Det var bättre förr?

Medlem
Det var bättre förr?

Den utjatade termen det var bättre förr??

Antingen har man bara vuxit upp och tycker allting var bättre när man var liten.
Tycker då allting ska vara såjävla lättsålt nuförtiden, satsar allting på grym grafik och 1000 poäng *pling bling bling* så fort man bara råkar röra sig....
Vad hände med spelskapare med lite själ i behåll. får inte den där kittlande känslan som när man va liten och i skolan, man hade inget annat i tankarna än att få komma hem och lira unreal-instagib-morpheus med sina polare om ni förstår vad jag menar

Som en trogen Gamer jag en gång var har jag lagt vantarna på hyllan tills något vettigt kommer tillbaks från den gamla goda tiden.


signatur

Du kan kissa utan att bajsa men inte bajsa utan att kissa

KoP
Medlem

Det var bättre förr för man var yngre, som någon sa. Sen var hela spelgrejjen väldigt nytt då man var liten (iaf under 80-talet för mig) Så det är väl nyhetens behag som har ebbat ut till viss del.

Medlem

när spelbranschen var ny så var det gjort för underhållning och man gjorde spelen med omsorg, för då visste man inte riktigt hur mycket man kunde tjäna på det, sen upptäckte pengakåta människor detta och började pumpa ut spel.
Snipp snapp slut, så var sagan slut

Medlem

Jag är född 1991 och började spela på riktigt i slutet av 2006. Då handlade det om nyare spel, men på senare tid har jag förälskat mig i äldre.
Inom 1998-2001 ligger mina absoluta favoriter.

Jag tänker inte säga att det var bättre förr, men jag gillar helt klart känslan bättre i de äldre spel jag spelat.

Medlem

När jag var liten så var sommaren helt magisk. Det var mycket roligare att leka på lekplatser då. Jag kunde lyssna på Emil i Lönneberga på lilla kasettbandspelaren och tycka att det var så himla fint. Jag kunde se filmer på 15 tums TVn med monoljud och det kändes som om jag var där. Jag får inte samma kick av de sakerna nu, men skulle det bero på att något av de sakerna egentligen har blivit sämre? Knappast.

Tycker förvånansvärt många går på den lätta, och blandar ihop sina barndomskänslor med att dagens speldesignen rent objektivt skulle vara sämre. "Buhu idag vilk speltillverkarna tjäna pengar och då försvinner känslan." Jösses vad mycket skitspel man har testat under 80- och 90-talen. På riktigt då.

Medlem

Är väl förmodligen för att livet var mindre ansvarsfullt och tryggare när man var barn, så denna sköna livsstil blev associerad med allt man gjorde när man var liten.

Medlem

Det finns seriösa spelföretag idag också, som t ex cd projekt och Blizzard.

Tycker äldre spel från 1990 -> 2000 har den där speciella känslan som dagens spel inte kommer i närheten av. Hade gog.com inte funnits, hade jag nog inte spelat pc-spel på datorn längre (med undantag för diablo 3 som släpps snart).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det kan ha varit lite bättre förut. Själv så älskade jag peka-klicka-äventyr från amiga, som även kom till pc i den vevan när pc kom till byn exempelvis simon the sorcerer, beneath a steel sky mfl mfl. sen även alla lucasarts, monkey island, full throttle, Day of the tentacle, Maniac mansion mfl mfl. Undrar varför man valde att helt skrota den genren.. ;/


signatur
Medlem
Skrivet av wafet:

Den utjatade termen det var bättre förr??

Antingen har man bara vuxit upp och tycker allting var bättre när man var liten.
Tycker då allting ska vara såjävla lättsålt nuförtiden, satsar allting på grym grafik och 1000 poäng *pling bling bling* så fort man bara råkar röra sig....
Vad hände med spelskapare med lite själ i behåll. får inte den där kittlande känslan som när man va liten och i skolan, man hade inget annat i tankarna än att få komma hem och lira unreal-instagib-morpheus med sina polare om ni förstår vad jag menar

Som en trogen Gamer jag en gång var har jag lagt vantarna på hyllan tills något vettigt kommer tillbaks från den gamla goda tiden.

Jag kontrar alltid med "ju förr desto bättre" Det är mitt motto det


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv
Skrivet av pierreB:

Det kan ha varit lite bättre förut. Själv så älskade jag peka-klicka-äventyr från amiga, som även kom till pc i den vevan när pc kom till byn exempelvis simon the sorcerer, beneath a steel sky mfl mfl. sen även alla lucasarts, monkey island, full throttle, Day of the tentacle, Maniac mansion mfl mfl. Undrar varför man valde att helt skrota den genren.. ;/

Underbar tid! Fan, jag växte upp med dom spelen ju.

Det som däremot är otrolig kul att se är just dessa kickstarterprojekt och min förhoppning är att fler ska starta upp nya projekt för peka och klicka-äventyr. Jag slänger pengar till höger och vänster känns det som.

Medlem

Det kan ju handla väldigt mycket om nostalgi med
och även att man tyckte och tänkte mindre när man var liten, man hade inte lika många problem och man kritiserade inte spelen man spelade lika mycket som man gör när man är vuxen.

Kan tänka mig att det handlar mycket om sådant


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det finns saker som var bättre förr men inte allt. Låt oss vara ärliga, det släpptes en hel del dynga både på Atari och senare c64-tiden.

Tankeexperiment: Tänk om man hade haft Mount & Blade på 80-talet?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.

Vad har detta med datorspel att göra?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.

Vad har detta med datorspel att göra?

Tog citatet "Det var bättre förr" mer ordagrant än du kanske och gjorde en vidlyftigare tolkning som inte enkom handlade om spel, fick jag göra det??


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv

Konfucius:
Det går på jämnt ut med att ny teknik utvecklas.
Nöden är uppfinningarnas moder.

Vi kanske får några hårda år i framtiden, men det är beroende på hur snabbt
utvecklingen går. Desto mer nöd, ju mer resurser läggs också på att utveckla ny teknik.
Utvecklingen bara går snabbare och snabbare!

Jag tror inte att vi ser 4 dagars arbetsvecka förrän år 2050, först vi kör nog med 6 dagars arbetsvecka i 10-15 år.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.

Vad har detta med datorspel att göra?

Tog citatet "Det var bättre förr" mer ordagrant än du kanske och gjorde en vidlyftigare tolkning som inte enkom handlade om spel, fick jag göra det??

Om man tänker på tiden innan liv på jorden utvecklades så skulle jag säga att det var sämre förr men det är min subjektiva uppfattning såklart.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.

Vad har detta med datorspel att göra?

Tog citatet "Det var bättre förr" mer ordagrant än du kanske och gjorde en vidlyftigare tolkning som inte enkom handlade om spel, fick jag göra det??

Om man tänker på tiden innan liv på jorden utvecklades så skulle jag säga att det var sämre förr men det är min subjektiva uppfattning såklart.

Och denna tråden var även den bättre förr.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Sipmo:

Man förtränger lätt dynga så det är lätt att tro att det var bättre förr..

Så är en bra förklaring, man kommer ihåg det goda och glömmer skiten.

Men faktum är, att om vi ser historiskt, så har nog inte så stor del utav mänskligheten haft det så bra sen stenåldern då konkurensen var marginell och folk levde gott på ett par timmars arbete per dag med fiske, jakt och insamling utav bär/nötter, (med undantag för ett par generationer efter digerdöden, då stor del av mänskligheten utraderades och konkurensen drastiskt minskade)

Ta de som är födda efter andra världskriget och framåt och räkna de som välsignade.
Tyvärr tror jag att hårdare tider stundar igen.

Vad har detta med datorspel att göra?

Tog citatet "Det var bättre förr" mer ordagrant än du kanske och gjorde en vidlyftigare tolkning som inte enkom handlade om spel, fick jag göra det??

Om man tänker på tiden innan liv på jorden utvecklades så skulle jag säga att det var sämre förr men det är min subjektiva uppfattning såklart.

Och denna tråden var även den bättre förr.

Ja, innan den gick off topic.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Ja, innan den gick off topic.

Det fanns "ot" i tråden innan du började leka wannabemoderator och sänkte den, bara för att forumhorat dryga 7500 inlägg så ger det dig inga speciella rättigheter.
Tänker du tjaffsa vidare föreslår jag att du skickar pm istället för att förorena tråden.

On Topic: Jovisst, spelen var inte så slipade förr, men det var ofta eldsjälar som hade en speciell ide på ett spelkoncept de funderat på.
Idag är det en industri där eldsjälar typ Sid Meier, endera inte finns längre eller så är utvecklingsteamet såpass stort att utrymmet för dessa är mycket mindre.

Ssker som stör idag, är tex att spelen ofta släpps ofärdiga och att bolagen kallt räknar med att det kommer krävas flera patchar innan spelet blir som det är tänkt och fullt spelbart. Det funkar iofs...men bara på de spel som verkligen säljer, de spel som inte säljer bra görs aldrig "färdiga".


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

"Uttjatat" alltså. Ingen rök utan eld brukar man säga. Spelen hade mer själ och hjärta förr, idag har vi snygg grafik och hype. Vissa saker var definitivt bättre förr. Inte allt såklart. Det är mycket upp till oss själva tror jag. Om man "stänger in sig" med ett spel och tvingar sig ignorera alla andra så kommer man uppskatta det man sitter med mera. Massproduktionen av spel och annan underhållning gör nog att många kan bli uppmärksamhetsstörda och ofokuserade. Ju mindre tid man ger till något ju mindre utrymme finns det för hinna uppskatta den grejjen.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar