Rocky Dennis skrev:
Jag är inte medlem i någon av ovanstående partier och vet väldigt lite öht om svensk partipolitik så jag känner inte att jag har kunskap att argumentera för eller emot någon av dem. Däremot är feminism inte enbart en svensk företeelse så de tre partierna behöver inte nödvändigtvis få stå som de främsta representanterna på den globala arenan.
Då känns egentligen hela diskussionen bortkastad, om du var lite mer insatt kanske du hade begripit mina ställningstaganden.
Den globala arenan är irrelevant när vi diskuterar Sverige, men tittar vi inom Europa skiljer sig feminismen i länderna knappt alls åt.
Citat:
Jag ignorerar ingenting, jag har inte läst annat än små stycken ur boken men det intrycket jag fick var att hans agenda går före att vara vetenskapligt saklig. Mycket av den research han nämner verkar jävligt skakig - han verkar sällan hänvisa till mer än en studie, många saker han hävdar underbyggs med enskilda citat etc. En dag kanske jag orkar mig igenom hela boken och då får jag väl detaljstudera den mer noggrannt.
Många av argumenten backades upp med mer än en enda studie.... Dessutom var den visst vetenskapligt saklig, till skillnad från genus-forskning som fått kritik för att inte vara det minsta saklig i Norge för ett halvår sedan.
Citat:
Det sa jag väl ändå inte? Han frågar väldigt tidigt i texten varför vi ännu har en feministisk rörelse och hävdar att anledningen är att feminsterna för en - enligt honom - påhittad argumentation om ett kulturellt förtryck av kvinnor. Sedan spenderar han nästan hela resten av texten med att tala om hur massa viktiga frågor som berör män aldrig tas upp. Jag håller med honom - det finns massa skitdåliga fördomar mot män som det är svinviktigt att börja arbeta bort, men varför ska man bara ta upp de problemen som en anledning att vi ska skrota feminismen? Det ena utsluter väl för guds skull inte det andra?
Ja? Det håller jag dessutom med om. Vad är fel i det resonemanget? (ang det s.k kulturella förtrycket av kvinnor)
Jo, när det gäller just feminism, så utesluter det allt annat. Feminismen är omöjligt att förändra i dagsläget, därför behövs en ny ideologi som ersätter feminismen.
Citat:
Nej, totala motsatsen. Män föds också in i en värld där vi förväntas bete oss på ett visst sätt på grund av samhällets uppfattning av manligt och kvinnligt. Hur detta beteendemönster ser ut är olika mellan olika kulturer men grunden är densamma; män är på ett sätt och kvinnor ett annat. Traditionellt sett så har män oftast dragit vinstlotten på grund av det här: vi gör lättare karriär, vi tar oss in på arbetsmarknaden enklare, vi anses vara mer starka och pålitliga, etc.
Kvinnor har i många fall långt fler fördelar än män på arbetsmarknaden. Åtminstone när vi tittar högre upp på karriärstegen. Finns många exempel.
http://www.expressen.se/debatt/en-manlig-toppchef-hade-kickats-direkt/
Det må ha varit annorlunda förr, men inte nu längre. Det är en större fördel att vara kvinna om man vill göra karriär.
Könsroller är inte ett problem.
Citat:
Men det är ändå en samhällsstruktur som, i dagens läge iaf, skadar mer än den hjälper. Som du säger så får pojkar mindre hjälp i skolan, framförallt om de halkar snett i tidig ålder och blir omedelbart stämplade som "problembarn". Pappor har mycket sämre relation med sina barn eftersom de spenderar betydligt mindre tid med dem, vilket leder till ytliga relationer som skapar fler trasiga familjer. Har jag gett minsta antydan om att jag är för något sådant? Det är ju precis på grund av såna här saker som vi måste prata mer om hur kön spelar in i vårt samhälle idag. Vi måste sluta se på allt svart och vitt och inse att vi kanske inte längre är lämpade att fylla samma könsroller som vi var för tvåtusen år sen.
Jag lägger mig inte i hur människor uppfostrar sina barn. Det bör inte du heller göra. Det är upp till var och en, utan någon statlig inblandning.
Det är för övrigt folks eget val om de vill uppfostra sina barn i en stark könsidentitet eller ej. Inte ditt val, eller någon annans att göra.
Vill jag uppfostra mina barn i starka och stereotypiska könsroller ska ingen hindra mig från att göra det.
Citat:
Min poäng är att det här ÄR legitima problem men Billing använder de enbart som ammunition för att ta ner feminismen. Alla sidor som talar om misandrism och men's rights har tonen att vi ska sätta ditt feminismerna för att "män har också problem" och det är den polemiken jag inte förstår. Feminsm handlar per definition om lika rättigheter mellan könen så varför inte försöka göra ideologin breddare och ta upp dessa frågor i dess namn istället för att försöka förstöra den?
Varför ska vi delta i en ideologi som är fylld av icke önskvärda ledare?
Bättre att skapa en egen, och definiera den efter våra egna önskemål.
Dåligt argument.
Citat:
Men varför inte göra det en del av debatten i så fall? Biling och Ströms främsta agenda är inte "lika rätt för alla kön" utan "stoppa feminismen". Deras utgångspunkt är att feminsm är kasst och de använder fall där jämställdhetskamp behövs som ett argument emot den, istället för att göra dessa frågor en av del av den feministiska rörelsen.
Det är precis det man gör. Nej du har fel, deras "agenda" är att kritisera feminismen och förklara varför varje sund människa bör ta avstånd från feminism. Samtidigt tar man även upp jämställdhet, och hur man bör arbeta med sådana frågor. Jag vet, eftersom jag följt både Ström och Billing i flera år. Du baserar din åsikt på några minuters läsning på aftonbladet.
Varför skulle man plocka poäng åt feminister?
Man vill skapa en ny rörelse som inte är förknippad med feminism. När ska du förstå det?
Du resonerar som en konservativ man gör när liberalismen gjorde intåg i världen.
Varför behöver vi nåt nytt? VI HAR JU REDAN EN SKETABRA IDEOLOGI!
Det är inget argument.
Jämställdismen är här för att några vill pröva något annat, något nytt.
Feminismen är redan belägrad av oändligt många icke önskvärda politiker.
Citat:
Jag tror inte jag kan bevisa någonting eftersom vi ändå pratar om personliga åsikter, och det är jag heller inte intresserad av. Jag stödjer i alla fall genusforskning, är i stort sett emot kvotering, emot ökad kontroll av folks privatliv och skulle gärna ser mer öppna diskussioner om kön och könsroller i skolan. Jag kan som sagt inte säga om det här stämmer för alla, de flesta, hälften, några eller inga feminister eftersom den - precis som de flesta ideologier - har dussintals armar som viftar åt olika håll och mer olika utgångspunkter.
Då kan du heller inte övertyga mig att feminism skulle vara något positivt för mig eller Sverige.
Genusforskning är för övrigt den mest osakliga och oseriösa forskningen vi skådat i Sverige.
Det är mer eller mindre ett krav att man måste vara feminist för att få syssla med genusforskning.
Du är inte alls emot ökad kontroll av folks liv då du vill att staten ska uppfostra människors barn genom genuspedagogik i skolor och förskolor. Även om föräldrarna inte vill det.