Dricker ni sprit?

Medlem
Dricker ni sprit?

Det är ju fredag idag, vad för favoritsort har ni om ni ska dricka sprit? Finns många öl och vintrådar men få för sprit tycker jag!

Skål då

Medlem

Ett litet tips om man ska starta en tråd för diskussion är att först presentera och motivera sin egen åsikt.

Men för att svara på din fråga: Nej, jag dricker inte sprit och ser ingen anledning att börja.

Medlem

Jadu jag vet inte om det räknas men Bacardi Grand Melón.

http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bacardi-grand-melon-7...

Väldigt gott

Medlem

För min del är det bourbon som gäller, specifikt Blanton Single Barrel.

http://www.galatea.se/2012/01/blantons-original-single-barrel...

Medlem

Inte för att vara den som e den men denna tråd bryter mot FZ:s regelverk som säger att man inte får prata om droger - hur legal den än må vara. Alkohol råkar klassas som en drog.

OT: Whiskey är det som gäller. Införskaffade nyligen en Highland Park Drakken som är helt okej och väldigt lätt drucken. Annars är ju favoriten Ardbeg, Tallisker Dark storm eller Jura superstition.

Medlem

Det blir allt mer sällan man nyttjar starka drycker. Men då gäller det, förutom IPA och pilsner, någon pinne whisky. Typ Bowmore och Old Pulteney. Eller en klassiskt rökig Laphroaig. Konjak är också trevligt! Mindre bevandrad där dock.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Tar ofta ett glas whiskey eller två. Gärna Balvenie Doublewood, Yamakazi eller Glenmorangie Quinta Ruban. Även ovanstående sorter är favoriter. Roligt att ni har bra smak


signatur

Burn in the light.

Medlem

sprit blir man lätt galen av, bättre kontroll med öl
både för och nackdelar med båda dock..vill man hålla vikten så e nog lagom mängder sprit bättre än öl.
själv har jag aldrig varit speciellt förtjust i sprit eller whisky..då njuter hellre av ett par goda öl (ale eller ljusa varianter)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Avskyr alkohol, men det närmsta jag kan komma är cider med 4,5%.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jobbar i ledningsposition på studentnation i Uppsala, så det blir en del. Favoriten just nu är Old Rasputin Imperial Stout, grymt god! Finns tyvärr inte på Systembolaget. En annan privatimport/något du kan hitta på en välsorterad pub är Einstök Roasted Porter - grymt god!

Rent generellt så har jag börjat tycka mer och mer om porter/stout, från förut bara ha druckit ljus lager. En hel del Tuborg blir det ju också, men när en är aktiv i studentnation så får en ta och försöka dricka lite finare öl och gå på kvalitet över kvantitet annars blir det lätt för mycket.

Medlem

Riktigt bra whiskey som finns att beställa på systemet om den inte finns i din lokala glasbank.

EDIT:
http://www.worldwhiskiesawards.com/nikka-whisky-taketsuru-pur...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem

Sitter med ett glas Ardbeg och Witcher 3 här. Det är fredagsmys.

Medlem

Alkohol är skit.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

När det är lite större kalas eller när man är på krogen så kör jag oftast fishshot, ibland tequila, sällan grogg nu förtiden. Blir mest öl då och då

Jag hatar party poopers och nu är jag själv en utav dom.. Men tycker inte att alkohol platsar in på fz forumet. Oavsett om det är i delen allmänt snack.

Alkohol hör inte hemma på en hemsida där fokuset ligger på spel. Folket som trillar in här kan vara allt mellan 7-80 år. Jag trodde först inte mina ögon när jag såg en länk hit på första sidan.

Tänk dig själv en unge vars föräldrar har problem med alkoholen, som tagit sig till fz för att läsa och diskutera spel. En flykt från problemen i verkligheten. Så stöter hen på denna tråd. Roligt? Nej.

Jag hoppas innerst inne att ansvariga delar ut varning och att tråden försvinner.
Min åsikt är att droger kan diskuteras på andra hemsidor och forum.

//SeaMonkey AKA Party Pooper.

Medlem

Min bedömning är att den här tråden bryter mot FZ:as regler.

Om någon är intresserad av att ta diskussionen kring huruvida alkohol är lämpligt att diskutera på FZ:a: skapa då en tråd om det i "Synpunkter och förslag".

Tråd låst tills vidare.


signatur

Have a good time!

Redaktör

Tråd upplåst.

Regel 1.5 var otydlig och har därför justerats. Tanken är att slippa diskussioner om droger och narkotika, såväl illegala som preparat som ännu inte förbjudits i svensk lag. Eftersom alkohol är en laglig och brett accepterad drog är det ok att diskutera det.

Citat:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till illegala droger eller narkotika. Det gäller även substanser som ännu inte men sannolikt kommer förbjudas i svensk lagstiftning. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

FZ:s regler


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Tråd upplåst.

Regel 1.5 var otydlig och har därför justerats. Tanken är att slippa diskussioner om droger och narkotika, såväl illegala som preparat som ännu inte förbjudits i svensk lag. Eftersom alkohol är en laglig och brett accepterad drog är det ok att diskutera det.

Citat:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till illegala droger eller narkotika. Det gäller även substanser som ännu inte men sannolikt kommer förbjudas i svensk lagstiftning. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

FZ:s regler

Kanon! Bra, tyckte det var lite lustigt först. Men förstår att det kan upplevas konstigt med en sån här tråd här. Men det är ju kul att veta vad folk tycker om! Sen så kanske min rubrik på tråden är lite halvkass, tar gärna emot tips på bättre förslag.

Medlem
Skrivet av Petrao:
Skrivet av Tompa:

Tråd upplåst.

Regel 1.5 var otydlig och har därför justerats. Tanken är att slippa diskussioner om droger och narkotika, såväl illegala som preparat som ännu inte förbjudits i svensk lag. Eftersom alkohol är en laglig och brett accepterad drog är det ok att diskutera det.

Citat:

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till illegala droger eller narkotika. Det gäller även substanser som ännu inte men sannolikt kommer förbjudas i svensk lagstiftning. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

FZ:s regler

Kanon! Bra, tyckte det var lite lustigt först. Men förstår att det kan upplevas konstigt med en sån här tråd här. Men det är ju kul att veta vad folk tycker om! Sen så kanske min rubrik på tråden är lite halvkass, tar gärna emot tips på bättre förslag.

"Dricker ni alkoholdrycker, i så fall vad?" kanske hade varit en smakligare rubrik?

Själv så är jag en alldrickare men dricker oftast öl, och då blir det antingen IPA eller lager.

När man var lite yngre så groggade man mest på vodka och kunde blanda ner lite Strohrom. Det äckligaste jag nog har smakat på är bävergäll, som för de som inte vet innehåller analsekret från bäver och har en äcklig träsmak som förföljer en hela kvällen.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Alkohol hör inte hemma på en hemsida där fokuset ligger på spel. Folket som trillar in här kan vara allt mellan 7-80 år. Jag trodde först inte mina ögon när jag såg en länk hit på första sidan.

Jag förenar väldigt ofta alkohol och spel så jag tycker definitivt de har en koppling.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

http://www.whiskyboys.com/wp-content/uploads/2015/01/japan_ta...

Riktigt bra whiskey som finns att beställa på systemet om den inte finns i din lokala glasbank.

EDIT:
http://www.worldwhiskiesawards.com/nikka-whisky-taketsuru-pur...

Nu är ju de japanska whiskysorterna bara kopior på framförallt amerikanska så jag har aldrig hittat en som sticker ut. Inte för att de precis smakar illa, men det blir som när Hollywood skall göra en remake på en bra europeisk film, det blir lite urvattnat och gjort för att vara tillgängligt för alla.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av marcus8958:

http://www.whiskyboys.com/wp-content/uploads/2015/01/japan_ta...

Riktigt bra whiskey som finns att beställa på systemet om den inte finns i din lokala glasbank.

EDIT:
http://www.worldwhiskiesawards.com/nikka-whisky-taketsuru-pur...

Nu är ju de japanska whiskysorterna bara kopior på framförallt amerikanska så jag har aldrig hittat en som sticker ut. Inte för att de precis smakar illa, men det blir som när Hollywood skall göra en remake på en bra europeisk film, det blir lite urvattnat och gjort för att vara tillgängligt för alla.

0 rätt och det mest korkade historien jag hört om whiskey.

Masataka Taketsuru reste till Skottland för att lära sig göra whiskey vilket han tog med sig hem till Japan och startade Nikka bryggeri. Därför har mycket av den skottska traditionen följt med till Japan.

Med industrialiseringen av bryggerier kring 2000 talet i England, Skottland och Irland har man gått från att brygga på kvalité med bra råvaror till att brygga med kvantiet och få ner priset per flaska så mycket som möjligt och leva på namnet. Mindre bryggerier som försöker bli kända brygger fortfarande med kvalité men köps ofta upp av större företag. Om du någonsin smakat en Johnny Walker Blue Label så har du ett perfekt exemplar av industrialiseringen, Dyr whiskey som har god smak men saknar all eftersmak.

Det är därför under 2000 talet började japanska bryggerier kamma hem priser för sin goda whiskey och med tiden blivit allt starkare. Nu efter 2012 är det verkligen japanernas tid på marknaden med whiksey i toppklass.

http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/news/b...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av marcus8958:

http://www.whiskyboys.com/wp-content/uploads/2015/01/japan_ta...

Riktigt bra whiskey som finns att beställa på systemet om den inte finns i din lokala glasbank.

EDIT:
http://www.worldwhiskiesawards.com/nikka-whisky-taketsuru-pur...

Nu är ju de japanska whiskysorterna bara kopior på framförallt amerikanska så jag har aldrig hittat en som sticker ut. Inte för att de precis smakar illa, men det blir som när Hollywood skall göra en remake på en bra europeisk film, det blir lite urvattnat och gjort för att vara tillgängligt för alla.

0 rätt och det mest korkade historien jag hört om whiskey.

Masataka Taketsuru reste till Skottland för att lära sig göra whiskey vilket han tog med sig hem till Japan och startade Nikka bryggeri. Därför har mycket av den skottska traditionen följt med till Japan.

Med industrialiseringen av bryggerier kring 2000 talet i England, Skottland och Irland har man gått från att brygga på kvalité med bra råvaror till att brygga med kvantiet och få ner priset per flaska så mycket som möjligt och leva på namnet. Mindre bryggerier som försöker bli kända brygger fortfarande med kvalité men köps ofta upp av större företag. Om du någonsin smakat en Johnny Walker Blue Label så har du ett perfekt exemplar av industrialiseringen, Dyr whiskey som har god smak men saknar all eftersmak.

Det är därför under 2000 talet började japanska bryggerier kamma hem priser för sin goda whiskey och med tiden blivit allt starkare. Nu efter 2012 är det verkligen japanernas tid på marknaden med whiksey i toppklass.

http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/news/b...

Nä nu får det räcka håll reda på whisky och whiskey tack!

Till ämnet, gin är smaskens.


signatur

IDKFA

Medlem
Citat:

Nä nu får det räcka håll reda på whisky och whiskey tack!
Till ämnet, gin är smaskens.

Hendricks Gin med en gurkskiva, det är bra grejer!

Medlem
Skrivet av Petrao:
Citat:

Nä nu får det räcka håll reda på whisky och whiskey tack!
Till ämnet, gin är smaskens.

Hendricks Gin med en gurkskiva, det är bra grejer!

Varför har man gurka i egentligen!?

Medlem
Skrivet av Tobbes:
Skrivet av Petrao:
Citat:

Nä nu får det räcka håll reda på whisky och whiskey tack!
Till ämnet, gin är smaskens.

Hendricks Gin med en gurkskiva, det är bra grejer!

Varför har man gurka i egentligen!?

Taget från en sida med bra beskrivning:

Hendrick´s Gin destilleras i staden Girvan i Skottland och skiljer sig från andra gin genom sin karaktäristiska smak av gurka och rosenblad. Därför rekommenderas det också att servera Hendrick´s med gurka, i stället för citron som annars är standard till gin-drinkar.

Det klassiska sättet att dricka Hendrick’s Gin är Hendrick’s & Tonic med gurka, där gurkan lyfter fram ginets mjuka toner av rosenblad och gurka. Ett annat alternativ är Hendrick’s & ingefära där den syrliga ingefäran blir en spännande kontrast till den lena drycken. Hendrick´s Gin går förstås även utmärkt att dricka utan attribut.

Medlem

Såg nyss detta när jag gick in på FZ

Citat:

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på fz.se. Om cookies på fz.se.
Den här webbplatsen kan innehålla marknadsföring av alkoholdryck.

Tänkte på den här tråden då och tänkte att det var lite lustigt att den blev stängd men ser nu att den är öppen ju!

On topic däremot

[http://exempel.se
http://www.bowmore.com/whiskies/black-rock/]

Någon som har testat? Har suttit och kikat på den ett tag och tänkt att den kanske är en höjdare som man skulle inköpa.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Fick med mig en del Baijiu från Kina, men det är inget jag kan rekommendera till någon.

Medlem

Jag dricker mest whiskey och rom. Gin går bort.

Medlem

Drick inte sprit det är inte bra för er,, drick öl istället. Det är gott och man blir inte så knasig på det.


signatur

Wasted.White.Boys

12
Skriv svar