Medlem

Sidan är uppdaterad nu och innehåller en länk till ett bra inslag från Belgisk TV.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

förjävligt! så om jag har en kompis som kanske är på semester i Spanien och vi pratar i telefon så ska någon stackars sate lyssna på vad vi säger? idiotiskt

Avstängd

I morse läste jag en klockren insändare i Norran:

Citat:

Var är mina byxor, FRA?

Jag hörde nyss att riksdagen 18 Juni röstat igenom en ny lag som kommer att ge FRA tillgång till alla sms, mejl och telefonsamtal, med mera, som passerar Sveriges gräns.

Ett lysande initiativ tycker jag! Jag ringde nämligen en kompis i Danmark imorse och frågade var han gjort av mina randiga byxor, men nu har jag glömt bort vad han svarade.

Så därför vänder jag mig nu direkt till FRA: Jag skulle bli så tacksam om ni kunde ringa mig och berätta var tusan han lagt brallorna. Ni har ju garanterat mitt nummer ...

Klepke Ironi

Medlem

Någon som vet om man kan köpa en t shirt med texten FRA Ser dig / Storebror ser dig eller liknande?

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av Sipmo:

Är det olagligt att kryptera sin trafik?

Annars kommer nog en stor del sveriges befolkning börja kryptera sin trafik sekunden då FRA börjar avlyssna.

Vet du något bra sätt att göra det?

http://www.idg.se/2.1085/1.169166

Medlem

Tycker att alla utlänska leverantörer borde blockera oss mobil \ internet.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem

Taktik-politik ftw!
___________________ Clicka där ^___________________

Medlem

Det är precis det som S utnyttjar nu, säger: "rösta på oss så tar vi bort lagen". Om lagen inte hade gått igenom hade de stått och sagt "rösta på oss - för se hur dålig sammanhållning borgarna har, de kan inte styra Sverige". Oavsett hur det gick alltså, så var det illa, självklart värre nu med ett ja. Politisk blunder av största klass.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ja. säkert. De har alltid något att hacka på.

Och så gällande lagen...
Kan vara en blunder men jag har diskuterat frågan och beslutet här hemma och undrar om inte Sverige egentligen behöver lite FRA-lag ändå. Sverige liknas ibland vid terroristernas näste, paradis för smugglare av alla typer, vi har sedan istiden inte lyckats stoppa värdetransportrånen, korruptionen växer. Ibland undrar man om friheten fått lite för mycket spelrum och sänkt landet till den nivå det är idag. Drastiska ändringar kanske är nödvändiga i en sådan situation. Och kan det egentligen bli värre? De har ju ändå avlyssnat folk förut, men olagligt och säkert i mycket mindre utsträckning...
Även om det är kränkande kan det ha gjort nytta vi inte känner till och det inte talas öppet om. Och om jag skall välja mellan att kränkas på det här viset eller att låta landet förfalla.... Inte ett svårt val (om vi utgår ifrån att lagen vill oss väl förstås). Frågan är om lagen är skapad för att man verkligen har ett intresse för att rädda landet eller om det endast tillkommit för att övervaka och få större kontroll över människor.

edit:
Svensk demokrati har ändå slagit fel så den bör kanske ändå likvideras och byggas upp på nytt.
I Sverige har man skapat en slags demokrati-fundamentalism som egentligen inte handlar om demokrati utan används mest medvetet eller omedvetet som ett argument av folk som vill få igenom alla sjuka beslut och ger skummisar massa kryphål och möjligheter eller för vinna poäng i ytliga debatter.
Vill man ha kvar det?

edit: Någon kanske orkar göra en lista på vad som är (eller vi tro är) demokratiskt i det här landet.

Inaktiv
Skrivet av mullins:
Skrivet av Xphome:
Skrivet av Sipmo:

Är det olagligt att kryptera sin trafik?

Annars kommer nog en stor del sveriges befolkning börja kryptera sin trafik sekunden då FRA börjar avlyssna.

Vet du något bra sätt att göra det?

http://www.idg.se/2.1085/1.169166

Kan man inte bara använda rövarspråket?

Dodetottota äror etottot totesostot, koklolurorigogtot vova?

Medlem

Mona (S)ahlin vill inte ta bort lagen, bara "förändra" den.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Snälla, vad händer med Sverige!?
...Jag vill ha tillbaka socialdemokraterna =(


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem
Skrivet av PiLp:

Snälla, vad händer med Sverige!?
...Jag vill ha tillbaka socialdemokraterna =(

Du vill ha FRA?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av PiLp:

Snälla, vad händer med Sverige!?
...Jag vill ha tillbaka socialdemokraterna =(

Du vill ha FRA?

Lagen gick inte igenom när sossarna styrde. Dom hade vett nog att dra tillbaka förslaget pga all kritik som det fick.

Nej, jag är varken röd eller blå. I alla fall i dagsläget.

Medlem

V.a.d. h.ä.n.d.e.r. o.m. m.a.n. h.e.l.t. e.n.k.e.l.t. b.a.r.a. a.n.v.ä.n.d.e.r. a.k.r.o.n.y.m.e.r.?

(Förutom att det blir jobbigt att läsa alltså.:) )


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

I alla min mail ska jag skriva:

Napalm
Sprängmedel
Terrorism
Allah Akhbar

Och i slutet:

Hej FRA!

Det få dom fan tåla. Hela lagen är ju idiotisk, och det här är ändå bara första steget. Måste man rösta på vänstern för att slippa det här eller?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

jag ber ALLA att INTE rösta på varken höger eller vänser parti som är i riksdagen idag i nästa val.

rösta på ett parti som inte är med, vi behöver få bort gubbar och tanterna, och få in riktigt folk, snälla rösta inte på nått av dom etablerade!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Japp, framåt för SD som inte är etablerat men definitivt kommer att uppskatta FRA-lagen!

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag ber ALLA att INTE rösta på varken höger eller vänser parti som är i riksdagen idag i nästa val.

rösta på ett parti som inte är med, vi behöver få bort gubbar och tanterna, och få in riktigt folk, snälla rösta inte på nått av dom etablerade!

ICE partiet - för dig som kräver mer av vardagen!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Skriv typ "Nu smäller det" på valsedeln. Eller lägg vitt pulver i valkuvertet och skriv någonting i stil med att sjukhusbesök är att rekommendera...

Medlem

ja, för hot om våld mot en volontär som arbetar med rösträkning är verkligen rätt väg att gå.

få den jäveln att fixa vägen utanför min lägenhet också. samt mina låga lön och dåliga självförtroende!

Inaktiv
Skrivet av lave:

ja, för hot om våld mot en volontär som arbetar med rösträkning är verkligen rätt väg att gå.

Som att kränka allas integritet pga. ett påhittad hotbild är rätt väg att gå...

Medlem
Skrivet av DeamoniC:
Skrivet av lave:

ja, för hot om våld mot en volontär som arbetar med rösträkning är verkligen rätt väg att gå.

Som att kränka allas integritet pga. ett påhittad hotbild är rätt väg att gå...

Sist jag kollade var inte två fel lika med ett rätt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ja nått liknande lär vi ju garanterat få se i Sverige...

http://www.wired.com/politics/law/news/2000/02/34350
DUBLIN, Ireland -- Britain is likely to become the first country in the world to make imprisonment a possible consequence of refusing to surrender, or even losing, one's private encryption keys.
At the same time, neighboring Ireland is preparing legislation that would make it the first country to prohibit law enforcement from forcing encryption users to hand over their private keys.

Detta är ju lite intressant också om påståendet stämmer...

"FRA har ju sagt att de med tvång ska hooka in sig i ISP:ernas interna nät så kryptering av IP-paketen måste starta ända ute hos användaren"

"Oavsett om det är deras uppgift eller inte så kommer de att övervaka ALL trafik eftersom det är det enda sättet att avgöra vilken trafik som innehåller vad. Rent tekniskt kommer det att övervaka den."

Sen snubblade jag över lite andra spännande saker ...

http://opassande.se/index.php/2008/05/04/oversikt-over-overva...

Edit:
http://frapedia.se/wiki/Huvudsida


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Folk säger hela tiden att vi inte ska rösta på etablerade partier utan endast på de som inte sitter i riksdagen.

Jag skulle väldigt gärna få höra vad ni tror skulle bli bättre om vi fyllde riksdagen med enfråges-partier och annat i den stilen.. Verkligen, ge mig ett rejält svar inte bara "att dem är ärliga med vad dem vill" för det är dem verkligen inte..

Edit: Jag påstår inte att partier som inte sitter i riksdagen är kassa, men jag kan helt enkelt inte hitta några argument för att det faktist skulle bli ett bättre samhälle om vi satte in dem i riksdagen.

Medlem

Sluta fåna er. Om ni inte vet något om lagen så ska ni hålla tyst. Tror ni att det sitter personer och lyssnar/läser alla samtal? Nej, det är datorer som söker igenom efter speciella nyckelord för att undvika terror.
För så avlyssnade FRA radiovågor från ryssland för att spionera på dem. Men eftersom ingen använder sig av radiovågor längre så måste man använda sig av det vi använder mest. Internet. Dessutom, är man inte kriminell så har man inget att frukta över..
Och ni som kommer med era konspirationsteorier...snälla, håll käft.
Såvida ni alla inte är terrorister så kommer det här inte ändra något..


signatur

Det här är en signatur

Medlem

för att det behövs _folk_ som styr, inte fetton å tanter som ifrån dom var 5år "utbildats" till politiker av sina föräldrar som oxså var politiker, och sedan komma in i riksdagen, sitter där fram till pansionen, och inte vet nått om det verkliga livet.

det måste ändras, det fungerar inte så här i längden.
in med nytt folk, sätt grännser på hur länge man får sitta, införa det jag vill, ett fokråd, dvs du och jag, x antal st under 6mån får sitta och rösta, och argumentera sedan byts det, dvs låt riktigt folk som vet vad irl är, låt dom tala och vara med att bestämma.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Vaizard3:

Sluta fåna er. Om ni inte vet något om lagen så ska ni hålla tyst. Tror ni att det sitter personer och lyssnar/läser alla samtal? Nej, det är datorer som söker igenom efter speciella nyckelord för att undvika terror.

Så människor måste inte gå igenom materialet för att göra en uppskattning om det faktiskt handlar om yttre hot?

Medlem

Då kan vi ju börja använda FRA som eniro eller 118 100!
Vad skrev jag till hon/han igår? Vem ringde egentligen mig igår på fyllan? höhö

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

jag ber ALLA att INTE rösta på varken höger eller vänser parti som är i riksdagen idag i nästa val.

rösta på ett parti som inte är med, vi behöver få bort gubbar och tanterna, och få in riktigt folk, snälla rösta inte på nått av dom etablerade!

Vi får starta FZ demokraterna!

Vad kan vi göra för att förbättra sverige?

1. Starta en folkröstning och låta folket bestämma om de vill ha FRA-lagen samt alla andra integritetskränkande lagar som förts in de senaste åren.

2. Starta en lag för rotation om de politiska platserna i sverige. Att man som längst får jobba 6 år inom politik i sträck men sen blir det minst 2 år med ett vanligt svenssonjobb.

3. Slakta public service som hellre informerar om vad som är "inne i USA", melodifestivalen, idol och dylikt. Istället för att tala om vad som håller på att hända i världen, den dynga som sverige bara sjunker djupare ner i för varje år som går.

Det borde finnas utbildning och nyheter på alla TV kanaler under de bästa sändningstiderna, sen kan melodifestivalen och dylikt gå kl. 13:00 på lördagar.

Högskolekurser som går på TV bestämda dagar i veckan, gratis och utan reklamavbrott.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Skriv svar