StrongBad skrev:
Det är fel. Genus är benämningen på det sociala könet, inget annat. Det vill säga en annan indelning än det biologiska könet. Du kan se det som varandras motpoler, även om de på många sätt kan överlappa.
Fast det är ju precis likadant som det jag sade, fast med andra ord. Genuspedagoger anser att alla skillnader mellan könen beror på uppväxt och miljö, medan folk som inte tror på genuspedagogiken anser att det finns naturliga könsskillnader.
StrongBad skrev:
Men du inser väl kanske själv att den historia du använder som stöd för dina egna åsikter är en historia som är skriven av män? "Historien" är inte objektiv eller värderingsfri, den skapas väldigt selektivt av den de maktstrukturer som har funnits vid varje givet tillfälle. Sen är skillnaden mellan män och kvinnor mer än bara "östrogen och testosteron", men jag förstår att du förenklar det.
Spelar ingen roll vem historien skrivs av - den förändras inte på grund av det. Och var tror du maktstrukturerna har kommit ifrån? En rökpuff? Män har alltid varit dominerande och det är alltid män som haft makten i samhället (mer eller mindre). Det är ingen slump att det utvecklats på det sättet.
Det är först nu på senare tid som människan sett kvinnan som tidernas största underdog och skapat lagar och regler som endast är positivt ämnade åt kvinnor.
Visst finns det fler skillnader är hormoner, men jag tycker dom är den största skillnaden trots allt. Östrogen och testosteron påverkar så otroligt mycket, från uppförande till hårväxt och könsutveckling.
StrongBad skrev:
Många skulle nog klassa det där svamlet som sexism, inte en redogörelse för skillnaden mellan män och kvinnor. Du hänvisar till studier men jag ser ingen källhänvisning eller ens tillstymmelse till redogörelse av det du tar som fakta. Att kvinnor är mer "svårflörtade" än män i krogsammanhang kanske mycket väl handlar om sociala strukturer än biologiska sådana? Män uppmuntras alltid att gå på instinkter i mycket högre utsträckning än kvinnor, en kvinna som följer sina instinkter (ofta sexualla sådana) blir snabbt socialt utstött och straffad på ett helt annat sätt än en man.
Hur får du det till sexistisk?! Seriöst? Är det sexistiskt att erkänna att man älskar bröst och rumpa? Det har väl iofs börjar anses vara "fult" för killar att erkänna hur stor roll ytan spelar, men det bryr åtminstone inte jag mig om. Bröst och rumpa regerar!
Vidare anklagar du mig för att sakna källhänvisning, och sedan gör du exakt samma sak själv - kommer med ett påstående som helt saknar källa.
StrongBad skrev:
Men om man läser mellan raderna på det du skriver så ser jag något väldigt vanligt, att människor (oftast män, men även många kvinnor) känner sig lite hotade av diskussionen om genus, för att de har fått för sig att de ska skämmas över sina sexuella instinkter eller sin könsroll. Detta är ett problem för det gör bara att man sätter sig själv i försvarsställning och då kan ingen vettig diskussion föras, då slår man bara vilt ifrån sig.
Jag tror snarare det är du som vill se saker efter vad du har lärt dig från genuspedagogiken. Hade jag känt mig hotad hade jag inte så öppet erkänt att jag först går på utseende, sedan - om det är intressant - kvinnans personlighet. Enligt alla rådande samhällsnormer gör man kvinnan till ett sexobjekt om man pratar om vilka fina bröst och vilken go rumpa hon hade. Tror det är ganska naturligt att göra tjejer till sexobjekt med ögonen... faktiskt!
StrongBad skrev:
Slutligen är det värt att komma ihåg att skillnaden mellan en man och en man är större än skillnaden mellan en man och en kvinna. Har man den förståelsen så tror jag man har lättare att förstå vad genus handlar om.
Det var det dummaste jag har hört. Och återigen, var är din källa?
Tänk så här istället - om män och kvinnor hade varit likadana så hade skillnaderna som finns idag aldrig uppstått. Visst är det män som dikterat villkoren för olika samhällsnormer, men det i sig är ju ett bevis på att män är annorlunda, mer dominanta och tar för sig mer.