Grafik Vs Handling/spelkänsla

Medlem
Grafik Vs Handling/spelkänsla

Nu till en fundering jag har haft rätt länge.

Spelen förr i tiden var oftast helt och hållet uppbyggt på spelglädje. Tar vi tex Första Mario spelet som kom så blev det ju ett totalt Genombrott. Grafiken då var ju som alla vet inte den bästa(men i dåtidens ögon var den dock troligen fantasisk) Sen har spel Industrin vandrat vidare.

Men tar vi då dagens exempel mellan Spelglädje och Grafik. Jag kan säga det rakt ut, jag är ingen stor Fan av Crysis då jag tycker man bara har koncentrarat sig på Grafiken. Visst grafiken är sjukt snygg. Men vart har det där med Handling och spelglädje tagit vägen, de som engång var så viktigt för alla utvecklare? Är det något som tillhör det förflutna?. Jag kan säga direkt att jag nog hellre skulle välja att sitta å spela gammla nintendo 8 bitars spel en kväll med kompisarna än att sitta och lana Crysis. Nu ska ja inte hacka mer på Crysis, För det skulle ha vart ett väldigt fint spel om man bara hade koncentrerat sig lite mer på handligen.

Men varför håller den yngre generationen på att glömma det som troligen de flesta äldre gamers som var unga på 80-90 talet brydde sig mest om, Spelkänslan. Jag menar Det måste ju finnas en anledning till att Counter- strike är så så himla mycket populärare än Counter - strike source?

Jag påstår inte att dagens nya spel är dåliga för det är en hel del av dom som jag tycker mycket riktigt om , framför allt World in Conflict där man mer eller mindre rycks med i storyn. Men vad tycker ni? Vad är viktigast då ni köper spel? Grafiken och hur snyggt spelet är eller spelkänslan och handligen i spelet?. skulle inte det ultimata vara att mixa det? Men men nu har jag pratat klart

ha en en bra kväll!:)

Inaktiv

Du tänker fel precis som den kanske största andelen av människor nu förtiden.

Snyggt yttre behöver inte förstöra ett spel på insidan, alltså bra grafik behöver inte göra att spelkänslan sjunker, snarare motsatsen.

Du hade troligen tyckt att World in Conflict hade sugit pung om grafiken hade blivit överhypad (för grafiken är ruskigt bra, men Massive valde ju att hypa spelet på ett annat vis) precis som du tycker att Crysis inte är det roligare du spelat eftersom du sätter i för mycket tyngd i hur spelet ser ut.

Jag rycktes inte alls med av storyn i World in Conflict och kände inget alls. Crysis för mig gedde dock en känsla jag inte känt på länge, just pga. den realistiska känslan av blandad fysik och ultrarealistisk grafik.

Nej, grafik GER spelkänsla, precis som bra ljud, musik och fysik.
Tycker jag ett spel är kul så är det kul, Crysis var kul. Ger ett spel mig någon känsla så ger det mig en känsla, WiC t.ex. var lika känslolöst som en sten; nästan som Crysis.. men visst, som jag sa tidigare så ger spel känslor av saker även fast man nog kan gradera det. Mafia och t.ex. Baldur's Gate 2 på andra handen... jävlar vilken känsla. Max poäng på känsla, iaf på Mafia.

Sen är det ju vissa som vill uppleva något och vissa som bara vill ha kul.. några kanske också vill tävla, Mafia och Baldur's Gate hör till det första, Crysis och Counter-Strike: Source till det andra och Counter-Strike och WC3 till det sista. Hoppas du förstår hur jag menar.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Well, att dissa grafik och hylla spelkänsla verkar vara mode nuförtiden. Jag tycker att hela grejen har gått till överdrift. Varför lirar du inte 8-bitars om det nu är så jäkla mycket bättre?

Det var antagligen lättare att göra ett bra spel för 10-15 år sedan än vad det är nu. För det första så fanns det inte lika många genrer, tekniken var långt ifrån likabra och man kunde inte göra allting som man kan idag. Det går inte att göra lika innovativa spel som gjordes då för att det mesta redan testats (nåja).

Nä, dagens spelare har blivit så sjukt bortskämda, ingenting duger, allt var bättre förr osv. Så jag säger det igen, spela de spel du tycker om istället, det är väl bättre för alla?

Crysis är förövrigt ett dåligt exempel imo, jag tycker att det är fantastiskt roligt och är ett spel jag verkligen fastnat för.


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Bra sagt min vän.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Känsla går hand i hand med grafik och annat som påverkar spelen. Ett spel som utstrålar enormt bra spelglädje spelar man även om grafiken är i sämsta laget. Allt utvecklas, och inom tekniken går det fort.

Som sagt så igentligen är musik, grafik o allt det till för att förstärka spelkänslan, vilket i sin tur ska locka spelare, och ett spel blir inte bra om det bara innehåller en av dessa utan måste ha en bra blandning som passar spelet. Alla gillar sen olika, det gäller allt. Man kan inte hacka på någon för vad de tycker o tänker utan bara leva med att alla är olika! 8)

Medlem
Skrivet av dreen_day:

Känsla går hand i hand med grafik och annat som påverkar spelen. <osv>

Man tycker ju att vad du sagt bör vara sunt förnuft, men även det kan väl ha olika vinklar tydligen. Så utan att behöva uppfinna hjulet fler ggr.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv
Skrivet av Fjornsvavne:
Skrivet av dreen_day:

Känsla går hand i hand med grafik och annat som påverkar spelen. <osv>

Man tycker ju att vad du sagt bör vara sunt förnuft, men även det kan väl ha olika vinklar tydligen. Så utan att behöva uppfinna hjulet fler ggr.

Va???


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Vad efterfrågar du?


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Spelkänsla går före grafik.

Världens populäraste spel är ju trots allt Tetris.
Världens populäraste mmorgp är WoW.
Sedan efter det kommer Lineage 1 och Lineage 2.

http://mmogchart.com/

Playstation 2 säljer fortfarande nya spel.

Bra spel är bra spel oavsett grafik.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det här har säkert ni sakt innan fast inte i lika klarspråk, men jag tar chansen och gör det.

Grafik kan förbättra spelkänsla, men kan inte vara ett substitut för handling.

Dvs, en bra grund så är allting möjligt

Sen att spelen var bättre förut är bara bullshit, den som vet vem angry nintendo nerd är förstår precis vad jag menar.
Och ja det var lättare att göra spel förr, iochmed att grafikmotorerna var lättare uppbyggda så kunde (nästan) vemsomhelst sätta sig ner, och göra ett dugligt spel.

Nu måste man ha en snygg producer, en splittrans ny grafikmotor, ÄNNU bättre fysik och såklart så måste halva budgeten gå till PR, för ett spel som inte hypas tillräckligt blir aldrig bra (.... )

Har sagt det i en tidigare tråd, men var värt att ta upp igen tycker jag

Och hur man nu än tycker att spel nuförtiden bara görs på bra grafik har väl kanske fallit för hypen, man får kolla lite längre än näsan räcker, och dom flesta spel kräver väl knappast en bra handling, så länge det är gott mot ont så har man halva inne när det gäller FPS och strategispel


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Tyvärr har detaljen på grafiken ofta stor inverkan på om jag köper ett spel eller inte men när jag tänker på härliga Timeshift är storyn och spelkänslan det viktigaste, Crysis är verkligen tråkig pang pang pang och Gears of War likaså.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Spelkänsla går före grafik.

Jag håller med samtidigt som jag inte tycker att man kan jämföra dessa två saker på rättvist sätt. Spelkänsla omfattar ju även grafiken i väldigt hög grad, i alla fall för mig.

Skrivet av Sipmo:

Världens populäraste spel är ju trots allt Tetris.
Världens populäraste mmorgp är WoW.
Sedan efter det kommer Lineage 1 och Lineage 2.

http://mmogchart.com/

Playstation 2 säljer fortfarande nya spel.

Bra spel är bra spel oavsett grafik.

Jag tycker du missar en eller flera viktiga saker där. Tetris är populärast (om det nu är så) för att det är enkelt, gratis och har noll systemkrav. Det är en genial idé och jag älskar tetris själv men det går inte jämföra med icke-pussel-spel. Speciellt inte i grafik/spelkänsla samanhang. Eller?

WoW lockar väl med förhållandevis bra grafik?

Playstation 2... ta vilken unge som helst som plockat ett ps2-spel ur hyllan och fråga om han vill byta det mot ett ps3-spel, jag tror i stort sett alla skulle välja ett ps3-spel om det hade möjligheten att spela det... Det handlar om att en ps2 kostar 1000 spänn ny medans en ps3-kostar 5000.

Min poäng är att "vanligast" och "populärast" har ganska lite med ämnet att göra imo. Som prikkster sade i en annan tråd... det finns en parameter, pengar.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

ett spel måste ha bra spelkänsla, men inte bra grafik, punkt slut.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

ett spel måste ha bra spelkänsla, men inte bra grafik, punkt slut.

Jag håller med, grafik är dock ingen motvikt till spelkänsla - man måste inte välja.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

sätt er med ert gamla 8-bitars och spela lite, så kommer ni snart inse hur jävla tråkigt det blivit.. (med få undantag)
ja, jag är seriös
och handen på hjärtat, ljug inte ihop nåt nu


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Tror du ser det lite för enkelt när du säger så där, prikk.
Det är inte långt ifrån sanningen att det mesta vad de gamla spelen gjorde, har idag på något vis förnyats och utvecklats, vilket onekligen gör att man kan sakna mekanik ur den moderna upplevelsen ett modernt spel innebär.

Om man bortser från det uppenbara nostalgiska värde en återblick innebär, så finns det andra sätt att gå tillbaka som är viktiga att tänka på. Man måste se det för vad det är. Det är mycket äldre och kommer därför inte vara samma shaderfest eller pixelorgasm som i Crysis etc.
Säg när jag testar på ett gammalt 8-bitspel exempelvis, är jag mer i tanken om att detta är en grund som många andra bra spel bygger på.

Dessutom vill jag faktiskt hävda, bortsett från din personliga åsikt, att många av de spel värda att kallas klassiker håller ett mått av ren spelglädje än idag, utan att besitta samma upplösning. Detta är förstås inte beräknat en individ vi vill kalla för kliniskt grafikkåt, som inte kan ta i något om det inte stödjer senaste PixelShadern som nästan är ute. (hehe)


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Dessutom vill jag faktiskt hävda, bortsett från din personliga åsikt, att många av de spel värda att kallas klassiker håller ett mått av ren spelglädje än idag, utan att besitta samma upplösning. Detta är förstås inte beräknat en individ vi vill kalla för kliniskt grafikkåt, som inte kan ta i något om det inte stödjer senaste PixelShadern som nästan är ute. (hehe)

Det finns givetvis äldre spel som fortfarande underhåller, jag tror ingen motstrider detta.

Personligen handlar mitt ställningstagande mest om att jag är så less på att läsa allt gnäll om hur spel var bättre förr, jag tror inte att de var det, jag tror man tillämpar någon slags spelromantik om man tror att spelen var bättre förr.
Man kanske hade roligare då, man kanske fick en större "wow-känsla" när man såg det första gången men att säga idag att spelen var bättre förr är lögn.

Standardsvaret måste vara att det var bättre spelkänsla förr? Vad är spelkänsla i så fall?
Storyn? Hur man rör sig i spelet? Ljudet? Animeringar? Scriptningar? Vad man kan göra i spelvärlden? Fysiken?
Det finns ju inte en enda av dessa saker som var bättre -99 än det är idag?

Du som tänker säga att storyn var bättre förr, gör det gärna med ett exempel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Fattar fortfarande inte vad du menar Fjornsvavne, med något av dina inlägg. :S

Håller med CastorFiber förövrigt.
Grafiken är en stor del av spelkänslan faktist; många tycker jag bortser från detta på direkten dom ser ett snyggt spel. Synd om dom och utvecklarna, men har man inget bättre än att leta fel så har man.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Spelkänslan för mig är iaf ett helhetsintryck och har inget med individuella saker att göra. Doom var fantastiskt snyggt och otroligt cool... när det kom. Idag är det fult och ganska taffligt i jämförelse med de FPSer vi får se. De fel man ser i dagens spel är inget i jämförelse med spel för 10 år sedan, om vi skulle döma på samma grund nu som då.

Dock är det inte alltid så att man uppskattar nya tag. Jag uppskattar fortfarande Mario 1 och 3 mer än några senare Mariospel (ja, även Mario64. Inte spelat SMG än). De fyller helt enkelt sin funktion och är i sin enkelhet kompletta. Som Schack typ.

Medlem

..och jag förstår fortfarande inte vad du inte förstår.
Nog för att jag vet att jag kan försvinna i egna tankebanor, men kräver du klarspråk, så säg. Inte bara punkta.

På den punkt som Castor pratar om kan jag inte annat än också hålla med. Självfallet är produktionsvärdet högre idag. 'Bättre förr' handlar väl mest om att binda guldtrådar kring barndomsminnen.
Innovation har sina perioder, och det har inte så mycket med nu eller då att göra.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Werzion:

ett spel måste ha bra spelkänsla, men inte bra grafik, punkt slut.

Jag håller med, grafik är dock ingen motvikt till spelkänsla - man måste inte välja.

njaoo, tyvärr måste många spelutvecklare det, dom har en väldigt "liten" budget och ofta kort tid på sig att få spelen att gå gold.

och vad alla spelutgivare verkar vilja är att hypa spelen med reklam, trailers och screenshots som för en spelnörd liknande HD-kvalite porr

det är ju enklare att slänga i den senaste grafiktekniker (varför inte bara licensera Unreal Engine 3? hehe) än att vara riktigt kreativa och skapa något helt nytt/originellt...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Spelar fortfarande Civilization II emellanåt, eftersom spelkänslan fortfarande är fantastisk. (En turn till bara...)
Grafiken i det spelet är dock inget att skriva hem om, men vad spelar det för roll. Spelet är kul.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Förr kunde spelan vara nyskapande. Det är svårt att göra något nyskapande idag.
Men, viktigast: Pengar.
Företag gör sånt som säljer. Säljer grafik så gör spelföretagen grafiktunga spel. Resten är sekundärt - säljer spelet är det bra.

Förresten, folk har börjat tröttna på grafikhysterin, därav alla partyspel till PS2 och Wii t ex.


signatur

yolo

Medlem

Jo, men släpp ett PS3 spel med Wii grafik, så får vi se hur detr går.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Beror väl på vad spelet går ut på oO


signatur

yolo

Medlem

Troligen inte. Gissa hur bra betyg det skulle få i diverse recensioner, och kom ihåg att nästan alla recencenter tycker att om det inte är "nyskapande" så suger det.
Hur kan "dålig grafik" vara nyskapande.

OK om vi snackar barnspel (0-7 år eller så) så funkar det kanske ändå, men annars?

Maxbetyg två av fem. Oberoende hur bra resten av spelet är, eftersom "utvecklarna har lagt ner oerhört lite tid på det grafiska ".


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Förresten, folk har börjat tröttna på grafikhysterin, därav alla partyspel till PS2 och Wii t ex.

Nej du, bara för att spelföretagen når en ny folkgrupp betyder inte att grafikhysterin är mindre.

Buzz och Singstar på party ftw!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Youtube-proffs

Tror det beror på. Ingen kan i dagens läge sätta sig ner och spela ett spel med dålig grafik.. OM man inte har spelat det förut dock..

Exempel. Sketungen på 12 år i grannlägenheten kan inte sätta sig ner och spela Mafia eller Half-Life 1 eller Doom i 5 minuter innan han skriker FAN VA TRÅKIGT.

Medans jag kan utan problem göra det. Med alla spel.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av DarthZ:
Skrivet av Döbringer:

Förresten, folk har börjat tröttna på grafikhysterin, därav alla partyspel till PS2 och Wii t ex.

Nej du, bara för att spelföretagen når en ny folkgrupp betyder inte att grafikhysterin är mindre.

Jag tror du har en poäng där... det handlar nog mer om ett nytt spelsätt än grafik när det gäller GH, buzz, singstar och fan vad det är...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

själv kan jag inte jämföra då med nu då var även streckspel apskoj idag skulle jag inte för mitt liv sätta mig ner o lira boulderdash på vic64

Själv tycker jag det alltid kommer minst ett spel per år som har spelgläjde som räcker ett tag.

Sen för mig så spel känsla ,spel glädje går ju faktiskt ihop med grafik och jag ser inte det som nått dålig och så har det alltid varit bara att 10-12år sen så kunde man inte göra lika mycket på grafiksidan men jag tror inte att man har dragit ner på spelkänslan för det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar