FZ Community Summer Challenge huvudtråd
Nog pladdrat. Nu ska jag försöka hålla mig till det viktiga och diskutera i diskussionstråden.
Sammanfattning:
Avklarade:
Guerilla War
Medal of Honor
NHL 3 on 3 Arcade
Street Fighter II (Game Boy, och här snackar vi om en rätt dålig portning...)
Super Street Fighter II Turbo HD Remix
Tetris
Civilization Revolution
Turtles in Time Reshelled
Påbörjade:
Castle Crashers
Duck Tales
Gunstar Heroes
Mirrors Edge
Nuclear Strike
Avklarat: Civilization Revolution (Xbox 360) 2008 kom det ut
Tid: 8 timmar (seeeg omgång, blir så med många städer och enheter
Svårighetsgrad: Deity (den svåraste, sjätte svårighetsgraden)
Spelade som Indierna den här gången, aldrig vunnit med dem förut.
Vann en kulturseger, vilket egentligen inte säger nånting om omgången.
Jag invaderade Rom, som var på väg att vinna på kultur innan mitt rymdskepp nått fram till Alpha Centauri, och då fick jag alla deras stora personer och underverk (men inte deras ICBM trots att de hade byggt Manhattanproejktet i Pompeji, ja nu är det en stad som kan förknippas med förödelse på fler än ett sätt ) ... annars hade jag vunnit en vetenskaplig vinst två rundor senare, men det gick snabbare att bygga FN än att vänta in rymdskeppets ankomst. Kunde även ha byggt världsbanken och vunnit på ekonomi istället...Fick alla romarnas pengar också....
Annars var det en seg omgång med mycket krig, fundamentalism och inte förrän 1900-talet började jag satsa på forksning. Innan dess kämpade jag på med mina katapulter lite väl länge. Men när forskningen kom igång och jag gick över till kommunism och byggde gruvor och fabriker kunde jag regera med tanks och bombplan. Dock var egyptens huvudstad lite för hårt försvarad för att jag skulle orka försöka invadera den och vinna med erövring...Hade väl kanske gått om jag tränat spioner som kunde bryta ner deras försvarsställningar,men de hade veterantrupper och ledare och stadsmur och en av spelets militära stora personer... som ger alla veterantrupper ännu fler bonusar och fördelar i försvaret, som t.ex. Lojalitet som ger en försvarsbonus på 100%att invadera Rom var busenkelt i jämförelse.
Frankrike föll först, Paris invaderades med katapulter, och London föll sen, England invaderades med tanks. och sen var det egyptens tur, men deras huvudstad föll ju aldrig. Segt...inte speciellt utmanande men tidsödande att flytta alla trupper. Nej, RTS får det bli om det ska bli mer strategi tror jag. Härnäst väntar...
Mirror´s Edge!
Som jag har påbörjat sen igår och nu ska försöka varva. Om jag inte somnar innan dess.
Civ Rev har jag inte men dock Civ 4 som är riktigt kul på pc men jag har svårt att vinna på vanlig svårighetsnivå där ingen har några fördelar eller handikapp. Vet inte varför, jag har spelat ganska mycket ändå, men får man Aztekerna som grannar så är det bara att slå först eller bygga en kraftigt avskräckande armé för annars kommer det bli bråk 100% garanterat.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Avklarat: Killzone 3 (för andra gången, denna gång på Elite)
Det var mycket roligare att spela på Elite, det är på det här sättet Killzone 3 ska spelas, man ska inte kunna sticka ut huvudet för länge när kulorna viner
Man få nästan huvudvärk och man hör inte sitt eget vapen så bra när man ska avancera under MAWLERn så jävla mycket det skjuts lol.
Ändå mycket lättare än Killzone 2 som jag aldrig spelat på Elite men som jag klarade på veteran och det var sjukt kämpigt på slutet. Riktigt rolig kampanj och bra tryck och sjukt sjukt snyggt. Kanske spelar jag igenom kampanjen igen om nåt år. Känns som att det finns mer att ta av.
Nu varvar jag ner med lite multiplayer.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Street Fighter II varvat. På Game Boy.
Tid: En kvart, typ
Spelade som: Ryu
Svårighetsgrad: 1 (av 5)
Hur gick Capcom med på att sätta sin logga på det här?
Jag hade spelat det förut, haft det liggande, kom ihåg att det kändes trasigt och hackigt så därför spelade jag på enklaste nivån för att undvika frustration. Stod mest och öste iväg eldbollar och fegspelade. Det fungerar faktiskt rätt så väl att utföra Ryus specialattacker, men allt känns så laggigt och ryckigt och precisionslöst...Sen har de inte med tre av de 12 karaktärerna, det är Honda, Dhalsim och Vega som fått stryka på foten.
De är nog inte speciellt ledsna för det.
Men tristast är kanske inte hur dåligt spelet är på Game Boy, utan att jag missar färre Hadokens och Shouryuokens på Game Boy-versionen än på Xbox 360. Och det beror väldigt mycket på att GBA har ett betydligt bättre styrkryss, trots att det är lite litet. Timingen däremot, blir som den blir med gameboyspelets animationer och hackighet. Och en sån enkel sak som att det saknas fyra av sex slagknappar...
Men kul att se hur spelet är på Game Boy, i nåt slags studiesyfte. Och jag hade faktiskt för mig att spelet var ännu värre än så här.
På Game Boy Advance däremot kan jag tänka mig att det är riktigt bra.
Avklarat:
Splinter Cell: Conviction (2010, PC, normal)
Helt ok spel, känns inte som ett splinter cell spel dock. Det har blivit något helt annat. Tycker det är synd då första SC är ett av mina favoritspel. Men men, bortser man från det så ser det iaf snyggt ut, och är lagom underhållande.
Påbörjat:
Avslutat: Dark Forces (PC, 1995).
Fallout: New Vegas Dead Money (PC, 2011)
Burning Fight (Neo Geo MVS, 1991)
Metal Slug (Neo Geo MVS, 1996)
Fallout: New Vegas Honest Hearts (PC, 2011)
Metal Slug 2 (Neo Geo MVS, 1998 )
Metal Slug X (Neo Geo MVS, 1999)
Metal Slug 3 (Neo Geo MVS, 2000)
Metal Slug 4 (Neo Geo MVS, 2002)
Metal Slug 5 (Neo Geo MVS, 2003)
Mutation Nation (Neo Geo MVS, 1991)
Fallout: New Vegas Old World Blues (PC, 2011)
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Om nu Civilization godtas så kan ni skriva upp Sins of a Solar Empire som "avklarat". Jag körde på Hard mot två AI. Entrenched expansionen men ingen diplomacy. En mediumstor galax/karta. Själv tycker jag inte sådant här borde räknas men det är inte jag som avgör detta.
Man kan ju även se det som att om eftertexterna rullar och spelet säger att man klarat det så är det inget snack om saken...Vilket det gör i Civs fall.
Eftertexter som definition att klara av ett strategispel? Räcker då inte en "You Win"-skärm som i Sins?
Nåväl... det är inte jag som avgör och jag tänker inte bråka om något kring detta.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Om nu Civilization godtas så kan ni skriva upp Sins of a Solar Empire som "avklarat". Jag körde på Hard mot två AI. Entrenched expansionen men ingen diplomacy. En mediumstor galax/karta. Själv tycker jag inte sådant här borde räknas men det är inte jag som avgör detta.
Man kan ju även se det som att om eftertexterna rullar och spelet säger att man klarat det så är det inget snack om saken...Vilket det gör i Civs fall.
Eftertexter som definition att klara av ett strategispel? Räcker då inte en "You Win"-skärm som i Sins?
Nåväl... det är inte jag som avgör och jag tänker inte bråka om något kring detta.
Nja, det räcker nog inte. Tycker du ens själv det? Väl tunna "eftertexter" tycker jag. Det ska vara så att det framgår ordentligt att man har klarat spelet, och inte endast att man vunnit en match. Men det går kanske inte att definiera in i minsta detalj när man har klarat ett spel alla gånger.
Hursomhelst, i Civ så är det huvudsakliga spelläget matcher mot datorn, det är spelets "kampanj" så att säga. Iallafall om du frågar mig. I Civ finns ju ingen vanlig kampanj som i många andra strategispel så om man ska prata om att klara spelet (eller möjligen att vinna i spelet) så ligger det väl närmast till hands att prata om det vanliga läget där man möter datormotståndare.
Men nog om detta nu. Du får väl känna efter själv om du tycker att du har klarat ditt spel, behöver inte finnas en snäv definition på det. Själv skulle jag ju aldrig säga att jag klarat nåt C&C spel efter att ha vunnit en match mot datorn när det finns en lång kampanj (eller två snarare) men i Civ tycker jag allt att man kan säga att man har klarat spelet när eftertexterna rullar och det huvudsakliga spelläget är slut.
Avslutat: Machinarium.
Mycket trevligt spel. Grafiken är fantastisk och interaktionerna med figurer och miljöer helt underbara. Stort plus för musiken också.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Om nu Civilization godtas så kan ni skriva upp Sins of a Solar Empire som "avklarat". Jag körde på Hard mot två AI. Entrenched expansionen men ingen diplomacy. En mediumstor galax/karta. Själv tycker jag inte sådant här borde räknas men det är inte jag som avgör detta.
Man kan ju även se det som att om eftertexterna rullar och spelet säger att man klarat det så är det inget snack om saken...Vilket det gör i Civs fall.
Eftertexter som definition att klara av ett strategispel? Räcker då inte en "You Win"-skärm som i Sins?
Nåväl... det är inte jag som avgör och jag tänker inte bråka om något kring detta.
Nja, det räcker nog inte. Tycker du ens själv det? Väl tunna "eftertexter" tycker jag. Det ska vara så att det framgår ordentligt att man har klarat spelet, och inte endast att man vunnit en match. Men det går kanske inte att definiera in i minsta detalj när man har klarat ett spel alla gånger.
Hursomhelst, i Civ så är det huvudsakliga spelläget matcher mot datorn, det är spelets "kampanj" så att säga. Iallafall om du frågar mig. I Civ finns ju ingen vanlig kampanj som i många andra strategispel så om man ska prata om att klara spelet (eller möjligen att vinna i spelet) så ligger det väl närmast till hands att prata om det vanliga läget där man möter datormotståndare.
Men nog om detta nu. Du får väl känna efter själv om du tycker att du har klarat ditt spel, behöver inte finnas en snäv definition på det. Själv skulle jag ju aldrig säga att jag klarat nåt C&C spel efter att ha vunnit en match mot datorn när det finns en lång kampanj (eller två snarare) men i Civ tycker jag allt att man kan säga att man har klarat spelet när eftertexterna rullar och det huvudsakliga spelläget är slut.
Om en "kampanj" liknar en vanlig "skirmish" så tycker jag eftertexter är oväsentliga i sammanhanget. Något du säkert förstått på mitt första inlägg i just denna fråga.
Bara för att ett spel saknar inställningsmöjligheter och kallar det för "kampanj" så har man inte "klarat" det spelet mer eller mindre än ett annat.
Nåväl, jag är väl lite sträng mot mig själv i sådant här. Hur som helst ha det gott! Game on!
Edit: Angående eftertexter. När man klarat av en (1) av flera kampanjer i L4D rullar eftertexterna, även om man är död och någon annan är i livet. Inte ett strategispel, men kan vara bra att ha i åtanke.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Om nu Civilization godtas så kan ni skriva upp Sins of a Solar Empire som "avklarat". Jag körde på Hard mot två AI. Entrenched expansionen men ingen diplomacy. En mediumstor galax/karta. Själv tycker jag inte sådant här borde räknas men det är inte jag som avgör detta.
Man kan ju även se det som att om eftertexterna rullar och spelet säger att man klarat det så är det inget snack om saken...Vilket det gör i Civs fall.
Eftertexter som definition att klara av ett strategispel? Räcker då inte en "You Win"-skärm som i Sins?
Nåväl... det är inte jag som avgör och jag tänker inte bråka om något kring detta.
Nja, det räcker nog inte. Tycker du ens själv det? Väl tunna "eftertexter" tycker jag. Det ska vara så att det framgår ordentligt att man har klarat spelet, och inte endast att man vunnit en match. Men det går kanske inte att definiera in i minsta detalj när man har klarat ett spel alla gånger.
Hursomhelst, i Civ så är det huvudsakliga spelläget matcher mot datorn, det är spelets "kampanj" så att säga. Iallafall om du frågar mig. I Civ finns ju ingen vanlig kampanj som i många andra strategispel så om man ska prata om att klara spelet (eller möjligen att vinna i spelet) så ligger det väl närmast till hands att prata om det vanliga läget där man möter datormotståndare.
Men nog om detta nu. Du får väl känna efter själv om du tycker att du har klarat ditt spel, behöver inte finnas en snäv definition på det. Själv skulle jag ju aldrig säga att jag klarat nåt C&C spel efter att ha vunnit en match mot datorn när det finns en lång kampanj (eller två snarare) men i Civ tycker jag allt att man kan säga att man har klarat spelet när eftertexterna rullar och det huvudsakliga spelläget är slut.
Om en "kampanj" liknar en vanlig "skirmish" så tycker jag eftertexter är oväsentliga i sammanhanget. Något du säkert förstått på mitt första inlägg i just denna fråga.
Bara för att ett spel saknar inställningsmöjligheter och kallar det för "kampanj" så har man inte "klarat" det spelet mer eller mindre än ett annat.
Nåväl, jag är väl lite sträng mot mig själv i sådant här. Hur som helst ha det gott! Game on!
Edit: Angående eftertexter. När man klarat av en (1) av flera kampanjer i L4D rullar eftertexterna, även om man är död och någon annan är i livet. Inte ett strategispel, men kan vara bra att ha i åtanke.
Diskussionstråden. Vi fortsätter där.
Sammanfattning:
Avklarade:
Guerilla War
Medal of Honor
NHL 3 on 3 Arcade
Street Fighter II (Game Boy, och här snackar vi om en rätt dålig portning...)
Super Street Fighter II Turbo HD Remix
Tetris
Civilization Revolution
Turtles in Time Reshelled
Crash Bandicoot
Påbörjade:
Castle Crashers
Duck Tales
Gunstar Heroes
Mirrors Edge
Nuclear Strike
Bionic Commando (360, 2009)
Croc legend of the Gobbos (men det spelar jag nog inte färdigt, tråkigt och en jobbig boss som inte vill bli knockad p.g.a. dålig kollisionsprogrammering )
Crash Bandicoot var roligt. Info då...
Crash Bandicoot (PS1, 1996, men spelades på PS2)
Tid: Drygt 3 timmar (trodde jag skulle springa igenom det på runt en timme men inte så enkelt som förväntat, spelat det innan och svårare än vad jag kom ihåg...eller jag som var trött och blivit sämre...Sen samlade jag lådor och spelade om lite för att få kristaller...alla lådor krossade på en bana ger en kristall...typ. Nåt åt det hållet. I slutet hade jag runt 85 extraliv och som mest 96 så gick väl rätt bra ändå men mycket omspel trots det på vissa banor...)
Svårighetsgrad: normal (finns inga andra!)
Övrigt: Känns som att Crash 2 var enklare än ettan när jag spelade det första gången (då var jag å andra sidan mer erfaren av serien), ska bli intressant att se om jag fortfarande tycker det eller om jag kommer ändra mig. Crash 2 står näst på tur nämligen.
FZ crew får bestämma om följande ska räknas med
Avklarade:
Heroes 3 (1999) (utan expansionerna, hade dessutom klarat ca 40% av spelet innan tävlingen började)
Warioware Smooth moves (2007) (jag och en kompis som inte är medlem i FZ spelade igenom det tillsammans)
Angående mina andra påbörjade tror jag att jag var lite för optimistisk, kommer inte hinna med Alunda eller FF-VI.
Påbörjade: Killzone och Black.
Kommer kanske påbörja Metal Gear Solid 3: Snake Eater också, men har inte gjort det än.
Varför har FZ summer challenge tagits bort från hemsidan? Då lär det ju inte dyka upp några nya deltagare. Jag fick bli detektiv för att hitta hit igen.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.