conthox skrev:
Jag tror nog inte att "vederbörande" var menat att användas i vardagligt tal, utan mer i text, främst t ex nyheter eller artiklar. Till vardags säger nog de flesta han eller hon, eller "han eller hon". Ingen har haft problem med det tidigare, så varför ha det nu?
Återigen, det är givetvis inget problem om man föredrar det men för min del så är det en onödigt fumlig fras att använda när jag precis lika gärna kan säga eller skriva "hen" istället.
conthox skrev:
Lika intressant är det att de så kallade "jämlikhetskämparna" ville (och fick genom) att det skulle heta "tjänstekvinna" istället för "tjänsteman" men i samma veva inte anmärka på att det skall heta "sjukskötare" istället för "sjuksköterska". Så var det med den "jämlikheten"...
Jadu, det är jag inte så insatt i. Jag brukar, de få gånger jag har anledning, säga "sjukskötare" om det rör en man men jag tycker inte det gör så stor skillnad oavsett.
Mirage skrev:
Ja, och det vore SÅ svårt att säga "jag ska till doktorn imorgon och är orolig för vad doktorn ska säga" . Att se sig själv som könlös förändrar inte faktum att du har ett kön. Att se sig själv som könlös utan att operera bort rubbet är bara korkat.
Klart man kan säga så. Det tror jag inte någon har opponerat sig emot överhuvudtaget.
Sen vad angår folk som ser sig som könlösa, androgyna eller rentav hermafroditer så, ja, där funkar väl "hen" ganska bra också. Jag håller inte med om att det är korkat att välja sin egen könstillhörighet, även om man väjer att inte tillhöra något kön alls. Det är väl upp till var och en?
vuze2143 skrev:
Hen är idioti på hög nivå.
Det finns 2 kön, Man och Kvinna. Varför skall alla uttrycka sig genom sin sexuella läggning, jag skiter väll fullständigt om du är bög eller inte...
Biologiskt så har du nästan rätt; det finns trots allt hermafroditer också. Sen vilket kön man känner tillhörighet till kan rätt ofta vara oberoende av ens kropp, så det finns en hel del gråzon där.
Det är förvisso en helt annan diskussion men när du tar upp det; varför ska man inte uttrycka sin sexuella läggning?