Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Greger:

Vill även påpeka att kvinnoförtryck finns även inom kristendomen.

Det ena rättfärdigar inte det andra. :heart:

Sen finns det inget kvinnoförtryck inom kristendomen i modern tid.

*host*Knutby*host*Inga kvinnliga påvar*host*

Man kan inte räkna enstaka händelser. Man måste kolla på religionens attityd i stort.

Religionens attityd i stort? Du menar förbjuda både aborter och preventivmedel så att den kvinnliga sexualiteten begränsas så långt som möjligt? Du menar ett skiktat hierarkiskt system med enbart patriarkala maktfigurer och män på alla inflytelserika positioner? Du menar en religion som tar sitt avstamp i att kvinnan såg till att mänskligheten kastades ut ur paradiset?

Vad exakt är det i kristendomen som gör den så överlägsen islam?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

"Du menar förbjuda både aborter och preventivmedel"

Att förbjuda abort handlar inte om att förtrycka kvinnan utan om att man anser att livet börjar vid befruktningen - precis som vetenskapen säger.

Preventivmedel handlar inte heller om kvinnan - utan om sex. Man anser att preventivmedel ökar lössläppt sex. Dessutom är det bara katolska kyrkan som är emot preventivmedel.

"Du menar ett skiktat hierarkiskt system med enbart patriarkala maktfigurer och män på alla inflytelserika positioner?"

Detta beror på samhället och inte på kristendomen. Kolla hur alla länder ser ut.

"Du menar en religion som tar sitt avstamp i att kvinnan såg till att mänskligheten kastades ut ur paradiset?"

Lol. Det kan jag säga dig att det inte är många kristna som anser detta.

Kristendomen HAR varit kvinnoförtryckande. Det bästa för Norden hade varit om vi hade stannat kvar i asatron. Så jag menar inte att kristendomen är den bästa religionen någonsin - bara inte lika farlig som islam.

Medlem

Kristendomen har ingen direkt jämställd syn på mannen och kvinna, i modern tid. Självklart med variation mellan olika inriktningar.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Att förbjuda abort handlar inte om att förtrycka kvinnan utan om att man anser att livet börjar vid befruktningen - precis som vetenskapen säger.

Men indirekt förtrycker det ändå kvinnan.

Citat:

Dessutom är det bara katolska kyrkan som är emot preventivmedel.

"Bara", katolska kyrkan är ändå världens största kyrka, så det är lite mer än "bara".

Citat:

Detta beror på samhället och inte på kristendomen. Kolla hur alla länder ser ut.

Det beror på samhället att kvinnor inte får bli präster inom många inriktningar också?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Greger:

Vill även påpeka att kvinnoförtryck finns även inom kristendomen.

Det ena rättfärdigar inte det andra. :heart:

Sen finns det inget kvinnoförtryck inom kristendomen i modern tid.

Är det så?
Det är enbart på senare tid som kvinnor har börjat få mer och mer rättigheter.
En kvinna förväntades vara hemmafru på 60-talet bland annat, och våldtäkt inom äktenskapet blev olagligt först efter 1962.

Skrivet av MikaelH:

Att förbjuda abort handlar inte om att förtrycka kvinnan utan om att man anser att livet börjar vid befruktningen - precis som vetenskapen säger.

Och du trampar och spottar på kvinnan när hon inte får bestämma över sin egna kropp när du förbjuder abort.

Skrivet av MikaelH:

Detta beror på samhället och inte på kristendomen. Kolla hur alla länder ser ut.

Nästan alla europeiska länder har varit kristna länder, att mannen ska vara starkare än kvinnan härstammar från kristendomen så...
Grovt förenklat är det kristendomen som såg till att kvinnan blev förtryckt.

Skrivet av MikaelH:

Kristendomen HAR varit kvinnoförtryckande. Det bästa för Norden hade varit om vi hade stannat kvar i asatron. Så jag menar inte att kristendomen är den bästa religionen någonsin - bara inte lika farlig som islam.

Kristendomen fortsätter att vara kvinnoförtryckande.
En religion som baserar sig på att kvinnan är mannens ägodel (mannen skapade kvinnan) är kvinnoförtryckande.

Sen om vi verkligen hade varit så mycket bättre om vi haft kvar asatron går att diskutera, det är högst troligt att dom kristna länderna då hade haft väldigt dåliga relationer med oss som dom hade med dom muslimska länderna, och även korståg hade nog planerats mot oss.

Vi var ju trots allt hedningar och dom förtjänade att dö


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Lol. Det kan jag säga dig att det inte är många kristna som anser detta.

Och det är jättemånga muslimer som anser att kvinnor ska bära burka/niqab?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

"Nästan alla europeiska länder har varit kristna länder, att mannen ska vara starkare än kvinnan härstammar från kristendomen så...
Grovt förenklat är det kristendomen som såg till att kvinnan blev förtryckt."

Kvinnan är "lägre stående" än mannen på dom allra flesta ställena på Jorden. Ofta beror det på religion. Hinduism och islam är dom två värsta när det gäller kvinnoförtryck.

"Och det är jättemånga muslimer som anser att kvinnor ska bära burka/niqab?"

Ja.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Kvinnan är "lägre stående" än mannen på dom allra flesta ställena på Jorden. Ofta beror det på religion. Hinduism och islam är dom två värsta när det gäller kvinnoförtryck.

Så det är lugnt i alla andra länder, men så fort det handlar om muslimer är det det hemskaste som finns?

I mellanöstern tycker dom att vi i västvärlden är hemska för att vi så mer än gärna visar skinn, medans vi i västvärlden tycker att dom är hemska för att dom inte visar något skinn.

Vem har egentligen rätt och vem har fel?

Skrivet av MikaelH:

Ja.

Väldigt fundersam, hur vet du det MikaelH?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

I mellanöstern tycker dom att vi i västvärlden är hemska för att vi så mer än gärna visar skinn, medans vi i västvärlden tycker att dom är hemska för att dom inte visar något skinn.

Vem har egentligen rätt och vem har fel?

Varför åker dom till väst när dom tycker att vi är så dumma?det måste väl finnas ett muslimskt land som passar bättre,eller det kanske inte existerar något sådan land?


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

"I mellanöstern tycker dom att vi i västvärlden är hemska för att vi så mer än gärna visar skinn, medans vi i västvärlden tycker att dom är hemska för att dom inte visar något skinn."

Det hade varit en annan fråga om män och kvinnor var tvungna att inte visa skinn. Men nu är det bara kvinnorna som måste skyla sig.

Medlem

förbjud religion öht och 83% av världens alla problem lösta

Symbolen för förtryck är att förbjuda vad andra inte ska få göra...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Citat:

Nästan alla europeiska länder har varit kristna länder, att mannen ska vara starkare än kvinnan härstammar från kristendomen så...
Grovt förenklat är det kristendomen som såg till att kvinnan blev förtryckt.

Att skylla allt kvinnoförtryck i världen på kristendomen är lite att ta i, även om jag avskyr allt vad religion heter. Vad jag vet så har det aldrig funnits någon civilisation som placerat kvinnan jäms med mannen i den sociala rangordningen.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Symbolen för förtryck är att förbjuda vad andra inte ska få göra...

Då är allt olagligheter ett förtryck...jaha. Resonerar man så med huvudet i röven?;)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av spoj4n:

förbjud religion öht och 83% av världens alla problem lösta

true that!


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av IceMan:
Skrivet av spoj4n:

förbjud religion öht och 83% av världens alla problem lösta

true that!

Nej, nej, nej! Fel, fel, fel! Det ska va "dat", ju!
"True dat". För den där extra idiomatiska kryddan, du vet.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

förbjud den kryddan med då !!!!


signatur

R.I.P The_maxx

Heh heh heh.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Symbolen för förtryck är att förbjuda vad andra inte ska få göra...

Okej. Så då kan jag gå och mörda min granne. Ingen ska få förtrycka mig genom att förbjuda mig denna rättighet.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Ja.

Skrivet av Greger:

Väldigt fundersam, hur vet du det MikaelH?

Kan du inte svara på denna fråga Mikael? Skulle vara väldigt intressant att se det.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av MikaelH:

Ja.

Skrivet av Greger:

Väldigt fundersam, hur vet du det MikaelH?

Kan du inte svara på denna fråga Mikael? Skulle vara väldigt intressant att se det.

Googla lite.

Medlem

Du har alltså inget svar?

EDIT: För att förtydliga. Du påstår något, då är det inte konstigt att du också visar hur du kommit till denna kunskap eller iaf något som tyder på detta. Annars kan du avfärda all kritik med att den andre personen inte googlat tillräckligt.

Medlem

Det jag menade är att informationen finns överallt. Dom allra flesta muslimer (som är kvinnor) bär åtminstone slöjor. I många fall även burka.

Känner du någon muslim som inte bär slöja?

Första träffen på google på "islam slöja" är från wiki:

Citat:

Påbuden 24:31 och 33:59 i Koranen innefattar hur kvinnor bör klä sig, anger Jan Hjärpe i ?99 frågor om islam (2004)?. Dock tolkas reglerna olika beroende på vilken tid som åsyftas men även vilken plats och samhälle kvinnan lever/levde i. Genom historien har de flesta muslimer ansett att kvinnor bör täcka hår och den större delen av kroppen med löst hängande kläder. Åsikterna har dock gått isär när det gäller om kvinnor dessutom ska täcka ansikte och händer uppger Hjärpe.

*EDIT*
Jag ser nu att frågan gällde burka/niqab. I såna fall är mitt svar "nej". Men ett klart "ja" när det gäller slöja.

My bad.

Medlem

Det är fortfarande god sed att hänvisa till något man stödjer sig på. Sedan talar den där om hur det sett ut i historien och stöder inte direkt ditt påstående - även om jag inte tror att det du säger är fel.

Angående slöja vs burqa, reagerade på det också. Slöja är jämförbart men inte samma sak.

Medlem

Västlig kvinnosyn är jättebra!

Och jag ger er även en bonus:
Ni vet varför mäns och kvinnors knäppning på t.ex. skjortor är olika va?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Västlig kvinnosyn är jättebra!

http://www.waynecounty.com/mygovt/sheriff/imgs/Prostitution.j...

Och jag ger er även en bonus:
Ni vet varför mäns och kvinnors knäppning på t.ex. skjortor är olika va?

Väst är sexualiserat. Inte bara när det gäller kvinnor. Västlig mansyn är jättebra!

I islam är särbehandlingen lite mer uppenbar. Kvinnor måste dölja sig medan män får göra vad dom vill.

I väst får män vara nakna om dom vill. Även kvinnor får detta.

En manlig kändis kan posa i kalsonger för att tjäna en massa pengar.

Medlem

Ska man tro den här sidan kan en muslimsk man inte alls göra som han vill:

[info]Fråga:
Det förklaras väldigt tydligt i Koranen hur kvinnor ska klä sig, oavsett i vilket land eller i vilken miljö de befinner sig i, vare sig det är i ett islamiskt land eller i ett icke-islamiskt land. Jag vill veta hur män ska klä sig oavsett i vilket land eller i vilken miljö de befinner sig i, vare sig det är i ett islamiskt land eller i ett icke-islamiskt land?[/info]

Svar:
Prisad vare Allâh.

Följande är en summering av reglerna kring mäns klädsel. Vi ber Allâh att Han gör det tillräckligt och nyttigt [för oss].

1- Den grundläggande principen är att allting som man använder är halâl (tillåtet), förutom det som det finns ett uttalande om att det är harâm (förbjudet), så som siden för män, eftersom Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Dessa två (guld och siden) är förbjudna för min nations män och tillåtet för kvinnorna.? [Rapporterad av Ibn Mâdjah, 3640. [Hadîthen] klassades som sahîh av al-Albânî i Sahîh Ibn Mâdjah] Likaså är det inte tillåtet att använda skinn från döda djur (som dog av naturliga skäl) om det inte blivit garvat. Domen vad gäller att använda kläder gjorda av ull, gethår och kamelhår så är detta rent och tillåtet. För vidare information om att använda dött djurskinn efter det att det blivit garvat, var vänlig se fråga nr. 1695 och 9022.

2- Det är inte tillåtet att använda tajta eller genomskinlig klädsel som inte täcker ?awrah (mäns ?awrah är från naveln till knäna ? ö.a).

3- Det är harâm att imitera moshrikîn (de som dyrkar någon/något vid sidan om Allâh) och koffâr (icke-muslimerna) i sin klädsel, och därför är det inte tillåtet att använda kläder som är specifika för koffâr.

Det återberättas att ?Abdollâh ibn ?Amr ibn al-?Âs sade: ?Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) såg ?Alî använda två klädesplagg som färgats med safflor, så han sade: ?Dessa är koffârs kläder, använd inte dem.?? [Rapporterad av Moslim, 2077]

4- Det är harâm för kvinnor att imitera män och för män att imitera kvinnor i sättet som de klär sig, för Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) förbannade de män som imiterade kvinnor, och de kvinnor som imiterar män. [Rapporterad av al-Bokhârî, 5546]

5- Det är sonnah för en muslim att börja med sin högra sida då man tar på sig, och att säga: ?Bismillâh? (?I Allâhs Namn?), och att börja med vänster sida då man tar av sig kläderna.

Det återberättas att Abô Horayrah sade: ?Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Då ni tar på er kläder och då ni utför wodô´(tvagningen), börja då med höger [sida].? [Rapporterad av Abô Dâwôd, 4141. [Hadîthen] klassades som sahîh av al-Albânî i Sahîh al-Djâmi?, 787]

6- Det är sonnah för den som tar på sig ett nytt klädesplagg att tacka Allâh och göra do?â´.

Det återberättas att Abô Sa?îd sade: ?När Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) tog på sig ett nytt klädesplagg brukade han nämna det vid dess namn, om det nu ex. var en ?amâmah (huvudbonad), skjorta eller en mantel, och sedan sade han: ?Allâhomma lakal-hamdo Anta kasawtanîh, as´aloka min khayrihî wa khayri mâ soni?a lah, wa a?ôdho bika min sharrihî wa sharri mâ soni?a lah.? (?Åh Allâh! Dig tillkommer all tacksamhet, Du som klätt mig med denna, jag ber dig om dess godhet och godheten som den gjordes för, och jag söker skydd hos Dig från dess ondska och ondskan som den gjordes för.?)? [Rapporterad av at-Tirmidhî, 1767; Abô Dâwôd, 4020. [Hadîthen] klassades som sahîh av al-Albânî i Sahîh al-Djâmi?, 4664]

7- Det är sonnah att se till så att ens kläder är rena, utan att känna sig arrogant eller överdriva i detta.

Det återberättas från ?Abdollâh ibn Mas?ôd att Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Den i vars hjärta det finns arrogans [även om det vore så litet som vikten av] ett senapsfrö kommer inte få inträda Paradiset.? En man sade då: ?Men tänk så vill en man att hans kläder och skor ska se fina ut?? Då svarade han: ?Allâh är Vacker och älskar det som är vackert; med arrogans menas att man avvisar Sanningen och ser ned på människor.? [Rapporterad av Moslim, 91]

8- Det är mostahabb (omtyckt) att använda vita kläder.

Det återberättas att Ibn ?Abbâs sade: ?Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Använd vita kläder, för de är de bästa av era kläder, och svep in era döda i det.?? [Rapporterad av at-Tirmidhî, 994, [hadîthen är] hasan sahîh. Detta är vad de lärda ansåg vara mostahabb. Även rapporterad av Abô Dâwôd, 4061 och Ibn Mâdjah, 1472]

9- Det är harâm för en muslimsk man att låta sitt klädesplagg ? vilket det än är ? hänga nedanför sina anklar (denna handling kallas för ?isbâl?). Gränsen, och som inget klädesplagg får hänga under, är anklarna.

Det rapporteras från Abô Horayrah (må Allâh vara nöjd med honom) att Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Den del av klädesplagget som är under anklarna är i Elden.? [Rapporterad av al-Bokhârî, 5450]

Det återberättas från Abô Dharr att Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Det finns tre [sorters] personer som Allâh inte kommer tala till på Uppståndelsedagen. Han kommer inte titta på dem eller prisa dem, och till dem hör ett plågsamt straff.? Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) upprepade detta tre gånger. Abô Dharr frågade då: ?Må han vara dömd och förlorad! Vilka är dessa, åh Allâhs Sändebud?? Han svarade: ?Den som låter sitt klädesplagg hänga under sina anklar, den som påminner andra om tjänster han har utfört, och den som säljer saker genom falska eder.? [Rapporterad av Moslim, 106]

10- Det är harâm att använda berömda eller flärdiga kläder. Med detta menas ett klädesplagg som sticker ut bland allmänhetens så att människor tittar på den som använder dem, och p.g.a. detta blir han känd.

Det återberättas att Ibn ?Omar sade: ?Profeten (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) sade: ?Den som använder berömda eller flärdiga kläder, honom kommer Allâh klä med ett liknande klädesplagg på Uppståndelsedagen.?? Enligt en annan version: ??och sedan sätts det i lågor?. Enligt en tredje version: ??kommer bli klädd i ett klädesplagg av förödmjukelse.? [Rapporterad av Abô Dâwôd, 4029; Ibn Mâdjah, 3606 och 3607. Klassad som hasân av Shaykh al-Albânî i Sahîh at-Targhîb, 2089]

Brodern kan också se sektionen om klädsel här http://www.islam-qa.com/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&CR=3... , där det finns mer information.

Och Allâh vet bäst.

Men sen är ju frågan om det stämmer.

Medlem

Mikaelh: Så prostitutionen är bra alltså?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Mikaelh: Så prostitutionen är bra alltså?

Nej. Men vad har det med saken att göra?

Sexualiseringen i väst handlar inte bara om kvinnor. Slöja/burka handlar bara om kvinnor.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det jag menade är att informationen finns överallt. Dom allra flesta muslimer (som är kvinnor) bär åtminstone slöjor. I många fall även burka.

Känner du någon muslim som inte bär slöja?

Ja, jag både känner och ser muslimska kvinnor varje dag som inte bär slöja.

Skrivet av Mikaelh:

Första träffen på google på "islam slöja" är från wiki:

Citat:

Påbuden 24:31 och 33:59 i Koranen innefattar hur kvinnor bör klä sig, anger Jan Hjärpe i ?99 frågor om islam (2004)?. Dock tolkas reglerna olika beroende på vilken tid som åsyftas men även vilken plats och samhälle kvinnan lever/levde i. Genom historien har de flesta muslimer ansett att kvinnor bör täcka hår och den större delen av kroppen med löst hängande kläder. Åsikterna har dock gått isär när det gäller om kvinnor dessutom ska täcka ansikte och händer uppger Hjärpe.

Enligt bibeln ska du stena den som jobbar på sabbaten osv. Bara för att det står i koranen betyder inte att det följs av muslimer.

Skrivet av Mikaelh:

*EDIT*
Jag ser nu att frågan gällde burka/niqab. I såna fall är mitt svar "nej". Men ett klart "ja" när det gäller slöja.

My bad.

Jag skulle vilja veta hur ofta du träffar/ser muslimer Mikael. Jag bor i en invandrartät stad och mer än hälften av kvinnorna som ser ut som invandrare eller barn till invandrare (självklart kan jag inte vara helt säker på att de alla är muslimer) bär inte slöja. Även i min klass i både högstadiet och gymnasiet hade jag muslimska tjejer i min klass som aldrig bar slöja.

Skriv svar