Gerstmann sparkad från GameSpot p.g.a. Kane & Lynch-recension?

Medlem
Gerstmann sparkad från GameSpot p.g.a. Kane & Lynch-recension?

Av ryktena att döma så verkar det som om Jeff Gerstmann, på GameSpot, fått sparken på grund av en recension av Kane & Lynch som föga smickrade spelet.

Om detta rykte är sant så innebär det ett stort tappat förtroende för CNET (som äger GameSpot), och frågan är om man kan lita på deras produkrecensioner i framtiden om de är såpass lättpåverkade av sina annonsörer.

FZ.se gav spelet en rätt så (i mitt tycke) passande 2.5/5 i betyg, och har även de en stor annons på sidan för spelet i fråga. Så när tror ni Tompa kommer lämna FZ?

» Textversionen av recensionen
» Videorecensionen som blev nertagen från GameSpot
» Joystiq har lite info om ämnet
» Shacknews rapportering
» Penny Arcade:s tolkning

Medlem

jo läste det precis. om det stämmer att han sparkades för att Eidos hotade med att dra in sin reklamkampanj på Gamespot så kommer de nog se en stor minskning i prenumeranter.
Själv tyckte jag han var den bästa recensenten och han var mycket underhållande i deras "on the spot"-show


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Inaktiv

Känns som det är dags att bli medlem på gamespot alltså


signatur
Inaktiv

Äh, bryr mig inte så mycket om det.. ville dom kicka honom så kan det ha varit pga. något annat också.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Inte jag heller. Dessutom är det så sanslöst onödigt att ha en betygsskala på 10 när ett spel som får en 6:a i praktiken anses vara bland det värsta skäpet nånsin. (syftar på videorecensionen då).

Därför som jag aldrig har gillat de amerikanska siterna. För höga betyg för ofta.


signatur
Inaktiv

aldrig läst nån recension på gamespot jag gillar pcgamer gänget

Medlem

Konstigt att det inte fått så mycket utrymme på svenska sajter. På de amerikanska sajterna har det pratats o spekulerats en massa om det, och personligen tycker jag man ska se helheten och inte bara att "en person har kickats". Hur mycket inflytande har reklamen på sajten även på recsensionen?

Eidos hade ju missvisande reklam där 5 stjärnor visades ihop med utdrag från gamespy och andra från E3, previews och hands on. Så klart att de vill få en att tro att det är utdrag ur recentionen. Gamespot har ju tappat massor av prenumeranter och anhängare, resten av de anställda vet inte vad de ska tro.

Kommer ju att påverka branchen, ..mer eller mindre..

Medlem

Han var ju senior editor in chief.... blev utelåst ur sitt kontor o sparkad på fläcken.... varit anställd i 10 eller 11 år.. När Greg Kasavin som varit med lika länge som slutade tidigare i år gjorde de ju ett litet avslut osv.... Jeff fick bara dra... Skumt.... Och att videon som Jeff rescenserade blev borttagen... och texten redigerad... Hmmm... De skadar ju bara sig själva när de gör så... Bah!
"The Corporate World....." Vart ju nån reklam-slipsnisse från ett annat företag som tog över rodret på Cnet som i sin tur äger gamespot.. Dålig stil alltihop!

Medlem

Vet inte om detta säger mest om Gamespot eller Kane & Lynch?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det har ju stormat rätt så mycket om det här på sistone, och trots att stormen har bedarrat en aning så pågår den fortfarande friskt på vissa ställen.

Gänget på GameSpot gav Jeff en hedersvärd avslutning på senaste On The Spot, där Ryan Mac Donald inte var långt från tårar. Det märks att övriga redaktionen tagit avskedandet hårt, och att stämningen är tämligen låg.

Jeff har sets i senaste avsnittet av Tekzilla, där han pratar lite allmänt om speltillbehör inför högtiden som närmar sig. Där är han titulerad "game guru", och verkar vara ytterst levande och i sin vanliga form.

Själv hoppas jag att han glider över till Revision3 ett tag och får leda ett helt spelcentriskt program. Medelåldern på Revision3 kanske är aningen för högt för Jeff, men deras integritet känns mer solid. Visserligen har även R3 annonsörer, men en större del av företaget hålls flytande med riskkapital just nu och är inte lika påverkbart.

1
Skriv svar