Final Fantasy, vad är tjusningen?

Medlem
Final Fantasy, vad är tjusningen?

Nu när jag ändå loggat in tänkte jag bränna iväg en fråga jag funderat på i många år.
Vad fan lirar folk Final Fantasy för?

Jag har själv aldrig testat något av de. Därmed är troligtvis min uppfattning av spelet inte helt korrekt.
Däremot har jag sett en hel del gameplay från det genom åren. Och de enda förändringarna jag kan upptäcka genom de vad som känns som hundratals spelen är grafiska.
Min uppfattning av spelet är ett, från min synpunkt, skittråkigt, uråldrigt rundbaserat spel där (från vad jag läst och hört av andra) storyn är det som är värt att uppleva, då gameplayet ser skrattretande dödtråkigt ut.

Alla är olika men jag har svårt att acceptera att folk kan ha kul av de delarna jag sett av Final Fantasy.
Så, hur mycket fel har jag haft i min uppfattning. Varför borde jag testa't?

Medlem

Att bara ha sett glimpsar av spelet och hört av vad andra ser jag inte som en anledning till att börja ogilla ett spel.

De tidigare spelen 6-10 har en underbar story, bra stridssystem och underbar musik, jag anser att du ska spela spelen först, innan du säger nåt

(PS) De äldre spelen är kanske också bra men jag har inte spelat dem.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Final Fantasy.. Det finns ingen spelserie som givit mig mer spelglädle!
Om du har Ps3 eller ett gammalt PSX skräpandes så tycker jag absolut du skall leta reda på ett FF7. Det finns på PSN om du har Ps3. Ett fruktansvärt bra rollspel med otrolig story. Sedan har det enligt mig det bästa magisystemet av alla FF, där magierna ligger i "Materia", en slags sten som du placerar i dina vapen eller rustningar. Med rätt kombinationer kan du bli oövervinnerlig. Jag lovar, du kan sitta och meka med olika kombinationer i månader! Sedan har du en riktigt bra blandning av karaktärer att välja mellan att ha med dig på ditt äventyr. Spela igenom detta spelet, och sedan är det DU som sitter här och förklarar varför man skall spela Final Fantasy!

För mig passar Trådens rubrik bättre såhär: Final Fantasy, vad var tjusningen?.

Spelade de tidigaste delarna (som hittade hit alt import) slaviskt. Sen kom VII, och på den nedsluttande vägen var det sen dess. De tidigare spelen var mer rena rollspel, de nyare är för filmiskt styrda. Och designen är vedervärdig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag körde något av dom till PS1 och tyckte det var skitkul, men dom nyare har jag aldrig fattat tycke för..

Hmm undra om det kunde vart starten för mitt långa och smärtfulla(för plånboken) beroende för WoW

Medlem
Skrivet av Puerten:

Nu när jag ändå loggat in tänkte jag bränna iväg en fråga jag funderat på i många år.
Vad fan lirar folk Final Fantasy för?

Jag har själv aldrig testat något av de. Därmed är troligtvis min uppfattning av spelet inte helt korrekt.
Däremot har jag sett en hel del gameplay från det genom åren. Och de enda förändringarna jag kan upptäcka genom de vad som känns som hundratals spelen är grafiska.
Min uppfattning av spelet är ett, från min synpunkt, skittråkigt, uråldrigt rundbaserat spel där (från vad jag läst och hört av andra) storyn är det som är värt att uppleva, då gameplayet ser skrattretande dödtråkigt ut.

Alla är olika men jag har svårt att acceptera att folk kan ha kul av de delarna jag sett av Final Fantasy.
Så, hur mycket fel har jag haft i min uppfattning. Varför borde jag testa't?

Hehe, du träffade precis rätt utan att ens ha spelat skiten.
Jag har spelat, 3an, 7an, 8an och det senaste skitspelet från Square Enix. Jag måste säga från min erfarenhet att alla är direkt dåliga. Stridssystemet är inte min grej helt enkelt och de jävla random encounters gör inte saken bättre. Till Final Fantasys försvar så tycker jag inte om några japanska rollspel med det hederliga turbaserade stridssystemet. Dock älskar jag Tales serien !

gnu
Medlem

Det var det första JRPG jag spelade. Jämfört med alla andra psx spel som var ute vid den tiden var spelet enormt och hade fokus på en story som var riktigt intressant. Det fanns mycket att utforska i spelet och det var ju innan alla hade internet hemma så man spenderade mycket tid på att hitta hemligheter. Sen fanns det en hel del att göra vid sidan om själva storyn tex minigames i Gold Saucer och chocobo breeding och säkert mer jag inte kommer ihåg.
Musiken var ju också bra, jag har inte spelat det på 10 år och ändå sitter alla låtarna i huvet

Medlem
Skrivet av Puerten:

Nu när jag ändå loggat in tänkte jag bränna iväg en fråga jag funderat på i många år.
Vad fan lirar folk Final Fantasy för?

Jag har själv aldrig testat något av de. Därmed är troligtvis min uppfattning av spelet inte helt korrekt.
Däremot har jag sett en hel del gameplay från det genom åren. Och de enda förändringarna jag kan upptäcka genom de vad som känns som hundratals spelen är grafiska.
Min uppfattning av spelet är ett, från min synpunkt, skittråkigt, uråldrigt rundbaserat spel där (från vad jag läst och hört av andra) storyn är det som är värt att uppleva, då gameplayet ser skrattretande dödtråkigt ut.

Alla är olika men jag har svårt att acceptera att folk kan ha kul av de delarna jag sett av Final Fantasy.
Så, hur mycket fel har jag haft i min uppfattning. Varför borde jag testa't?

Det händer ganska mycket nya grejer i Final Fantasy än vad folk säger. Final Fantasy vågar ofta göra förändringar inför varje nytt nr. Men får tyvärr ofta skit för att det inte är FF7 igen och igen. Gör dom inga förändringar så får de skit för att inte gör någon förändring.
Pallar du inte textbaserade strider så är väl inte FF något för dig. Men som det låter på det jag läser så har du inte prova och då är det väl svårt att veta att man kommer hata det. Själv var det striderna jag hatade innan jag föll för FF. Men jag upptäckte tillslut att striderna hade otroligt djup och man kunde använda sig av olika stategier osv.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Bara spelat FF3 och FF7. Helt okej spel, för ca 15 år sedan. Idag? Not so much.

Medlem

Hm, har själv inte rört något av spelen, jag misstänker att jag skulle bli uttråkad.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar