FZ forums ålderspoll

Medlem
FZ forums ålderspoll

Det är dags för en ålderspoll!

Nyligen skapades det en "pappa-tråd" på FZ forum.
Denna tråd fick mig att fundera på om det inte är så att medelåldern
stiger på FZ?

Jag menar, tror ni att majoriteten av FZ:s medlemmar kommer ha grått hår år 2040?

Jag tror det. Jag tror att de som är födda före millenniumskiftet hänger på diskussionsforum
som FZ, medan de yngre letar sig till andra sociala forum / appar / etc.

Men det kan också ha att göra med att personer födda 1970-99 växte upp med datorspel,
och att det år 2040 kommer det finnas gott om "medelålders 50+ gamers" .
Likadant kommer det nog år 2060 förekomma LAN hos ålderdomshem (för pensionärer).

Tror ni att jag har rätt eller fel i mina tankar?

Edit: Jag kan tillägga att jag själv är far och fyller 30!

Edit 2 (18 april 2017): Den gamla pollen försvann. Varsågoda och rösta i den nya (ovanför).

Medlem

Är själv 18 men tycker ändå FZ är ett mysigt forum eftersom det känns mer riktat till de som verkligen har ett intresse för datorspel och spelat länge. Dessutom känns diskussionerna här mycket vettigare än de man kan hitta i bland annat youtube-kommentarer.

Medlem

Själv är jag 31. Jag har spelat "videospel" i ett kvarts sekel. När man säger det på det sättet låter det extremt länge.

Medlem

Jag går med i 30 klubben om en vecka


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kul initiativ. Har ibland undrat hur åldern ser ut bakom namnen som man ser här relativt ofta. Och sett till hur röstningen ser ut för tillfället är det är jag lite förvånad över hur "hög" medelåldern är. Detta eftersom jag i min bekantskapskrets är relativt ensam om att spela (något annat än NHL eller FIFA på någon förfest) och endast känner yngre personer som faktiskt spelar.

Är 26 i skrivande stund men dingar snart.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jupp, "dingar" 30 om några få veckor


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Den sidan kittlade just min nostalgiska nerv!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Som ni kanske ser hymlar jag inte direkt med min ålder. När jag gick på högstadiet infördes ett nytt ämne som kallades för DATA. Det var bara en kille som hade lite rika föräldrar, med PC, som fattade hur man skulle programmera i Basic.
. Är sedan uppväxt med de allra första konsolerna.

28 här. Jag skulle gissa på att FZ har en högre medelålder än de flesta andra svenska spelsajter. Om man ska gå utefter vad medlemmarna skriver så får jag i alla fall intrycket att medelåldern är betydligt lägre hos t ex Gamereactor.

phi
Medlem

32 här och hängt på FragZone sedan Quake-eran.

Testpilot

Kul , en annan tillhör klubben över 40 , I år fyller man 45. Hängt på FZ sen många år tillbaka.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Kul , en annan tillhör klubben över 40 , I år fyller man 45. Hängt på FZ sen många år tillbaka.

Tack för att du mildrade känslan av ålderdom som sakta börjar komma krypande med alla krämpor, värk och hörselnedsättning...

Testpilot
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Harakiri:

Kul , en annan tillhör klubben över 40 , I år fyller man 45. Hängt på FZ sen många år tillbaka.

Tack för att du mildrade känslan av ålderdom som sakta börjar komma krypande med alla krämpor, värk och hörselnedsättning...

Man märker det då de där spelsessionerna man har inte kan bli långa då olika delar av kroppen krampar&gnisslar samt toabesöken är frekventa

Medlem

31... pungen börjar hänga, skägget växer vilt och det börjar bli ballt att få visa leg på bolaget igen.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

25.. Har rejäl åldersnoja det här året.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

28 år gammal i april.
Fyll inte livet med år, fyll åren med liv.

Medlem

41 här. Vi 40+are verkar vara i underläge här, om man ser till röstningen.


signatur

I drank what?

Medlem

Borde inte FZ kunna hämta detta ur databasen hyfsat lätt?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Mirage:

41 här. Vi 40+are verkar vara i underläge här, om man ser till röstningen.

Tänk jag är ensam än så länge på 48-51. Två år till 50 :s .

Medlem

Pollen ser ut att ha försvunnit sedan den nya webbsidan lanserades?

Åtminstone på surfplattor? (Mobila webbsidan för fz)

Skägg.
10 Chambers

@Jokkepalm:

Japp, tror inte vi tänkte på att konvertera gamla forumpollar till det nya systemet.


signatur
Medlem
Skrivet av Över45:

Tänk jag är ensam än så länge på 48-51. Två år till 50 :s .

Nej då,själv är jag 55,56 i maj....Kul att man inte är ensam om att vara 40+

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Ok, dags för en ny poll (i denna tråd)

Medlem

34 år, Fyller 35 i Maj.
Känner mig som en 5-åring i sinnet.
Inledde mitt spelande med Sega Master System.
Sen blev det Amiga 500 och bland annat spelet Moonstone som 11-12 åring.
Nintendo 64 och sedan vår första PC, en 133mhz processor, Windows 95 och ett Voodoo-kort.
PC-porten av Resident Evil med 3dfx-grafik.. ojojoj nostalgi <3


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Kollade tillbaks till 2003-2004, många man kände igen som inte sitter här längre. Undra vart alla är idag (om de nu inte kanske har annat nick).

Medlem

Det börjar komma upp en normalfördelning med en medelålder omkring 27-31 år.

Kanske blir det aktuellt med reklam för 30-40 åringar snart?
Sakta men säkert kommer annonserna...

-Regain
-hårfärg
-tandblekning
-hmm.. appar för barn i förskoleåldern
-nej, jag blir ingen bra marketer-gubbe.

Avstängd

Jävligt dumma åldersintervall. Tack vare det är det omöjligt att säga hur många som är över 30, vilket hade varit intressant med tanke på resultatet.

Detta hade varit bättre:
<15, 15-19, 20-24, 25-29, 30-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55+

Medlem

@Araxes:

Vad menar du?
Är inte 32+ tillräckligt ungefärligt?
Varför är just "30+" en viktig siffra?

Om folk exempelvis gift sig och skaffat barn avgörs till stor grad av individuella egenskaper och sociokulturellt sammanhang. Bland annat vilken kultur (ex. bor på landet eller i Stockholm), utbildning, yrkesfattning, årtionde ex. 1990-talet vs. 2015.

Jag vill argumentera för att 32+ är good enough att räkna som det gamla och "generella 30+".

Jag vill argumenterar för att folk idag väntar längre med giftemål, barn och flytta ut från päronen. (Kan googla källor om önskas).

Vid 32 års ålder bör de flesta individer (medelklassen i storstads/tätordsbefolkning?) blivit 30 år på riktigt. Det vill säga, hunnit flytta från päronen och eventuellt börja titta på någon att dejta.

Pratar vi om män/kvinnor, låg-/högutbildade, småstadsbor eller storstadsbor? Dessa faktorer (och många fler) är mer betydelsefulla än de 5 åren mellan 27-31.

TLDR;
Enbart Åldersdemografi är otillräckligt för att kunna säga nånting om ett community. Det krävs 8-10 andra aspekter som också måste räknas in - av personer som är utbildade i socio/samhäll/marknadsföring etc. Att kunna dra generella slutsatser om heterogena grupper av individer är inte enkelt.

Denna poll visar att FZ generellt sett har ett relativt "moget" community.
Det behövs dock mer undersökning för att kunna säger saker som
"det här vill vårt community ha & detta vill de inte ha".
Åldern räcker inte, och enbart Demografi räcker inte.

P.S.
Jag vet inte vad du ville säga med denna data,
du kan (möjligtvis) säga att de flesta som är registrerade medlemmar på "FZ:s forum" är mellan 22-41, varav allra flest 27-31.

Det innebär dock inte att det saknas användare som är 12-18 bast som exempelvis läser nyheterna på FZ,
(men inte vill regga sig som forummedlemmar).

Siffror är ofta mer missledande än vad man tror,
det behövs alltid ett sammanhang och mer omfattande undersökning för att kunna säga saker.

Medlem

Jag e under 17.

12
Skriv svar