Homosexualitet: religion och vetenskap

Medlem
Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Och varför gör han ingenting åt det?

ingenting i en evig tidsrymd är stora ord

ang skapandet av ondskan så har gud gett oss den fria viljan vilket ger oss möjlighet att välja, då blir det som det blir.


signatur

thank you, come again

Medlem

Hade gud verkligen fått för sig att ge människan fri vilja, du tror inte människan hade fått välja själv hur dom skulle se ut/skapas?

Egentligen finns det ingen evighet med tanke på att allt har ett typ av kretslopp .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av huxflux:

ang skapandet av ondskan så har gud gett oss den fria viljan vilket ger oss möjlighet att välja, då blir det som det blir.

Möjligheten att välja fel (ondska) och rätt (godhet) krävs inte för att fri vilja skall kunna existera.

Yahweh har möjlighet att skapa en fri vilja, lika fri som den nuvarande, utan möjligheten att välja det Han själv anser vara fel.

Om den fria viljan i sig är god, så finns det ingen anledning att tillåta felaktiga val.

1.
Välj en bokstav mellan A och Z.
Alla bokstäver mellan A och Z är korrekta och goda.
Valet är ditt och fritt.

(Å, Ä och Ö finns inte, A-Z that's it.)

2.
Välj en bokstav mellan A och Ö.
Alla bokstäver mellan A och Z är korrekta och goda.
Å, Ä och Ö är felaktiga och ondskefulla bokstäver.
Valet är ditt och fritt.

På vilket sätt är 2 mer kärleksfullt än 1?
Hur kan någon påstå att 2 innebär större frihet än 1?

Ökade möjligheter påverkar inte friheten då dessa möjligheter inte behöver existera.

Menar man trots detta att ökade möjligheter på något sätt förbättrar allas situation så kan man lägga till Å, Ä och Ö i 1, som goda och korrekta bokstäver.

Menar man dessutom att Yahweh är vår allvetande och allsmäktiga Skapare så kan inte fri vilja existera.
Förutsatt att Yahweh existerar bortom tid.
Yahweh påverkas inte av tiden, alltså är Han medveten om alla val och handlingar redan i skapelseögonblicket.
Alltså är allt förutbestämt.

Skrivet av huxflux:
Skrivet av båtsman:

Och varför gör han ingenting åt det?

ingenting i en evig tidsrymd är stora ord

Här utgår du från att Yahweh påverkas av tid.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av huxflux:

ang skapandet av ondskan så har gud gett oss den fria viljan vilket ger oss möjlighet att välja, då blir det som det blir.

Gud har skapat allting, alltså också ondskan. Är Gud allsmäktig kan Gud ta bort ondskan, men väljer av någon anledning att inte göra det och är därmed inte god. Om Gud inte kan ta bort ondskan, är Gud inte allsmäktig.

Är Gud allsmäktig och vet allt, vet Gud också vilka val alla människor kommer göra. Något fritt val kan inte existera sida vid sida med en allsmäktig Gud. Antingen vet Gud allt och vi har ingen fri vilja, eller så har vi fri vilja och Gud vet inte allt.

Medlem

MikaelH. Jag har precis last och postat pa traden om israel krisen. Jag hade tippat pa att du var hetero haha. Varfor vet jag inte. Det ar val en stereotyp jag har om att homosexuella ar valdigt oppensinnande mot allt och alla.

Uppenbarligen bara en stereotyp som jag har fatt for mig och inte alls sant vilket du har visat.

Ditt hat mot islam ar sorgligt. I alla fall kommer det fram som sorgligt iom att du inte verkar fullt sa hatiskt mot andra religioner aven om du nu faktiskt sa att du ar "emot alla religioner".

Jag tror mig forsta vad du menar dock. Det ar religion som en institution som ar fel. Och da haller jag med dig. Tvang och regler samt lagar som uppenbarligen ar skapade av manniskor ar fel.

Men jag maste da ocksa fa saga att "tro" inte ar fel.

Du soker respekt fran Elias eller vad det nu ar men samtidigt klankar du ner pa folks tro. Om det gor dem starkare sa skitsamma.

Ah jag forsoker val egentligen saga att sluta predika for varandra vad som ar bra eller daligt och gor vad som kanns bra.

Jag till exempel ska till valhall.

Och ja just det. Homosexualitet ar inte skadligt vad jag vet. Kanske om man siktar fel. Typ ogat eller natt. Men tjejer har val samma problem. Har homo polare som har berattat en del lustiga historier....


signatur

Taskigt.

Medlem

Cple: Jag har varit fanatiskt kristen själv och därför vet jag vad jag pratar om.

Medlem

Hmm. Jag hade mer vantat mig ett "ja jag forstar vad du menar" och inte ett " jag har varit pa den sidan och sa har AR det"

For du vet val att alla inte ar fanatiker va?

"sluta predika for varandra vad som ar bra eller daligt "
Jag tror det har sammanfattar det hela och jag hoppas du forstar vad jag menar.

Bra jobbat med att komma ur religions trasket.


signatur

Taskigt.

De flesta religioner är dödskulter, vilket innebär att de ser det här livet vi lever nu som en bisats till det "riktiga" livet. Människan lever och det är samma sak som synd. Allt som förefaller vara naturligt, som att äta, älska och längta efter något är fel, allting är fel med människan hävdar religionerna. Det är först som vi är döda då vi får uppleva det "förhärligade". Vad vissa inte tänker på är att himlen och helvetet bytte plats för länge sedan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

De flesta religioner är dödskulter, vilket innebär att de ser det här livet vi lever nu som en bisats till det "riktiga" livet. Människan lever och det är samma sak som synd. Allt som förefaller vara naturligt, som att äta, älska och längta efter något är fel, allting är fel med människan hävdar religionerna. Det är först som vi är döda då vi får uppleva det "förhärligade". Vad vissa inte tänker på är att himlen och helvetet bytte plats för länge sedan.

Bra sammanfattat.

Medlem

Hade det existerat en gud så tror jag han/hon/den/det hade givit dig rätt till mat varje dag, rätt till tak över huvudet och värme, både fysisk och psykiskt.

En snabb titt på omvärlden säger mig att någon gud inte existerar.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

De flesta religioner är dödskulter, vilket innebär att de ser det här livet vi lever nu som en bisats till det "riktiga" livet. Människan lever och det är samma sak som synd. Allt som förefaller vara naturligt, som att äta, älska och längta efter något är fel, allting är fel med människan hävdar religionerna. Det är först som vi är döda då vi får uppleva det "förhärligade". Vad vissa inte tänker på är att himlen och helvetet bytte plats för länge sedan.

Fast så är det inte, egentligen. Även om man kan tolka de flesta religioner precis som du nu gjorde, så har de Hjälpt otroligt många människor till ett bättre liv. Uppenbarligen inte Mikaelh, och jag vill helst inte lägga mig i längre än såhär. Men jag vill bara påpeka att jag tycker att det är fel att dra religioner över en kam och säga att de är dödskulturer, då "vardagspraxisen" av t ex Kristendom eller Islam av vanligt folk hjälper dem genom svåra tider, och tror jag är den enda anledningen att de faktiskt uppkom. Det är skillnad på vad religion faktiskt GÖR med människor, och vad som är nedskrivna religiösa "lagar".

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Homosexuella par är säkert bättre för barn generellt sett - bland annat eftersom man (naturligtvis) har ett mer jämlikt förhållande än ett man-kvinna-förhållande. Mindre friktion uppstår när man delar upp till exempel hushållsarbetet mer rättvist och barnen får en bättre uppväxtmiljö.

Här har man suttit och läst några sidor i tråden, och jag har för det mesta sympatiserat med ditt sätt att tänka. Jag satt nästan till och med och hejade högt på dig ett tag.

Men efter ett antal inlägg började du "slira" lite i argumentationerna och fler och fler grodor började komma. Jag vet inte om du blev tröttare och tröttare, eller om din motståndare fick dig att bekänna färg.

Se bara på citatet ovan. Hur tänkte du nu? Anser du att du och din kille skulle vara bättre föräldrar än mig och min tjej (ja, jag har en son), baserat på er sexuella läggning? Eller menar du att ditt adopterade barn får en fantastisk uppväxt, medan jag själv fick en halvdassig sådan, då jag hade den enorma oturen att få ett par heteroföräldrar? Du måste skämta?!

Vem besitter fördomarna egentligen?

Någon måtta får det vara med argumentationerna. Fortsätter du så här, så blir du snart lika hatisk och fördomsfull, som den person du så besatt argumenterar mot.

Note: Jag kommer inte att varken läsa eller diskutera mer i den här tråden, då religion är alldeles för komplex. Ni har redan lyckats att vinkla varandras argumentationer till något oigenkännerligt, så jag kommer inte att bidra till ett eventuellt förvärrande.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Finns en artikel i dagens metro där man pratar om att barn till lesbiska par är bättre i skolan , sen hur den undersökningen har gjorts o hur dom fått fram just det resultatet vet jag inte.

Personligen så tror jag inte att barn till samkönade par skulle få en sämre uppväxt, det ska ju vara ifall skolan och kompisar har svårt att acceptera det då.

Men jag tror inte heller att barn på något sätt är mindre lottade eller har sämre förutsättningar för att dom har olikkönade föräldrar.

Personligen kan jag inte se att det ena eller det andra skulle ge mer fördelar för barnet när det gäller inlärning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Deathwisher:
Skrivet av Mikaelh:

Homosexuella par är säkert bättre för barn generellt sett - bland annat eftersom man (naturligtvis) har ett mer jämlikt förhållande än ett man-kvinna-förhållande. Mindre friktion uppstår när man delar upp till exempel hushållsarbetet mer rättvist och barnen får en bättre uppväxtmiljö.

Här har man suttit och läst några sidor i tråden, och jag har för det mesta sympatiserat med ditt sätt att tänka. Jag satt nästan till och med och hejade högt på dig ett tag.

Men efter ett antal inlägg började du "slira" lite i argumentationerna och fler och fler grodor började komma. Jag vet inte om du blev tröttare och tröttare, eller om din motståndare fick dig att bekänna färg.

Se bara på citatet ovan. Hur tänkte du nu? Anser du att du och din kille skulle vara bättre föräldrar än mig och min tjej (ja, jag har en son), baserat på er sexuella läggning? Eller menar du att ditt adopterade barn får en fantastisk uppväxt, medan jag själv fick en halvdassig sådan, då jag hade den enorma oturen att få ett par heteroföräldrar? Du måste skämta?!

Vem besitter fördomarna egentligen?

Någon måtta får det vara med argumentationerna. Fortsätter du så här, så blir du snart lika hatisk och fördomsfull, som den person du så besatt argumenterar mot.

Note: Jag kommer inte att varken läsa eller diskutera mer i den här tråden, då religion är alldeles för komplex. Ni har redan lyckats att vinkla varandras argumentationer till något oigenkännerligt, så jag kommer inte att bidra till ett eventuellt förvärrande.

Oj, det där var ett gammalt inlägg.

Jag menade förstås generellt och ville bara se det hela från en helt annan synvinkel.

Imo ligger det fortfarande något i det jag sa - att homosexuella förhållanden är mer jämlika. Givetvis finns det fördelar och nackdelar både med heterosexuella och homosexuella förhållanden. Jag ville som sagt bara visa på att det KANSKE till och med är jättebra att homosexuella får adoptera.

Notumforce: Det läste jag också. Här är ett par länkar:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6142407.ab
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=188392

Medlem
Skrivet av JOnnegrym:

och tror jag är den enda anledningen att de faktiskt uppkom..

Detta är bevisligen fel. Det finns fler anledningar, till exempel agent detection.

Skrivet av Mikaelh:

Imo ligger det fortfarande något i det jag sa - att homosexuella förhållanden är mer jämlika.

Har du något som stödjer det utöver ditt eget förhållande?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av JOnnegrym:

och tror jag är den enda anledningen att de faktiskt uppkom..

Detta är bevisligen fel. Det finns fler anledningar, till exempel agent detection.

Fel av mig, men jag tror på att folk har haft ett behov av att "vägledas" och ha något att stödja sig på i svåra tider. Och jag tror definitivt att det är en av de största anledningarna till att vi har religioner idag.

Medlem

"Har du något som stödjer det utöver ditt eget förhållande?"

Nej, det är ett antagande som jag tidigare har underbyggt med olika argument.

Medlem
Skrivet av JOnnegrym:

Fel av mig, men jag tror på att folk har haft ett behov av att "vägledas" och ha något att stödja sig på i svåra tider. Och jag tror definitivt att det är en av de största anledningarna till att vi har religioner idag.

Ja, det tycks finnas någon form av "behov" för sådant. Alla behöver det inte, men många faller tillbaka på något sådant. Det är intressant.

Lite intressant angående det där med att låta sig ledas: http://www.newscientist.com/article/mg20627574.200-brain-shut...
"Parts of the prefrontal and anterior cingulate cortices, which play key roles in vigilance and scepticism when judging the truth and importance of what people say, were deactivated when the subjects listened to a supposed healer. /.../ Schjødt says that this explains why certain individuals can gain influence over others, and concludes that their ability to do so depends heavily on preconceived notions of their authority and trustworthiness."

Skrivet av Mikaelh:

Nej, det är ett antagande som jag tidigare har underbyggt med olika argument.

Har du något exempel?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av JOnnegrym:

Fel av mig, men jag tror på att folk har haft ett behov av att "vägledas" och ha något att stödja sig på i svåra tider. Och jag tror definitivt att det är en av de största anledningarna till att vi har religioner idag.

Ja, det tycks finnas någon form av "behov" för sådant. Alla behöver det inte, men många faller tillbaka på något sådant. Det är intressant.

Intressant, kul att man kan komma fram till orsaken till så många olika saker med vetenskap nuförtiden .

Medlem

Hej Mikaelh.

Jag har en fråga.

Citat:

Någon annan pastor sa att jag kommer att må dåligt efter ett par år. Någon annan att jag kommer att må dåligt när jag är gammal...

Det här är riktigt skrämmande tycker jag. Var det en pastor från Svenska kyrkan som sa det, att du kommer må dåligt pga din homosexualitet, eller var det en pastor från något annat samfund?

Medlem
Skrivet av diskoren:

Hej Mikaelh.

Jag har en fråga.

Citat:

Någon annan pastor sa att jag kommer att må dåligt efter ett par år. Någon annan att jag kommer att må dåligt när jag är gammal...

Det här är riktigt skrämmande tycker jag. Var det en pastor från Svenska kyrkan som sa det, att du kommer må dåligt pga din homosexualitet, eller var det en pastor från något annat samfund?

Pastor = frikyrka.
Präst = Svenska Kyrkan.

Medlem

Måste säga när jag läste första sidan där du försöker påstå att kristendom skulle handla om att hata (döda) de män som har sex med andra män att så inte alls är fallet. För det första hänvisar du till Moseboken, vilket är det gamla förbundet till gud, dvs det som judarna går efter och för det andra missar du att nämna det nya förbundet vars budskap är kärlek där det inte står något så pass hatiskt som du försöker påstå att kristendomen handlar om.

En kristen som fördömmer eller hatar är inte kristen i hjärtat då det kristna budskapet är kärlek och förståelse. Sen att det räcker med att tro på gud för att komma till himmelen enligt vissa gör ju att du kan vara massmördare och få leka i guds stora sandlåda efteråt.

Observera att jag inte är kristen.

Kan vara att jag missförståt vad du menat och är lite provoserande men det är sent och jag är trött och thats just who I am

Medlem

ojoj! kommit på en fråga som inte begrundats tillräckligt!

hur är det med evolutionsteorin och åldern på jorden?

skapade gud olja, fossiler och moränjorden i sverige?


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

TrashIt: Jag har aldrig sagt att kristendom handlar om att hata. Dock blir ens liv kraftigt begränsat som kristen. Och kristendomen är dålig på så vis att den fördömer till exempel min kärlek till min sambo. Att den kärleken är "smutsig" och "syndig". Och som sagt har jag varit kristen hela livet, så jag vet vad jag talar om (om du har missat det ^^).

RagNy: Kristna hittar alltid på nya förklaringar till vetenskap som motbevisar Bibeln. Religion har många steg för att försvara sig mot vetenskapen. Först och främst kan man förkasta och angripa, sedan kan man ignorera och sist - men inte minst - kan man hitta på egna nya "vetenskapliga" förklaringar. Till exempel att Gud ligger bakom evolutionen och att Jorden inte nödvändigtvis är skapad på sex dagar - att det bara är "poetiskt".

Medlem

Du får gärna säga var i det nya testamentet det står att homosexualitet är smutsigt eller syndigt, dvs kärlek mellan två personer av samma kön. För jag har än att finna denna plats. Det kan mycket väl vara att du blivit uppfostrad i sådan kristen anda där det är meningen att du ska tycka illa om andra människor som inte är på ett visst sätt, men måste säga att det är fel och inte alls det budskapet jesus kom med. Den enda som har rätt att dömma är Gud.

Medlem

TrashIt,
Är Jesus Kristus den abrahamitiska guden Yahweh?

Om svaret är "Ja.",
3 Mos 20
Herren talade till Mose:

3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Rom 1:25-27
De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av TrashIt:

Du får gärna säga var i det nya testamentet det står att homosexualitet är smutsigt eller syndigt, dvs kärlek mellan två personer av samma kön. För jag har än att finna denna plats. Det kan mycket väl vara att du blivit uppfostrad i sådan kristen anda där det är meningen att du ska tycka illa om andra människor som inte är på ett visst sätt, men måste säga att det är fel och inte alls det budskapet jesus kom med. Den enda som har rätt att dömma är Gud.

Nya Testamentet:

1 Kor. 6:9-11
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike.

Romarbrevet 1:26-27
Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

^ Om man är bokstavstroende utan att ifrågasätta kan man lätt tolka dessa som att de är emot ömsesidig kärlek mellan två människor. Jag växte upp i en sådan miljö - en sådan kristendom.

Sedan finns det en annan slags tolkning, men då måste man söka sig utanför de karismatiska församlingarna (Livets Ord och Pingstkyrkan bland annat). Man kan söka sig till exempelvis Svenska Kyrkan.

Handlar då Korienterbrevet om homosexuella? Nej, det handlar om grekiska pedofiler. "Catamites" rättare sagt. Det är bara i vissa Bibelöversättningar som det står "homosexuella" - det är en efterkonstruktion och en felaktig översättning.

Romarbrevet då? Nja, det handlar om heterosexuella avgudadyrkare som deltar i orgier med varandra i gudarnas namn. Så det handlar inte heller homosexuella. Allra minst handlar det om två vuxna människor som älskar varandra och vill leva livet ihop.

Därför kan man givetvis kombinera homosexualitet och kristen tro. Dock kan man få svårigheter om man är medlem i en frikyrklig församling. Man pratar fortfarande om att "bota" homosexuella i stora delar av kristenheten - även i Sverige!

Medlem

Lol självrättfärdigande sagobok skriven för att rättfärdiga sina egna politiska handlingar.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Lol självrättfärdigande sagobok skriven för att rättfärdiga sina egna politiska handlingar.

Ja, bland annat.

Skriv svar