Datorspel gör tjejer tjockare?

Medlem
Datorspel gör tjejer tjockare?

I en universitetsstudie från Sahlgrenska framgår det att tjejer som är normalviktiga och spelar datorspel/chattar/använder sociala medier etc minst en timme om dagen har lättare för att utveckla fetma jämförelsevis med killar. Killar drabbas inte i samma grad.

Dags för alla gamers att rasta sina flickvänner emellan raids för hälsans skull? Värt att notera studien är fortfarande i sin linda men det motsäger inte den tillgängliga faktan.

http://www.friatider.se/datorspel-g-r-tjejer-tjocka

Källan: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/15/839

Medlem

Har Fria Tider börjat lita på statligt finansierade studier nu helt plötsligt? Eller är det bara när det passar in?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Har Fria Tider börjat lita på statligt finansierade studier nu helt plötsligt? Eller är det bara när det passar in?

Du får fråga dem

Medlem

Snarare dags för alla flickvänner och dumpa dumma pojkvänner


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Snarare dags för alla flickvänner och dumpa dumma pojkvänner

Hur menar du nu?


signatur

Rawr

Medlem

Jag kan vara helt ute och cykla nu för jag är definitivt ingen expert. Och ämnet intresserar mig inte tillräckligt för att läsa på. Men har har inte kvinnor generellt lättare att gå upp i vikt än män? Har för mig jag läste nåt om det för ganska länge sen. Det skulle ju i så fall speglas i det här fallet där man tittar på en hobby som kan innebära mycket stillasittande och (i vissa fall) dåliga matvanor.

Medlem

Det finns en jävla massa fetton som är män som sitter för mycket vid datorn med - kanske skulle dom rastas lite också.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dummaste jag läst på länge. Rör man sig inte tillräckligt blir man väl fet, man som kvinna. Skulle just datoranvändandet göra dig fetare? Gäller väl alla stillasittande aktiviteter.

Medlem

Jag är ju dock man meeen... Jag äter JÄVLIGT onyttigt (och ganska lite) och rör ALDRIG på mig, jag är så smal så vissa tror att jag har anorexia sååå...

Fast ioförsig detta var ju riktat mot tjejer, men ser att någon/några nämner män här med.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag kan vara helt ute och cykla nu för jag är definitivt ingen expert. Och ämnet intresserar mig inte tillräckligt för att läsa på. Men har har inte kvinnor generellt lättare att gå upp i vikt än män? Har för mig jag läste nåt om det för ganska länge sen. Det skulle ju i så fall speglas i det här fallet där man tittar på en hobby som kan innebära mycket stillasittande och (i vissa fall) dåliga matvanor.

Utan att kunna länka till någon fakta, så är min förnimmelse att kvinnor har lättare att samla på sig fett generellt än män under stilla aktivitet.

Man skall nog inte se studien enbart något som menar att kvinnor blir feta av att vara stilla sittande utan även män men de är mera i riskzonen för de har genetiskt lättare att samla på sig fett(underhuds) finns biologiska fördelar med det i ett stenålderssamhälle men inte i dagens kolhydrat,socker,fett samhälle.

Sedan kan man ju vara smal och man, sitta och spela mycket och äta onyttigt utan att utveckla allt för stor bukfetma om man har relativ bra kroppsförbränning men då kan du istället samla inre fett som samlas kring vävnader som är faktiskt mycket värre än vanlig hederlig ölmage.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag kan vara helt ute och cykla nu för jag är definitivt ingen expert. Och ämnet intresserar mig inte tillräckligt för att läsa på. Men har har inte kvinnor generellt lättare att gå upp i vikt än män? Har för mig jag läste nåt om det för ganska länge sen. Det skulle ju i så fall speglas i det här fallet där man tittar på en hobby som kan innebära mycket stillasittande och (i vissa fall) dåliga matvanor.

Män har i regel mer muskler tack vare vårt testosteron, vilket ger en högre ämnesomsättning som i sin tur ökar fettförbränningen. Män har också hårdare hud än kvinnor, vilket är anledningen till att vi inte får celluliter som gör att många kvinnor känner sig fetare än vad de egentligen är.

Vare sig man är man eller kvinna, benig eller fet så är det viktigt att röra på sig. Det behöver inte vara att man löper en mil om dagen, utan vanliga promenader räcker gott och väl. Sen kan det vara värt att poängtera att man kan må bättre inombords om man har lite extra vikt på sig jämfört med någon som är smal. Bukfetma syns inte lika väl, och det är bukfettet som är det mest skadligaste fettet. Man kan vara jättesmal på utsidan (lite underhudsfett) men vara ohälsosamt fet på insidan.

Medlem

Datorspel i sig gör ingen tjockare. Däremot brist på motion och högre energiintag än vad som förbrukar gör folk tjocka.

Studien är säkert välgjord, men den drar helt fel slutsatser när den skyller på spelen.

1
Skriv svar