conthox skrev:
Rocky Dennis skrev:
För mig var hen först och främst en språklig hjälpreda långt innan det blev en debatt om genus och feminism. Jag gillar inte att använda "det" när jag pratar om människor, och "han eller hon" är för klumpigt. "Hen" är ett bra alternativ men det är ju, precis som med allt språk, såklart upp till var och en hur de brukar det.
Om man inte vet könet på personen man pratar om och inte vill säga "han eller hon" eller säga titeln på personens yrke, så har det fungerat väldigt bra (vilket jag tycker det gör fortfarande) att säga "han" eller "hon" beroende på vilket som är mest troligt för att det är.
T ex: "Gärningsmannen åkte bil söderut, varpå han sedan övergav bilen och flydde till fots." eller "En förbipasserande bilist såg på håll en ryttare falla av sin häst och vände för att kontrollera så att hon inte blev skadad, men både ryttaren och hästen hade redan försvunnit från platsen."
En sak är att ändra något så att det fungerar bättre, det har jag inget emot- Men det är bara störande och fånigt att ändra något som har fungerat länge och fortfarande fungerar bara för att någon helt plötsligt år 2010 har "kommit på" att man "inte kan säga så, man bör säga såhär istället".
Det ä klart att det där funkar men för min del känns det ändå rätt klumpigt att gissa sig till en persons kön när det nu ändå finns ett all purpose-uttryck som jag tycker fungerar.
Språk utvecklas alltid bäst när det är på organisk väg; ett ord eller uttryck fyller en funktion som språket inte tidigare haft ett verktyg för och så småningom blir det en naturlig del av hur vi kommunicerar.
Jag antar att "hen" för många känns som ett påtvingad PK-grepp eftersom det så kvickt blev en pjäs i en debatt om kön och feminism. Från den synvinkeln har jag heller inget problem med "hen" eftersom det faktiskt är lite drygt att folk
alltid antar att en okänd person är en man. Men det gör också att folk känner att ordet blivit en del av en agenda vilket i sin tur gör att vissa anser att ordet "hen" i sig har blivit en attack på dem som personer, deras åsikter och deras könstillhörighet. Som debatten har utvecklats så är det helt förståeligt även om jag inte delar den rädslan alls.