Homosexualitet: religion och vetenskap

Skrivet av Deathwisher:
Skrivet av Mikaelh:

Homosexuella par är säkert bättre för barn generellt sett - bland annat eftersom man (naturligtvis) har ett mer jämlikt förhållande än ett man-kvinna-förhållande. Mindre friktion uppstår när man delar upp till exempel hushållsarbetet mer rättvist och barnen får en bättre uppväxtmiljö.

Här har man suttit och läst några sidor i tråden, och jag har för det mesta sympatiserat med ditt sätt att tänka. Jag satt nästan till och med och hejade högt på dig ett tag.

Men efter ett antal inlägg började du "slira" lite i argumentationerna och fler och fler grodor började komma. Jag vet inte om du blev tröttare och tröttare, eller om din motståndare fick dig att bekänna färg.

Se bara på citatet ovan. Hur tänkte du nu? Anser du att du och din kille skulle vara bättre föräldrar än mig och min tjej (ja, jag har en son), baserat på er sexuella läggning? Eller menar du att ditt adopterade barn får en fantastisk uppväxt, medan jag själv fick en halvdassig sådan, då jag hade den enorma oturen att få ett par heteroföräldrar? Du måste skämta?!

Vem besitter fördomarna egentligen?

Någon måtta får det vara med argumentationerna. Fortsätter du så här, så blir du snart lika hatisk och fördomsfull, som den person du så besatt argumenterar mot.

Note: Jag kommer inte att varken läsa eller diskutera mer i den här tråden, då religion är alldeles för komplex. Ni har redan lyckats att vinkla varandras argumentationer till något oigenkännerligt, så jag kommer inte att bidra till ett eventuellt förvärrande.

Jag skulle nog vilja hävda att människor ska inte uppfostra människor, det blir liksom inget bra av det...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Nya kokboken:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxfilén i fyra jämnstora stycken. Strö på salt och peppar, Rör samman majonnäs, apelsinsaft, apelsinskal, hackad persilja och vitlök. Bred blandningen i tunna lager över laxstyckena. Lägg dem på bakplåtspapper på plåt, placera dem överst i ugnen och stek tills de är genomstekta, c:a 10 minuter. Smaka maten, är den för jävlig får du äta den ändå!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Nya kokboken:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxfilén i fyra jämnstora stycken. Strö på salt och peppar, Rör samman majonnäs, apelsinsaft, apelsinskal, hackad persilja och vitlök. Bred blandningen i tunna lager över laxstyckena. Lägg dem på bakplåtspapper på plåt, placera dem överst i ugnen och stek tills de är genomstekta, c:a 10 minuter. Smaka maten, är den för jävlig får du äta den ändå!

wOOt?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av huxflux:

ang skapandet av ondskan så har gud gett oss den fria viljan vilket ger oss möjlighet att välja, då blir det som det blir.

Möjligheten att välja fel (ondska) och rätt (godhet) krävs inte för att fri vilja skall kunna existera.

Yahweh har möjlighet att skapa en fri vilja, lika fri som den nuvarande, utan möjligheten att välja det Han själv anser vara fel.

Om den fria viljan i sig är god, så finns det ingen anledning att tillåta felaktiga val.

1.
Välj en bokstav mellan A och Z.
Alla bokstäver mellan A och Z är korrekta och goda.
Valet är ditt och fritt.

(Å, Ä och Ö finns inte, A-Z that's it.)

2.
Välj en bokstav mellan A och Ö.
Alla bokstäver mellan A och Z är korrekta och goda.
Å, Ä och Ö är felaktiga och ondskefulla bokstäver.
Valet är ditt och fritt.

På vilket sätt är 2 mer kärleksfullt än 1?
Hur kan någon påstå att 2 innebär större frihet än 1?

Ökade möjligheter påverkar inte friheten då dessa möjligheter inte behöver existera.

Menar man trots detta att ökade möjligheter på något sätt förbättrar allas situation så kan man lägga till Å, Ä och Ö i 1, som goda och korrekta bokstäver.

Menar man dessutom att Yahweh är vår allvetande och allsmäktiga Skapare så kan inte fri vilja existera.
Förutsatt att Yahweh existerar bortom tid.
Yahweh påverkas inte av tiden, alltså är Han medveten om alla val och handlingar redan i skapelseögonblicket.
Alltså är allt förutbestämt.

Eftersom valet är fritt väljer jag att inte välja nån bokstav, men din text blir då motsägelsefull.

Vad jag menar är att vi har en fri vilja, var den kommer ifrån är kanske inte så relevant svar på tobbes fråga, men det blir som det blir när vi har det.
Anta att vi är myrorna i stacken som inte kan samarbeta. Är det drottningens fel att vi inte gör det? Var det hon som skapade osämjan när hon skapade oss? Det är Tobbes fråga.
Jag svarar att myrorna får fritt sköta sig själva utan att tycka att det finns behov av att lägga skuld på drottningen. Finns det någon annan anledning än att hitta en syndabock till egna felsteg?

Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av båtsman:

Och varför gör han ingenting åt det?

ingenting i en evig tidsrymd är stora ord

Här utgår du från att Yahweh påverkas av tid.

Jag utgick från människans syn, när det går åt helvete är livet åt helvete, när det går bra är livet underbart.. Det är ungefär så vi är funtade.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av båtsman:

Gud har skapat allting, alltså också ondskan. Är Gud allsmäktig kan Gud ta bort ondskan, men väljer av någon anledning att inte göra det och är därmed inte god. Om Gud inte kan ta bort ondskan, är Gud inte allsmäktig.

Eftersom den fria viljan existerar ger den oss valmöjligheter, hade gud velat ha robottar hade allting flytit på snyggare utan trassel, men det finns en viss charm i människor också kan jag medge
Så nej, man kan inte ta bort valmöjligheterna, vi ska alltid kunna välja och det är upp till var och en att bestämma över sitt liv. Jag själv skyller inte på min mamma som fött mig för att jag kommer vara lite trött imorgon då jag sitter i ett internet forum och skriver inlägg kl 2:10 på natten. Det är mitt val.

Skrivet av båtsman:

Är Gud allsmäktig och vet allt, vet Gud också vilka val alla människor kommer göra. Något fritt val kan inte existera sida vid sida med en allsmäktig Gud. Antingen vet Gud allt och vi har ingen fri vilja, eller så har vi fri vilja och Gud vet inte allt.

Kan du påverka hur en film slutar? Du kan se igenom den, du kan snabbspola igenom den, du kan spola den till slutet, men filmen kommer alltid sluta på samma sätt. Jag tror att du försöker hämta en moralisk aspekt här nämligen om det är ok att göra så och kan en allsmäktig gud göra det i "förväg". Jag vet inte, personligen tycker jag väl att det är lite tråkigt istället för att se hela filmen från början till slut, samtidigt är nog min definition av att se saker i realtid antagligen helt annan för denna gud.
Men visst skulle man teoretiskt kunna kombinera den fria viljan med allsmäktig gud / vi själva skapar vår egen film och gud skulle kunna ta reda på hur den slutar innan vi är klara med filmen.


signatur

thank you, come again

Medlem

Problemet är ändå att människor ändå är filmer som har en förbestämd början, ett förbestämt mellanspel och ett förbestämt slut.

Det är omöjligt för oss att ha en fri vilja så länge det finns något allsmäktig som vet vad för val vi kommer göra, för våran väg är redan utstakad.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av huxflux:

Eftersom valet är fritt väljer jag att inte välja nån bokstav, men din text blir då motsägelsefull.

Du verkar ha missuppfattat hela min poäng.
Bokstäverna representerar alla tänkbara möjligheter.
Att "inte välja nån bokstav" går inte.
Det vore som att "välja den färg som inte finns" eller "peta sin din tumspets med den tumspets man vill peta ".

Bokstäverna är hela ditt synfält. "Ingen bokstav" är det du ser bakom dina ögon, med dina ögon.
På samma sätt som du inte kan se någonting bortom ditt synfält; kan du inte välja någonting bortom det möjligt tänkbara.

På vilket sätt anser du min text vara motsägelsefull?

Skrivet av huxflux:

Anta att vi är myrorna i stacken som inte kan samarbeta. Är det drottningens fel att vi inte gör det? Var det hon som skapade osämjan när hon skapade oss?

Nej, Yahweh skapade osämjan i skapelseögonblicket då Han bestämde allt i all tid.

Varken drottningen eller dom enskilda myrorna har någon makt alls när det kommer till hela skapelsen som sådan.
Myr- och människoliv börjar förresten inte vid befruktning eller födsel. Allting börjar när alltet börjar.

Skrivet av huxflux:

Jag utgick från människans syn, när det går åt helvete är livet åt helvete, när det går bra är livet underbart.. Det är ungefär så vi är funtade.

Någon "evig tidsrymd" existerar inte då tiden enligt Yahweh har en början och ett slut.
Utanför skapelsen, där Yahweh existerar; finns ingen tid.

Skrivet av huxflux:

Jag själv skyller inte på min mamma som fött mig för att jag kommer vara lite trött imorgon då jag sitter i ett internet forum och skriver inlägg kl 2:10 på natten. Det är mitt val.

Nej. Det är inte ditt val.
Yahweh visste att du skulle sitta uppe, när du skulle sitta uppe och hur länge du skulle sitta uppe. Detta visste Han redan i skapelseögonblicket; då Han valde att skapa allt som det är.

Skrivet av huxflux:

Men visst skulle man teoretiskt kunna kombinera den fria viljan med allsmäktig gud / vi själva skapar vår egen film och gud skulle kunna ta reda på hur den slutar innan vi är klara med filmen.

Nej. Yahweh skapade alla filmer i skapelseögonblicket förutsatt att Han är den eviga, allvetande, allsmäktiga Skaparen av allt.
Han tar inte "reda på hur den slutar innan vi är klara med filmen". Han tar reda på hur filmen slutar innan den är påbörjad för att sedan skapa både början och slut i ett och samma ögonblick.

huxflux, hur vet du förresten att Yahweh är god?
Förutsatt att Han faktiskt existerar så kan Han lika gärna vara en ondskefull bedragare.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Eftersom den fria viljan existerar ger den oss valmöjligheter, hade gud velat ha robottar hade allting flytit på snyggare utan trassel, men det finns en viss charm i människor också kan jag medge
Så nej, man kan inte ta bort valmöjligheterna, vi ska alltid kunna välja och det är upp till var och en att bestämma över sitt liv. Jag själv skyller inte på min mamma som fött mig för att jag kommer vara lite trött imorgon då jag sitter i ett internet forum och skriver inlägg kl 2:10 på natten. Det är mitt val.

Ergo: Gud tillåter ondska och kan därmed inte anses vara fullkomligt god.

Citat:

Kan du påverka hur en film slutar? Du kan se igenom den, du kan snabbspola igenom den, du kan spola den till slutet, men filmen kommer alltid sluta på samma sätt.

Om våra liv är som en film, har vi alltså ingen fri vilja. Är Gud allsmäktig vet denne redan slutet, annars är Gud inte allsmäktig.

En icke-allsmäktig Gud kan finnas jämsides med fri vilja, men inte en allsmäktig sådan.

Citat:

Jag tror att du försöker hämta en moralisk aspekt här nämligen om det är ok att göra så och kan en allsmäktig gud göra det i "förväg".

Jag förstår inte vad du pratar om och nej, jag försökte inte få någon moralisk aspekt. Det hela är enkelt, antingen har vi fri vilja eller så är Gud allsmäktig.

Citat:

Men visst skulle man teoretiskt kunna kombinera den fria viljan med allsmäktig gud / vi själva skapar vår egen film och gud skulle kunna ta reda på hur den slutar innan vi är klara med filmen.

Är Gud allsmäktig vet Gud allt, inte bara hälften, utan allt. Och tar Gud reda på hur den slutar, då har vi inte längre något val eftersom slutet redan är bestämt.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Och tar Gud reda på hur den slutar, då har vi inte längre något val eftersom slutet redan är bestämt.

Tar guden reda på hur filmen slutar är det inte Yahweh vi talar om då han påstås vara allvetande.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Evolution>random religion


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

0Som jag sagt 1000 gånger innan: Det är ansvarslöst att tro på gud, det borde förbjudas.

Men jag har pratat med EliasN många gånger och han verkar var en riktigt hyvens kille... ta gud ur ekvationen och vi är bästa vänner, typ.

Jag tror att nyckeln är att inte bry sig... jag har många kristna arbetskamrater som jag aldrig "stöter" mig med - vi kommer jättebra överrens, och jag tror att det beror på att vi inte pratar om...gud.

Kristendomen finns, eller existerar, idag för att vi inte pratar om den. Ju mer vi gräver i den ju dummare blir det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd
Skrivet av CastorFiber:

0Som jag sagt 1000 gånger innan: Det är ansvarslöst att tro på gud, det borde förbjudas.

Men jag har pratat med EliasN många gånger och han verkar var en riktigt hyvens kille... ta gud ur ekvationen och vi är bästa vänner, typ.

Jag tror att nyckeln är att inte bry sig... jag har många kristna arbetskamrater som jag aldrig "stöter" mig med - vi kommer jättebra överrens, och jag tror att det beror på att vi inte pratar om...gud.

Kristendomen finns, eller existerar, idag för att vi inte pratar om den. Ju mer vi gräver i den ju dummare blir det.

Den stora frågan är ju dock "Varför?". Vad är det som gör det ansvarslöst att tro på någon gud?

Alltså, ja, om vi tittar på resten av tråden så hade jag tänkt skriva ett svar och jag har skrivit lite på ett men det har som inte blivit att jag har skrivit så mycket mer. Det har blivit så mycket annat istället.

Edit: Om jag gör ett litet tillägg så får jag väl tacka för orden, CastorFiber. ^^
Jag tror egentligen att man kan vara kompis med de flesta, bara man inte tar upp de saker som kan bli till konflikt. Men å andra sidan så kommer dessa saker alltid att komma upp förr eller senare och det finns ingen anledning att vara konflikträdd. Men det är klart att det fungerar inte att diskutera meningsskiljaaktigheter hela tiden. Man måste ju göra annat tillsammans också.

Ja, jag vet egentligen inte vad jag ville ha sagt med det här, men ja.

Medlem

Visst skall man ha rätt att tro på gudar.
Men, all tro måste ifrågasättas ordentligt.
I dag är scientologi, genuin asatro och abrahamitisk monoteism endast olika sorters vansinne.
Problemet är att vissa vanföreställningar är mer utbredda än andra.
Detta just p.g.a. att dom inte ifrågasätts ofta och öppet.
Det är hemskt att vissa människor förnekar upptäckter som revolutionerat vår förståelse för verkligheten.

EliasN,
1. Vad är ditt bästa argument för Yahwehs existens?
2. Hur vet du att Yahweh är god?
3. Varför anser du att teorin om evolution genom naturligt urval inte håller?

Försök gärna att undvika logiska felslut.
Svara i PM om frågorna känns för långt från topic.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Greger:

Problemet är ändå att människor ändå är filmer som har en förbestämd början, ett förbestämt mellanspel och ett förbestämt slut.

Det är omöjligt för oss att ha en fri vilja så länge det finns något allsmäktig som vet vad för val vi kommer göra, för våran väg är redan utstakad.

nej det behöver inte vara så att vägen är utstakad, men det är enklare att tolka det som så. Från ett mänskligt perspektiv lever vi i nuet, inte bakåt eller framåt i tiden. Vi kan inte påverka tiden som gått, men vi kan påverka det vi har framför oss.
Från guds perspektiv skulle han kunnat skapa den fria viljan för att låta oss avgöra framtiden (kalla det en undanregel). Vi får röra oss fritt, men genom att vara en del av oss skulle han kunna räkna ut vad vi gör för val.

Om vi antar att gud råder över tiden skulle han även kunna ändra i det förflutna. Han skulle kunna testa olika början och slut för att se vad som ger den bästa utdelningen för hans egen del. Till vilken förtjänst och varför då skapa liv och kärlek om man är en sån skapare? Vill gärna höra argument (sacrilege har säkert några i lager) till detta.


signatur

thank you, come again

Medlem

Sacrilege, jag började skriva tillbaka innan midsommar, men hann inte bli klar vilket är lika bra för att jag vill tydligöra några saker.

Jag säger inte det här för att jag tror att det är så, jag säger det bara för att jag ser en glimt av möjlighet att det kan vara tex som jag menar (eller tusen andra möjligheter), om den kristna gud som vi diskuterat fanns skulle vi med den information som vi har idag omöjligen kunna förstå helheten (alltet) via bibeln från guds perspektiv.

Dessa frågor är väldigt hypotetiska från en kristen synvinkel så allt blir vagt och går inte att "bevisa" från det ena eller andra hållet. Det slutar med tolkningar av alfa och omega som nån typ av kryphål till att förklara guds icke existens eller icke suvernäritet.

Du har tolkat allting väl och prydligt mot bakgrund till tidigare kristna fejder och fortsätter på det spåret med mig, jag tycker inte att argumenten når mig. Du vet inte vad jag har för åsikt mer än svaret på tobbes och båtsmans första fråga.

Jag skulle kalla mig själv som sökande, jag känner mig inte låst i någon speciell tro, jag är heller inte välvilligt öppen till nya idéer. Jag tolkar oftast argument negativa hur mycket hjärta de än må ha. Så även med dina argument, du har problem med tidstolkningarna i argumenten, var också tydlig hela tiden med att separera evighet (ingen tid) med skapelsetid så att det inte blir oklart för motparten.

Skrivet av båtsman:

Ergo: Gud tillåter ondska och kan därmed inte anses vara fullkomligt god.

Precis, för att du dödar en människa är det lika mycket mitt fel som ditt fel. Ergo gör du ondskefulla ting är jag ondskefull.

Skrivet av båtsman:

Är Gud allsmäktig vet Gud allt, inte bara hälften, utan allt. Och tar Gud reda på hur den slutar, då har vi inte längre något val eftersom slutet redan är bestämt.

OM (det kan ju vara ett val från guds sida tex för att han tillåtit den fria viljan) gud tar reda på det (inte samma sak som att skapa framtid) så kan VI tolka det som att vi inte har nån fri vilja, det behöver inte betyda att vi inte har någon fri vilja och att något är förutbestämt eftersom vi inte förstår helheten.
Med det säger jag inte att valmöjlighet två är omöjlig heller, gud är inte allmäktig i det avseendet, vi har fri vilja/har inte fri vilja, gud är allmäktig utan kryphål och krångligheter som så fint suddar ut några argument som präglas i bibeln. Dock så vet vi inte villket det är och kan inte ta reda på det.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

nej det behöver inte vara så att vägen är utstakad, men det är enklare att tolka det som så. Från ett mänskligt perspektiv lever vi i nuet, inte bakåt eller framåt i tiden. Vi kan inte påverka tiden som gått, men vi kan påverka det vi har framför oss.

Vägen är utstakad om någon vet vilka val vi gör, när vi gör dessa val och hur våra val kommer sluta.
Det finns ingen fri vilja om man är kristen, det finns en illusion, men är det verkligen fri vilja om vi bara tror vi väljer?

Skrivet av huxflux:

Från guds perspektiv skulle han kunnat skapa den fria viljan för att låta oss avgöra framtiden (kalla det en undanregel). Vi får röra oss fritt, men genom att vara en del av oss skulle han kunna räkna ut vad vi gör för val.

Om Gud ska kunna kalla sig allsmäktig så måste han alltid kunna veta vad för val vi gör, vi uppfattar det som att vi gör våra egna val "jag väljer pepsi idag istället för cola, fri vilja!", när Gud redan har skapat oss för att välja pepsi idag istället för cola.

Skrivet av huxflux:

Om vi antar att gud råder över tiden skulle han även kunna ändra i det förflutna.

Klart Gud råder över tiden, han är ju allsmäktig och det vore högst märkligt om inte Gud hade någon kontroll över sin skapelse, det skulle inte riktigt klinga så fint med titeln "allsmäktig" eller hur?

Skrivet av huxflux:

Han skulle kunna testa olika början och slut för att se vad som ger den bästa utdelningen för hans egen del.

Eftersom Gud står över tiden så har allting och ingenting hänt, en vecka fram i tiden har redan hänt och att säga att han på något sätt väljer vad som ger den bästa utdelningen för hans egna del är att ge han mänskliga attribut, något som inte är möjligt då han står över känslor. Kom ihåg, han är fortfarande allsmäktig, eller hur?

Skrivet av huxflux:

Till vilken förtjänst och varför då skapa liv och kärlek om man är en sån skapare?

Nu utgår du från att Gud skulle kunna känna känslor, men en allsmäktig kan inte känna känslor, för det antyder att Gud skulle kunna ha fel, och för att upprepa det ännu en gång : Gud är allsmäktig, hur ska han någonsin kunna ha fel (se ; känslor)?

Gud står över allting, Gud är en maskin som inte känner till rätt (det antyder att det finns fel, och rätt/fel är en mänsklig konstruktion) eller fel, han kan inte känna känslor för att kunna känna känslor är att kunna känna till rätt och fel (som är mänskliga konstruktioner).

Gud är perfekt, en rund boll som inte har en början eller ett slut.

Nu låter jag som en fanatiskt kristen, vilket känns fel då jag är långt ifrån religiös, jag försöker bara skriva ur en kristen persons synvinkel och vad jag har lärt mig om Gud.

Så jag antar att mina 'argument' faller eftersom jag är agnostiker


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av huxflux:

nej det behöver inte vara så att vägen är utstakad, men det är enklare att tolka det som så. Från ett mänskligt perspektiv lever vi i nuet, inte bakåt eller framåt i tiden. Vi kan inte påverka tiden som gått, men vi kan påverka det vi har framför oss.

Vägen är utstakad om någon vet vilka val vi gör, när vi gör dessa val och hur våra val kommer sluta.
Det finns ingen fri vilja om man är kristen, det finns en illusion, men är det verkligen fri vilja om vi bara tror vi väljer?

Skrivet av huxflux:

Från guds perspektiv skulle han kunnat skapa den fria viljan för att låta oss avgöra framtiden (kalla det en undanregel). Vi får röra oss fritt, men genom att vara en del av oss skulle han kunna räkna ut vad vi gör för val.

Om Gud ska kunna kalla sig allsmäktig så måste han alltid kunna veta vad för val vi gör, vi uppfattar det som att vi gör våra egna val "jag väljer pepsi idag istället för cola, fri vilja!", när Gud redan har skapat oss för att välja pepsi idag istället för cola.

Skrivet av huxflux:

Om vi antar att gud råder över tiden skulle han även kunna ändra i det förflutna.

Klart Gud råder över tiden, han är ju allsmäktig och det vore högst märkligt om inte Gud hade någon kontroll över sin skapelse, det skulle inte riktigt klinga så fint med titeln "allsmäktig" eller hur?

Skrivet av huxflux:

Han skulle kunna testa olika början och slut för att se vad som ger den bästa utdelningen för hans egen del.

Eftersom Gud står över tiden så har allting och ingenting hänt, en vecka fram i tiden har redan hänt och att säga att han på något sätt väljer vad som ger den bästa utdelningen för hans egna del är att ge han mänskliga attribut, något som inte är möjligt då han står över känslor. Kom ihåg, han är fortfarande allsmäktig, eller hur?

Skrivet av huxflux:

Till vilken förtjänst och varför då skapa liv och kärlek om man är en sån skapare?

Nu utgår du från att Gud skulle kunna känna känslor, men en allsmäktig kan inte känna känslor, för det antyder att Gud skulle kunna ha fel, och för att upprepa det ännu en gång : Gud är allsmäktig, hur ska han någonsin kunna ha fel (se ; känslor)?

Gud står över allting, Gud är en maskin som inte känner till rätt (det antyder att det finns fel, och rätt/fel är en mänsklig konstruktion) eller fel, han kan inte känna känslor för att kunna känna känslor är att kunna känna till rätt och fel (som är mänskliga konstruktioner).

Gud är perfekt, en rund boll som inte har en början eller ett slut.

Nu låter jag som en fanatiskt kristen, vilket känns fel då jag är långt ifrån religiös, jag försöker bara skriva ur en kristen persons synvinkel och vad jag har lärt mig om Gud.

Så jag antar att mina 'argument' faller eftersom jag är agnostiker

nu finns det mycket bibliskt som man skulle argumentera mot men orka klockan 3:30?

enkelt iaf så har gud vid ett tillfälle i bibeln ångrat att han skapade den fria viljan i ett samtal, kommer inte ihåg citatet.
Mycket i bibeln antyder också att gud känner hat, kärlek och andra mänskliga känslor som vi människor har. Även hans skapelse (människan) ska vara ett avtryck av honom själv (vilket samtidigt kan påfresta andra teorier om hans allmäktighet).

Jag tänker inte rota fram alla citat om det inte är ett måste, men måste du ha dem så kanske EliasN kan hjälpa till, i värsta fall så får vi anta andra saker om vem gud är enligt bibeln.

Argumentet rätt eller fel kommer från annat håll, ett annat perspektiv, typ att vi alla har gud inom oss, allt är gud, därför finns inte rätt och fel. Det flyter bättre på argumentet om att vi inte har fri vilja utan allt är menat. Dock är inte det kristet så vitt jag vet.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

Om vi antar att gud råder över tiden skulle han även kunna ändra i det förflutna. Han skulle kunna testa olika början och slut för att se vad som ger den bästa utdelningen för hans egen del.

Det kan han.

Skrivet av huxflux:

Till vilken förtjänst och varför då skapa liv och kärlek om man är en sån skapare?

Behöver Yahweh en anledning?

Skrivet av huxflux:

Jag säger inte det här för att jag tror att det är så, jag säger det bara för att jag ser en glimt av möjlighet att det kan vara tex som jag menar

Menar du att allt som inte bevisats vara falskt bör ses som sant tills vidare?

Skrivet av huxflux:

Du har tolkat allting väl och prydligt mot bakgrund till tidigare kristna fejder och fortsätter på det spåret med mig, jag tycker inte att argumenten når mig. Du vet inte vad jag har för åsikt mer än svaret på tobbes och båtsmans första fråga.

Jag vill minnas att du tidigare påstått dig vara kristen, för länge sedan.
Minns jag fel får jag be om ursäkt.

Men, du har sagt följande:
"ang skapandet av ondskan så har gud gett oss den fria viljan vilket ger oss möjlighet att välja, då blir det som det blir."

Än har du inte förklarat hur detta är möjligt.
Förklara hur en fri vilja kan samexistera med en allsmäktig, allvetande skapare av allt.

Skrivet av huxflux:

Så även med dina argument, du har problem med tidstolkningarna i argumenten, var också tydlig hela tiden med att separera evighet (ingen tid) med skapelsetid så att det inte blir oklart för motparten.

Nu förstår jag ärligt talat inte vad du talar om.
I vilket argument finner du problem? Kom gärna med ett exempel.

Ingen tid behöver inte finnas.

Skrivet av huxflux:

Precis, för att du dödar en människa är det lika mycket mitt fel som ditt fel. Ergo gör du ondskefulla ting är jag ondskefull.

Är offret också ondskefullt då, menar du?

Skrivet av huxflux:

gud är inte allmäktig i det avseendet

Är Yahweh allsmäktig så är Yahweh allsmäktig, i alla avseenden.

Skrivet av huxflux:

enkelt iaf så har gud vid ett tillfälle i bibeln ångrat att han skapade den fria viljan i ett samtal

Den allsmäktiga skaparen av allt känner ånger men väljer trots detta att inte göra någonting åt det?
Hur kan man då vara säker på att Yahweh känner ånger? Han kanske ljuger?

Skrivet av huxflux:

Mycket i bibeln antyder också att gud känner hat, kärlek och andra mänskliga känslor som vi människor har.

Det är självklart att Yahweh känner hat och kärlek då han är skapad av människor som känner dessa känslor.
Ingenting tyder på att Yahweh skapade människan. Allt tyder på att människan skapade Yahweh.

Kom gärna med ditt bästa argument för Yahwehs existens, trots att du inte är kristen.
Har du ett svar på frågan "Hur vet du att Yahweh är god?" välkomnar jag det också.

Att diskutera Yahwehs påstådda egenskaper nu är som att försöka komma fram till vad den osynliga enhörningen egentligen drömde förra veckan.
Först när vi har kommit fram till att Yahwehs existens är det minsta trolig börjar det bli intressant att diskutera varför och hur.

Skrivet av huxflux:

Argumentet rätt eller fel kommer från annat håll, ett annat perspektiv, typ att vi alla har gud inom oss, allt är gud, därför finns inte rätt och fel. Det flyter bättre på argumentet om att vi inte har fri vilja utan allt är menat. Dock är inte det kristet så vitt jag vet.

Rätt och fel förutsätter att det finns en varelse som bryr sig om dessa rätt och fel.
För allt att vara menat krävs också en varelse som menar någonting med det.

Skrivet av huxflux:

om den kristna gud som vi diskuterat fanns skulle vi med den information som vi har idag omöjligen kunna förstå helheten (alltet) via bibeln från guds perspektiv.

Yahweh är allsmäktig, men han lyckas inte förklara helheten för oss?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Avstängd
Skrivet av Sacrilege:

Visst skall man ha rätt att tro på gudar.
Men, all tro måste ifrågasättas ordentligt.
I dag är scientologi, genuin asatro och abrahamitisk monoteism endast olika sorters vansinne.
Problemet är att vissa vanföreställningar är mer utbredda än andra.
Detta just p.g.a. att dom inte ifrågasätts ofta och öppet.
Det är hemskt att vissa människor förnekar upptäckter som revolutionerat vår förståelse för verkligheten.

EliasN,
1. Vad är ditt bästa argument för Yahwehs existens?
2. Hur vet du att Yahweh är god?
3. Varför anser du att teorin om evolution genom naturligt urval inte håller?

Försök gärna att undvika logiska felslut.
Svara i PM om frågorna känns för långt från topic.

Vänta nu? "inte ifrågasätts ofta och öppet"? Vad menas?

1. Om jag ska dra en luring (som innebär flera argument) är helt att ekvationen inte är fullständig utan Gud. Om jag ska vara lite mer konkret ska jag säga det att hela jorden bär spår av en skapare. Och om det inte är en skapare är det "Chance of the gaps", som en kille tar upp i ett klipp. Det är just det slumpen används till: att fylla igen de tomrum som uppstår när man frånsäger sig teorin om en skapare.

2. Definiera gärna ordet "god" (så vi inte missförstår varandra).

Gud har skapat oss och älskat oss mer än vi kan förstå, så mycket att han gav sin ende son för oss.

Skrivet av C. S. Lewis:

In the long run the answer to all those who object to the doctrine of hell, is itself a question: What are you asking God to do? To wipe out their past sins and, at all costs, to give them a fresh start, smoothing every difficulty and offering every miraculous help? But He has done so, on Calvary [Golgata]. To forgive them? They will not be forgiven. To leave them alone? Alas, I am afraid that is what He does.

3. Jag anser att teorin inte håller eftersom konceptet är orimligt och att den har för mycket luckor -- fyllda med slump. Jag känner dock inte för att diskutera denna mer här, då jag har gjort det till leda sedan tidigare.

Skrivet av Greger:

Vägen är utstakad om någon vet vilka val vi gör, när vi gör dessa val och hur våra val kommer sluta.
Det finns ingen fri vilja om man är kristen, det finns en illusion, men är det verkligen fri vilja om vi bara tror vi väljer?

Gud vet inte hur det kommer att bli, för Gud är inte bunden av tiden. Gud ser inte in i framtiden. Gud ÄR i framtiden, nutiden och dåtiden. Just "nu". Gud är utanför tiden och är inte bunden av den. Det som kommer att ske om 100 år, det som sker nu och det som skedde för 100 år sedan sker just nu för Gud.
Gud kallar sig själv i Bibeln för "Jag är". Inte "Jag var, är och kommer att vara", utan "Jag är".

Och det är det här som är viktigt att förstå. Gud är inte bunden av tiden och delar inte vårt tidsperspektiv. Därför visste Gud redan från början vad som skulle hända, eftersom det redan hade hänt, om man nu ens kan säga så. Eftersom jag, som människa, är född i ett tidsbundet universum och aldrig har känt till något annat liv än vårt tidsbundna, vet jag inte ens riktigt vad man ska använda för ord om Guds tillvaro.

Tänk också på att evigheten, i Bibliska termer, inte rör sig om oändlig tid, utan obefintlig tid, så att säga.

För övrigt håller jag inte med om hela grejen med att om man vet om tiden och kan se någons val så har den berörde inget fritt val, men detta är inte relevant ändå.

Skrivet av Greger:

Nu utgår du från att Gud skulle kunna känna känslor, men en allsmäktig kan inte känna känslor, för det antyder att Gud skulle kunna ha fel, och för att upprepa det ännu en gång : Gud är allsmäktig, hur ska han någonsin kunna ha fel (se ; känslor)?

Gud står över allting, Gud är en maskin som inte känner till rätt (det antyder att det finns fel, och rätt/fel är en mänsklig konstruktion) eller fel, han kan inte känna känslor för att kunna känna känslor är att kunna känna till rätt och fel (som är mänskliga konstruktioner).

Gud är perfekt, en rund boll som inte har en början eller ett slut.[/quote]

Naturligtvis kan Gud känna känslor. Gud har skapat hela universum och alla känslor, och vi människor är skapade till hans avbild. Vi känner känslor, Gud känner känslor.

Saken är den, att om Gud inte kände känslor skulle universum inte existera. Då skulle Gud nämligen inte älska oss, för kärlek är en känsla, och kärleken är det absolut viktigaste attributet hos Gud -- man brukar till och med säga att Gud ÄR kärlek.

Rätt och fel. Vad är det? Rätt är det som överensstämmer med Guds vilja, och fel är det som inte gör det. Kort, sagt. Rätt och fel är inte några värden som står över Gud och som Gud måste lyda. Gud är definitionen på vad som är rätt, och vad Gud inte är, det är fel.

Frågan är hur Gud skulle te sig om han inte kände känslor och inte heller kände till rätt och fel. Gud skulle skapa jorden helt utan anledning och alla människor för att låta dem (miss)sköta sina liv på egen hand och sedan låta dem lida och dö. Helt utan anledning.

Om Gud däremot kände till rätt och fel och var en rättfärdig domare, skulle inga människor leva, för han skulle redan ha straffat oss för de fel vi har begått.

Nej, Gud har känslor och Gud känner till rätt och fel. Gud har skapat båda. Det är från Gud som kärleken och allt gott kommer. Gud älskar oss och just därför sände han sin son till jorden för att ta våra straff, så att vi kunde bli goda och försonas med honom. Det är det enda sättet för oss att kunna umgås med Gud, vår far, som älskar oss mer än vi kan förstå.

Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av huxflux:

Till vilken förtjänst och varför då skapa liv och kärlek om man är en sån skapare?

Behöver Yahweh en anledning?

Gud "behöver" inte en anledning, men Gud är inte någon nyckfull eller oresonlig varelse. Gud har skapat oss människor till avbild, som resonliga varelser, precis som han själv är. Gud har en anledning till allt han gör, och det han gör är alltid det bästa.

Är man allvetande och allsmäktig finns det helt enkelt inga ursäkter eller alternativ.

Skrivet av Sacrilege:

Yahweh är allsmäktig, men han lyckas inte förklara helheten för oss?

Det lustiga är att det är precis det han har gjort. Helheten finns i Bibeln. Mer behövs inte. Där finns allt vi behöver veta för att förstå helheten och för att leva ett liv enligt Guds vilja, ett rättfärdigt liv. Gud har gett oss all information vi behöver för att kunna umgås med honom.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vänta nu? "inte ifrågasätts ofta och öppet"? Vad menas?

Nu är jag kanske ute och cyklar utan säkerhetsbälte, men.
Religion är väl ändå ingenting som ifrågasätts ordentligt, dagligen? Det verkar vara ett tråkigt, oviktigt och i vissa fall känsligt ämne; någonting man helst undviker vid köksbordet.
Detta är min uppfattning.

Skrivet av EliasN:

jorden bär spår av en skapare.

Nej, bara nej. Jorden bär inte spår av en skapare.

Skrivet av EliasN:

Och om det inte är en skapare är det "Chance of the gaps", ... Det är just det slumpen används till: att fylla igen de tomrum som uppstår när man frånsäger sig teorin om en skapare.

Vem påstår att en s.k. "slump" ligger bakom det vi inte än tror oss förstå?

Inte jag, inte heller tror jag på en "skapare".

Skrivet av EliasN:

2. Definiera gärna ordet "god" (så vi inte missförstår varandra).

Nej, jag tänker inte definiera ordet god.
Frågan var:
Hur vet du att Yahweh är god?
Använd din egen definition av god.
Frågan kan även ställas på följande sätt:
Hur vet du att Yahweh talar sanning?

Skrivet av EliasN:

Gud har skapat oss och älskat oss mer än vi kan förstå, så mycket att han gav sin ende son för oss.

Jaså? Hur vet du detta?
Varför skall jag tro att det du säger stämmer överens med verkligheten?

Skrivet av EliasN:

3. Jag anser att teorin inte håller eftersom konceptet är orimligt och att den har för mycket luckor -- fyllda med slump. Jag känner dock inte för att diskutera denna mer här, då jag har gjort det till leda sedan tidigare.

Du vill inte diskutera, men jag tänker ändå svara på ditt påstående då det är så fullt med fel att du bör ta dig en ordentlig funderare.

Följande är inte en korrekt bild av hur evolution sker genom naturligt urval:
[ia=21733]

Evolution genom naturligt urval är inte orimligt.
Anser du detta måste du förklara dig.
Annars är diskussionen över från min sida.
Jag tänker inte diskutera med en människa som på fullaste allvar påstår att evolution inte sker utan några som helst argument för att styrka sitt påstående.

Det vore som att diskutera med någon som helt utan förklaring väljer att acceptera "storkteorin" som förklaring på hur barn blir till.

Det finns inga "luckor" i evolutionsteorin.
Varje fossil är en övergångsfossil.

När du säger att luckorna är fyllda med slump så visar du på enorm okunskap i ämnet.
På vilket sätt tror du att slumpen existerar inom evolutionsteorin?

Detta är en viktig fråga.
Att undvika diskussion kring evolutionsteorin är lönlöst då det är att blunda för vetenskap som fått oss att förstå verkligheten bättre än någonsin förr.

Skrivet av EliasN:

Gud vet inte hur...

Stop.
Yahweh är allvetande, det finns ingenting han inte vet.
Det spelar ingen roll om framtiden är nu för Yahweh; han visste all framtid innan tiden fanns.

Skrivet av EliasN:

Tänk också på att evigheten, i Bibliska termer, inte rör sig om oändlig tid, utan obefintlig tid, så att säga.

Varför skall någon tro att obefintlig tid är någonting som "finns" någonstans?

Skrivet av EliasN:

För övrigt håller jag inte med om hela grejen med att om man vet om tiden och kan se någons val så har den berörde inget fritt val, men detta är inte relevant ändå.

Det är relevant eftersom du missade det viktigaste.
Yahweh kan inte bara se folks val.
Han såg folks val innan han valde att skapa dom. Det är alltså hans skapande som är den direkta orsaken till alla framtida händelser.

Skrivet av EliasN:

Naturligtvis kan Gud känna känslor. Gud har skapat hela universum och alla känslor, och vi människor är skapade till hans avbild. Vi känner känslor, Gud känner känslor.

Yahweh känner känslor för att vi känner känslor inte tvärt om.
Yahweh är skapat till människans avbild.
Har du några argument för motsatsen; kom med dom.

Känslor är för övrigt ingenting som är eller finns; känslor händer. Precis som vårt medvetande.

Skrivet av EliasN:

Saken är den, att om Gud inte kände känslor skulle universum inte existera.

Du påstår att en gud med möjligheten att känna kärlek är nödvändig för att ett universum skall kunna existera.
Är detta någonting du bara antar eller kan du backa upp ditt påstående?

Skrivet av EliasN:

Rätt och fel. Vad är det? Rätt är det som överensstämmer med Guds vilja, och fel är det som inte gör det. Kort, sagt. Rätt och fel är inte några värden som står över Gud och som Gud måste lyda. Gud är definitionen på vad som är rätt, och vad Gud inte är, det är fel.

Varför har/är gud rätt? För att han säger det?

Skrivet av EliasN:

Om Gud däremot kände till rätt och fel och var en rättfärdig domare, skulle inga människor leva, för han skulle redan ha straffat oss för de fel vi har begått.

Vi har inte begått några fel då Yahweh är den som skapade hela händelsen inklusive alla felsteg.

Skrivet av EliasN:

Gud har en anledning till allt han gör, och det han gör är alltid det bästa.

Det Yahweh gör är alltid det bästa för att Yahweh säger att det är så?

Hur kan du inte se felet i ditt resonemang?

EliasN,
Jag bad om ditt bästa argument för Yahwehs existens.
Du kom med:

Ett påstående utan förklaring
("jorden bär spår av en skapare")

En falsk dikotomi
("om det inte är en skapare är det "Chance of the gaps")

Ett vilt antagande
("Det är just det slumpen används till: att fylla igen de tomrum som uppstår när man frånsäger sig teorin om en skapare.")

Detta var ditt bästa argument för Yahwehs existens.
Jag ställer därför frågan: Förstår du att och varför ditt bästa argument inte håller?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Precis, för att du dödar en människa är det lika mycket mitt fel som ditt fel. Ergo gör du ondskefulla ting är jag ondskefull.

Gud är allsmäktig, har skapat och råder över allting, det är inte jämförbart med det scenario du lägger fram. Gud låter ondskan finnas, det är inte lätt att få ihop med att vara fullkomligt god och allsmäktig.

Teodicéproblemet är ett av de äldsta problemen inom religion, och jag har aldrig sett en acceptabel lösning.

Citat:

OM (det kan ju vara ett val från guds sida tex för att han tillåtit den fria viljan) gud tar reda på det (inte samma sak som att skapa framtid) så kan VI tolka det som att vi inte har nån fri vilja, det behöver inte betyda att vi inte har någon fri vilja och att något är förutbestämt eftersom vi inte förstår helheten.

Om Gud vet hur något kommer ske, hur kan vi då ha en fri vilja?

Jag är inte säker på att jag tolkar dig rätt, så säg till om jag misstolkat dig.

Citat:

Med det säger jag inte att valmöjlighet två är omöjlig heller, gud är inte allmäktig i det avseendet, vi har fri vilja/har inte fri vilja, gud är allmäktig utan kryphål och krångligheter som så fint suddar ut några argument som präglas i bibeln. Dock så vet vi inte villket det är och kan inte ta reda på det.

Nu är jag inte säker att förstår alls. Ska läsa igen i morgon, men om du orkar får du gärna formulera det igen.

Medlem

meh orka med dessa bombarderingar.

Jag tyckte jag var klar. tycks nu bara handla om överbevisande, vilket blir påfrestande att kommentera. Försöker lite kortfattat men rädd för att det ska växa till nya träd. Betänk bara att vi pratar om teoretiska möjligheter.

Sacrilege: kul att du kommer ihåg mina referenser, jag har kristna föräldrar, själv har jag inte följt deras väg men stänger inte möjligheter åt något håll. Jag försöker hålla en ganska öppen ställning till innehållet i bibeln och använde det som i Tobbes fråga informativt vilket urartar sig i det här forumet. I övrigt går det nog inte att låsa mig i något fack, jag är öppen och håller heller diskussionen i en mer filosofisk nivå än låst till en religion och Jahweh.

Skrivet av båtsman:

Gud är allsmäktig, har skapat och råder över allting, det är inte jämförbart med det scenario du lägger fram. Gud låter ondskan finnas, det är inte lätt att få ihop med att vara fullkomligt god och allsmäktig.

Teodicéproblemet är ett av de äldsta problemen inom religion, och jag har aldrig sett en acceptabel lösning.

jag var ironisk för att det är ungefär lika dumt som ditt påstående.
Jag kan ge dig ett äpple att njuta av, men jag kan vara givmild och inte ge dig äpplet. Eller hur var det nu?
Vi efterfrågar nog något bättre ord för vad allsmäktig och god är om det är för svårt att förstå.

Skrivet av båtsman:

Om Gud vet hur något kommer ske, hur kan vi då ha en fri vilja?

Jag är inte säker på att jag tolkar dig rätt, så säg till om jag misstolkat dig.

Han behöver inte veta, han kan veta, om han vill.

Skrivet av Sacrilege:

Yahweh är allsmäktig, men han lyckas inte förklara helheten för oss?

sandlåda.

Skrivet av Sacrilege:

Behöver Yahweh en anledning?

Behöver livet en anledning förutom att fortgå?

Om vi ska kunna vara som en del av honom så kan det ju vara så.

Skrivet av Sacrilege:

Menar du att allt som inte bevisats vara falskt bör ses som sant tills vidare?

nej, vi pratar på samma villkor i denna diskussion, bibeln lämnar luckor vilket lämnar utrymme för mänsklig tolkning.

Skrivet av Sacrilege:

Förklara hur en fri vilja kan samexistera med en allsmäktig, allvetande skapare av allt.

Gud styr över skapelsen och ser den fria viljan som ett undantag. Undantaget har jag reda förklarat tidigare.

Skrivet av Sacrilege:

Är Yahweh allsmäktig så är Yahweh allsmäktig, i alla avseenden

ur ett visst sammhang/kommer inte ihåg

Skrivet av Sacrilege:

Den allsmäktiga skaparen av allt känner ånger men väljer trots detta att inte göra någonting åt det?
Hur kan man då vara säker på att Yahweh känner ånger? Han kanske ljuger?

varför ljuga ifall han kan göra om allt i ett nafs? Det passar ju din åsikt bättre i alla fall.
Denna allsmäktiga skapare kanske tar en mänsklig form för att nå till människan.
Ljuga? sure why not...
vi vet inte utan får i jahwehs fall förlita oss på bibeln.

Skrivet av Sacrilege:

Det är självklart att Yahweh känner hat och kärlek då han är skapad av människor som känner dessa känslor.
Ingenting tyder på att Yahweh skapade människan. Allt tyder på att människan skapade Yahweh.

Kom gärna med ditt bästa argument för Yahwehs existens, trots att du inte är kristen.
Har du ett svar på frågan "Hur vet du att Yahweh är god?" välkomnar jag det också.

Att diskutera Yahwehs påstådda egenskaper nu är som att försöka komma fram till vad den osynliga enhörningen egentligen

drömde förra veckan.
Först när vi har kommit fram till att Yahwehs existens är det minsta trolig börjar det bli intressant att diskutera

varför och hur.

nu skojar du med mig, det är ju du som påstår en massa saker och ska täcka dem, vassågo

den osynliga enhörningen drömde om att han fick flyga på mjuka moln minst en gång under livet. Han berättade det till mig i förrgår över ett fika.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

Han behöver inte veta, han kan veta, om han vill.

Väljer guden med hjälp av sin allsmakt att inte längre veta allt är han inte längre allvetande.

Skrivet av huxflux:
Skrivet av Sacrilege:

Yahweh är allsmäktig, men han lyckas inte förklara helheten för oss?

sandlåda.

Förklara.
Den kristna guden Yahweh har uppenbarligen inte lyckats förklara helheten för världens alla människor.
Är han allsmäktig så kan han göra detta med hjälp av ett fingerknäpp.

Skrivet av huxflux:

Behöver livet en anledning förutom att fortgå?

Nej. Självklart behöver det inte finnas någon "mening" med livet.

Skrivet av huxflux:

nej, vi pratar på samma villkor i denna diskussion, bibeln lämnar luckor vilket lämnar utrymme för mänsklig tolkning.

I sådant fall missförstod jag dig. Jag ber om ursäkt.

Skrivet av huxflux:

Gud styr över skapelsen och ser den fria viljan som ett undantag. Undantaget har jag reda förklarat tidigare.

Att "det är ett undantag" förklarar absolut ingenting.
Antingen så var guden medveten om allt vid skapelsetillfället eller så var han inte det.
Var han medveten om allt så skapade han alla tänkbara händelser och val så som dom är nu och för all tid.

Jag har letat men lyckas inte hitta din förklaring till "undantaget". Skulle du kunna länka till inlägget?

Skrivet av huxflux:

varför ljuga ifall han kan göra om allt i ett nafs? Det passar ju din åsikt bättre i alla fall.

Jo visst. Men en kristen person kan omöjligt veta att Yahweh talar sanning. Han kan mycket väl ljuga.

Skrivet av huxflux:

vi vet inte utan får i jahwehs fall förlita oss på bibeln.

Visst är det så. Däremot kan Bibeln inte användas som bevis för Yahwehs existens.
Detta håller du säkert med mig om.

Skrivet av huxflux:

nu skojar du med mig, det är ju du som påstår en massa saker och ska täcka dem, vassågo

Jag förstår inte vad du menar, är det viktigt får du gärna förklara.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag var ironisk för att det är ungefär lika dumt som ditt påstående.

Vilket påstående syftar du på?

Citat:

Jag kan ge dig ett äpple att njuta av, men jag kan vara givmild och inte ge dig äpplet. Eller hur var det nu?

Va?

Citat:

Vi efterfrågar nog något bättre ord för vad allsmäktig och god är om det är för svårt att förstå.

Som det ser ut är det snarare så att du försöker få allsmäktig att inte vara riktigt allsmäktig och god att bara vara lite halvgod om man vill.

Citat:

Han behöver inte veta, han kan veta, om han vill.

Vet Gud inte är Gud inte allvetande.

Medlem

*stora högljudda svordomar!*

... hade suttit och skrivit ner det jag tänkt posta, kollar en annan sak innan jag skickar snabbsvar och då hinner sidan uppdatera och allt är borta -.- får se när jag orkar skriva om...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Skriv i Word eller liknande.

Medlem

Eller tryck "svara" och skriv där istället, då försvinner det inte.

Medlem

Båtsmans kommentar var det jag insåg ungefär 2minuter efter den olyckliga incidenten..


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av datorer som automatiskt uppdaterar sidor, så för säkerhets skull skriver jag i Word om jag ska skriva ett längre inlägg på den här temporära datorn.

Medlem

okej, nya tag!

tänkte skriva ner dom punkter på min livssyn jag har i skallen nu..

*Gud finns inte, däremot matematik ;>

*Inget liv efter döden. Jag kollar på det hela ur en vetenskapligt synvinkel och rent logiskt tycker jag det säger sig självt.

*Livet är inte rättvist. Men att vara en god person lönar sig då både en själv och dom omkring dig trivs bättre. Dessutom, om man beter sig som en douchebag hela livet och det inte är något liv efter detta är det(livet) då inte lite bortkastat?

*"själ" existerar inte. Det är en blandning av de olika delarna av hjärnan som utgör det vi tror är en själ (givetvis är detta enligt mig). Om ni tänker efter så ligger hjärnan bakom ALLT NI GÖR!

Det som skulle vara ett genombrott är om man skulle lyckas genomföra en hjärntransplantation då det enligt mig skulle bli den gamla personen i en ny kropp. denna gång givetvis med sämre motorik lol!

*Ta inte alla strider, bara de som utgör något viktigt. schabbla inte om vem som ska göra någon småsyssla, gör den bara. alla tjänar på det.

ps. har ni någon gång tänkt att NI ser det NI ser? mindfuck :evil: när jag insåg det med hjärnan har jag börjat se personer som en hjärna med en kropp ibland. Lite skrämmande...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Skriv svar