"Feministisk kritik mot Tv/Datorspel"

Medlem
Skrivet av Mirage:

Text

Hahahaha blev du sur eller? Då får jag ursäkta så mycket haha

Medlem
Skrivet av SheldonSTA:

Diskutera gärna om vad ni tycker om denna video och om hur man skulle kunna göra utifrån vad killen i videon säger för att slippa allt gnäll från människor som tycker och vill så som jag nämnde ovan!

Du måste inte lyssna på människor som har en annan åsikt än du, det är bara att låta bli.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av SheldonSTA:

Diskutera gärna om vad ni tycker om denna video och om hur man skulle kunna göra utifrån vad killen i videon säger för att slippa allt gnäll från människor som tycker och vill så som jag nämnde ovan!

Du måste inte lyssna på människor som har en annan åsikt än du, det är bara att låta bli.

Får gärna förklara lite vad du menar ^_^

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Mirage:

Text

Hahahaha blev du sur eller? Då får jag ursäkta så mycket haha

Hahahaha blev du överbevisad och hade svårt att få till ett vettigt svar eller? haha


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Mirage:

Text

Hahahaha blev du sur eller? Då får jag ursäkta så mycket haha

Hahahaha blev du överbevisad och hade svårt att få till ett vettigt svar eller? haha

Nej, nej! Tyckte bara att din kommentar var underhållande. Jag har förresten inte försökt att "bevisa" något alls utan jag tyckte bara att det lät så himla konstigt med det du skrev, det kändes liksom inte trovärdigt.

Men där "överbevisade" du mig allt gosse! Bra jobbat!

Medlem
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av SheldonSTA:

Diskutera gärna om vad ni tycker om denna video och om hur man skulle kunna göra utifrån vad killen i videon säger för att slippa allt gnäll från människor som tycker och vill så som jag nämnde ovan!

Du måste inte lyssna på människor som har en annan åsikt än du, det är bara att låta bli.

Får gärna förklara lite vad du menar ^_^

Din fråga var hur man skulle kunna göra för att slippa allt gnäll från människor som tycker annorlunda än du (se citatet). Mitt svar är att låta bli att lyssna, acceptera att det finns många som har annan åsikt än du och gå vidare.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Bayonetta är en intressant spelserie, feministiskt sett, eftersom den visar att feminismen inte är särskilt monolitisk. Jag har sett många vara kritiska mot serien, men också många som hyllat den. Jag tycker att den här analysen (av första spelet) gör ett bra jobb med att ta upp båda perspektiven, för att i slutändan landa i att Bayonetta är en riktigt kickasskaraktär. Jag har inte spelat något av Bayonetta-spelen - inte riktigt min genre - så jag kan inte riktigt säga huruvida jag håller med henne/någon annan eller ej, men jag tycker att det är en rätt fascinerande analys.

Och jag tycker att det är ett jättebra exempel på varför feministisk analys kan vara så bra.

Medlem

Ett hockey spel för tjejer/kvinnor, med tjejer/kvinnor, skapat av tjejer/kvinnor vore det ultimata. Endast kuber som åker omkring med namn på sig. Inga mänskliga drag alls (då det kan förarga vissa personer). Alla kuberna ska kunna exakt lika mycket. Ingen kub får vara bättre än den andre kuben. Tänk er att göra mål i ett sådant spel utan att bli kallad kvinnohatare.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Jag tycker att det är okej med sexigt / sexualisering / stereotyper osv så länge det det bidrar till spelet, utvecklaren ska ha en god anledning och kunna motivera denna och inte bara svara: "Vi gjorde tjejerna sexigare i spelet för att vi tjänar mer pengar då"

Det Bennet (tror jag det var) nämnde om The Witcher känner jag är ett bra exempel på god motivering.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag tycker bara det är bedrövligt och beklagligt när personer/människor börjar klaga och lägga sig i hur och om det ska finnas olika kön i ett spel. Det är ett spel och en fantasi, låt det då för fan vara det. Sluta upp med att föra er politiskt korrekta agenda i spelbranschen. Ifall någon vill göra ett spel som fångar båda könen så är det ju skitbra. Men att tvinga in sin agenda är inte rätt sätt att gå.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Jag tycker bara det är bedrövligt och beklagligt när personer/människor börjar klaga och lägga sig i hur och om det ska finnas olika kön i ett spel. Det är ett spel och en fantasi, låt det då för fan vara det. Sluta upp med att föra er politiskt korrekta agenda i spelbranschen. Ifall någon vill göra ett spel som fångar båda könen så är det ju skitbra. Men att tvinga in sin agenda är inte rätt sätt att gå.

Jag håller inte med. För den stora majoriteten av alla spelare är det nog inte möjligt att göra sitt eget spel (speciellt inte med en AAA-budget). Det vore awesome om det var så! Jag skulle göra så många spel. Men enda sättet som de flesta kan påverka vilket spelutbud vi får, är genom att göra sig hörda via de medel som står dem till buds. I vissa fall är det i form av mail/tweets/på Facebook till utvecklarna själva, ibland på olika forum, och ibland (vare sig det är på en egen blogg eller för någon etablerad sida) i form av recensioner eller analyser.

Vi har alla tankar om hur "nästa spel" ska se ut. Det kan vara hur stort eller litet som helst: att man ska kunna spara överallt i stället för bara autosave, eller att kvinnliga karaktärer ska göras bättre så att tjejer kan få spela som lika kickass idoler som vi killar hade när vi växte upp. Jag brukar själva vurma för bra berättelser, medan tex Total Biscuit ofta är noga med att kolla om det finns en FOV-slider i spel pga de problem han får om FOV:en är för snäv.

Principen är densamma: vi lämnar alla vår egna kritik, på olika sätt, för att förhoppningsvis kunna få ett nytt spel som vi tycker är bättre än det tidigare.

Sedan behöver ju utvecklarna naturligtvis inte lyssna på allt. Det är upp till dem att bestämma vägen framåt för sin egen del.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag tycker att det är okej med sexigt / sexualisering / stereotyper osv så länge det det bidrar till spelet, utvecklaren ska ha en god anledning och kunna motivera denna och inte bara svara: "Vi gjorde tjejerna sexigare i spelet för att vi tjänar mer pengar då"

Det Bennet (tror jag det var) nämnde om The Witcher känner jag är ett bra exempel på god motivering.

Men, det ÄR ju en bra motivering. Företag är till för att tjäna pengar. Om de gör tjejerna sexigare och på så sätt höjer inkomsterna, varför INTE göra det, sett ur ett företags synpunkt?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av SheldonSTA:

Diskutera gärna om vad ni tycker om denna video och om hur man skulle kunna göra utifrån vad killen i videon säger för att slippa allt gnäll från människor som tycker och vill så som jag nämnde ovan!

Du måste inte lyssna på människor som har en annan åsikt än du, det är bara att låta bli.

Får gärna förklara lite vad du menar ^_^

Din fråga var hur man skulle kunna göra för att slippa allt gnäll från människor som tycker annorlunda än du (se citatet). Mitt svar är att låta bli att lyssna, acceptera att det finns många som har annan åsikt än du och gå vidare.

Aha. Du måste ha missförstått citatet XD Vad jag menar är att hur skulle man kunna slippa allt gnäll från feminister som knappt spelar dator/tv-spel utifrån vad han i videon sa. T.ex. vad för sorts spel skulle man kunna tillverka som då är riktade till kvinnor :3

Medlem

Borde det också vara ett krav på att minst två av finalisterna i Miss Universum är killar/män?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

banned in the usa 2 live crew - http://youtu.be/nEH_ms8d1ws


signatur

Wasted.White.Boys

Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Hans slutkommentar håller jag med om. Gör egna indietitlar så som ni vill se dem. Kräv inte av någon annan att förändra världen åt er.

Det finns vissa kategorier av kvinnor i spel. Den första är den påklädda. Clementine från The Walking Dead, Ellie från The last of us och Jade från Beyond good and evil (troligtvis min personliga favoritdesign på en kvinnlig spelkaraktär).

Det andra är den nakna. Eller inte helt naken, men så pass avklädd att det blir parodi av det. Det blir inte sexigt på något vis för man förstår att utvecklaren gjort det med glimten i ögat och driver med sin samtid.

Och sen är det den påtvingat sexige. När spelutvecklaren av fel skäl bara får för sig att karaktären måste ha stora bröst och päronstjärt. Ett exempel där är när Nintendo bestämde sig för att ge Samus Aran kroppsstrumpa och bröst som är så stora att de troligtvis skulle kräva vapenlicens i vissa delar av världen. Då förstörde Nintendo en image av Samus som de byggt upp och raserade den enbart för att locka till sig en grupp hormonstinna tonåringar. Ofta upplever jag den här tredje kategorin som överrepresenterad.

I sin video kallar han det för spelkonst. Det finns egentligen inget konstnärligt syfte med att så stor andel av kvinnorna ska visa hud. Konst är en sak, jag gillar när spelutvecklare blir konstnärliga och tar ut svängarna lite i sin design. Men samtidigt kan ett alltför sexigt tänk hålla tillbaka konsten och begränsa skaparnas fantasi eftersom de hela tiden har sextänket inbankat i skallen av PR-avdelningen som vill ha snygga reklamposters med rumpan i närbild.

Ibland handlar det också om att karaktärens look inte alls stämmer överens med miljön hon placeras i. Om jag ska ut och slåss med svärd mot någon så kan jag göra det i olika typer av kläder. Ska jag göra det i kort kjol och tajt tröja som framhäver min byst? Eller ska jag göra det i en skyddande men rörlig rustning - likt Demon Huntern i Diablo 3?

99% av alla rustningar i WoW är julgransstjärna till hjälm och glödande skorstenar till axelskydd. Skulle se ganska stelt ut om alla sprang runt i rustning som passade miljön och vapnet.

Tycker Demon hunter i D3 är dåligt exempel. Springa runt som strippa med värsta 20 taggars älghorn på pannan.

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/content_folder_media/RCR...

Just den bilden du visar är ett exempel, men det finns betydligt bättre och mer trovärdiga.
http://www.diablowiki.net/images/thumb/1/1f/Demon-hunter-art1...

bah.. hon har snygg kropp iaf .. var hittar jag en sån brud irl?

12
Skriv svar