Datorberoende pojke omhändertas...

Medlem

mycket sånt skit smyger in för att göra festerna roligare o dom innehåller kemiska ämnen som gör dig beroende, inte driekt jämförbart med databeroende.

Medlem
Skrivet av Bukload:

För att komma tillbaka till ämnet...

Skrivet av .357:

ingen skolgång sen 15 års åldern, inga "riktiga" vänner längre, djupt deprimerad med flertal självmords försök, hans ända medicin enligt han själv är just att spela dator.

Jag tror inte det finns något som heter datorberoende, utan bara depression, och killen du nämner känns som ett bra exempel på det. Killen mår skit och det enda han upptäckt som gör att han slipper tänka på att han mår skit är datorspel.

För att klargöra så blev min släkting i fråga grovt deprimerad när han insett att han förkastat alla chanser till ett riktigt liv genom åren.
Ändå fast han vet om problemet så vägrar han ju att erkänna det för han själv, utan han envisas med att fortsätta för det ger han en kortvarig lycka, en kortvarig lycka som dumt nog drar ner han längre in i träsket

Är man inte beroende om man inte klarar av att vara utan sin dator i ens ett dygn eller att man hotar med självmord och går igång i en vansinnig besärk gång i sitt rum när ens föräldrar hotar med att ta bort datorn? ja då antar jag att min släkting är som vilken 21 åring som helst och absolut inte beroende av just sin dator

Det är så otroligt tragiskt, men som andra har nämnt om det inte vore datorn kunde det lika gärna varit kokain eller dylikt.

Så mina slutgiltiga ord? i detta fallet har datorn skapat depressionen, en depression som skapat ett beroende som blivit en ond cirkel

Skrivet av .357:

jag har själv haft det tungt i livet och vid den perioden valde jag just datorn som min kur för det var det ända som gjorde mig "lycklig" och gav mig en mening att "leva" men i efterhand så gjorde detta att min egna "motor" enbart gick på lågvarv och har nu ett antal km att försöka ta igen för att ligga i en god takt i livet.

Skrivet av Bukload:

Huvudet på spiken. Du pausar din depression, den blir inte bättre, men den blir inte sämre heller. Jag tror att det finns andra personer som fullständigt kör ner sig i böcker eller TV istället för datorn, men det finns inget som kallas "bokberoende" i media.

Rättare sagt så pausade jag mitt riktiga liv medan min depression blev tyngre

Det jag dock insåg efter en tid var att ibland kan det vara bra att fly verkligheten för en stund så länge man landar tillbaks till verkligheten. allt handlar om måtta men om du aldrig riktigt landar tillbaks, ja då kan man ligga väldigt risigt till.
Så denna verklighetsflykt blev aldrig ett riktigt beroende för min egen del

Skrivet av Bukload:

Min teori har dock ett problem: om det nu inte finns något datorberoende, bara psykiska sjukdomar som skapar onormalt mycket datoranvändande, kan vi inte säga samma sak om alla som är beroende av knark?

Beroende är ju en sorts psykisk sjukdom, då man har svårt att kontrollera själv disciplinen av det man är beroende av.


signatur

Suup homie

Medlem

Beroende är brist på självdisciplin.

(Och med beroende i det här sammanhanget menar jag beroende som man inte vill ha själv)

Å andra sidan kanske beroendet börjar med brist på självdisciplin och utvecklas sedan till något mer där belöningscentrat i hjärnan löper amok och man blir helt beroende av glädjekickarna man får.

Fast jag tror att alla kan ta sig ur ALLA beroenden, bara man vill tillräckligt mycket. Själv har jag tagit mig ur religionsberoende.

Medlem
Skrivet av .357:

Så mina slutgiltiga ord? i detta fallet har datorn skapat depressionen, en depression som skapat ett beroende som blivit en ond cirkel

Det låter onekligen så, tråkigt nog. Den här teorin jag har om att datorberoende inte finns grundar jag enbart på vad jag läst och vad jag har sett, men det som du berättar om verkar vara något som verkligen låter som ett beroende av datorn.

Om vi däremot tar ett steg tillbaka nu och diskuterar det datorberoende som så många föräldrar ringer Bris om eller artiklarna i tidningar tar upp tror jag att det ofta, inte alltid, men ofta handlar om något annat än just datorberoende - det är en social osäkerhet som gör datorn så attraktiv. Det är inte så mycket en sug till just datorn, utan en flykt från allt som är verkligt.

Jag mail-intervjuade Folkhälsoinstitutet för kanske ett år sen där taleskvinnan meddelande att det inte finns någon diagnos för datorberoende än. Det, kopplat med mina visserligen avhoppade psykologikurser, skapar teorin att beroendet enbart är ett syndrom av någon annan sjukdom.

Problemet är att ditt exempel inte ger särskilt mycket vatten till kvarnen, det rent av motbevisar den, vilket gör det hela så mycket mer intressant.

Medlem
Skrivet av Bukload:

Om vi däremot tar ett steg tillbaka nu och diskuterar det datorberoende som så många föräldrar ringer Bris om eller artiklarna i tidningar tar upp tror jag att det ofta, inte alltid, men ofta handlar om något annat än just datorberoende - det är en social osäkerhet som gör datorn så attraktiv. Det är inte så mycket en sug till just datorn, utan en flykt från allt som är verkligt.

Ja det har du nog rätt i, man kanske inte ens ska kalla detta fenomen för datorberoende för det kan vara en aning vilseledande då det är nog mer innehållet i en dator och möjligheterna till verklighetsflykten som den ge som skapar beroendet men i nuläget kan jag inte komma på ett bättre ord för det hela för i slutändan är det ju ändå att man valt att tillbringa sitt liv framför datorn istället för ge verkligheten en chans

Skrivet av Bukload:

Jag mail-intervjuade Folkhälsoinstitutet för kanske ett år sen där taleskvinnan meddelande att det inte finns någon diagnos för datorberoende än. Det, kopplat med mina visserligen avhoppade psykologikurser, skapar teorin att beroendet enbart är ett syndrom av någon annan sjukdom.

Problemet är att ditt exempel inte ger särskilt mycket vatten till kvarnen, det rent av motbevisar den, vilket gör det hela så mycket mer intressant.

Även fast det inte finns någon riktig diagnos än så är det ju till en vis del vetenskapligt bevisat att man kan skapa psykologiska beroenden till diverse saker, Man kan ju dra flera parareller med beroende av hazardspel som nog är ett mycket större och mer känt fenomen.

här kan man läsa lite mer om just pskyologiska beroenden

[http://addictions.about.com/od/howaddictionhappens/f/behavior...]

[http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_addiction]


signatur

Suup homie

Medlem

Jag har personligen struntat i skolan under väldigt långa perioder av mitt liv. Sättet att klara dagen var då att sitta vid datorn.

Jag har dock alltid känt att det bara var ett verktyg för att effektivt döda timmar, dagar, veckor etc. Fick jag bara komma iväg från verkligheten genom att åka bort ett par dagar kände jag aldrig att jag saknade datorn. Samtidigt så behövde jag nog den för att klara vardagen, ångesten smög sig in och det enda sättet att komma bort var att koppla bort totalt. Läsa böcker, spela gitarr, supa och sånt gjorde bara jobbet halvt.

Så ja, jag tycker att jag var datorberoende, nu har jag inte längre någon egen dator och saknar inte heller den. Men det är inte som om mina grundläggande problem är lösta.

Jag tror också det är viktigt att veta vad som ligger till grund för beteendet innan man kan ge sig på och försöka motarbeta det. Har bara läst kort men det finns stora skillnader på folk som lider av social fobi och panik ångest t.ex.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Bukload:

För att komma tillbaka till ämnet...

Skrivet av .357:

ingen skolgång sen 15 års åldern, inga "riktiga" vänner längre, djupt deprimerad med flertal självmords försök, hans ända medicin enligt han själv är just att spela dator.

Jag tror inte det finns något som heter datorberoende, utan bara depression, och killen du nämner känns som ett bra exempel på det. Killen mår skit och det enda han upptäckt som gör att han slipper tänka på att han mår skit är datorspel.

Skrivet av .357:

jag har själv haft det tungt i livet och vid den perioden valde jag just datorn som min kur för det var det ända som gjorde mig "lycklig" och gav mig en mening att "leva" men i efterhand så gjorde detta att min egna "motor" enbart gick på lågvarv och har nu ett antal km att försöka ta igen för att ligga i en god takt i livet.

Huvudet på spiken. Du pausar din depression, den blir inte bättre, men den blir inte sämre heller. Jag tror att det finns andra personer som fullständigt kör ner sig i böcker eller TV istället för datorn, men det finns inget som kallas "bokberoende" i media.

Min teori har dock ett problem: om det nu inte finns något datorberoende, bara psykiska sjukdomar som skapar onormalt mycket datoranvändande, kan vi inte säga samma sak om alla som är beroende av knark?

Beror väl på hur man ser på datorberoende, eller på beroende överhuvudtaget kanske. Jag ser det lite som en sysselsättning som fyller ett behov i någon mån, hur destruktivt det än må ses från omvärlden.

Sedan kan man ju diskutera vad det behovet har uppstått i, t.ex. depression eller kanske sociala problem som i sin tur gör så att man behöver något för att ta sig upp eller kanske bara klara dagen. Det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag.

Sedan när det kommer till knark så kommer man till den intressanta diskussionen om det finns något som heter "normalt mycket knarkanvändande". Det finns en forskare som tycker det, men hans åsikter är rätt kontroversiella

Medlem

Tragist, och det blir vanligare och vanligare. Men det hänger väl ihop krisen, den höga arbetslösheten osv.


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

Vad är värst att stanna inne och bli deprimerad i flera år eller droger?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

12
Skriv svar