Hen, politik och aftonbladet

Medlem
Skrivet av FrankieMango:

Hon verkar heller aldrig spekulera i att det finns många människor som mår dåligt på grund av att de antingen känner att de måste tvinga in sig i en roll som inte passar dem, eller att många faktiskt far illa på grund av den uteslutning som ofta sker i olika sociala miljöer när man inte riktigt passar in.

Har som sagt inget med könsroller att göra. Sådant sker oavsett. Det kunde lika gärna skett mot de mest köns-stereotypiska människorna, bara för att man är olik på ngt annat sett.

Citat:

Mobbning, sexuella trakasserier, ätstörningar och andra självskadebeteenden, som alla delvis kan kopplas till diskussionen om genus och heteronormativitet, är ju ingenting som skribenten verkar vara intresserad av att få bukt med. Ett "sköt dig själv och skit i andra"-tänk som jag själv har väldigt svårt för.

Nej, det har heller inget med "heteronormativitet" att göra. Det problemet hade existerat utan "heteronormen".
Nej, jag anser inte heller att "heteronorm" skulle vara något problematiskt.

Medlem

Att kvinnor och män skulle vara jämlika på alla plan är en ren omöjlighet då våra kroppar inte ser likadana ut. Tycker det skulle vara intressant att se tex ett OS där man nitiskt går på jämlikhet. Undra hur många kvinnor som ens hade kunnat kvala in till OS. Förmodligen så hade en del tjejer/kvinnor kunnat kvala in i sporter där styrka och kondition inte förekommer. Men resten då? Är det så ni vill att jämlikhet ska vara, eller är det bara bra med jämlikhet ibland?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Är inte "hen" debatten lite tråkig och uddlös? Nu går jag till feminist-tråden som jag ser återupplivats efter viss tids vapenvila. Där brukar det kastas paj ordentligt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Kära ryggdunkare.

Glömde du själv vad du skrev?
"Hon verkar vara nöjd med att en majoritet får diktera verkligheten "
Hon är alltså inte del av majoriteten. Det var därför jag besvarade ditt inlägg som jag gjorde.

Jag anser inte att hon "rackade ned på minoriteter" Finns för många lättstötta offerkoftor i dagens samhälle. Men det är en annan diskussion som inte platsar här.

Jag förstår fortfarande inte vad din poäng är. Kan hon inte tycka att majoriteten ska diktera verkligheten för att hon inte är en del av den? Skitkonstig poäng. Bara för att man är en del av en minoritet behöver man som individ inte uppleva sig som förtryckt. Att människor som är en del av en minoritetsgrupp löper större risk att särbehandlas negativt än de som representerar majoriteten är ingen nyhet dock.

Medlem
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Fargo:

Kära ryggdunkare.

Glömde du själv vad du skrev?
"Hon verkar vara nöjd med att en majoritet får diktera verkligheten "
Hon är alltså inte del av majoriteten. Det var därför jag besvarade ditt inlägg som jag gjorde.

Jag anser inte att hon "rackade ned på minoriteter" Finns för många lättstötta offerkoftor i dagens samhälle. Men det är en annan diskussion som inte platsar här.

Jag förstår fortfarande inte vad din poäng är. Kan hon inte tycka att majoriteten ska diktera verkligheten för att hon inte är en del av den? Skitkonstig poäng. Bara för att man är en del av en minoritet behöver man som individ inte uppleva sig som förtryckt. Att människor som är en del av en minoritetsgrupp löper större risk att särbehandlas negativt än de som representerar majoriteten är ingen nyhet dock.

Poängen är att den delen inte har med trådens ämne att göra. Var främst det övriga om genustönteri som ska diskuteras.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av FrankieMango:

Hon verkar heller aldrig spekulera i att det finns många människor som mår dåligt på grund av att de antingen känner att de måste tvinga in sig i en roll som inte passar dem, eller att många faktiskt far illa på grund av den uteslutning som ofta sker i olika sociala miljöer när man inte riktigt passar in.

Har som sagt inget med könsroller att göra. Sådant sker oavsett. Det kunde lika gärna skett mot de mest köns-stereotypiska människorna, bara för att man är olik på ngt annat sett.

Citat:

Mobbning, sexuella trakasserier, ätstörningar och andra självskadebeteenden, som alla delvis kan kopplas till diskussionen om genus och heteronormativitet, är ju ingenting som skribenten verkar vara intresserad av att få bukt med. Ett "sköt dig själv och skit i andra"-tänk som jag själv har väldigt svårt för.

Nej, det har heller inget med "heteronormativitet" att göra. Det problemet hade existerat utan "heteronormen".
Nej, jag anser inte heller att "heteronorm" skulle vara något problematiskt.

1. Jag har aldrig påstått att det inte skulle kunna ha andra anledningar. Men du påstår alltså på allvar att människor inte kan bli diskriminerade eller uteslutna ur sociala sammanhang för att de inte passar in i våra föreställningar kring hur män och kvinnor ska vara? Är du på riktigt? Jag har själv blivit retad, kallad för "tönt" och "bög" för att jag inte har varit tuff nog eller för att jag har lyssnat på musik som folk tyckte var typisk tjejmusik. Jag har inte blivit mobbad själv, men jag känner folk som har blivit det, bland annat för att de har avvikit från normen som associeras med deras biologiska kön. Påstår du något annat så vill du helt enkelt inte förstå.

2. Det hade varit trevligt om du faktiskt hade några argument istället för att bara påstå motsatsen. Jag påstår heller inte här dessa problem hade upphört om vi hade gjort oss av med vårt könsnormativa tänkande. Du påstår tvärtom, att mobbning, utanförskap och dåligt självförtroende aldrig kan ha någonting med att avvika från könsnormer att göra. Jag vill se belägg för ditt smått otroliga påstående.

Medlem
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av FrankieMango:

Hon verkar heller aldrig spekulera i att det finns många människor som mår dåligt på grund av att de antingen känner att de måste tvinga in sig i en roll som inte passar dem, eller att många faktiskt far illa på grund av den uteslutning som ofta sker i olika sociala miljöer när man inte riktigt passar in.

Har som sagt inget med könsroller att göra. Sådant sker oavsett. Det kunde lika gärna skett mot de mest köns-stereotypiska människorna, bara för att man är olik på ngt annat sett.

Citat:

Mobbning, sexuella trakasserier, ätstörningar och andra självskadebeteenden, som alla delvis kan kopplas till diskussionen om genus och heteronormativitet, är ju ingenting som skribenten verkar vara intresserad av att få bukt med. Ett "sköt dig själv och skit i andra"-tänk som jag själv har väldigt svårt för.

Nej, det har heller inget med "heteronormativitet" att göra. Det problemet hade existerat utan "heteronormen".
Nej, jag anser inte heller att "heteronorm" skulle vara något problematiskt.

1. Jag har aldrig påstått att det inte skulle kunna ha andra anledningar. Men du påstår alltså på allvar att människor inte kan bli diskriminerade eller uteslutna ur sociala sammanhang för att de inte passar in i våra föreställningar kring hur män och kvinnor ska vara? Är du på riktigt? Jag har själv blivit retad, kallad för "tönt" och "bög" för att jag inte har varit tuff nog eller för att jag har lyssnat på musik som folk tyckte var typisk tjejmusik. Jag har inte blivit mobbad själv, men jag känner folk som har blivit det, bland annat för att de har avvikit från normen som associeras med deras biologiska kön. Påstår du något annat så vill du helt enkelt inte förstå.

Nej, poängen var att uteslutande av "könsnormer" inte utesluter att folk som är annorlunda blir dåligt behandlade. Det är inte "könsnormens" fel att det sker.
Oavsett om könsnormerna förändras eller ej så kommer människor bli retade/mobbade för att man är annorlunda.

Citat:

2. Det hade varit trevligt om du faktiskt hade några argument istället för att bara påstå motsatsen. Jag påstår heller inte här dessa problem hade upphört om vi hade gjort oss av med vårt könsnormativa tänkande. Du påstår tvärtom, att mobbning, utanförskap och dåligt självförtroende aldrig kan ha någonting med att avvika från könsnormer att göra. Jag vill se belägg för ditt smått otroliga påstående.

Det var ett argument.
Jag har inga problem med normer, och ser inte varför vi nödvändigtvis måste kritisera, demonisera samt skuldbelägga dessa. Låt människor vara som de vill istället för att attackera de som råkar bete sig som "normen".

Det behövs knappast några bevis för det. Folk mobbas av alla möjliga olika saker som inte har någonting med "heteronormen" att göra.
Det vore naivt och dumt att tro om "heteronormen" försvann skulle all mobbning upphöra.
I din drömvärld är det ganska sannolikt att mobbning skulle ske mot alla som tillhörde könsnormen.
Problemet är alltså inte "normen" i sig, utan människors brist på tolerans. Lösningen är inte att avskaffa det du kallar "könsnormer". Låt folk istället vara som de själva vill, oavsett om det innebär att man vill placera sig inom könsnormen eller ej.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Mirage:

Men snälla du, din kropp definerar ditt kön. Ingen föds och barnmorskorna utropar "Det är en hen!".

Du räknar då ut transsexuella?

Transexuella opererar sig och byter kön, men de tillhör fortfarande ett kön. Man blir kvinna och vice versa. Så jag ser inte din poäng?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Mirage:

Men snälla du, din kropp definerar ditt kön. Ingen föds och barnmorskorna utropar "Det är en hen!".

Du räknar då ut transsexuella?

Transexualitet är inte ett kön. Jag vet att många försöker påtala om det, och t.om vill införa ett tredje kön. Men det är fullkomligt idiotiskt.
Biologin säger att människo-arten bara har två kön. Så är det. Så kommer det alltid vara.

Det stämmer helt klart att det finns (mer eller mindre) två biologiska kön, men i övrigt är gränserna betydligt mer utsuddade än så. I allmänhet kan man ju prata om kön på ett biologiskt plan men också på ett mentalt och samhällsstrukturellt plan. Att helt förneka de aspekterna är ganska kortsynt. Även om du inte personligen kan relatera till transsexualitet så är det en realitet att vissa människor upplever sig själva som ett annat kön än det de föddes i, oavsett om man vill klassificera det som ett tredje kön eller inte.

Så enligt ditt resonemang kan jag födas man, åberopa kvinnliga rättigheter på jobb för jag där identifierar mig som kvinna, och sedan åberopa ett hittepåkön när jag vill känna mig speciell. För det är ju på ett mentalt plan eller hur?

Herregud människa, det finns 2 kön. Sen om du vill leva i en liten bubbla och ändra kön för det passa dig, det är upp till dig. Men verkligheten skrattar åt dig. Man föds som man, kvinna eller i extremt sällsynta fall, båda två (hermafroditer). Dock är "tredje" könet en kombination av de båda andra, och bland dem är ena könet dominerande över det andra, dvs man föds med två kön men i realiteten är du faktiskt ett av könen och bara råkade få det andra könsorganet på köpet så att säga.

Oavsett vad feminister, genusmaffian, PK folk och allmänt förvirrade människor försöker säga finns det två kön:

Man
Kvinna

Allt annat är hittepå, fråga bara moder natur.

Det är den ENDA frågan som ateister, troende, vetenskapsmän och agnostiker är överrens om!


signatur

I drank what?

123
Skriv svar