båtsman skrev:
Jag har inte sagt att det är ett argument. Anledningen till att jag sa det var för att det i debatter som den här alltid tycks vara underförstått att det bara är kvinnor som blir inkvoterade.
Till stor del är det så. Kan du ge ett exempel där män har blivit kvoterade i mängder?
Jag kan komma på massor med exempel för motsatsen, som dessutom förstärkts genom staten.
Citat:
Jaså, det bara är så? Varför såg det inte likadant ut för 50 år sedan? Då satt kvinnor hemma och då var det bara så också. Men vad som är "så är det bara" tycks förändras hela tiden, varför man kanske borde ställa sig frågan om det någonsin bara är så.
Då behövdes feminismen för att frigöra kvinnor, vilket man lyckades med.
Menar du att kvinnor tvingas att jobba inom omsorg, skola osv? Ett val är ett val, kvinnor och män har olika intressen. Jag ser inte det som ett problem att det arbetar fler kvinnor eller män inom ett yrke så länge man själv har valt det. Vilket man också har....
Citat:
Om du verkligen vill ha jämställdhet och inte bara går efter läpparnas bekännelse hade du kanske ställt dig frågan varför yrken domineras utav ett visst kön. Sådana strukturer förändras, vilket om något tyder på att det inte är något som är fastslagit i sten.
Jag vill ha jämställdhet på lika villkor. Både kvinnor och män ska anta samma skyldigheter och rättigheter.
Jag bryr mig faktiskt inte varför ett arbete domineras av ett kön. Jag tycker inte det är viktigt. Det som är viktigt är att kvinnor och män själva får bestämma vad man vill arbeta med, och att man ska göra det på samma villkor. Förändras de "strukturerna" så får de väl göra det, utan inblandning från staten.
Citat:
Att det finns flera mansyrken där lönen är låg betyder inte att det inte finns en strukturell diskriminering i form av lägre lön i kvinnodominerade yrken. Ett vanligt exempel är läraryrket där statusen på yrket och löneutvecklingen sjönk i takt med ökningen av kvinnor.
Läraryrket finansieras av skattepengar. Därför är lönen låg. Det är absolut inget konstigt i det. Dessutom är skolor mer tillgängliga för fler idag än det var för 50 år sedan. Jag köper inte argumentet att lönen sjönk bara för att fler kvinnor blev lärare. Det är inte rimligt.
Du får snarare skylla på fackförbundet som har misslyckats med att hålla lönerna uppe.[/quote]
Citat:
Varför söker sig kvinnor till låglöneyrken? Beror det på att de har en låglöneyrkesgen eller kan det vara så att det faktiskt finns någon annan anledning?
Du får väl fråga dom. Nej det beror inte på någon "gen". Jag tror inte det finns någon anledning, förutom det faktum att kvinnor faktiskt vill bli lärare och jobba inom barnomsorg/vård. Man har registrerat skillnader mellan små pojkar och små flickor i mycket låg ålder där flickor är mer intresserade av människor eller sina föräldrar, medans pojkar är mer intresserade av "teknik" och hur saker fungerar, försöks-personerna var runt 2 år om jag inte minns fel. Kan leta upp studien senare.
Citat:
Nej, det finns inte ett fåtal vettiga feminister, det finns hur många som helst. Att du inte ser dem är en annan sak, men det har varit klart från första början att du inte är intresserad av att få en helhetsbild av ämnet.
Jasså? Och vilka är dessa vettiga feminister? De finns inte i FI, och inte i V. Där är alla feminister av samma material som manshataren Gudrun Schyman.
Jag läser mycket tidningar och debattartiklar, och de gånger en feminist uttalar sig så är det alltid av den typen som jag beskrivit. Med ytterst få undantag.
Citat:
Visst, men det betyder att det fortfarande finns de som inte gör det. Det vill säga, vi måste fortsätta arbetet att få det att bli jämställt.
Det är ytterst ovanligt i Sverige 2012, och det finns redan verktyg för att motverka sådant. Diskriminering kan anmälas till DO och skadestånd kan plockas ut.
Citat:
Noterar att du väljer att inte svara på frågan. Anekdot säger du, självklart är det en anekdot. En sådan kan vara talande för hur situationen ser ut och i det här fallet tar det upp den större frågan om lika sammansättning faktiskt innebär att situationen är jämställd. Ditt svar gör det tydligt att du inte är intresserad av att förstå eller utveckla dina föreställningar.
Självfallet är det inte okej vad din flickvän råkade utför. Men jag tycker inte personliga berättelser eller anekdoter går förlita sig på i en seriös diskussion. Både du och jag kan sitta och hitta på vad som helst. Det var min poäng. Hänvisa till rapporter och statistik om du vill diskutera kring något liknande.
Citat:
Ett svar i stil med "Gud gjorde det". Poängen med att kämpa för att det ska bli jämställt är att ta bort allt sådant som inte är biologiskt och psykologiskt; allting som påverkar som beror på förväntningar etc. Jag tror inte att vi är där än, du gör uppenbarligen det.
Nej, gud gjorde inte det. Evolutionen "gjorde det".
Det har framkommit i hundratals studier att kvinnor och män är olika, både till beteende, hur vi tänker och vad vi är intresserade av.
Jag tror inte på feminismens myter om "socialt kön", "patriarkat" eller annat trams. Ännu en anledning att jag tar avstånd till feminism men tar till mig jämställdhet som en viktig strävan för båda könen och ett bättre samhälle.
Citat:
Det var inte det som var poängen. Varför ändras löneutveckling och status i grad med att andelen kvinnor ökar?
Gör det? Hänvisa till fler arbeten än lärare tack. Det finns fler kvinnliga tandläkare idag, har lönen för tandläkare rasat? Nej, tandläkare tjänar fortfarande ganska bra.
Det är upp till fackförbunden att förhandla om bra löneavtal.Det är arbetsgivarna som sätter lönekrav och fackförbunden förhandlar genom att acceptera/neka. Att lönerna är dåliga inom vissa yrken kan beskyllas på dåliga fackförbund. Sen finns det för visso individuell lönesättning, men grundlönen utgår oftast efter avtal som har förhandlats fram.
Det är en alltför enkel lösning att skylla låg löneutveckling på att andelen kvinnor har ökat inom ett yrke.
Jag köper inte det. Det finns fler variabler än så.
Du tror väl knappast att lönerna hade ökat i snabb takt om plötsligt alla män ville bli undersköterskor?
Citat:
Nej, det gör jag inte; jag ställer frågor. Det är en helt annan sak.
Väldigt ledande frågor i så fall.
Citat:
Det är för att du inte är intresserad av jämställdhet annat än med läpparnas bekännelse.
Det är din uppfattning, som är helt felaktig. Jag vill ha jämställdhet på lika villkor. Där män och kvinnor har samma SKYLDIGHETER och RÄTTIGHETER. Ingen ska särbehandlas positivt.
Citat:
Ja, är inte det konstigt? Varför ser du det som så naturligt att det ser ut så?
Jag ser det varken som naturligt eller onaturligt. Människor får själva välja vad man vill jobba med, och jag tänker inte sitta att problematisera över ett sånt ickeproblem. Det är inte vad jämställdhet handlar om.
Citat:
Lägg märke till att det är du som fokuserar på 50% och ingen annan.
Det stämmer inte alls, det är väldigt många inom den feministiska rörelsen som är helt besatt av 50%'ig könsfördelning överallt. Inte minst i styrelser och företagsledningar.
Citat:
Det behöver inte vara ett problem. Jag tycker dock att det är konstigt att vi ska förutsätta att det är den "naturliga ordningen". Ja, människor har olika intressen, men varifrån kommer dessa? Är de styrda av våra gener eller av förväntningar och uppfostran? Eller är det en blandning? Ska vi försöka komma till grunden av problemet måste vi våga ifrågasätta att dagens situation är den enda rätta.
Kvinnor och män styrs av hormoner. I studier har det framkommit att män som är mer "feminint" lagda ofta har mer kvinnliga hormoner, och vice versa.
Jag förstår inte varför det är ett problem att kvinnor och män har olika intressen. Det är helt oviktigt för mig.
Citat:
Det jag skriver med andra ord: Det finns många saker som gör att individen inte är fri och därmed inte kan göra ett upplyst val. Därför kan det finnas anledning att ingripa.
Ingen ska ingripa, individens frihet ska alltid ställas främst. Staten ska inte syssla med uppfostran. Vilket är det största argumentet att jag ogillar feminism. Man vill uppfostra barn att tycka "rätt". Föräldrarna ska inte få bestämma hur man själva vill uppfostra sina barn.
Citat:
Där har vi dock problemet med att kraven är satta efter män. Det finns alltså en ojämställdhet redan där som vi måste ta tag i.
Det där avfärdar jag som trams. Tror du någon man har suttit och sagt: Hur tusan ska vi se till så inga kvinnor kommer in?
Jag vet! Vi sätter helt orimliga krav så inga kvinnor kommer in!
Kraven som finns på poliser är baserade på verkligheten. Det finns en anledning att kraven är så höga som de är.
Därför är det fel att sänka kraven bara för att man vill ha in fler kvinnor. Det är ojämställt, oavsett hur du vrider och vänder på det. Nej, jag vill se lika krav för båda könen. Inte positivt särbehandling.
Citat:
Du ligger långt efter i den liberala debatten med andra ord. Där har man för längesen förstått att det finns ojämlikheter som man kan behöva kompensera; för båda könen inte bara för det ena. Först när förutsättningarna är utjämnade kan man tala om lika möjligheter. Det är därför vi talar om att skolgången ska vara lika för alla, det är därför vi har individbaserad skatt, barnbidrag och andra sociala förmåner.
Det finns mängd olika liberaler, jag ser mig själv som höger-liberal. Det är en väsentlig skillnad mellan mig och "vanliga" vänster-liberaler.
Riktiga liberaler förspråkar inte positiv särbehandling där man diskriminerar ena parten. Det är både oliberalt och ojämställt.
Citat:
Skillnaden är att i det samhälle jag förespråkar finns dessa möjligheter för alla, i det du förespråkar finns det bara för vissa. Det är du och inte jag som låser folk till ett liv de själva inte valt. Jag förespråkar ett samhälle där lika förutsättningar inte bara är något på pappret, utan är högst verkliga.
Nej, skillnaden är att du vill diktera för folk vad som är fel och vad som är rätt. Jag personligen anser att det inte finns några felaktiga val. Vill en kvinna vara hemmafru får hon vara det, vill hon satsa på en karriär inom hantverkaryrken eller civilekonom så får hon vara det. Utan att någon dömer henne.
Du förespråkar inte ett samhälle där lika villkor förekommer, då människorna i ditt samhälle inte får välja helt fritt. Du förespråkar ett samhälle där man använder sig i hög grad av så kallade positivt särbehandling. Som är den värsta form av diskriminering.