"Feministisk kritik mot Tv/Datorspel"

Medlem
"Feministisk kritik mot Tv/Datorspel"

Som många av oss gamers vet så finns det personer som är emot dator/tv-spel av olika anledningar. T.ex. så kan det vara människor som tycker att vissa spel som CoD, Battlefield, GTA m.m gör att unga löper större risk att bli våldsamma när de blir äldre, men det finns även de som tycker att det är fullständigt sexistiskt om en kvinnlig karaktär i ett spel blir "för snygg", eller att det bara är en manlig karaktär som ska göra jobbet i spelet.

Här är en mycket bra YouTube-video som förklarar mer om hur den värld som vi känner till som spelvärlden ofta kritiseras av feminister, i det här fallet spelet Bayonetta (2).

Diskutera gärna om vad ni tycker om denna video och om hur man skulle kunna göra utifrån vad killen i videon säger för att slippa allt gnäll från människor som tycker och vill så som jag nämnde ovan!

Medlem

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

99% av alla rustningar i WoW är julgransstjärna till hjälm och glödande skorstenar till axelskydd. Skulle se ganska stelt ut om alla sprang runt i rustning som passade miljön och vapnet.

Tycker Demon hunter i D3 är dåligt exempel. Springa runt som strippa med värsta 20 taggars älghorn på pannan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

99% av alla rustningar i WoW är julgransstjärna till hjälm och glödande skorstenar till axelskydd. Skulle se ganska stelt ut om alla sprang runt i rustning som passade miljön och vapnet.

Tycker Demon hunter i D3 är dåligt exempel. Springa runt som strippa med värsta 20 taggars älghorn på pannan.

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/content_folder_media/RCR...

Just den bilden du visar är ett exempel, men det finns betydligt bättre och mer trovärdiga.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

99% av alla rustningar i WoW är julgransstjärna till hjälm och glödande skorstenar till axelskydd. Skulle se ganska stelt ut om alla sprang runt i rustning som passade miljön och vapnet.

Tycker Demon hunter i D3 är dåligt exempel. Springa runt som strippa med värsta 20 taggars älghorn på pannan.

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/content_folder_media/RCR...

Just den bilden du visar är ett exempel, men det finns betydligt bättre och mer trovärdiga.
http://www.diablowiki.net/images/thumb/1/1f/Demon-hunter-art1...

Bilden du visar är hur man ser ut i början av spelet. Bilden jag visar är hur man ser ut senare i spelet.
Största skillnaden mellan Samus och DH är att Samus har en personlighet. Som DH har man bara några one-liners och fungerar mer som en barbiedocka.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Bilden du visar är hur man ser ut i början av spelet. Bilden jag visar är hur man ser ut senare i spelet. Största skillnaden mellan Samus och DH är att Samus har en personlighet. Som DH har man bara några one-liners och fungerar mer som en barbiedocka.

Du kan se ut precis hur du vill i vilket skede av spelet som helst. Jag vet att det finns utstyrsels i D3 som går åt alla möjliga håll. Därav min kommentar att det finns bättre och mer trovärdiga exempel än just ditt.

Vad har Demon Hunterns personlighet med saken att göra? Jag använde henne som exempel för när en karaktärs design och dess syfte / miljö passar bra ihop utan någon påtvingad sexighet. Det tycker jag att den gör i många fall med just Demon Huntern som skulle kunna fungera konceptuellt i ganska många spel utan att kännas felplacerad. Den tredje bilden i konceptskissen jag postade skulle till exempel funka i ett Bayonettaliknande spel, utan problem.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

99% av alla rustningar i WoW är julgransstjärna till hjälm och glödande skorstenar till axelskydd. Skulle se ganska stelt ut om alla sprang runt i rustning som passade miljön och vapnet.

Tycker Demon hunter i D3 är dåligt exempel. Springa runt som strippa med värsta 20 taggars älghorn på pannan.

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/content_folder_media/RCR...

Just den bilden du visar är ett exempel, men det finns betydligt bättre och mer trovärdiga.
http://www.diablowiki.net/images/thumb/1/1f/Demon-hunter-art1...

Bilden du visar är hur man ser ut i början av spelet. Bilden jag visar är hur man ser ut senare i spelet.
Största skillnaden mellan Samus och DH är att Samus har en personlighet. Som DH har man bara några one-liners och fungerar mer som en barbiedocka.

Skulle bara poängtera att du är fel ute när du rättar Benni här, eftersom bilden du länkar till är en Wizard och inte en Demon Hunter som precis som Benni hävdar är väldigt påklädd genom alla rustningstiers.

Rätt ska vara rätt

Medlem

Själv föredrar jag den här typen av rustning.

istället för den här typen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Man utesluter inte kvinnor genom att sexualisera kvinnliga karaktärer, man utesluter dem genom att inte sexualisera manliga karaktärer, att sälja med hjälp av sex är inga konstigheter men det blir konstigt när man gör det ensidigt


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Epoxlol:

Skulle bara poängtera att du är fel ute när du rättar Benni här, eftersom bilden du länkar till är en Wizard och inte en Demon Hunter som precis som Benni hävdar är väldigt påklädd genom alla rustningstiers.

Rätt ska vara rätt

Du har nog helt rätt om den saken. Googlade bara på Demon Hunter Legendary Armor och det där var den mest slampiga armor jag såg direkt.

Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:

Bilden du visar är hur man ser ut i början av spelet. Bilden jag visar är hur man ser ut senare i spelet. Största skillnaden mellan Samus och DH är att Samus har en personlighet. Som DH har man bara några one-liners och fungerar mer som en barbiedocka.

Du kan se ut precis hur du vill i vilket skede av spelet som helst. Jag vet att det finns utstyrsels i D3 som går åt alla möjliga håll. Därav min kommentar att det finns bättre och mer trovärdiga exempel än just ditt.

Vad har Demon Hunterns personlighet med saken att göra? Jag använde henne som exempel för när en karaktärs design och dess syfte / miljö passar bra ihop utan någon påtvingad sexighet. Det tycker jag att den gör i många fall med just Demon Huntern som skulle kunna fungera konceptuellt i ganska många spel utan att kännas felplacerad. Den tredje bilden i konceptskissen jag postade skulle till exempel funka i ett Bayonettaliknande spel, utan problem.

Personligheten har rätt mycket med det här att göra. Debatterna är ofta riktade mot sexuell objektifiering av karaktärerna. Där karaktären är reducerad till ett sexuellt objekt och inte en sexuell eller sexig karaktär.
En karaktär som Samus som som fått större bröst kan man utan tvekan säga att det är en sexualisering av karaktären. Men karaktären har fortfarande en personlighet och blir aldrig reducerad till ett objekt. Alltså aldrig sexuellt objektifierad.
Medans karaktären i Diablo 3 där du kan sexualisera karaktären med kläder som visar mer hud på en karaktär som redan är reducerad till ett objekt mer eller mindre. Kan man då säga att det är en sexuell objektifiering?

Då kommer vi sedan till slutgiltiga frågan om sexuell objektifiering är mer eller mindre fel än sexualisering och varför om det är så?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

Jag håller med om allt han säger förutom då han nästan börjar försvara sig med att Bayonetta inte är sexistiskt - som om det skulle vara ett problem med sexism inom fiktionens gränser. Det finns redan ett spel där lättklädda tjejer lagar mat till påklädda killar, och där deras kläder rivs sönder om mannen inte gillar maten. Det heter Senran Kagura Bon Apetit och finns till PS Vita. Utomordentligt roligt spel dessutom.

Tss, Nintendo "tvingade på" Samus kroppsstrumpa, men hon hade ju bara bikini i de första spelen. Och dessutom är det inte henne bröst som är så märkvärdigt stora, utan snarare rumpan.

Också alltid roligt hur tonårskillar och deras sexualitet alltid får ta emot massa skit i sådana här debatter. Eller att det typ ska vara den "sämsta" målgruppen som bara spelar CoD och lockas av sex. Ja, och? Den är fortfarande minst lika bra som högdryga vuxenmänniskor som sätter sig på en pidestal och pratar fin spelkultur när de inte längre orkar spela spelen.

För mig är sextänket inbakat av naturen, haha! Om jag skulle designa tjejer skulle jag göra dm sexiga hela bunten, fast på olika sätt. För mig är konsten och fantasin helt fri, och kan aldrig värderas som "lämplig", "bra" osv. Klart jag kan tycka något är bra, men inte så att jag fördömer det jag tycker är dåligt och andra tycker är bra.

I ditt sista stycke går du helt efter realism, och det är väl OK om man ser det på det sättet. Jag ser dock inte spel som realism, utan gillar de galna utstyrslarna i Dead Risingspelen och inte minst det supersexiga plagget i det nya Project Zero-spelet till Wii U:

Som för övrigt inte är standarddräkten utan upplåsbart.

OK, en bild till för hon är så jävla sexig:

Medlem

Problemet med sexism i spel är inte att det är fult eller onaturligt med halvnakna kvinnor, även jag gillar att ha något fint att vila ögonen. I alla spel där man kan välja kön på sin karaktär så väljer jag alltid kvinna, eftersom jag inte har lust att sitta och stirra på ett manligt arsle i 20+timmar, utan föredrar något fint kvinnligt att vila blicken på. Bara det är säkert sexistiskt i mångas ögon, och det får de gärna tycka. Men jag står för och skäms inte för att erkänna att kvinnor är fina att titta på.

MEN det blir problem för mig när det blir rustningar som är designade för att skydda men som visar så mycket urringning, mage och lår att det skulle inte vara något problem att hugga henne rakt i hjärtat, skära ut tarmarna och choppa av båda benen med en halvslö yxa just för att rustningen är totalt värdelös och bara gjord för att se sexig ut. Jag STÖR mig på sexismen där just pga att de gör spelet orealistiskt, det sticker ut på fel sätt och tar ut en ur illusionen, när det bara är gjord så för att locka män att vilja köpa det genom att visa lite hud.
Samma med spel med kvinnlig huvudperson där kameran ska slösa flera sekunder varje gång man laddar en sparfil eller startar en ny bana, på att zooma in på rumpan och tuttarna istället för att låta en börja spela! Det är också sexism som stör spelupplevelsen!

Sen om det är ett spel där handlingen går ut på att man besöker en bordell, har det finns sexscener, strippklubbar eller whatever där det visas naket som en del av spelet, där det passar in i spelet och har ett skäl att finnas där, då bryr jag mig inte.

MEN SPELAR JAG SPEL SÅ VILL JAG SPELA SPEL OCH INTE SITTA OCH DREGLA ÖVER VIRTUELLA PATTAR! Vill jag göra sånt, så finns det helt andra sidor man kan besöka på sin browser istället.

Problemet är inte nakenheten, utan sexismen. Jämför man med t.ex. filmer och tv-serier så finns det gott om exempel där man kan ha mycket naket, sex, bdsm osv utan att det behöver bli sexistiskt och ett problem. T.ex. Game of Thrones visar ju en hel del tuttar och annat trevligt. Är det ett problem? Nej, för att det passar in i den världen och handlingen. Är det på en bordell så är det normalt att det finns halvnakna kvinnor, men är man på ett medeltida slagfält och slåss med tvåhandssvärd så ska inte nån pinnsmal playboybrud springa runt där och visa brösten, magen och benen istället för att ha en vettig rustning.

Jag är sugen på att skaffa Bayonetta 2, det som gör mig lite skeptiskt är just att veta att det kommer slösa bort tid på onödiga uppvisningar av hennes kropp som man blir tvingad att titta på istället för att spela. Som exempel blev jag förbannad på SHadow of Mordor efter att ha dött några gånger i rad och ALLTID se samma klipp när man vaknar upp och kameran slösar flera sekunder på att svepa runt och visa omgivningen.... efter 5te gången blir det bara så ****** enerverande se samma sak. Hade det då varit Bayonettas rumpa varje gång hade jag bara blivit mer skogstokig.

Sex och naket i spel ska vara relevant. Gör gärna ett spel med en kvinnlig huvudperson som har sex med andra kvinnor och man får se allt i mellansekvenserna, så länge det görs på ett vettigt sätt! En stark kvinnlig karaktär som är sexig och har sex är inte sexistiskt, men att bara klämma in sex och naket där för att locka män blir bara... jobbigt. Ungefär som att försöka se en porrfilm för handlingens skull, då skulle det bli lite jobbigt med allt onödigt sex mellan replikerna. Man vill komma till det som är det huvudsakliga man vill uppleva.
Få in nakenheten på ett sätt i spelet som inte sticker ut och inte stör spelupplevelsen så har jag inget emot det, lägg in det bara för att visa naket så blir det ett störningsmoment.

Inaktiv

Visst kan vi se ett problem med exempel av översexualisering av rustningar för kvinnliga karaktärer. Men om vi nu löser detta problem för framtiden, så måste det ju fortfarande finnas plats för denna typ design. Sexistisk eller inte.

Jag tycker inte ämnet är redo att diskuteras seriöst eftersom i "hardcore" marknaden är män i stor majoritet. Ta action filmer som för det mesta är riktade mot män och då förväntas fantasi för just män. Då funkar det inte att ta en seriös diskussion om genus. Film genrer går mot olika målgrupper och det accepterar vi idag.

Att göra genus av all underhållning säljer inte och är inte heller intressant. Jag hoppas att tjejer får den underhållning de vill ha men som OPs video tog upp, förväntar inte att män kommer att göra den.


signatur

The definition of insanity?

Skrivet av DrDoom:

Problemet med sexism i spel är inte att det är fult eller onaturligt med halvnakna kvinnor, även jag gillar att ha något fint att vila ögonen. I alla spel där man kan välja kön på sin karaktär så väljer jag alltid kvinna, eftersom jag inte har lust att sitta och stirra på ett manligt arsle i 20+timmar, utan föredrar något fint kvinnligt att vila blicken på. Bara det är säkert sexistiskt i mångas ögon, och det får de gärna tycka. Men jag står för och skäms inte för att erkänna att kvinnor är fina att titta på.

MEN det blir problem för mig när det blir rustningar som är designade för att skydda men som visar så mycket urringning, mage och lår att det skulle inte vara något problem att hugga henne rakt i hjärtat, skära ut tarmarna och choppa av båda benen med en halvslö yxa just för att rustningen är totalt värdelös och bara gjord för att se sexig ut. Jag STÖR mig på sexismen där just pga att de gör spelet orealistiskt, det sticker ut på fel sätt och tar ut en ur illusionen, när det bara är gjord så för att locka män att vilja köpa det genom att visa lite hud.
Samma med spel med kvinnlig huvudperson där kameran ska slösa flera sekunder varje gång man laddar en sparfil eller startar en ny bana, på att zooma in på rumpan och tuttarna istället för att låta en börja spela! Det är också sexism som stör spelupplevelsen!

Sen om det är ett spel där handlingen går ut på att man besöker en bordell, har det finns sexscener, strippklubbar eller whatever där det visas naket som en del av spelet, där det passar in i spelet och har ett skäl att finnas där, då bryr jag mig inte.

MEN SPELAR JAG SPEL SÅ VILL JAG SPELA SPEL OCH INTE SITTA OCH DREGLA ÖVER VIRTUELLA PATTAR! Vill jag göra sånt, så finns det helt andra sidor man kan besöka på sin browser istället.

Problemet är inte nakenheten, utan sexismen. Jämför man med t.ex. filmer och tv-serier så finns det gott om exempel där man kan ha mycket naket, sex, bdsm osv utan att det behöver bli sexistiskt och ett problem. T.ex. Game of Thrones visar ju en hel del tuttar och annat trevligt. Är det ett problem? Nej, för att det passar in i den världen och handlingen. Är det på en bordell så är det normalt att det finns halvnakna kvinnor, men är man på ett medeltida slagfält och slåss med tvåhandssvärd så ska inte nån pinnsmal playboybrud springa runt där och visa brösten, magen och benen istället för att ha en vettig rustning.

Jag är sugen på att skaffa Bayonetta 2, det som gör mig lite skeptiskt är just att veta att det kommer slösa bort tid på onödiga uppvisningar av hennes kropp som man blir tvingad att titta på istället för att spela. Som exempel blev jag förbannad på SHadow of Mordor efter att ha dött några gånger i rad och ALLTID se samma klipp när man vaknar upp och kameran slösar flera sekunder på att svepa runt och visa omgivningen.... efter 5te gången blir det bara så ****** enerverande se samma sak. Hade det då varit Bayonettas rumpa varje gång hade jag bara blivit mer skogstokig.

Sex och naket i spel ska vara relevant. Gör gärna ett spel med en kvinnlig huvudperson som har sex med andra kvinnor och man får se allt i mellansekvenserna, så länge det görs på ett vettigt sätt! En stark kvinnlig karaktär som är sexig och har sex är inte sexistiskt, men att bara klämma in sex och naket där för att locka män blir bara... jobbigt. Ungefär som att försöka se en porrfilm för handlingens skull, då skulle det bli lite jobbigt med allt onödigt sex mellan replikerna. Man vill komma till det som är det huvudsakliga man vill uppleva.
Få in nakenheten på ett sätt i spelet som inte sticker ut och inte stör spelupplevelsen så har jag inget emot det, lägg in det bara för att visa naket så blir det ett störningsmoment.

Feminismen har ju lyckats att till viss del skambelägga den manliga sexualiteten. Vi ska inte få tycka vissa saker om kvinnokroppen, vi ska inte få prata om den på vissa sätt osv - inte ens i fiktionens värld. I skrivande stund pågår det exempelvis en tråd på 4chan där man diskuterar hur vältränad eller otränad där här rumpan ser ut att vara:

En sådan diskussion i sig skulle aldrig tillåtas här, men behovet att prata om det finns uppenbarligen.

Sedan märker jag att många säger som du gör, alltså att man lägger pratar ut ett realistiskt perspektiv. Och det kan jag alla gånger förstå, ser man det på det sättet blir det såklart störande när dräkterna prioriterar sex framför att vara trovärdiga. Men då har jag en relevant fråga till dig:

Stör kvinnans kropp dig lika mycket som hennes plagg? Alltså, stör det lika mycket att bakdelen på vissa tjejer dallrar eller ser allmänt mullig ut, när den egentligen borde vara vältränad och fast (alltså det mest trovärdiga)? För daller och lite "fint fläsk" brukar ju vara sexigare på en tjejs bak än hårda muskler, även om just hårda muskler är det mest trovärdiga för en brud som borde vara hur vältränad som helst för att lyckas med sitt uppdrag.

Sedan håller jag inte riktigt med om att det ena behöver utesluta det andra. Porr eller flickvän gör inte automatiskt så att man inte vill titta på sexiga tjejer i spel, iaf inte för mig - jag ser gärna på allt! Men det är förstås en smaksak.

I slutändan (haha) tror jag det bara handlar om olika perspektiv man har. Angående exempelvis Bayonetta 2 borde du kunna köpa det utan att bli alltför irriterad, för man kan väl trycka bort mellansekvenserna om man vill? Det är ju också ett sätt att göra fler nöjda.

Medlem
Skrivet av Hans Pettersson:

Jag håller med om allt han säger förutom då han nästan börjar försvara sig med att Bayonetta inte är sexistiskt - som om det skulle vara ett problem med sexism inom fiktionens gränser. Det finns redan ett spel där lättklädda tjejer lagar mat till påklädda killar, och där deras kläder rivs sönder om mannen inte gillar maten. Det heter Senran Kagura Bon Apetit och finns till PS Vita. Utomordentligt roligt spel dessutom.

Tss, Nintendo "tvingade på" Samus kroppsstrumpa, men hon hade ju bara bikini i de första spelen. Och dessutom är det inte henne bröst som är så märkvärdigt stora, utan snarare rumpan.

Också alltid roligt hur tonårskillar och deras sexualitet alltid får ta emot massa skit i sådana här debatter. Eller att det typ ska vara den "sämsta" målgruppen som bara spelar CoD och lockas av sex. Ja, och? Den är fortfarande minst lika bra som högdryga vuxenmänniskor som sätter sig på en pidestal och pratar fin spelkultur när de inte längre orkar spela spelen.

För mig är sextänket inbakat av naturen, haha! Om jag skulle designa tjejer skulle jag göra dm sexiga hela bunten, fast på olika sätt. För mig är konsten och fantasin helt fri, och kan aldrig värderas som "lämplig", "bra" osv. Klart jag kan tycka något är bra, men inte så att jag fördömer det jag tycker är dåligt och andra tycker är bra.

I ditt sista stycke går du helt efter realism, och det är väl OK om man ser det på det sättet. Jag ser dock inte spel som realism, utan gillar de galna utstyrslarna i Dead Risingspelen och inte minst det supersexiga plagget i det nya Project Zero-spelet till Wii U:

http://i.imgur.com/BX426FN.jpg

http://i.imgur.com/lWqt3la.jpg

Som för övrigt inte är standarddräkten utan upplåsbart.

OK, en bild till för hon är så jävla sexig:

http://i.imgur.com/KV4Joi3.jpg

Bilderna du postar styrker min åsikt om att sexualisering förekommer av fel anledningar i spel. Jag har inget emot avklädda utstyrslar eller sexscener i spel, när det känns passande.

Låt mig ta ett exempel. The Witcher-spelen har en konstig kvinnosyn. Kvinnor framställs som objekt, du kan köpa prostituerade och ha sex med olika NPC. Det går över gränsen ibland, till exempel med samlarkorten som bara känns larviga, men kvinnosynen känns ändå passande eftersom det speglar samhället som författarna vill måla upp ganska bra. Kvinnorna där är lägre stående, med få undantag. De ses som objekt och konceptuellt så passar horandet in i världen som målas upp. Även om vissa "romanser" skulle må bra av lite bättre manusarbete så känns inte sexismen felplacerad eftersom den konceptuellt passar in i spelet.

Bilderna du länkar till däremot är upplåsbara utstyrslar i ett spel där det endast blir barnsligt i sammanhanget. Någon fick för sig att folk ville se hennes polygonstjärt i trosor och lade ner utvecklingstid på att skapa den sexigaste utstyrseln de kunde tänka sig, vilket alltid verkar innebära en väldigt lågt skuren bikinitrosa som visar översta halvan av stjärtskåran.

Oerhört tråkigt att "sexig" så ofta jämställs med avklädd. Det om något håller tillbaka och begränsar den fria konsten och fantasin som du nämner i ditt inlägg.

Medlem

Bra sagt Bennii.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att vara sexig för mig som kvinna innebär inte att man ska ha så lite kläder som möjligt eller att ha avslöjande kläder. För mig är sexig något som handlar mer om utstrålning och självförtroende än vilka kläder man har på dig Sen kan man ju givetvis ha kläder som man känner sig sexig i men för mig kommer det mer från insidan är utsidan, om ni förstår hur jag menar haha.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Hans Petterson råkar för övrigt inte var Kouhei ([http://www.fz.se/medlem/?id=117504]) som har skaffat nytt konto? Eftersom det har dykt upp nya konton här på FZ med jämna mellanrum som varenda gång har börjat diskutera samma saker - dvs. kvinnors rumpor i spel, det kanske bara är en rolig slump


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:

Att vara sexig för mig som kvinna innebär inte att man ska ha så lite kläder som möjligt eller att ha avslöjande kläder. För mig är sexig något som handlar mer om utstrålning och självförtroende än vilka kläder man har på dig Sen kan man ju givetvis ha kläder som man känner sig sexig i men för mig kommer det mer från insidan är utsidan, om ni förstår hur jag menar haha.

Absolut .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nowly:

Hans Petterson råkar för övrigt inte var Kouhei ([http://www.fz.se/medlem/?id=117504]) som har skaffat nytt konto? Eftersom det har dykt upp nya konton här på FZ med jämna mellanrum som varenda gång har börjat diskutera samma saker - dvs. kvinnors rumpor i spel, det kanske bara är en rolig slump

Uppenbart så. Bra stämning i tråden annars, skönt att alla diskussioner kring ämnet inte behöver spåra ut!


signatur
Medlem
Skrivet av Hans Pettersson:

I skrivande stund pågår det exempelvis en tråd på 4chan där man diskuterar hur vältränad eller otränad där här rumpan ser ut att vara:

Skippar citera bilden så inte tråden blir överdrivet lång med bara milslånga citat
Just såna kläder skulle jag störa mig på som fan i ett spel, för det är ju helt enkelt bara sexistiskt. Finns ju ingen som helst vettig anledning för nån att klä sig så, och hade t.ex. Solid Snake eller Marcus Fenix haft liknande på sig i sina spel och visa sina håriga rumpor så hade jag stängt av direkt.
Då skulle jag säga att Project Zero-bilderna, vilka jag inte heller direkt uppskattar för man går inte på spökjakt klädd så, är bättre för det är iaf vanliga kläder som folk använder. Det andra är bara hitte-på-opraktiskt för att försöka vara sexigt. Och blir mest bara löjligt i mina ögon.

Som exempel på hur jag tycker en bra, sexig kvinna ska vara utan att bli sexistisk:

Scarlett Johansson lyckas riktigt bra med att vara snygg, sexig och stenhård; utan att göra några överdrivna försök att vara sexig när hon slåss utan bara är effektiv och lyckas se bra ut samtidigt. Mer sånt
Och hon visar inte heller överdrivet mycket naket men tror inte finns en enda man som inte får varma känslor av att titta på henne ändå.

phi
Medlem
Skrivet av Hans Pettersson:

En sådan diskussion i sig skulle aldrig tillåtas här, men behovet att prata om det finns uppenbarligen.

Det har ju tillåtits femtioelva gånger tidigare här och den enda som verkar ha behovet av att diskutera kvinnliga spelkaraktärers rumpor verkar vara du. Bara för att ingen är intresserad av att diskutera ämnet så betyder det inte att det är otillåtet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:
Skrivet av Hans Pettersson:

En sådan diskussion i sig skulle aldrig tillåtas här, men behovet att prata om det finns uppenbarligen.

Det har ju tillåtits femtioelva gånger tidigare här och den enda som verkar ha behovet av att diskutera kvinnliga spelkaraktärers rumpor verkar vara du. Bara för att ingen är intresserad av att diskutera ämnet så betyder det inte att det är otillåtet.

Jag tror han syftar på att jag numera konsekvent tar bort hans rumptrådar. De har sällan något existensberättigande.


signatur
Medlem

Kvinnors rustningar i spel är oftast skrattretande, tyvärr. Det finns ett fåtal spel som gör det rätt, dvs om den manliga varianten har helrustning, så borde den se likadan ut när en kvinna tar den på sig.

Jag brukar bara sucka och skratta åt det och säga "fan vad kvinnorna är mycket hårdare än männen! Som man behöver du en helrustning i metall, kvinnorna nöjer sig med en bikini!"

Överlag tycker jag dock sexism/genus/feminism diskussionerna i det svenska samhället gått överstyr.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag blir mest deppig av den här tråden. All respekt till Carl Johansson Sundelius och hans uttalande om god stämning och jag håller med om att det kan bli mycket värre i dessa trådar. Men att ni lägger så mycket energi på att vända ut och in på en ganska enkel grej som många blir ledsna av är som sagt deppigt.

Medlem

Till Mirage

Tycker inte jag faktiskt, Sen finns det ex som är extrema där jag tror man mest vill få upp en debatt ex. osäker om det var fi som sa att man borde ha en mans skatt, Vilket imo helt uppåt väggarna.

Problemet är att människor tar dessa debatter som en personlig förolämpning vilket gör att det väldigt ofta hamnar på dagisnivå typ du sa jag sa varianten.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Till Mirage

Tycker inte jag faktiskt, Sen finns det ex som är extrema där jag tror man mest vill få upp en debatt ex. osäker om det var fi som sa att man borde ha en mans skatt, Vilket imo helt uppåt väggarna.

Problemet är att människor tar dessa debatter som en personlig förolämpning vilket gör att det väldigt ofta hamnar på dagisnivå typ du sa jag sa varianten.

Fi / Gudrun Schyman står för många mansföraktande/hatande uttal.
Fi och Gudrun vill tex skicka alla män på "utbildning för att ändra sitt konsumtionsmönster". Jag ser "ledaren vill skicka männen på läger, arbeit macht frei".
Gudrun anser alla svenska män är Talibaner. Varken Fi eller Gudrun har officiellt tagit avstånd från S.C.U.M. manifestet, som uttryckligen säger alla män ska utrotas (manifestet är inget ovanligt i feministkretsar).

<--- Sen har vi den pärlan.

Dessa är feminismens representanter i Sverige.


signatur

I drank what?

Medlem

Problemet är väl när man drar alla över en kam oavsett.

Jag ser inte ner på feminism bara för att en o annan utryckt diverse egendomliga saker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Notumforce:

Till Mirage

Tycker inte jag faktiskt, Sen finns det ex som är extrema där jag tror man mest vill få upp en debatt ex. osäker om det var fi som sa att man borde ha en mans skatt, Vilket imo helt uppåt väggarna.

Problemet är att människor tar dessa debatter som en personlig förolämpning vilket gör att det väldigt ofta hamnar på dagisnivå typ du sa jag sa varianten.

Fi / Gudrun Schyman står för många mansföraktande/hatande uttal.
Fi och Gudrun vill tex skicka alla män på "utbildning för att ändra sitt konsumtionsmönster". Jag ser "ledaren vill skicka männen på läger, arbeit macht frei".
Gudrun anser alla svenska män är Talibaner. Varken Fi eller Gudrun har officiellt tagit avstånd från S.C.U.M. manifestet, som uttryckligen säger alla män ska utrotas (manifestet är inget ovanligt i feministkretsar).

https://www.youtube.com/embed/XC-iaVyQRRQ

&lt;--- Sen har vi den pärlan.

Dessa är feminismens representanter i Sverige.

Men snälla någon lägg med lite källor när du har sådana här uttalanden, låter ju knappast trovärdigt.

Den där videon var ju bedrövlig, hur fan kan man släppa in sådana pajasar?

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Notumforce:

Till Mirage

Tycker inte jag faktiskt, Sen finns det ex som är extrema där jag tror man mest vill få upp en debatt ex. osäker om det var fi som sa att man borde ha en mans skatt, Vilket imo helt uppåt väggarna.

Problemet är att människor tar dessa debatter som en personlig förolämpning vilket gör att det väldigt ofta hamnar på dagisnivå typ du sa jag sa varianten.

Fi / Gudrun Schyman står för många mansföraktande/hatande uttal.
Fi och Gudrun vill tex skicka alla män på "utbildning för att ändra sitt konsumtionsmönster". Jag ser "ledaren vill skicka männen på läger, arbeit macht frei".
Gudrun anser alla svenska män är Talibaner. Varken Fi eller Gudrun har officiellt tagit avstånd från S.C.U.M. manifestet, som uttryckligen säger alla män ska utrotas (manifestet är inget ovanligt i feministkretsar).

https://www.youtube.com/embed/XC-iaVyQRRQ

&lt;--- Sen har vi den pärlan.

Dessa är feminismens representanter i Sverige.

Men snälla någon lägg med lite källor när du har sådana här uttalanden, låter ju knappast trovärdigt.

Den där videon var ju bedrövlig, hur fan kan man släppa in sådana pajasar?

Har du bott under en sten eller? Nästan ett måste för att ha missat de uttalandena. Men eftersom du inte verkar kunna googla, så har jag fixat det åt dig:
Talibantalet av Gudrun
Titta på sidan 80 för omskolning
Angående S.C.U.M. manifestet så finns inget avståndstagande att hitta - precis det som är problemet.
Angående videon: Du borde snarare fråga dig varför de står för sådana åsikter, men ändå säger sig stå för jämlikhet. Är det jämlikhet bland kvinnor efter de utrotat alla män? Svensk feminism i ett nötskal.

Hur du kunde ha missat dessa punkter (bara ett fåtal av vansinnesuttalande/punkter av Fi och Gudrun) talar för ett enormt ointresse för vad de sysslar med, men ett stort intresse av att gnälla på andra över fakta som är välkänd men som du ändå missat.

Här är en sista länk jag tror du kommer behöva i framtiden:
Lär dig använda detta verktyg. Det tog mig mindre än 5 minuter att hitta vad du efterfrågade. Du är lat som en 90-talist.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar