Obs! lång text
bjosarn skrev:
Av alla samtal, seminarium, studiecirklar. och föreläsningar jag varit på om feminism, kön, genus, patriarkat, eller liknande har jag aldrig - ALDRIG - hört ordet "gubbslem" nämnas. Aldrig har alla män (eller motståndare) utifrån praktik eller teori skuldbelagts för att vara kvinnohatare, kvinnomisshandlare och/eller våldtäktsmän.
O RLY?
sitter du och sover på föreläsningarna?
Väldigt starka och svepande påståenden det där, hoppas att du har konkreta belägg för dem.
Eller är det möjligen så att du väljer att inte ta notis om när dessa yttranden sker?
Just ordet "gubbslem" har jag hört från bl.a en feministisk aktivist som gavs utrymme i en debattartikel i aftonbladet för ett tag sedan.
Skuldbeläggning av den art som du beskriver, förekommer och har förekommit både ordagrant och
med retoriska omskrivningar i både det offentliga rummet och på diverse föreläsningar.
Detta kan inte vara någon nyhet för dig?
[quote="bjosarn"] Av samma anledning som jag inte låter "Blondinbella" förespråka en moderat konservativ politik låter jag inte "feminster" från ett youtube-klipp förespråka den feministiska visionen. [quote]
Ändock är det dessa feminister som ÄR den feministiska visionen oavsett vad du tycker.
Det är även dessa som satt och sätter dagordningen för hur kvinnor ska öka sin makt i samhället gentemot männen under en ganska lång tid i sverige
första klippet är ett nummer från FI . Du vet feministiskt initiativ?
andra klippet är två kvinnor från kvinnojouren.
Tredje klippet är ordföranden för ROKS Ireen wachenfelt.. (stvn)
Samtliga dessa är officiella framträdanden som enligt dig då aldrig hänt.
två av klippen är dessutom tagna i en maktsammanhang där beslut tas som rör andra människor, av båda könen.
Dessa är alltså inte några obskyra bloggare utan reel makt att förverkliga sina åsikter, tvärtom.
De har direkt makt över människors vardag, och en sådan inställning till män är allt annat än ovanlig.
[quote="bjosarn"]
Diskussionen blir KORKAD när sådana saker lyfts fram som motargument för ett feministisk jämställdhetsarbete.
[/quote]
Det som blir korkat är när du kommer med förvirrade påståenden uppbackade av ingenting utom eget tyckande.
Jag kom med konkreta exempel för att backa upp mina påståenden, du gör det inte.
Som "intellektuell" borde detta säga dig något.
[quote="arachnid"]Hur skulle kritiken från media se ut om kvinnan vann?
och omvänt om mannen vann?[/quote]
Fråga Shan Zhang, den kinesiska kvinnliga skytten som i Barcelona OS 1992 vann OS-guld i den mixade (dvs. både män och kvinnor) tävlingen. Hon kunde tyvärr inte försvara sitt guld i 1996 års OS, för då var det bara tillåtet för män att tävla. OS 2000 inrättades istället en manlig och en kvinnlig tävling.
[quote]
Eller så kan du ju för sakens skull diskutera det som avhandlades istället för att blanda bort korten.
Nämligen den sociala normen att:
Kvinnor är att anse som Offer, Män som förövare, oavsett omständighet.
Istället valde du att ta ett helt annat specifikt exempel där du (förmodar jag) försvarar den synen.
[quote="bjosarn"]Angående ditt andra (löjliga) inlägg så slår du huvudet rätt på spiken en gång. Hur "feminister framstår". I den sociala kultur jag oftast befinner mig i är knappast bilden om "feminsten" och "manshataren" sammankopplad. "Feminismen" på den här sidan hagen ses snarare som någon som arbetar emot patriarkala strukturer - inte enskilda män. Sen finns det självklart personer som ställer sig negativt till det - och dem respekterar jag. Men att få motargument i form av youtube-klipp för att representera ett arbete som pågått under näst intill hela nittonhundratalet (med rötter så långt bak som 1700-talsfilosofin) och fram till idag,
med en stor, bred och väl utarbetad intellektuell sfär, är löjligt.[/quote]
Om du här gör exempel på den sfären ger jag inte mycket för den.
Du kan kalla sfären för vad den är istället, en bubbla.
Samhället är större än en teoretisk sfär, och vissas Vision av vad "det feministiska jämställdhetsarbetet" är korrelerar inte nödvändigtvis med det som de facto sker i samhället.
Både när det gäller normer, social stigmatisering eller ens hur lagarna skrivs.
Så är fallet i alla andra företeelser i samhället, så ock här.
Att avfärda kritik som "löjligt" är att göra sig en otjänst.
"Med knutna nävar kan man inte skaka hand."
1700-tals filosofin du nämner, den får du gärna stava ut vad den kallas för, så resten av klassen förstår.
Jag menar, har du aldrig reflekterat över varför det heter FEMINISM och inte jämställdism?
Vad exakt i ordet får dig att tro att det handlar om en jämställd maktbalans mellan könen?
Feminism skapades för att öka kvinnors makt i samhället. punkt.
Det borde du veta om du har historisk insikt i fenomenet.
Historiskt hängde den kampen mycket på den svenska kyrkans maktposition i samhället dessutom.
Kyrkan som maktfaktor är idag marginell, om man nu inte skriver in sig som katolik eller pingstvän eller nåt liknande.
Så den anledningen för feminismens gamla varande i ett nutida samhälle är inte giltig längre.
(fun fact: i förkristnade norden hade kvinnor större makt än männen i nästan alla områden, kanske dit du vill?)
För att du (och andra läsare) ska förstå mitt tankesätt, upprepar jag mig:
Feminism som etikett för sant jämställdhetsarbete är felaktig och missvisande.
Det är som om Putin skulle kalla sig stalinist och samtidigt propagerat för en fri marknad.
Det går liksom inte ihop.
Jämställdhet efter egen vilja utan hänsyn till könen skriver jag under på, både socialt och i lagens mening, men detta är inte vad som sker och skett i feminismens namn i det svenska samhället.
Eller så kan man ju göra som många gör: kalla sig feminist, propagera för straffskatt på män, attackera "patriarkatet" oavsett om sådant finns eller inte, och övertyga andra om att man jobbar för jämställdhet mellan könen för att öka sitt stöd bland folket.
Ingen tar sådant agerande på allvar.
Intellektuell ohederlighet och ful debatt-teknik gör mig riktigt deprimerad.
Särskilt när det kommer från någon som vill ge sken av att ha en intellektuell bakgrund.
Detta är intrycket jag får när du skriver.
P.s Nu ska jag definitivt inte vara sämre än att jag ska vara helt rak och ärlig med att mina personliga erfarenheter av feminism har färgat mina åsikter om den.
Du kanske har rosenskimrande erfarenheter där alla är snälla mot alla som bakgrund, men det existerar knappt i min erfarenhet, om alls.
specifika detaljer vädrar jag helst inte på ett forum, och definitivt inte ett gaming-forum.
Låt bara säga att mitt synsätt är som det är på goda grunder och lämna det så.
Vi kan ju tyvärr inte, oavsett hur empatiska vi är sticka ut fingret genom rutan och omedelbart veta hur alla andra upplever saker och ting utan att ha en ärlig och uppriktig diskussion om saken.
Att då slänga sig med termer som "Löjligt" eller "korkat" när meningsmotståndare lägger fram sin syn torde ändå vara ganska så kontraproduktivt.
slut från mig.
pps lider av migrän för tillfället, så ursäkta eventuella stavfel eller svårföljda meningskonstruktioner. Inte menat som något annat än en uppriktig diskussion, ursäkta om språkbruket verkat vara personligt menat, det var inte syftet.
d.s