Fråga angående fotorealistisk grafik

Medlem
Fråga angående fotorealistisk grafik

Jag har en fundering. Vad skulle man behöva för sorts datorkraft, och man får bara använda det som finns idag, för att kunna få fram ett spel som har fotorealistisk grafik, alltså precis som du ser med dina ögon, och spelet ska köras i minst 30 fps samt ha väldigt bra fysikmotor, viker du ett paper i spelet ska det i princip se likadant ut som om du gjorde det i verkligheten.

T.e.x skulle det gå om man hade 10 stycken Radeon GTX 570 sammankopplade till varandra, och 10 stycken Intel i7 processor, och kanske 40-50 gigabyte ddr3 ram minne, allt detta sammankopplat alltså på något fantastiskt sätt ?

Vad hade vi fått för sorts grafik med den uppsättningen ?

Och vad skulle krävas av konsolerna ? T.e.x om man sammankopplade (på något magiskt sätt) 10 stycken Xbox 360\PS3, vad skulle det bli för grafik då, tror ni ?

Teknik är intressant.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Visst är teknik intressant men jag tror att det har mer med mjukvaran istället för hårdvaran.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Ganska omöjligt att svara på.. Jag menar gör du en riktigt snygg bild i ett 3d-renderingsprogram så tar det timmar för en bra dator idag att rendera den, medan spel som crysis når väldigt nära foto-realism i vissa vinklar/ljussättningar..
Men att få ett spel att vara "helt" fotorealistiskt så saker kan intrigeras med och ändras och men ändå inte ser nån skillnad mot om det var filmat, är enligt mig omöjligt.. Men det kan bara framtiden utvisa.

Medlem
Skrivet av Heya:

Ganska omöjligt att svara på.. Jag menar gör du en riktigt snygg bild i ett 3d-renderingsprogram så tar det timmar för en bra dator idag att rendera den, medan spel som crysis når väldigt nära foto-realism i vissa vinklar/ljussättningar..
Men att få ett spel att vara "helt" fotorealistiskt så saker kan intrigeras med och ändras och men ändå inte ser nån skillnad mot om det var filmat, är enligt mig omöjligt.. Men det kan bara framtiden utvisa.

Varför tror du att det är omöjligt?


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag funderar över" vad som ser verkligt" ut. Titta på t.ex. BF3. Apsnyggt spel på en fet PC. Massor av ljuseffekter mm. Inte så det ut så när jag åkte tank i lumpen. Jag menar att den grafik som målas upp i spel är den vy som man skulle kunna se med en filmkamera t.ex. med en massa lensflares osv. Det är inget jag ser om jag går ut en sväng en grå söndag. Bara för att grafiken är snygg behöver det säkert inte betyda att den är realistisk.

PS. Jag tror att allt är möjligt. Snart sitter vi här med sladdar i skallen


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Jag har en fundering. Vad skulle man behöva för sorts datorkraft, och man får bara använda det som finns idag, för att kunna få fram ett spel som har fotorealistisk grafik, alltså precis som du ser med dina ögon, och spelet ska köras i minst 30 fps samt ha väldigt bra fysikmotor, viker du ett paper i spelet ska det i princip se likadant ut som om du gjorde det i verkligheten.

T.e.x skulle det gå om man hade 10 stycken Radeon GTX 570 sammankopplade till varandra, och 10 stycken Intel i7 processor, och kanske 40-50 gigabyte ddr3 ram minne, allt detta sammankopplat alltså på något fantastiskt sätt ?

Vad hade vi fått för sorts grafik med den uppsättningen ?

Och vad skulle krävas av konsolerna ? T.e.x om man sammankopplade (på något magiskt sätt) 10 stycken Xbox 360\PS3, vad skulle det bli för grafik då, tror ni ?

Teknik är intressant.

Radeon GTX 570..... hahaha!

Medlem

Beror på spelets omfång. Ett fotorealistiskt ArmA skulle vara svårt. Ett spel som går ut på att springa runt en porslinsfigur i ett vitt rum är antagligen lättare.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Elit-mannen:

Jag har en fundering. Vad skulle man behöva för sorts datorkraft, och man får bara använda det som finns idag, för att kunna få fram ett spel som har fotorealistisk grafik, alltså precis som du ser med dina ögon, och spelet ska köras i minst 30 fps samt ha väldigt bra fysikmotor, viker du ett paper i spelet ska det i princip se likadant ut som om du gjorde det i verkligheten.

T.e.x skulle det gå om man hade 10 stycken Radeon GTX 570 sammankopplade till varandra, och 10 stycken Intel i7 processor, och kanske 40-50 gigabyte ddr3 ram minne, allt detta sammankopplat alltså på något fantastiskt sätt ?

Vad hade vi fått för sorts grafik med den uppsättningen ?

Och vad skulle krävas av konsolerna ? T.e.x om man sammankopplade (på något magiskt sätt) 10 stycken Xbox 360\PS3, vad skulle det bli för grafik då, tror ni ?

Teknik är intressant.

Radeon GTX 570..... hahaha!

Är inte helt insatt i grafikkort nuförtiden, så jag googlade bara Ati radeon och då kom den grafikkkorts modellen upp, var det roligt pga att det finns mycket snabbare kort idag ? Isåfall vilket är det bästa grafikkortet dagens datum ?

Fotorealistiskt, ja alltså rök, människor osv ska se så verkliga ut som möjligt, och röra sig så verkligt som möjligt. Och fysikmotorn ska vara top notch, detonerar någon en klump c4 mot ett trä hus så ska det explodera och flyga träflisor "ungefär" som det skulle gjort på riktigt, om ni förstår...

Jag kan tänka mig att sådant skulle krävas ruskigt mycket kraft. Och vatten har jag fått för mig ska vara svårt att göra "verkligt". Vi säger någon kastar en handgranat i en större ler pöl. Och allt ska ske i realtid.

Medlem

Om jag säger så här, ett tredje persons vy spel, som är lite som av allt möjligt. Det ska vara en stor värld, tänk Oblivion, fast en stad. Allt ska kunna förstöras, den minsta saken till det största. Och det ska gå sönder på ett sätt som det skulle gjort i verkligheten. Ett krigspel kan vi säga.

Det finns hav runtom staden, som reagerar på vad spelar gör. Går man ner i vattnet så blir kläderna blöta, på ett realistisk sätt osv, svårt att förklara...var bara en tanke på hur ett sådant spel t.e.x skulle kunna drivas, om man på något sätt bara kunde koppla ihop vad som helst och få då den "kraften" av det som är ihopkopplat

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Haha, se på fan =]

Medlem

Elit-mannen, jag tror att felet i din frågeställning ligger i din definition av grafiken. Om grafik är det vi kan trycka ur processorer och grafikkort, så tror jag att vi så småningom (men inte än!) kommer nå en gräns för vad denna typ av teknologi kan göra.

Den framåtgående forskningen inom nano-teknologi lär så småningom få sin användning i rendering av 3d-bilder (finns det något som nano-teknologin inte kan användas till?), och förhoppningsvis kan vi komma ännu längre då.

MEN, det finns en sak som sätter stopp för "foto-realismen", och det är den mänskliga faktorn. Det finns en gräns för hur mycket arbete en människa kan lägga ner på sin konst(spel är också konst), och i takt med att tekniken blir mer avancerad, så blir också arbetet som krävs mer avancerat och tidskrävande.

Om hundra år kanske vi har teknologi för att rendera en spelbar värld som ser ut exakt som ett riktigt rum, in på mikrometern, men vilken människa kommer ha tid, tålamod eller skicklighet att faktiskt skapa denna spelbara värld ?

MEEEN, vad vet jag ? Vi får helt enkelt se ! Hoppas bara vi får ett sätt att leva längre först så att man hinner uppleva framtidens spel

1
Skriv svar