills antingen Rosengård är borta eller folk sköter sig.... eller har ihjäl de som kastar sten, vilket som funkar bra.

Extremt.... ja ingen tvekan, men om folk inte uppskattar dem så borde de ju bara bli glada över att de inte kommer dit, korrekt?

Sen när blev kollektiv bestraffning lämpligt?

Medlem
Skrivet av FAsA:
Skrivet av Hukkie:

Det enklaste vore att helt enkelt säga åt dem "Varje gång någon kastar sten på brandkåren i Rosengård, så skickar vi inte dit dem igen på 2 månader under några omständigheter".

Och sen upprepa tills antingen Rosengård är borta eller folk sköter sig.... eller har ihjäl de som kastar sten, vilket som funkar bra.

Extremt.... ja ingen tvekan, men om folk inte uppskattar dem så borde de ju bara bli glada över att de inte kommer dit, korrekt?

Sen när blev kollektiv bestraffning lämpligt?

w0rd.


signatur

I got a rocket in my pocket.

Skriv svar