Hemma bio system?

Medlem
Hemma bio system?

Hej på er! Jag är sugen på att fixa ett hemma bio system för jag ska flytta nu! Men vet inte vilket jag ska ha... Det ska ju inte kosta hur mycket som helst! Jag är inne på dessa:

Samsung HT-D5550 Hemmabio med Blu-ray Ord. pris 4.490:-
Nu 3.995:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656481

Pioneer BCS-717 Hemmabio 3D Blu-ray 4.995:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647650

Kan någon av dom va bra? Vill ju ha ett hyfsat bra ljud när man ser på en bra film!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Rescensioner säger att dem är helt okej men detta beror självklart på hur hög kvalité på ljudet du är ute efter. Det finns helt klart nackdelar med plastlådor, kantig design och liknande och om du har ett Hifi-system hemma så kommer det leverera väsentligt högre ljudkvalité. Basen går inte särskilt djupt på grund av dess lilla storlek. Det är dock smidigt med inbyggd dvd/bluray läsare.

Jag kan ärligt inte gå i god för något av systemen utan jag skulle råda dig att titta på riktiga hifi-hemmabio-system. http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4846 Detta har fått riktigt bra kritik och ligger väldigt bra till i pris/prestanda. Nackdelarna är högre pris, ingen inbyggd dvd och ingen baslåda men det paketet kommer garanterat leverera högre ljudkvalité.

Här är stora problemet, ljud är väldigt subjektivt och är inget som en person kan säga till någon annan hur det är. Du måste egentligen själv ut och lyssna för att faktiskt veta vad det är du vill ha. Jag till exempel är ganska basallergisk, det får inte bli för mycket för min del.

Mitt bästa råd är att åk till en lokal elektronikhandlare eller en hifi-butik och ta med dig lite musik som du tycker om så du får några referenser, och be dem dema systemen. Man kan ofta förvänta sig lite högre basåtergivning i mindre rum och det bör påpekas att dessa system inte är lämpliga för riktigt stora rum.
Lycka till

Medlem

Jag skulle valt Pioner-systemet av dem två helt klart då dom är otroligt bra på just ljud. Men som harpan säger om du vill ha något med lite mer kraft i ska du nog ta kosta på dig ett lite dyrare sytem. Men jag betvivlar inte att det inte blir bra ljud i dem.

Medlem

Harpan: Du skrev att jag skulle åka till närmaste affär o höra hur det låter själv, men det blir ett problem där Jag bor på Gotland och det är lite dåligt med såna affärer här på ön..

Det systemet ser ju riktigt fint ut förövrigt! Men det är då basen. Något man måste ha? För rummet är inte stort. Jag har en hemmabio bas liggandes som borde funka att koppla in så länge? Den var riktigt dyr för kanske 5 år sen xD


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Du skrev att jag skulle åka till närmaste affär o höra hur det låter själv, men det blir ett problem där Jag bor på Gotland och det är lite dåligt med såna affärer här på ön..

Annars låter ju det som ett bra köp av den du linkade. Ska se hur jag ska göra. Men måste gå att ta en annan bas? Jag har en gammal hammbio bas liggandes här hemma som borde duga? Den var riktigt dyr för ca 5 år sen xD


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jo det kan bli problem Ljud är så svårt men dem flesta är överens att mer korrekta högtalare är roligare att lyssna på i längden D.v.s. hifi-systemen. Jag har själv lyssnat på systemet jag länkade (Med en annan förstärkare dock men det är av marginell skillnad) och för priset så var det väldigt bra. Att du har en gammal bra bas är utmärkt då just ljudbranschen egentligen inte har förändrats dem senaste 10 åren förutom att allt börjar bli trådlöst. Den kommer garanterat vara lättare att koppla in i Fynda-systemet då många Sony/Pioneer/etc. gör speciella kontakter ibland och gör egna baslådor till en "bryta garanti" sak.

Bas ingår inte i fynda paketet heller och jag kan inte med gott samvete rekommendera dig att köpa någon utan att lyssna men om du har en lös bas och är villig att lägga till en dvd-läsare så är i alla fall på pappret Dynavoice långt bättre.

Jag är ledsen att jag inte kan vara precisare men våra öron är jobbiga ting

Inaktiv

ge fan i hemmabiosystem om du ska bo i en lägenhet .. finns inget drygare än grannar som har sån skit .. jag ringer störningsjouren hela tiden.

Medlem

Det tror jag har med hjärnkapaciteten snarare än storleken på högtalarna att göra. Stora högtalare har flera fördelar över små även på låg volym som t.ex. lägre kompression, högre känslighet, diffraktion längre ned i frekvensregistret osv.

Medlem

Jag har de något mindre modellerna från Dynavoice (F5-EX) och kan säga att musik låter precis som jag vill att den ska låta i de högtalarna, och basen räcker gott utan baslåda, dock får man alltid mer tryck med en sådan.


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar