Daltandet med "HBT-Personer" ?

Medlem

Okey. Vill klargöra att jag INTE skrev detta iom. pridefestivalen, och detta föregicks långt innan PF.
Och snälla, dra inte upp religon i detta nu :c

Inaktiv
Skrivet av R_ufo:

Är det inte de då??

Nej, partnerskap är inte synonymt med giftemål. Varken som begrepp eller rent juridiskt, eftersom ett "registrerat partnerskap" saknar många rättigheter inom t.ex. adoptions- och förmyndighetsfrågor.

Men adoptionen är en annan historia.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem
Skrivet av infinitesorrow:

Men adoptionen är en annan historia.

Lika rättigheter upp till en gräns? Kan det inte lika gärna kvitta då?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

falska blippar på sin gaydar kan nog hända den bäste, och det hjälpte väl inte direkt att du strosade runt på en gaybar?

Tja, jag tänkte inte så mkt på det när det hände, och jag hade nog inte heller tagit illa upp om jag fått veta det då (jag hade nog försökt få en transa att ragga på någon av mina kompisar, jag bögskämtar ganska friskt för att det är kul att göra "machomän" generade
Jag bara konstaterar att bögar är precis som andra män, de svärmar över möjliga byten


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av infinitesorrow:

Men adoptionen är en annan historia.

Lika rättigheter upp till en gräns? Kan det inte lika gärna kvitta då?

Nu menade jag mer att det är en diskussion som ligger utanför topic för den här tråden, inget annat. Jag är inte på nåt sätt emot homoadoptioner.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Jag har haft många bekanta som har varit både det ena å det andra - Homo, Bi, Lesbo - och den enda slutsats jag kan dra från mina erfarenheter med dessa personer är att de flesta verkar ha ganska grova psykiska problem.

Jag anser inte att homosexualitet är fel, men däremot undrar jag över den psykiska biten. Nåt botemedel borde ju finnas?

Inaktiv

Jag känner många homo- och bisexuella som är precis som alla andra "normala", heterosexuella människor jag känner. Jag har jobbat inom RFSL tidigare och det du säger är inget annat än ogrundat jävla svammel.

Du kanske borde gå och undersöka ditt eget huvud först, om du tror att homosexualitet är en psykisk sjukdom som kan botas.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem

alltid undrat det, "homosexualitet är en psykisk sjukdom som kan botas"

"psykisk sjukdom" sätta på barn, lik, djur osv.. anses som "psykisk sjukdom" men vart går grännsen?
borde det inte vara det ennda "naturliga" vara "normalt" dvs pinne imot hål?

OBS, jag pratar objektivt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ibland känns det som att kampen går för att få samtyckesrelationer till att vara "normala" och allt annat som psykisk sjukdom eller något man kan kasta sten efter utan repressalier.

Sen tycker jag att inintesorrows senaste post var lite väl hätsk då antisocial klart och tydligt sade att hans egna erfarenheter visade på att de flesta homo-/bisexuella hade problem.

Själv känner jag inte till någon i min närhet som är inte är hetero vilket känns underligt då det ändå ska vara någorlunda vanligt med andra läggningar.


signatur
Inaktiv

Jag är skittrött på bögdebatten, men den blossar upp med jämna mellanrum, vare sig man vill eller inte. Dock är den skitfarlig att ge sig in i som hetero då man snabbt kan bli stämplad som uppviglare eller att man kränkt någon. Jag tycker väl som de flesta att man får vara lagd hur man vill bara man inte gör en sån stor grej av sin sexualitet och anspela på sina behov som vissa homosexuella verkar känna sig tvungna att göra för att hävda sig, och att media uppmuntrar detta ständigt beror väl på att homo och media går lite hand i hand. När jag menar göra en grej av det är tv-serien Little Brittain som jag pratat om i ett annat forum ett perfekt exempel. Någon som sett Daffyd eller vad han heter? Han som vill vara byns ENDA bög...

Medlem
Skrivet av infinitesorrow:

Jag har jobbat inom RFSL tidigare ...

Delat ut deras reklam?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

par saker bara

Att ha sex med samma kön betyder inte nödvändigtvis att du är homosexuell bara att du har homosexuellt sex.

Och det är ju viss skillnad mellan dom.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

OBS, jag pratar objektivt.

hahaha
det där lät kul


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

infinitesorrow - din åsikt är ju uppenbarligen infekterad
stockholms-syndromet 2k7

Medlem

För oss som bor i stockholm så betyder det vadå?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Medlem

Om man säger att homo, bi, hetro, trans osv osv osv osv är fel och mindre värda, då kan man lika gärna säga att svarta, gula, röda (?) är mindre värd.

Vi är alla människor, vi SKA alla ha samma rätt att uttrycka oss.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Stockholmssyndromet

Öh.. OK...

precis typ ursäkta .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kul tråd. Intressant läsning. Dock en oroande utveckling.

Jag känner en bög! (näää, gör du. tänker ni nu?) Hur som helst har vi haft en rad diskutioner med denna helt vanliga människa. Han beter sig inte som en "bög" vi ser på tv. Ingen gnällig tjej röst. Inga konstiga kläder. Han är som en helt vanlig svensson. Själv anser han att homo hysterin har gått till överdrift. Det ska tydligen vara på modet att vara bög. Bög hit o bögit dit.

-"Jag är säker på att 50% av alla bögar nu inte alls är bögar! De vill bara ha den där jävla uppmärksamheten"

Håller med honom. Om en bög kommer till Spy-bar och nekas inträdde. Får man inte höra i tidningen sen att vakt på spy-bar är typ homofob och diskremering (som klingar lika högt i dag som rasist)

tar ett citat från han igen

-"Snart vet jag inte enns om jag kan gå in på en bög-klubb längre. 80% är ju hetro för det är på modet att umgås o vara bög. Fan, får skaffa mig en tjej så slipper jag besväret"

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Kul tråd. Intressant läsning. Dock en oroande utveckling.

Jag känner en bög! (näää, gör du. tänker ni nu?) Hur som helst har vi haft en rad diskutioner med denna helt vanliga människa. Han beter sig inte som en "bög" vi ser på tv. Ingen gnällig tjej röst. Inga konstiga kläder. Han är som en helt vanlig svensson. Själv anser han att homo hysterin har gått till överdrift. Det ska tydligen vara på modet att vara bög. Bög hit o bögit dit.

-"Jag är säker på att 50% av alla bögar nu inte alls är bögar! De vill bara ha den där jävla uppmärksamheten"

Håller med honom. Om en bög kommer till Spy-bar och nekas inträdde. Får man inte höra i tidningen sen att vakt på spy-bar är typ homofob och diskremering (som klingar lika högt i dag som rasist)

tar ett citat från han igen

-"Snart vet jag inte enns om jag kan gå in på en bög-klubb längre. 80% är ju hetro för det är på modet att umgås o vara bög. Fan, får skaffa mig en tjej så slipper jag besväret"

Totalt off topic men...

Fyfan vilken ball avatar du har.
20 poäng på en 5 gradig skala.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

personliga påhopp och falska quotes undanbedes, Sen bete sig som en 3åring är extremt omoget .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av infinitesorrow:

Jag har jobbat inom RFSL tidigare ...

Delat ut deras reklam?

Nej, jag jobbade på deras idéella klubb Indigo i Malmö, där jag stod i baren, var med och arrangerade på Regnbågsfestivalen och var allmänt engagerad inom föreningen.

Skrivet av denbästaantisocial:

infinitesorrow - din åsikt är ju uppenbarligen infekterad
stockholms-syndromet 2k7

Vet du ens vad Stockholmssyndromet är? Uppenbarligen inte. Det finns länkar under ditt inlägg, där du kan läsa på och lära dig lite om du vill. Det är en bra början.

Eller ifall du nu verkligen var seriös, så undrar jag; hur tänker du. Att jag står upp för homosexuella bara för att jag tycker synd om dem?

Har du hört talas om "jämställdhet"?

Skrivet av Rizzt:

Jag känner en bög! (näää, gör du. tänker ni nu?) Hur som helst har vi haft en rad diskutioner med denna helt vanliga människa. Han beter sig inte som en "bög" vi ser på tv. Ingen gnällig tjej röst. Inga konstiga kläder. Han är som en helt vanlig svensson. Själv anser han att homo hysterin har gått till överdrift. Det ska tydligen vara på modet att vara bög. Bög hit o bögit dit.

-"Jag är säker på att 50% av alla bögar nu inte alls är bögar! De vill bara ha den där jävla uppmärksamheten"

Och jag är säker på att din kompis har fel. Tyvärr, men så är det bara.

Den bild som media strålar ut när det gäller bög-glam är inte alls smickrande, men den finns där ändå. Problemet är att så fort någon ser en eller två homokillar som fjollar sig lite, så dömer de ALLA efter samma mall. Trots att det bara är en promille eller mindre som är sådana som person. Varje dag möter du antagligen homosexuella som du inte har en aning om är homosexuella. För inte ens jag, och jag bor i Malmö och umgås i HBT-kretsar, ser dem mer än några enstaka gånger på typ.. Wonk i Malmö. Eller på någon privat fest ibland.

Skrivet av Rizzt:

Håller med honom. Om en bög kommer till Spy-bar och nekas inträdde. Får man inte höra i tidningen sen att vakt på spy-bar är typ homofob och diskremering (som klingar lika högt i dag som rasist)

Jaha? Är du för diskriminering i krogköer? Tycker du att Mohammed inte heller ska få komma in? Och varför ska en vakt som stoppar en bög i kön inte bli anmäld till DO?

Skrivet av Rizzt:

-"Snart vet jag inte enns om jag kan gå in på en bög-klubb längre. 80% är ju hetro för det är på modet att umgås o vara bög. Fan, får skaffa mig en tjej så slipper jag besväret"

SÅ du tror att heterofolk går på gayklubb för att.. vilja vara bögar, för att det är modernt? De flesta heteros på gayklubbar är tjejer och de flesta jag pratat med som gör det (och de är MÅNGA), går dit för att de slipper bli antastade av nåt asnitat drägg som flåsar dem i nacken vid halv tre på kvällen.

Andra killar eller tjejer som går till gayklubbar är i regel sådana som kanske är osäkra på sin egen sexualitet och då går man dit med ett gäng kompisar under parollen "skoj o se lite bögar o sånt". Nyfikenhet. Och öppenhet.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem

Bra sagt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av infinitesorrow:
Skrivet av Rizzt:

Håller med honom. Om en bög kommer till Spy-bar och nekas inträdde. Får man inte höra i tidningen sen att vakt på spy-bar är typ homofob och diskremering (som klingar lika högt i dag som rasist)

Jaha? Är du för diskriminering i krogköer? Tycker du att Mohammed inte heller ska få komma in? Och varför ska en vakt som stoppar en bög i kön inte bli anmäld till DO?

Jag tror du missförstår det där nu, det han menar nog är att om en som är bög blir nekad att gå in på spy-bar så blir det homofob-skäll direkt på en gång, hur kan vakten veta vad för sexualitet/religion någon har utan att ens känna personen?

Vissa mediakåta personer tycker alltid det är kul att anmäla såna här förteelser till tidningen (Se valfri skvallertidning) för att sedan göra en ännu större affär av det, det som började med att en vakt nekade en annan person (av olika skäl, kanske var personen så full att denna ej kunde stå på benen?) till att klubben anställer vakter som ska spöa alla sorters människor som inte faller in i normen "Svennar".

Jag kan själv såklart ha missförstått vad ni skrivit


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Stämmer.

Nja, är ingen expert. Detta var min bekants utalande. vill han leva med det får han det. punkt slut. Och sen om han tycker "bögiga bögar" (som nån annan skrev) förstör för vanliga "bögar" är hans uppfattning. Men visst. Även jag kan ju ha missupfatat vad hans riktiga budskap var.

Men intressant att även homosexuela kan tänka olika.

Kul läsning iaf alla. Fortsätt.

Medlem

Vill bara uttrycka min största eloge till infinitesorrow och hans inlägg i den här tråden. Jag håller med i stort sett varje ord.

Vill dock poängtera att i mitt synsätt är inte sexualitet något man är, det är något man gör. Man ÄR inte homo, man HAR en homosexuell relation. Man ÄR inte hetero, man HAR en heterosexuell relation.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Vill bara uttrycka min största eloge till infinitesorrow och hans inlägg i den här tråden. Jag håller med i stort sett varje ord.

Vill dock poängtera att i mitt synsätt är inte sexualitet något man är, det är något man gör. Man ÄR inte homo, man HAR en homosexuell relation. Man ÄR inte hetero, man HAR en heterosexuell relation.

I o m att sexuell attraktion är biologiskt betingat, så stämmer inte det där.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Jag tror du missförstår det där nu, det han menar nog är att om en som är bög blir nekad att gå in på spy-bar så blir det homofob-skäll direkt på en gång, hur kan vakten veta vad för sexualitet/religion någon har utan att ens känna personen?

Blir det? Ja, isåfall kanske SpyBar diskriminerar på grund av sexualitet, vem vet? Om det nu är så vanligt att det händer att just bögar inte kommer in. Det låter som extremfall som blåsts upp av media. Eller korkade anmälare.

Förhoppningsvis döms inte en vakt för att ha särbehandlat en person negativt på grund av dennes sexuella läggning, om inte vakten verkligen gjorde det. Det är upp till domstolarna att avgöra. En anmälning är inte synonymt med en dom. Men i de fall som personer verkligen nekas inträde för att de är bögar (eller ej?), så är det diskriminering.

Jag menar, om en bög som inte blir insläppt på Svennebaren AB, blir grinig av ingen anledning och anmäler till DO, så är det inte HBT-samhällets fel. Det är den enskilda personens. Rötägg finner man överallt.

Skrivet av Döbringer:

I o m att sexuell attraktion är biologiskt betingat, så stämmer inte det där.

Vill du vara vänlig att utveckla det där?


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem

Om man nu ska nyansera diskussionen litet får man först enas om ett par saker. Många killar och tjejer är i tonåren osäkra på sin sexualitet. Det betyder inte att de är vare sig bisexuella eller homosexuella. Det stora flertalet av dessa individer kommer, av olika anledningar, förr eller senare, att bli säkra på sin sexualitet som heterosexeuall. En minoritet (av de osäkra dvs) kommer inse att de är homosexeulla eller bisexuella.

(Betydligt färre är osäkra på om de är män eller kvinnor, och jag gillar inte hbt som begreppp eftersom man då, enligt mig, klumpar ihop äpplen och päron.)

Om vi enas om det som jag skrev, men inte nödvändigtvis det som jag skrev i parentensen, kommer man också inse att i ett samhälle där stigmatiseringen av homsexualitet och bisexualitet kommer leda till att färre individer som är osäkra på sin sexualitet faktiskt experimenterar. Många bestämmer sig kanske tidigt för att de ska försöka vara heterosexuella, och för många är det också det rätta, men för en minoritet (som dock rör sig om många individer) kan det innebära direkta problem i livet att inte vara säker på sin sexualitet. Andra lär trots stigmatiseringen känna sin egen sexualitet som homosexuell eller bisexuell.

Nåväl, om nu homsexualitet och bisexualitet "populäriseras" som många klagar på, kan det mycket väl innebära att fler personer, som är osäkra på sin sexaulitet (de är bissarrt att de som är helt säkra skulle fall för något slags grupptryck) - eller åtminstone öppna för nya erfarenheter - experimenterar och upptäcker sin sexaulitet.

Jag har svårt att se något dåligt med detta. Fler människor lär känna sig själva och sin sexaulitet och färre människor mår dåligt efter detta.

Möjligtvis vore det negativt om en minskad stigmatisering av hbt-personer endast vore tillfällig, och om några år efterföljdes av en tydlig homofobi och hat. I så fall skulle människor som tidigare skulle skrämts till att inte utforska sin sexaulitet möjligtvis få "sota" för att de bejakade denna, till exempel genom att människor i samhället vet om att dessa individer tidigare haft en partner av samma kön. Men ett sånt argument vore som att förbjuda bloggande på internet med anledning av att det innebär ett bra sätt för ett potentiellt maktövertangade facististparti att indentifiera individer att eliminera... Det vore fånigt helt enkelt.

Medlem

Bra om det blir fler homon, då kanske befolkningen på jorden minskar...
Överbefolkat värre nu...


signatur

\m/ DOOOOOOM METAL \M/

Skriv svar