KoP skrev:
magma skrev:
Ganska naivt. Har svårt å tro att ökade priser på diskar kommer minska piratkopieringen.
Varför inte integrera det i skatten så att man gör ett avtal med upphovsrättsmän? Skulle gärna annars betala 150->200kr i månaden för att få tillgång till obegränsad musik, film, spel och dylikt.
Det handlar väl inte direkt om att ett ökat pris ska minska piratkopieringen utan att dom ska casha in för
"förlorade intäkter" genom att kollektivt bestraffa alla som köper en ny hårddisk, usb-minne, dvd-skiva bara för att
dessa tingestar KAN tänkas användas i piratkopieringssyfte. Otroligt korkat.
Dessa dumheter brukades väl även för kassettband, vhs-kassetter och cd-skivor en gång i tiden om jag inte minns fel? :/
Då kan man likväl höja priset på moraknivar. För någon kan ju tänkas använda en sådan till att skada någon annan så att denna måste uppsöka sjukhus och få vård för våra skattepengar. En litet prispåslag på morakniven som oavkortat går till sjukvården dvs.

Why not?
Jo, men det gör det väl om copyswede har gått så långt att de vill inleda ett samarbete med elektronikkedjor?
Lagring finns ju ett köpa helt lagligt i digital form på filehosters och dylikt.
Elektronikbranschen vill ju gå med vinst, precis som vilket annat företag då marknaden är hård pga hög konkurrens. Håller däremot med dig om att detta blir kollektiv bestraffning för privatpersoner som bara använder hårddiskar för bilder, egna hemmagjorda filmer eller dylikt. Även backups. Har själv en extern och använder denna för att säkerhetskopiera mina partitioner till. När denna kraschar behöver jag en ny disk. Detta kan man ju lösa genom att köpa en intern disk som någon har nämnt i ett tidigare inlägg.
Det kan jag inte svara på, för det vet jag inte.
Ja, precis