flamgorilla skrev:
Kom och tänka på att enorma resurser läggs på elever som inte vill lära sig, som skolkar eller inte klarar av normalt skolarbete och egentligen ska gå i särskola. Dock läggs nästan noll resurser på bra elever, dom skiter man i fullständigt, pissar på dom rent av man tar resurser och lärare från bra elever till tidigare nämnda utan nämnvärd effetkt. inte konstigt att vi har lärar brist när vi har 7(!) anställda stödlärare exklusive kuratorer och andra assistenter visst ska elever med låg brainpower ha hjälp men är det bara jag som tycker att det hela har gått ur balans ?
För det första så känns det lite onödigt att du startar två identiska trådar.
Men åter till ämnet: "de som inte vill lära sig" tror jag inte existerar, alla är väl intresserade av olika saker, det gäller bara att hitta en bra balans mellan olika ämnen. "De som skolkar" har oftast problem i hemmet eller i skolan på olika sätt, i hemmet kan det finnas problem med alkohol, droger och andra beroenden eller att man måste ta hand om någon och så vidare. I skolan kan det finnas problem med mobbning, osäkerhet och många andra social problem. "De som inte klarar av normal skolgång" har till stor del de problem som jag har nämnt. Visserligen kan det finnas problem med psykiska störningar och dylikt. Men om du någon gång har sett en särskole-klass så borde du inse att den där killen i din klass som skolkar varje fredag inte är psykiskt störd.
Fast majoriteten av de som skolkar är i grund och botten "normala" personer, man kanske bara har sovit för lite, druckit lite mycket kvällen innan, orkar inte sitta på en buss i 40 minuter, om man nu skulle bo lite längre bort från skolan, och så vidare. Alla har vi skolkat ibland, men gör det oss till psykfall?
Jag undrar även vad för slags "belöning" de elever som är "bra" skulle få? Personligen tror jag att de får den belöning de behöver, får de redan av tanken att de är "bättre" än alla andra, betygsmässigt sett, och min upplevelse av så kallade mönster elever är att dem sedan kommer hem till sin villa och får 1000 spänn för ett MVG, men så kanske det inte ser ut överallt. Till sist är det, som sagt, samhällets ansvar, att ta hand om de "svaga", men i dagens samhälle håller alliansen på att riva ner den offentliga sektorn, kanske är det därför de "bra" eleverna inte får vad det nu är dem vill ha?