Euro VS Svenska kronan

Medlem

skulle sitta fint med ett enat Europa, särskilt nu när ryssen ska rusta upp...ser ingen mening med en massa små nationer, skulle hellre se en stor förenad (dock inte genom krig...).

grejen som är bra med EU är bla. hur billigt det är med import/export för dom som är med, men den stora nackdelen är att EU-parlamentet kan rösta igenom saker som vi inte kan säga något till om, städa upp i parlamentet sen skulle jag inte se så många nackdelar med att vara kvar i EU en längre tid.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

MFC
Medlem

Om det är en tröst för de som är FÖR EU/Euro så är det för sent för Sverige att lämna EU. Det är så integrerat med vår lagstiftning och allt annat så det är en mindre omöjlighet att lämna EU.

Tack o lov är vi inte med i EMU-samarbetet ännu iaf.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag kör på Svenska kronan. Jag gillar förändringar men jag trivs helt enkelt såhär på något vis.

Medlem

Ja. Och eftersom vi är en så exportberoende nation så blir det naturligtvis bättre av att vi krampaktigt av tomma nationalistiska och vaga ekonomiska argument håller fast vid en valuta som sjunker i värde hela tiden...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av RagNy:

skulle sitta fint med ett enat Europa, särskilt nu när ryssen ska rusta upp...ser ingen mening med en massa små nationer, skulle hellre se en stor förenad (dock inte genom krig...).

grejen som är bra med EU är bla. hur billigt det är med import/export för dom som är med, men den stora nackdelen är att EU-parlamentet kan rösta igenom saker som vi inte kan säga något till om, städa upp i parlamentet sen skulle jag inte se så många nackdelar med att vara kvar i EU en längre tid.

Så blir E.U maktgalet och det blir större risk för att en person kan ta makten över hela europa på sitt sätt. Nej tack. Bättre med små nationer där risken för hotet mot demokratin är mindre.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av RagNy:

skulle sitta fint med ett enat Europa, särskilt nu när ryssen ska rusta upp...ser ingen mening med en massa små nationer, skulle hellre se en stor förenad (dock inte genom krig...).

grejen som är bra med EU är bla. hur billigt det är med import/export för dom som är med, men den stora nackdelen är att EU-parlamentet kan rösta igenom saker som vi inte kan säga något till om, städa upp i parlamentet sen skulle jag inte se så många nackdelar med att vara kvar i EU en längre tid.

Så blir E.U maktgalet och det blir större risk för att en person kan ta makten över hela europa på sitt sätt. Nej tack. Bättre med små nationer där risken för hotet mot demokratin är mindre.

Hur tänker du nu?
Hur kan det vara enklare att ta makten i en relativt lös federation än i en liten isolerad stat?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag kör på Svenska kronan. Jag gillar förändringar men jag trivs helt enkelt såhär på något vis.

Säger du inte emot dig själv där?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Kronan.


signatur

Säkerställ utvecklingen av Interstellar Marines! Pre-order!

Kronan


signatur

Jag hatar dig - Love Lagerkvist

Medlem
Skrivet av Apan:

Kronan.

Utveckla?

Skrivet av Herr_Pyromatic:

Kronan.

Utveckla?;)


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Jag vill ha ett enat Europa.
Det är ju bra om Europa har mycket att säga till om i världen. Vi har en humanistisk synd och skyddar bl.a naturen och konsumenterna.

Får vi bestämma så ska världen minska sina utsläpp, bli mer demokratiska osv... Det är min uppfattning iaf.

Visst finns det vissa brister men de är inte tillräckligt stora tycker jag. In med EURO för det är dags att gå vidare. Detta har inget med USA att göra...

Att Sverige får mindre att säga till om är ingen fara tycker jag.
EU är ju inte direkt ute efter att förstöra för folk.
Men om vi skulle ha mer att säga till om så kunde vi ju slå ihop oss med Finland, Norge, Danmark och kanske Island så är vi inte så långt ifrån de mycket större Tyskland, Storbritannien, Frankrike osv...

Varför skulle allt bli dyrare med EURO? Det finns ingen anledning till att vi skulle få sämre köpkraft.

Medlem

"Varför skulle allt bli dyrare med EURO?"

var i flera länder då företag avrundade uppåt, fast som i förväg lovade att det inte skulle ske.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Bara att köpa ifrån övriga eu länder om det är för dyrt här i Sverige. Det som främst blev dyrare var att äta ute och bostäder i början iaf vad vad jag kunde se när jag sökte. Det berodde på att folk utnyttjade situationen och höjde.
Samtidigt så ökade den ekonomiska tillväxten.

Jag har svårt att se en ev. höjning inte skulle balanseras ut.
Vi handlar t.ex. väldigt mycket med Tyskland idag och det skulle bli billigare om vi införde EURO. Kolla bara på hur billig elektronik är i övriga Europa jämfört med i Sverige.

MFC
Medlem

De likvida medel som pumpats in i finanssektor kommer att nå de stora ekonomierna och gemene man snart och då kommer vi få se en inflation vi inte sett sedan 1920-talet. Att i det läget ha en valuta som man inte själv kan bestämma värdet av (läs: Euro) skulle göra det förödande för alla hushåll. Svenska kronan kan trots allt devalveras av riksbanken men Euron kan bara ECB styra över och där sitter inga helgon!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Varför sitter det inga "helgon" på ECB? Har det hänt något speciellt?

Så du säger att Euro kommer att gå åt skogen inom kort och de länder som använder Euro kommer att drabbas hårt utav bara helvete...

http://www.ecb.int/stats/prices/hicp/html/inflation.en.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:World_Inflation_rate_2007.PN...

Om vi jämför så har inflationen för Euro och Kronan varit hittills ungefär den samma. Det är inga stora skillnader som vi pratar om här.

MFC
Medlem
Skrivet av Svenorvar:

Varför sitter det inga "helgon" på ECB? Har det hänt något speciellt?

Så du säger att Euro kommer att gå åt skogen inom kort och de länder som använder Euro kommer att drabbas hårt utav bara helvete...

http://www.ecb.int/stats/prices/hicp/html/inflation.en.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:World_Inflation_rate_2007.PN...

Om vi jämför så har inflationen för Euro och Kronan varit hittills ungefär den samma. Det är inga stora skillnader som vi pratar om här.

Inom några år kommer några länder att ha lämnat EU-samarbetet eller åtminståne Euron (EMU). Tyskland har planer på att dra sig ur om läget blir värre. Ekonomin inom Eurozonen är hotad så till den milda graden att man på allvar diskuterar en indelning i "Öst" och "Väst" och kanske till och med "Nord" och "Syd" inom Europa. Fast detta ser ni inte i svenska medier för de är lagom censurerade.

För att säga något som kanske redan sagts, jag tror inte ni inser hur fundamentalt allvarlig den här finanskrisen är. Den kommer att skaka om vår uppfattning om pengar och hur vi uppfattar värdet på saker och ting.

Källor? Javisst!

http://euobserver.com/9/27681
http://www.nytimes.com/2009/02/27/world/europe/27iht-union.4....

Tro mig när jag säger detta när det gäller finanskrisen, you aint seen nothing yet!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det e kört, wipe safe!
Att finanskrisen suger vet vi redan men jag kan inte utläsa ifrån källorna att ECB är dåliga. Det är lite kaotiskt överallt tycker jag det verkar som.

Men om länder börjar dra sig ur så finns det ju ingen anledning att införa Euro här. Jag vill fortfarande ha ett enat Europa även om det tar sin lilla tid och en gemensam valuta är ett steg närmare som jag ser det. Om vi bortser ifrån att finanskrisen är ett arsle så ändrar de där källorna inte min uppfattning om Euro.

Inaktiv

Gillar inte iden med delad valuta, se bara på dollarn som sjönk till botten, om euron sjunker så sjunker den ju för alla, även fast det kan vara någon tyska bank eller industri som kan ha orsakat låg konjunkturen, sen att EU bygger om dom mindre fattigare länderna är ju positivt, men inge har ju velat lyfta ett finger till någon annan under krisen, se bara på Lettland. Därför tycker jag att det är bättre om vi har egen valuta, sen sedan telekompaketet har jag varit ursinnig på EU, igen fransman ska bestämma vad jag ska göra med internet.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Gillar inte iden med delad valuta, se bara på dollarn som sjönk till botten, om euron sjunker så sjunker den ju för alla, även fast det kan vara någon tyska bank eller industri som kan ha orsakat låg konjunkturen, sen att EU bygger om dom mindre fattigare länderna är ju positivt, men inge har ju velat lyfta ett finger till någon annan under krisen, se bara på Lettland. Därför tycker jag att det är bättre om vi har egen valuta, sen sedan telekompaketet har jag varit ursinnig på EU, igen fransman ska bestämma vad jag ska göra med internet.

Även den svenska kronan är beroende på hur dollarn står, vi är även beroende på hur det går för euron.

Bara för att vi har en självständig valuta så betyder inte det att vi på något sätt inte känner av hur resten av världens ekonomi går.

Alla länder är beroende av alla, så tro inte att Sverige skulle på något sätt kunna stå utanför marknadekonomins lagar bara för att vi har en egen valuta, även tysklands ekonomi känner av om Sverige skulle falla ner på knä.

Internet är också globalt, och därmed så påverkar lagändringar i länder med makt hur utvecklingen av internets lagar pågår.

Om Sverige står utanför EU har vi inte ett skit att säga till om då vi bara är ett land bland många småländer, men om vi är inne i EU så har vi en demokratiskt rätt att kunna påverka, om än bara lite så är det fortfarande en påverkan på hur VI vill att en samlad union ska styras.

Om vi står ensamma kommer våra röster höras ännu lägre.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem
Skrivet av Greger:

Om Sverige står utanför EU har vi inte ett skit att säga till om

Det är en illusion. Nu är det förvisso kört att gå ur EU men det räcker att kolla på Norge som klarar sig galant utanför EU. Förvisso är dom med i Nato men det har ju inte med EU att göra.

Snarare tvärtom, sedan vi gick med så har vi inte mycket att säga till om. Allting ska tryckas på oss, såsom slappare lagar kring kemikalier och tillverkningsprocesser. För att inte prata om det vi alla känner till, FRA, Ipred, Telekompaketet, ACTA och ännu fler bokstavskombinationer SOM VI INTE HAR ETT SKIT ATT SÄGA TILL OM.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

För att inte prata om det vi alla känner till, FRA, Ipred, Telekompaketet, ACTA och ännu fler bokstavskombinationer SOM VI INTE HAR ETT SKIT ATT SÄGA TILL OM.

Vänta lite nu, EU är väl t.o.m emot vår FRA lag?
http://sv.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen

Vi har väl möjlighet att påverka resten av bokstavskombinationerna eller får Sverige inte vara med på de mötena?.

MFC
Medlem
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av MFC:

För att inte prata om det vi alla känner till, FRA, Ipred, Telekompaketet, ACTA och ännu fler bokstavskombinationer SOM VI INTE HAR ETT SKIT ATT SÄGA TILL OM.

Vänta lite nu, EU är väl t.o.m emot vår FRA lag?
http://sv.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen

Vi har väl möjlighet att påverka resten av bokstavskombinationerna eller får Sverige inte vara med på de mötena?.

Nä, en del saker får man gräva efter...

http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/08/fra-och-eu.ht...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Att det var en miss av lagstiftarna att gå ut med FRA-lagen är en sak.

Och om vi inte aktivt är med i EU, så lyssnar ingen på våran talan i sådana frågor.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Verkar som att det finns så mkt skit under ytan att man nästan omöjligt kan bilda sig en rättvis uppfattning av hur det egentligen ligger till. Jag baserar mina åsikter på siffror och en viss magkänsla och hopp om att de menar väl.

Vad politikerna har för "hidden intentions" vet jag inte alls men den dagen som min bägare rinner över för den hetsiga terroristjakten så blir man väl en terrorist själv.

"Nämnde jag att Sverige under Reinfeldt kommer att vara ordförandeland i EU om ett år..?" Klart Sverige måste ha lite att säga till om i EU ändå.

Medlem

JA!
HURRA!

Under hela 6 månader kommer åran räst i EU att marginellt höjas...
Jippie...


signatur

Dryg och bitter.

EURO bara för att sverige och finland ser ut som en gigantisk kuk på myntet.

Medlem

Euro.

Europeiska Unionen - Ett enat Europa.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Alltså visa kommentarer i debatten tycker jag är väldigt överdrivna.

Att tyskland skulle lämna EMU är högst otroligt och detta sägs inte i någon av källorna utan de diskuterar ekonomin i allmänhet och att tyskland var emot italiens ide om eurobonds.

Sen hela diskussionen med att man via euro tappar makten över sin valuta och inte kan devalvera. Sannolikheten att Sverige någonsin väljer att devalvera är ungefär lika med noll. Att devalvera skulle innebära att man aktivt går ifrån en flytande växelkurs och omvärlden skulle högst troligen se jädrigt illa på om sverige väljer att devalvera för att förbättra sin egen ekonomi på andras bekostnad vilket är vad man egentligen gör.
Det finns en rätt stor chans att andra länder skulle ta till olika metoder för straffa Sverige ekonomiskt och politisskt om vi som I-land går in och gör något sådant.

Medlem

Svenska kronan såklart, har haft det så länge skulle kännas konstigt att börja använda euro

Medlem
Skrivet av Jultomten:

Svenska kronan såklart, har haft det så länge skulle kännas konstigt att börja använda euro

Så vi ska klammra fast vid en värdelös valuta av sentimentala skäl?

Låter rätt puckat.


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar