Därför ska man aldrig låta feminister recensera spel

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Fargo:

Ett tips är ju att inte läsa recensioner av någonting överhuvudtaget på aftonbladet. Hela redaktionen är genomsyrad av att bedriva partipolitiskt nonsens i varenda sammanhang.
Föreslår att du byter ut Aftonbladet mot SvD eller möjligen DN.
Eller ja, varför inte FZ?

Och absolut. En recension måste vara subjektiv. Men den måste för helvete vara relevant.
Det är min åsikt.

DN:s spelredaktion, med Susanne Möller i spetsen, är knappast bättre.

Det gör jag inte heller. Jag läser faktiskt inte recensioner överhuvudtaget eftersom många tyvärr genomsyras av allt för mycket "så här tycker jag=så här är det" och "nu ska jag berätta hur bra det här spelet är". Recensenter kanske borde fundera på att byta ut ovanstående mot "så här tycker jag, och min smak är detta och detta" samt "nu ska jag berätta varför jag tyckte det här spelet var så bra, men ni som inte gillar genren kommer nog inte att hålla med".

Det finns ett attitydproblem (jag är professionell tyckare och mina åsikter är mer värda än dina eftersom mina publiceras på en stor sajt) hos dagens recensenter som gör att jag har svårt att ta det de skriver på allvar när jag ska välja spel.

Men detta handlar om mycket mer än om bara mig, det handlar om seriös speljournalism. Antingen kallar man sig speljournalist, och då ska man fan leva upp till den titeln också, eller så konstaterar man att man bara är en vanlig konsument. En journalists uppdrag är att leverera fakta och upplysningar UTAN att göra massa personliga bedömningar stup i kvarten. Visst går det inte att recensera 100 % objektivt, men nog fan går det till 70-80 % i alla fall.

Expertrecensioner handlar om att bedöma det som är relevant för en konsument att veta, inte att skriva en krönika om hur sexistisk Mario är eller att GTA skickar fel signaler till ungdomar.

EDIT:

Jag minns Tobias Bjarneby och hans Final Fantasy-propaganda från 90-talet. Ni som läste Super Power och Super PLAY minns nog... det var Final Fantasy-omslag stup i kvarten och Final Fantasy-artiklar så fort något hade hänt i Japan. Tobias, som ledde redaktionen med några andra, använde sin makt för att få gamers att gilla samma spel som han själv - vilket han lyckades med bra. För honom handlade det inte någonting om upplysning och att sätta konsumenten i första hand - det handlade bara om att sprida sina egna åsikter om vilka spel som var bäst och få så många följeslagare som möjligt.

Jag minns själv hur jag föll för hans propaganda. Alla Final Fantasy-spel importerades för att recenseras, läsare uppmanades att kontakta Bergsala och tjata tills de tog hit spelen, brevsidorna valde noga ut så att det alltid fanns en insändare med Final Fantasy-anknytning och annonsörer highlightade Final Fantasy-import på reklamsidorna. Eftersom alla Final Fantasy-spel fick minst 95/100 och beskrevs som att de var "på en annan nivå" än andra rollspel so Breath of Fire, Earthbound och Illusion of Gaia, uppfostrades jag som lättpåverkat barn att Final Fantasy var onaturligt bra. När jag sedan själv äntligen fick chansen att prova Final Fantasy II och III på Virtual Console insåg jag att allt handlade om en persons åsikter som förvandlades till lag med åratal av konstant propaganda.

Det är detta som kallas för fanboyism, och det har inte med seriös speljournalistik att göra.

Detta var den mest vinklade tråd jag sett på flera månader.

Kouhei:
"...Men detta handlar om mycket mer än om bara mig, det handlar om seriös speljournalism. Antingen kallar man sig speljournalist, och då ska man fan leva upp till den titeln också..."

Där är en av punkterna du faller på, Vad du eftersträvar är inte vad en Journalist inom kultur gör, Journalister som recenserar och undersöker kultur, vare sig det är film , spel, böcker eller musik har som uppdrag att lyfta fram innehållet som är kärnan. Om ett spel har flera lager så är det ingen nytta att undanhålla den informationen bara för att vissa tycker det är obehagligt eller går emot deras egna åsikter. Det är granskning, och spelvärlden borde kolla dessa teman om de vill tas för "seriös journalistik".

Om det enda som betyder något för dig är grafik, kontroll, ljud och en opersonlig framförhållning, då söker du närmare vad som kan beskrivas som "vanlig konsument" recension.
Kanske du faktiskt gör bäst i att lyda rådet flera har givit dig här och inte läsa dem alls. du verkar bli gladare då, eller söker du aktivt konflikt??

Konfucius: Skärp dig nu, det där blev anmält, det har vi sagt tidigare att vi inte vill veta av.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Konfucius: Skärp dig nu, det där blev anmält, det har vi sagt tidigare att vi inte vill veta av.

Ok.. det där är min åsikt, men jag får inse att åsiktsfrihet inte råder.

Däremot får jag väl vidhålla åsikten att man recenserar en produkt och att recensentens livsåskådning inte borde färja resensionen?

Det är produkten och inte resensenten som recenseras, eller?

Skall ducka denna tråden, som du vill.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jag tror nog att poängen är framförd nu och ingen ser ut att komma någon vart längre, så krama någon och njut av att det snart är helg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Detta var den mest vinklade tråd jag sett på flera månader.

Kouhei:
"...Men detta handlar om mycket mer än om bara mig, det handlar om seriös speljournalism. Antingen kallar man sig speljournalist, och då ska man fan leva upp till den titeln också..."

Där är en av punkterna du faller på, Vad du eftersträvar är inte vad en Journalist inom kultur gör, Journalister som recenserar och undersöker kultur, vare sig det är film , spel, böcker eller musik har som uppdrag att lyfta fram innehållet som är kärnan. Om ett spel har flera lager så är det ingen nytta att undanhålla den informationen bara för att vissa tycker det är obehagligt eller går emot deras egna åsikter. Det är granskning, och spelvärlden borde kolla dessa teman om de vill tas för "seriös journalistik".

Om det enda som betyder något för dig är grafik, kontroll, ljud och en opersonlig framförhållning, då söker du närmare vad som kan beskrivas som "vanlig konsument" recension.
Kanske du faktiskt gör bäst i att lyda rådet flera har givit dig här och inte läsa dem alls. du verkar bli gladare då, eller söker du aktivt konflikt??

Konfucius: Skärp dig nu, det där blev anmält, det har vi sagt tidigare att vi inte vill veta av.

Dessa "lager" på vägen mot kärnan behöver dock inte vara relevanta för läsaren - och det måste recensenten ha i åtanke när han formulerar sig. Genus (Kerstin) och djurens rätt (jag) har inget värde för konsumenten som läser recensionen för att bli upplyst om vilka kvaliteter och svagheter spelet har, eftersom det inte har med spelet att göra, utan endast är politiska diskussioner som här hemma på bloggar och i krönikor - INTE i recensioner. Som sagt, anser du att miljöbovar till bilar (Need for Speed) också är ett "lager" på väg mot spelkärnan? Kan Need for Speed-recensenten börja snacka miljöaspekter utan att det ringer någon varningsklocka om politisk propaganda för dig? I sådana fall sväljer du allt med hull och hår, men det gör inte jag. Jag är helt övertygad om att Aftonbladet hade fått precis lika många ilskna kommentarer om Kerstin recenserat Monster Hunter 3 Ultimate på samma sätt som mig eller Need for Speed enligt beskrivningen ovan.

Man kan inte försöka gömma politisk propaganda bakom "kultur", det håller inte och folk ser igenom direkt.

Haha, det är ju precis opersonliga och objektiva som konsumentrecensioner INTE är! De om några är ju verkligen 100 % subjektiva och kan lyfta fram minsta småsak de själva älskar och sedan basera halva recensionen på det, istället för att bry sig om vad läsaren kan tycka om det. Det är sådant folk vill slippa när de läser expertrecensioner.

Feminism, genus, djurens rätt, miljöaspekter... det är inte relevant för läsaren som vill ha information om spelaspekterna. Resonerar man som dig är det väl bara en tidsfråga innan någon tokfan får för sig att göra seriösa kopplingar mellan Mario och kommunism eftersom han i de gamla spelen hissar en flagga med en röd stjärna.

Du säger att det inte har relevans, men där tycker jag att du har fel, och din uppenbara illvilja mot oss som inte tycker som du är oförtjänt.

Need for speed, Monster hunter, Mario och Kommunism. Det vore intressant att läsa de kopplingar du har hittat. För du nämner väll inte enbart saker fritt för att förlöjliga oliktänkande i det här ämnet? För allt kan inte direkt jämföras. "Social konstruktion" har betydelse här.

Fråga även vilken "propaganda" du skapat din egen bild runt. Om du finner en balans mellan de olika åsikterna så blir det lättare att se frågeställningar och kritik, utan att behöva ta till extremer.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Du säger att det inte har relevans, men där tycker jag att du har fel, och din uppenbara illvilja mot oss som inte tycker som du är oförtjänt.

Need for speed, Monster hunter, Mario och Kommunism. Det vore intressant att läsa de kopplingar du har hittat. För du nämner väll inte enbart saker fritt för att förlöjliga oliktänkande i det här ämnet? För allt kan inte direkt jämföras. "Social konstruktion" har betydelse här.

Fråga även vilken "propaganda" du skapat din egen bild runt. Om du finner en balans mellan de olika åsikterna så blir det lättare att se frågeställningar och kritik, utan att behöva ta till extremer.

Så du tror att majoriteten av alla som läste Aftonbladets Lego City-recension bryr sig om legoklossarna är perfekt jämställda eller inte? Det tror inte jag. Hälften av recensionen är inte skriven för att upplysa konsumenten om spelet, utan för att få ut feministpropaganda.

Så du tycker på allvar min Monster Hunter-recension var en intressant infallsvinkel? LOL. Har en känsla att du säger så bara för att ditt kulturargument ska hålla i denna debatt.

Hur du än försöker vrida och vända på det har politik ingenting med Lego City att göra. Och djurens rätt har ingenting med Monster Hunter att göra. Det hade varit skillnad om vi hade ett spel där hjälten såg ut som Stefan Löfvén och sista bossen hette Fredrik Reinfeldt. Då hade spelet bett om en politisk analys, men det gör inte Lego City, det är Kerstin som vill föra fram sin personliga propaganda och sprida den via Sveriges största och mest välbesökta webbsajt.

Ska vi helt plötsligt tillåta allting i recensioner har de snart ingenting med själva spelet att göra längre, utan blir bara raljeringar om livssyner, politik och kutlur. Då får inte konsumenten svar på för spelet relevanta frågor som funktioner, innehåll, bildhastighet och spelkontroll.

Att klanka ner på ditt eget exempel du själv lyfter fram som en del av ditt eget argument, visar ärligt att du inte är helt säker i din diskussion, och detta konstanta slängande med propaganda som enbart skulle tillfalla feminister säger mig att en riktig diskussion i detta forum inte skulle leda till något.

"Så du tror..."
"Så du tycker..."
"Hur du än..."

Du vill inte att det ska finnas influenser från verkliga världen, alltså ska det inte pratas om det när det finns kopplingar.
Då vet vi det.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Att klanka ner på ditt eget exempel du själv lyfter fram som en del av ditt eget argument, visar ärligt att du inte är helt säker i din diskussion, och detta konstanta slängande med propaganda som enbart skulle tillfalla feminister säger mig att en riktig diskussion i detta forum inte skulle leda till något.

"Så du tror..."
"Så du tycker..."
"Hur du än..."

Du vill inte att det ska finnas influenser från verkliga världen, alltså ska det inte pratas om det när det finns kopplingar.
Då vet vi det.

Jaså minsann, på vilket sätt visar det det? Du har fortfarande inte tagit ställning till varken den eller Need for Speed-exemplet, alltså om djurens rätt och miljövänlighet har i en recension att göra. Både djurens rätt och miljövänlighet är politiska frågor - precis som feminism. Kerstin borde använt en blogg eller en krönika om hon ville nå ut med sitt budskap, inte en spelrecension.

Jag vill att en recension handlar om SPELET, inte om politik och livsstilar. Jag skulle gärna vilja intervjua alla som köpt Lego City och fråga dem om de bryr sig om spelets politiska budskap - är övertygad om att de flesta skiter i det. Och expertrecension bör ta hänsyn till vad det är folk vill läsa, inte vad de själva vill framföra och påverka.

Det är uppenbart att vi har helt olika syn på detta, och det känns inte som vi närmar oss heller.

Kouhei m fl: Det råder uppenbarligen grav begreppsförvirring här – eftersom ni vägrar inse skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet så är den här diskussionen inte meningsfull. Jag tyckte att jag försökte göra den poängen så tydlig som möjligt i mina tidigare inlägg, men om det ändå inte fick en klocka att ringa så tror jag att vi helt enkelt får vara överens om att inte vara överens.

Medlem

Verkar som att jag kom sent till slagfältet, jaja.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Ska det här ens anses som en recension?
Ska inte en recension ta upp en hel det om spelet, och förklara vad som är bra/dåligt?
Normalt sätt om jag är helt ovetande om ett spel, och sedan läser en recension, kan jag få en ganska bra inblick i vad spelet handlar om, och ifall jag lär tycka det är kul eller inte.

Recensionen på aftonbladet tog ju inte upp något om spelet? Förutom att man är i en stad.
Politiska åsikter åsido, detta kan inte anses som en recension?


signatur

Rwa?

Medlem

Finns ett skäl till att man inte bara läser en recension enough said


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Ska det här ens anses som en recension?
Ska inte en recension ta upp en hel det om spelet, och förklara vad som är bra/dåligt?
Normalt sätt om jag är helt ovetande om ett spel, och sedan läser en recension, kan jag få en ganska bra inblick i vad spelet handlar om, och ifall jag lär tycka det är kul eller inte.

Recensionen på aftonbladet tog ju inte upp något om spelet? Förutom att man är i en stad.
Politiska åsikter åsido, detta kan inte anses som en recension?

Finns en standard ja, men fritt för en person att skriva hur dom vill.

Hon skriver det på sitt, och helt upp till henne imo.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Ska det här ens anses som en recension?
Ska inte en recension ta upp en hel det om spelet, och förklara vad som är bra/dåligt? Normalt sätt om jag är helt ovetande om ett spel, och sedan läser en recension, kan jag få en ganska bra inblick i vad spelet handlar om, och ifall jag lär tycka det är kul eller inte.

Recensionen på aftonbladet tog ju inte upp något om spelet? Förutom att man är i en stad. Politiska åsikter åsido, detta kan inte anses som en recension?

Istället för att granska spelet har man valt att falla i känslogropen och istället granska sina egna rädslor. Spelet är säkert oerhört sexistiskt, men att fokusera på ett spels sexism genom en stor del av en recension?

Att dra in politik i en recension kan vara okej, men god journalistik handlar ofta om att se och diskutera ett problem utifrån flera perspektiv.

[info][Edit]
Tog bort namn, bytte från "halv" till "stor del" och la till förklaring till vad jag redigerat. Rätt ska vara rätt. [/info]


signatur

Have a good time!

Medlem

Twittrade ut denna bild för inte så länge sedan.

Min text i färg. Röd = genus, grön = spelet, lila = genus i spelet, blå = övrigt.

https://twitter.com/KerstinAlex/status/314385410551853058/pho...


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

// edit: raderat


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Twittrade ut denna bild för inte så länge sedan.

Min text i färg. Röd = genus, grön = spelet, lila = genus i spelet, blå = övrigt.

https://twitter.com/KerstinAlex/status/314385410551853058/pho...

Utav 2857 tecken är 958 av dessa genusbetingade. Tycker Du inte att det är i överkant att ägna 33 % av en recension åt att studera spelet utifrån en politisk ideologi? Jag tror att det hade varit lättare att förstå dina resonemang om Du givit exempel på hur könsfördelningen tog sig uttryck i spelet.

Medlem

Spel är en kulturform och låt därför spelen recenseras som om de är en spegling och kommentar av den mänskliga kulturen. Det är dags att vi vänjer oss vid att spel kan recenseras som andra kulturyttringar! En kulturrecensent ska rimligtvis tillåtas ge uttryck för sina åsikter vid bedömningar av ett verk; låt det vara en teaterpjäs, en tavla, en film eller ett datorspel. Är det så att könsstereotyper (eller liknande) stör helhetsintrycket av spelet så är det klart att detta ska kunna framgå i recensionen utan att det kommer krav på uttrycksförbud för feministiska kvinnor. Dessutom är det onekligen lika politiskt att acceptera (och producera) stereotyperna som det är att kritisera dem. Att kräva att recensenter måste vara anti- eller ickefeminister (ja: det är vad trådskaparen har gjort) är knappast något som kan accepteras. Jag hade hoppats att fler tydligt kunde markera mot trådskaparen angående detta.

Allvarlig talat så skäms jag när jag ser att kvinnohatande antifeministiska korrstågsriddare kan ta så stor plats på ett annars så rimligt forum som FZ:s.

All heder till Kerstin Alex som lyckas få recensionerna att tilltala fler än endast unga pojkar i högstadie- och gymnasieåldern!

Medlem
Skrivet av viccepe:

Spel är en kulturform och låt därför spelen recenseras som om de är en spegling och kommentar av den mänskliga kulturen. Det är dags att vi vänjer oss vid att spel kan recenseras som andra kulturyttringar! En kulturrecensent ska rimligtvis tillåtas ge uttryck för sina åsikter vid bedömningar av ett verk; låt det vara en teaterpjäs, en tavla, en film eller ett datorspel. Är det så att könsstereotyper (eller liknande) stör helhetsintrycket av spelet så är det klart att detta ska kunna framgå i recensionen utan att det kommer krav på uttrycksförbud för feministiska kvinnor. Dessutom är det onekligen lika politiskt att acceptera (och producera) stereotyperna som det är att kritisera dem. Att kräva att recensenter måste vara anti- eller ickefeminister (ja: det är vad trådskaparen har gjort) är knappast något som kan accepteras. Jag hade hoppats att fler tydligt kunde markera mot trådskaparen angående detta.

Allvarlig talat så skäms jag när jag ser att kvinnohatande antifeministiska korrstågsriddare kan ta så stor plats på ett annars så rimligt forum som FZ:s.

All heder till Kerstin Alex som lyckas få recensionerna att tilltala fler än endast unga pojkar i högstadie- och gymnasieåldern!

Man måste väll inte vara kvinnohatare bara för att man inte gillar att en recension baseras helt på feministiska åsikter?

Enligt mig iaf, så är problemet inte att "recensionen" tar upp saker som detta, men recensenten tar knappt upp något överhuvudtaget om själva spelet, mer en att det är sexistiskt. (Än en gång, imo är inte det en recension)


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av viccepe:

Spel är en kulturform och låt därför spelen recenseras som om de är en spegling och kommentar av den mänskliga kulturen. Det är dags att vi vänjer oss vid att spel kan recenseras som andra kulturyttringar! En kulturrecensent ska rimligtvis tillåtas ge uttryck för sina åsikter vid bedömningar av ett verk; låt det vara en teaterpjäs, en tavla, en film eller ett datorspel. Är det så att könsstereotyper (eller liknande) stör helhetsintrycket av spelet så är det klart att detta ska kunna framgå i recensionen utan att det kommer krav på uttrycksförbud för feministiska kvinnor. Dessutom är det onekligen lika politiskt att acceptera (och producera) stereotyperna som det är att kritisera dem. Att kräva att recensenter måste vara anti- eller ickefeminister (ja: det är vad trådskaparen har gjort) är knappast något som kan accepteras. Jag hade hoppats att fler tydligt kunde markera mot trådskaparen angående detta.

Allvarlig talat så skäms jag när jag ser att kvinnohatande antifeministiska korrstågsriddare kan ta så stor plats på ett annars så rimligt forum som FZ:s.

All heder till Kerstin Alex som lyckas få recensionerna att tilltala fler än endast unga pojkar i högstadie- och gymnasieåldern!

Man måste väll inte vara kvinnohatare bara för att man inte gillar att en recension baseras helt på feministiska åsikter?

Enligt mig iaf, så är problemet inte att "recensionen" tar upp saker som detta, men recensenten tar knappt upp något överhuvudtaget om själva spelet, mer en att det är sexistiskt. (Än en gång, imo är inte det en recension)

Kravet, som du kan se i titeln på forumtråden är att feminister inte ska tillåtas recensera spel. Är detta krav en del av ett kvinnohat som syftar till att utestänga kvinnor från spelkritikens fält? Jag har svårt att se något annat svar.

Jag tycker att recensionen är alldeles utmärkt! Låg gå att andra tycker annorlunda. Vi har alla olika åsikter och därför är det även rimligt att det finns en heterogenitet av recensionstyper; vi är alla tillåtna att ha en åsikt (spelrecensenter och andra). Låt gå att det finns olika åsikter om var tonvikten i en recension ska ligga. Min personliga åsikt är att recensionen har en god balans och att den är välskriven. Däremot är det allvarligt när skickliga kvinnliga kulturrecensenter och feminister gång på gång på gång får sådan skit kastad mot sig. Det finns gott om män som skriver recensioner som läsare inte håller med om, men aldrig ser jag att det startas upprop mot deras rätt att få uttrycka sig.

Att spelvärlden domineras av en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn är knappast ett kontroversiellt påstående. Om detta faktum stör en specifik spelupplevelse så är det fullständigt rimligt att recensenten lägger vikt vid detta i recensionen.

Är det så att ni inte håller med recensenten gällande omdömet så skriv det istället! Motivera varför ni tycker så: men kräv inte åsiktsförbud!

Medlem
Skrivet av viccepe:

Att kvinnovärlden domineras av en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn är knappast ett kontroversiellt påstående. Om detta faktum stör en specifik spelupplevelse så är det fullständigt rimligt att recensenten lägger vikt vid detta i recensionen.

Kvinnovärlden? Menar du spelvärlden? Om du påstår att spelvärlden har en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn så är det ett kontroversiellt påstående som du gärna får motivera.

Medlem

Inte förrän nu upptäckte jag att Kerstin recenserar åt FZ också - det förklarar att alla i crew här håller henne om ryggen. Det visar också hur det i branschen existerar ett etablerat kollektiv där alla håller varandra om ryggen och säljer sina åsikter till vanligt folk som har åsikter själva. Kerstin borde efter en sådan här dundertabbe inte få syssla med offentliga/professionella/whatever you want to call them recensioner längre, men tidningar och sajter kommer säkert glatt anlita henne igen och försvara henne med näbbar och klor. Bara det faktum att det inte existerar någon kritik mot henne från branschens sida är skrämmande.

Det verkar, bland FZs recensenter, vara en allmän åsikt att spel är kultur och att recensenten om han eller hon vill ska ta upp kulturens inverkan på spel, men det ställer jag mig starkt kritisk till. Huruvida Kerstin tycker Lego City uppnår hennes feministiska ideal eller inte är inte intressant för merparten av de som läser hennes recension. De vill veta hur långt spelet är, om hon tyckte det var roligt, om det går att spela flera, hur kontrollen fungerar osv - saker som har med själva spelet att göra och inga subjektiva ideologier som hör hemma i politiska krönikor. Tänkte hon någon gång under Lego City-recensionen på sina läsare, eller var hon helt upptagen med att använda Aftonbladet som maktplattform för få ut sitt ideologiska budskap?

Ingen i crew eller någon på deras sida i denna tråd har gett ett ordentligt svar till vad de hade ansett om hypotetiska Monster Hunter- eller Need for Speed-recensioner som tar upp djurplågeri och miljösvineri (även dessa är kulturrelaterade i spel, något som ni ju försvarar stenhårt), vilket får mig att tro att det endast är viss sorts kultur som enligt er är OK att dra upp i en spelrecension - nämligen feminism.

Ni kommer förmodligen fortsätta hävda att recensioner inte är mer än åsikter, men då vill jag fråga er: varför ska vi läsare betala för era åsikter genom reklam på sajten? Varför kostar era åsikter pengar? De är ju bara simpla åsikter och inte professionella recensioner som sätter läsaren i första hand.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av viccepe:

Att kvinnovärlden domineras av en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn är knappast ett kontroversiellt påstående. Om detta faktum stör en specifik spelupplevelse så är det fullständigt rimligt att recensenten lägger vikt vid detta i recensionen.

Kvinnovärlden? Menar du spelvärlden? Om du påstår att spelvärlden har en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn så är det ett kontroversiellt påstående som du gärna får motivera.

Självklart ska det vara spelvärlden.

Medlem
Skrivet av viccepe:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av viccepe:

Att kvinnovärlden domineras av en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn är knappast ett kontroversiellt påstående. Om detta faktum stör en specifik spelupplevelse så är det fullständigt rimligt att recensenten lägger vikt vid detta i recensionen.

Kvinnovärlden? Menar du spelvärlden? Om du påstår att spelvärlden har en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn så är det ett kontroversiellt påstående som du gärna får motivera.

Självklart ska det vara spelvärlden.

Du motiverade aldrig varför den var unken och ålderdomlig.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Twittrade ut denna bild för inte så länge sedan.

Min text i färg. Röd = genus, grön = spelet, lila = genus i spelet, blå = övrigt.

https://twitter.com/KerstinAlex/status/314385410551853058/pho...

Rött och lila borde du ha slagit ihop till samma färg, men det gjorde du inte för att få genusinnehållet i din recension att framstå som mindre än vad det egentligen är. Dessutom inkluderar du inte rubriken som är det som möter läsaren först och sätter tonen för hela recensionen. Därför känns din bild inte särskilt uppriktig, utan mest ett försök att förringa den massiva kritiken mot dig.

För övrigt:

Tyvärr finns det riktiga kvinnohatare i denna tråd, men det ska inte användas som ett argument för att rättfärdiga Kerstins malplacerade genusperspektiv i sin recension. Dock förstår jag inte vad felet är med antifeminism - eller hävdar vissa här att feminism är den enda rätta ideologin? Jag försvarar inte hatet som jag läst vissa uttrycka på riktigt fula sätt i denna tråd, men antifeminism är absolut inte samma sak som kvinnohat.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Inte förrän nu upptäckte jag att Kerstin recenserar åt FZ också - det förklarar att alla i crew här håller henne om ryggen. Det visar också hur det i branschen existerar ett etablerat kollektiv där alla håller varandra om ryggen och säljer sina åsikter till vanligt folk som har åsikter själva. Kerstin borde efter en sådan här dundertabbe inte få syssla med offentliga/professionella/whatever you want to call them recensioner längre, men tidningar och sajter kommer säkert glatt anlita henne igen och försvara henne med näbbar och klor. Bara det faktum att det inte existerar någon kritik mot henne från branschens sida är skrämmande.

Det verkar, bland FZs recensenter, vara en allmän åsikt att spel är kultur och att recensenten om han eller hon vill ska ta upp kulturens inverkan på spel, men det ställer jag mig starkt kritisk till. Huruvida Kerstin tycker Lego City uppnår hennes feministiska ideal eller inte är inte intressant för merparten av de som läser hennes recension. De vill veta hur långt spelet är, om hon tyckte det var roligt, om det går att spela flera, hur kontrollen fungerar osv - saker som har med själva spelet att göra och inga subjektiva ideologier som hör hemma i politiska krönikor. Tänkte hon någon gång under Lego City-recensionen på sina läsare, eller var hon helt upptagen med att använda Aftonbladet som maktplattform för få ut sitt ideologiska budskap?

Ingen i crew eller någon på deras sida i denna tråd har gett ett ordentligt svar till vad de hade ansett om hypotetiska Monster Hunter- eller Need for Speed-recensioner som tar upp djurplågeri och miljösvineri (även dessa är kulturrelaterade i spel, något som ni ju försvarar stenhårt), vilket får mig att tro att det endast är viss sorts kultur som enligt er är OK att dra upp i en spelrecension - nämligen feminism.

Ni kommer förmodligen fortsätta hävda att recensioner inte är mer än åsikter, men då vill jag fråga er: varför ska vi läsare betala för era åsikter genom reklam på sajten? Varför kostar era åsikter pengar? De är ju bara simpla åsikter och inte professionella recensioner som sätter läsaren i första hand.

Du kan inte komma undan det faktum att en recension speglar recensentens åsikter. Detta är något som upprepats flera gånger i den här tråden och det är något som du inte tycks kunna ta till dig.

Du gör dig skyldig till flera logiska felslut. För det första antar du att en åsikt som inte alla (eller en uttryckt majoritet) håller med om per definition inte är intressant. Detta är självklart högst felaktigt. För det andra antar du att det som du inte håller med om också är det som ”alla andra” inte håller med om. Tvärt om finns det mycket som talar för att det finns ett stort och genuint intresse för genusfrågor inom spelvärlden. Anita Sarkeesians kickstarterprojekt är kanske ett av de tydligare bevisen på detta. Hennes kickstarterprojekt visar också, tyvärr, att den här frågan är oerhört provocerande för vissa (män) som inte kan låta bli med att komma med allt från våldtäktshot till krav på yppandeförbud för feminister. Att frågan provocerar bevisar dock att den är viktig.

Du har flera gånger i den här tråden talat om konspirationer: ”crew” och ”branch” som håller henne bakom ryggen. Du har också svamlat om ”PK-pöbeln” samtidigt som du kräver åsiktsförbud för feminister. Jag menar att du därför har diskvalificerat dig själv från samtalet. Dock känner jag att det är viktigt att markera att dina (och andras) människofientliga åsikter och konspirationsteorier, trots att de får stor plats i exempelvis kommentarfält och på rasistiska sajter, tillhör en synnerligen liten men ack så högljudd minoritet.

Skrivet av cm0s:
Skrivet av viccepe:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av viccepe:

Att kvinnovärlden domineras av en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn är knappast ett kontroversiellt påstående. Om detta faktum stör en specifik spelupplevelse så är det fullständigt rimligt att recensenten lägger vikt vid detta i recensionen.

Kvinnovärlden? Menar du spelvärlden? Om du påstår att spelvärlden har en unken och ålderdomlig kvinno- och manssyn så är det ett kontroversiellt påstående som du gärna får motivera.

Självklart ska det vara spelvärlden.

Du motiverade aldrig varför den var unken och ålderdomlig.

Du kan ju börja med att ta en titt på recensionen som är uppe för diskussion men också Anita Sarkeesians dokumentärfilmsprojekt. Jag tycker de ger fina exempel.

Medlem
Skrivet av viccepe:

Däremot är det allvarligt när skickliga kvinnliga kulturrecensenter och feminister gång på gång på gång får sådan skit kastad mot sig.

Det finns, i de flesta debatter, rötägg som använder känslouttryck (i form av personangrepp) eller ad hominem i ett försök till att vinna billiga poänger. Detta betyder dock inte att det finns ett drev mot kvinnliga kulturrecensenter (även fast det kanske finns det (?)). Såvitt jag vet slängs det ut ungefär lika många (?) hemska ord om både feminister, moderater, sverigedemokrater, socialdemokrater och invandrare. Alldeles nyligen hörde vi exempelvis Janne Josefsson anklaga Maria Sveland för att ta till fascistiska metoder för att sprida sin feminism, medan Maria Sveland anklagade Janne Josefsson för att vara ett "gubbslem". Jag förstår att du kanske menar grövre påhopp, men det finns otaliga exempel på skit som kastas på både män och kvinnor (feminister och antifeminister).

Skrivet av viccepe:

Det finns gott om män som skriver recensioner som läsare inte håller med om, men aldrig ser jag att det startas upprop mot deras rätt att få uttrycka sig.

Inte? Vad sägs om Eurogamers "SimCity"-recension? Eller någon av Arnroths krönikor? Om tillräckligt många är oense om en recension kommer alla möjliga former av kritik uppstå, antidemokratiska som demokratiska.

Vill även påpeka att jag verkligen inte försvarar någon form av sexism, personangrepp eller idioti överhuvudtaget. Det jag skriver är helt och hållet mina egna åsikter, dvs åsikterna representerar inte "FZ:as" åsikter på något sätt.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av viccepe:

Däremot är det allvarligt när skickliga kvinnliga kulturrecensenter och feminister gång på gång på gång får sådan skit kastad mot sig.

Det finns, i de flesta debatter, rötägg som använder känslouttryck (i form av personangrepp) eller ad hominem i ett försök till att vinna billiga poänger. Detta betyder dock inte att det finns ett drev mot kvinnliga kulturrecensenter (även fast det kanske finns det (?)). Såvitt jag vet slängs det ut ungefär lika många (?) hemska ord om både feminister, moderater, sverigedemokrater, socialdemokrater och invandrare. Alldeles nyligen hörde vi exempelvis Janne Josefsson anklaga Maria Sveland för att ta till fascistiska metoder för att sprida sin feminism, medan Maria Sveland anklagade Janne Josefsson för att vara ett "gubbslem". Jag förstår att du kanske menar grövre påhopp, men det finns otaliga exempel på skit som kastas på både män och kvinnor (feminister och antifeminister).

Skrivet av viccepe:

Det finns gott om män som skriver recensioner som läsare inte håller med om, men aldrig ser jag att det startas upprop mot deras rätt att få uttrycka sig.

Inte? Vad sägs om Eurogamers "SimCity"-recension? Eller någon av Arnroths krönikor? Om tillräckligt många är oense om en recension kommer alla möjliga former av kritik uppstå, antidemokratiska som demokratiska.

Vill även påpeka att jag verkligen inte försvarar någon form av sexism, personangrepp eller idioti överhuvudtaget. Det jag skriver är helt och hållet mina egna åsikter, dvs åsikterna representerar inte "FZ:as" åsikter på något sätt.

Du har fel. Hot mot kvinnor i den offentliga debatten är mer systematiskt och i regel grövre än hot mot män i samma situation. Det är möjligt att det är som du säger, att även män som tar upp frågor som feminism råkar ut för öppet näthat - men annars tycker jag att denna video talar för sig själv:

https://www.youtube.com/watch?v=k_pLmq8d7Mk

Att kvinno- och feministhatet går hand i hand med högerextremismen, vilket jag tycker trådskaparen exemplifierar med sitt språkbruk om "PK-pöbeln", finns det också mycket forskning som bekräftar. Detta måste tas på allvar.

Medlem
Skrivet av viccepe:

Du har fel.

Vad är det jag har fel i?

Skrivet av viccepe:

Hot mot kvinnor i den offentliga debatten är mer systematiskt och i regel grövre än hot mot män i samma situation. Det är möjligt att det är som du säger, att även män som tar upp frågor som feminism råkar ut för öppet näthat - men annars tycker jag att denna video talar för sig själv:

https://www.youtube.com/watch?v=k_pLmq8d7Mk

Oerhört äckliga citat som läses upp. Men har man granskat näthatet mot män som uttrycker lika radikala (i den meningen att vissa människor anser feminism som något radikalt) åsikter (exempelvis Lars Vilks vs islamism)? Jag kan tänka mig att det ser ungefär lika sjukt ut. I regel handlar ju denna typ av extrema hot om radikala åsikter som möter sin motpol, exempelvis då högerextremism möter feminism eller då islamism möter ateism.


signatur

Have a good time!

Skriv svar