Fråga facket

Medlem

En bra lösning om man vill ha mer i lön borde vara att helt enkelt bli bättre, effektivare och dra in mer pengar åt företaget. Men det kanske inte spelar någon roll hur bra man är, om alla får samma lön oavsett om de släpar benen efter sig eller ej?

Eller är jobbet såpass enkelt och okvalificerat att det inte spelar någon roll om arbetarna ifråga inte ens försöker prestera?
Bra om det finns viss reglering så att folk inte blir utnyttjade som slavar men en fixering vid % ökning eller inte? Borde inte lönen styras av arbetsresultat?

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

det var därför vi hade facken en gång i tiden... fast nu tar de också vad de får så det kan kvitta faktiskt

Fel. Facken (iaf det jag är medlem i) Har varje år förhandlat fram bättre arbetsförhållanden m.m. (och ökad lön). Och varje gång har arbetsgivarna sagt nej, facket har fortsatt med stridsåtergärder och förhandlingar tills man kom fram till en gemensam hållpunkt. De böjer sig inte för vilka bud som helst. Ibland finns det viktigare saker än bara lönen i fråga, även om den är viktig.

DET kan jag hålla med om att det finns viktigare saker än lönen... MEN många fack driver löneök i % som om det var så jävla bra och så gnäller dom på orättvisa löner samtidigt, snacka om att bita sig i svansen.

Bättre än ingen löneökning alls. Inte sant?

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

det var därför vi hade facken en gång i tiden... fast nu tar de också vad de får så det kan kvitta faktiskt

Fel. Facken (iaf det jag är medlem i) Har varje år förhandlat fram bättre arbetsförhållanden m.m. (och ökad lön). Och varje gång har arbetsgivarna sagt nej, facket har fortsatt med stridsåtergärder och förhandlingar tills man kom fram till en gemensam hållpunkt. De böjer sig inte för vilka bud som helst. Ibland finns det viktigare saker än bara lönen i fråga, även om den är viktig.

Man bör ta fackens framgångar med en nypa salt. Jag har själv bl.a. sett flera exempel där företag gått ut med högre krav än nödvändigt i frågor där de vet att facken kommer att opponera sig. Företaget "förhandlar" sedan med facket och sänker kraven. Facket slår sig för bröstet och visar att de minsann förhandlat fram bättre villkor medan företaget får igenom exakt det de vill. Det ser bra ut men i själva verket har vinningen varit noll.

Jag säger inte att det sker varje gång men fackföreningar blir förmodligen utspelade mer än man vill tro. De har kört fast i ett spår som säkert fungerade bra i begynnelsen men som blivit utdaterat och omodernt i vår tid. Det är därför jag anser att det behövs en förändring.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Bättre än ingen löneökning alls. Inte sant?

Löneökning i % när det drivs av facken är hyckleri och bryter mot fackens grundprinciper om solidaritet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag har en fråga till dig Purresnurre. Det gäller en eventuell LAS-lista. Det finns två bolag. Bolaget A som har två dotterbolag kallade aa och ab. Sedan finns det ett annat bolag som heter U. U har ett dotterbolag som heter uu. A köper sedan U och får ju då uu på köpet. Efter ett tag så upphör verksamhetern i uu och det uppstår en arbetsbrist situation i uu. Har då personalen i uu rätt till en gemensam LAS-lista med A, aa och ab? Hur argumenterar du? Jag behöver alltså argument.

Om jag får din mail adress så skulle jag kunna skicka över en bild där jag skissat upp sitiuationen. Om du inte kan svara, kan du då hänvisa till några andra forum på nätet där man kan ställa sådana här fackliga frågor?

Medlem

Hej!
LAS-listor görs utifrån organisationsnr., så ett dotterbolag har sin egen lista. Personal på uu har alltså ingen rätt att ha en gemensam las-lista med a,aa och ab.

Ps. Jag skickade ett meddelande till dig igår, men du har nog missat det. ds.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tack för ditt svar PurreSnurre! Jag är i Polen och har lite taskig förbindelse, men nu har jag fått ditt svar. Det var inte så bra för mig, eftersom jag själv är anställd i uu. Men sådant är livet.

12
Skriv svar