Fysik - Miljöarbete

Medlem
Fysik - Miljöarbete

Hej!

Vi ska börja jobba med ett fysik arbete som handlar om miljön(er). Arbetet kan handla om allt..från växthuseffekten till arbetsmiljöer. Arbetet kommer pågå från hösten till våren (datum inte satt än).

Jag skulle behöva tips på något arbets område. Områden som tex. Växthuseffekten, Kärnkraft, vindkraft, vattenkraft mm. kommer förmodligen de flesta välja.

Tyckte denna artiklen var rätt intressant: http://www.sweclockers.com/nyhet/12046-10-000-kossor-kan-driv...

Men vilket område kan man skriva om, om man ska täcka artiklen?

Kanske värt att tilläga att jag går i Årskurs 9.

Mvh,

Flomer


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Gör något om kärnkrafttekniska innovationer


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Orkar inte läsa artikeln nu. Men ett ämne som är ganska aktuellt är väl vågkraft? Kanske lite lite dokumentation etc. för tillfället.

edit: Du kan ju även ha med forskningen kring konstgjord fotosyntes.

edit2: Det var visst biologi...

Medlem

Skriv om vågkraft! Då lovar jag att du blir unik


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Tänkte också tipsa om vågkraft med det var redan föreslagit.
Annars tycker jag solenergi är väldigt intressant och tycker det borde forskas mer i det.

Medlem

Ett arbete kring miljövänliga energikällor - som redan föreslagits, t.ex vind-/sol-/vågkraft, ger goda möjligheter att fördjupa sig i de "fysiska" bitarna.

Smart Grid-lösningar är också högsta mode bland politiker och akademiker - och ger indirekt en positiv miljöpåverkan genom att minska/omfördela vår energikonsumtion.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Tack för alla förslag!

Edit: Vågkraft var taget, vill inte ha det i och med 2 andra har det. Tänkte skriva om Fusion, men också taget. Vind och Sol är också taget.

Skrivet av w4rhog:

Ett arbete kring miljövänliga energikällor - som redan föreslagits, t.ex vind-/sol-/vågkraft, ger goda möjligheter att fördjupa sig i de "fysiska" bitarna.

Smart Grid-lösningar är också högsta mode bland politiker och akademiker - och ger indirekt en positiv miljöpåverkan genom att minska/omfördela vår energikonsumtion.

Vad är Grid-lösningar?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem
Skrivet av Flomer:

Vad är Grid-lösningar?

Ursäkta det sena svaret, hade glömt bort tråden.

"Smart Grid". Här är en artikel på wikipedia som nog kan upplysa dig.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

1
Skriv svar