Hur får vi stopp på sexismen i spelen?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hur många vältränade tjejer känner du som har välfyllda D-kupor?

Tja... Kan ju faktist med all säkerhet saga att dom faktist finns, Googla "Gina Carano".
Sen så var faktist den sista Real Life modellen för Lara Croft faktist en proffsgymnast.

Medlem

Ni som är emot lättklädda damer i spel, är ni sådana som säger åt kvinnor på gatan när ni(!) tycker att de är för lättklädda också?

Lika mycket som att man ska respektera HBTQ folk eller andra religoner tycker jag man ska respektera folk som lever i en kultur där sexualiteten har oerhört mycket att säga till om.

Om man tittar på sent 60 tal till början av 70 talet vid den så kallade frigörningen så var sexualiseringen oerhört mycket mer påvvisande då. Titta på de första bond filmerna med Sean Connery och försök sen att inte säga att han e lite av en pervers gubbe. Tider förändras beroende på vad massan vill ha. I vissa länders kulturer ska man gå i heltäckande i andra ska man visa mycket för att fånga en persons intresse (eg. Saudi vs Ryssland). Titta även på Comic con där folk klär sig frivilligt som spelkaraktärer med lite textil på kroppen.

Gör kvinnor det för att de förväntas göra det eller för att de själva tycker att det är sexigt och snyggt? Säkert både och men varför skulle det vara fel att tycka att det är sexigt och snyggt?

Spelbranschen speglar andra branscher, och den kommer inte ändra sig förrän andra gör det. Win-win, eller fail-fail, det beror på hur man ser på saken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

tycker kvinnor i spel är alldeles för påklädda.

Medlem

Gissade innan jag gick in i tråden att sexism i detta fall endast skulle handla om kvinnas "utsatta" position, se vad rätt man kan ha. Meninglös diskussion när man inte snackar om villkorslös jämställdhet, utan bara om att det är mer synd om en grupp än en annan.

Medlem

Trodde det var allmänt överenskomment för länge sedan att FZ inte är platsen att hålla den här diskussionen.

Skrivet av anon_178365:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.

Eller?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-perce...

Och det är ju inte så att överrepresentationen av män i "hardcore"-kategorin kommer förändras så länge den typen av spel ser ut som den gör idag.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Trodde det var allmänt överenskomment för länge sedan att FZ inte är platsen att hålla den här diskussionen.

Skrivet av pinalina:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.

Eller?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-perce...

Och det är ju inte så att överrepresentationen av män i "hardcore"-kategorin kommer förändras så länge den typen av spel ser ut som den gör idag.

I den där undersökningen ingår alla typer av spel. Storspel som släpps på konsol och till PC har garanterat män i majoritet.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Trodde det var allmänt överenskomment för länge sedan att FZ inte är platsen att hålla den här diskussionen.

Skrivet av pinalina:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.

Eller?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-perce...

Och det är ju inte så att överrepresentationen av män i "hardcore"-kategorin kommer förändras så länge den typen av spel ser ut som den gör idag.

Så om man tar bort Quiet ur MGS 5 så kommer kvinnorna sluta spela mobil och facebookspel och börja smyga runt in MGS?

Kollar man streams av kvinnor som spelar just spel som MGS så har ingen kvinna problem med hur Quiet ser ut.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av DAoG:

I den där undersökningen ingår alla typer av spel. Storspel som släpps på konsol och till PC har garanterat män i majoritet.

Precis, och varför tror du att det är så?

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Trodde det var allmänt överenskomment för länge sedan att FZ inte är platsen att hålla den här diskussionen.

Skrivet av pinalina:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.

Eller?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-perce...

Och det är ju inte så att överrepresentationen av män i "hardcore"-kategorin kommer förändras så länge den typen av spel ser ut som den gör idag.

Så om man tar bort Quiet ur MGS 5 så kommer kvinnorna sluta spela mobil och facebookspel och börja smyga runt in MGS?

Kollar man streams av kvinnor som spelar just spel som MGS så har ingen kvinna problem med hur Quiet ser ut.

Jag tror att om man ändrar sättet som kvinnor och män speglas i spel gör att flera människor känner sig mer bekväma och välkomna i spelkulturen. Kan dock också påpeka att det inte bara är spegling i spel som behövs förändras för att detta ska ske. Gamers i allmänhet måste. Många tjejer särbehandlas för att de tycker om spel. "VA, gillar du spel!? Fan vad coolt! Jag har aldrig träffat en tjej som gillar spel" "Vet du vad Zelda är för något?" osv osv. Har sett detta hur många gånger som helst. Det är inte konstigt att många väljer att dölja sitt intresse, eller blir bortskrämda från att intressera sig.

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?

Jag tror att det är många som är uppmärksamma om problemet och som anser att det är något som inte stämmer när det är svårt att nämna 100 spel som har "starka" / "osexualiserade" kvinnliga huvudkaraktärer medans man lätt kan göra detsamma om man ändrar kraven. Generellt har jag inte problem med spel som sexualiserar män och kvinnor. Men det är tydligt att det finns en majoritet av spel där det ena könet sätts i en "negativ" roll (eller vad man vill kalla det) mer än det andra.

Det finns ju trots allt en anledning till att den här debatten existerar från första början


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Medlem

Bara jag som tycker att tråden liknar allt mer som en orkestration av Kouhei?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Jag håller med! Samtidigt som jag är trött på all PK diskussion relaterat till spel så tycker jag att bilden av både män och kvinnor i spel kan vara löjlig, men det beror litet på vilken typ av spel det är.

MGS 5 tex och Quiet stör jag mig inte på för det är MGS, inte något realistiskt spel. Har hellre quiet att titta på när man åker helikopter än någon ful snubbe, men jag håller jag med om att det är riktigt taffligt att motivera Quiets klädsel med en lam backstory.

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Det är ju exakt det man blir tvungen att göra.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Det är ju exakt det man blir tvungen att göra.

Så vad är problemet?
Ska spelen anpassa sig efter dig?

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?

Jag tror att det är många som är uppmärksamma om problemet och som anser att det är något som inte stämmer när det är svårt att nämna 100 spel som har "starka" / "osexualiserade" kvinnliga huvudkaraktärer medans man lätt kan göra detsamma om man ändrar kraven. Generellt har jag inte problem med spel som sexualiserar män och kvinnor. Men det är tydligt att det finns en majoritet av spel där det ena könet sätts i en "negativ" roll (eller vad man vill kalla det) mer än det andra.

Det finns ju trots allt en anledning till att den här debatten existerar från första början

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Det är ju exakt det man blir tvungen att göra.

Så vad är problemet?
Ska spelen anpassa sig efter dig?

Nej det är bara vad jag tycker angående sexism i spel. Vi diskuterar ett ämne i ett forum, vad är problemet? Kom med något vettigt istället för att ställa en massa meningslösa frågor som inte leder någon stans.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?

Jag tror att det är många som är uppmärksamma om problemet och som anser att det är något som inte stämmer när det är svårt att nämna 100 spel som har "starka" / "osexualiserade" kvinnliga huvudkaraktärer medans man lätt kan göra detsamma om man ändrar kraven. Generellt har jag inte problem med spel som sexualiserar män och kvinnor. Men det är tydligt att det finns en majoritet av spel där det ena könet sätts i en "negativ" roll (eller vad man vill kalla det) mer än det andra.

Det finns ju trots allt en anledning till att den här debatten existerar från första början

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.

Det måste inte vara negativt att en kvinna sexualiseras, men när det sker så mycket som det gör så tror jag att det fortsätter att bidra till den kvinnosyn som många människor redan har. Man kan ju samtidigt fråga varför det skulle vara, egentligen, negativt med att vara en "neutralt" framställd kvinna.

Men denna debatten handlar ju inte om enbart om hur den påverkar de som redan spelar, utan även om hur den utesluter andra. Till skillnad från anklagelserna om satanism så handlar detta snarare om fakta än påståenden. Kvinnor framställs ofta på ett passivt sätt i spel, män framställs ofta som aktiva. Det är ju fakta.

Ditt påstående om att det bara är ett sätt att få PR och tjäna pengar låter nästan som de konservativa amerikanerna som påstod samma sak om Global uppvärmning.

Och när är det tänkt att tjejer ska ta sig in i den här marknaden? När den ser ut som den gör? Tror du inte att anledningen till att de FORTFARANDE efter typ 45 år (eller hur länge nu spel har funnits) inte är en del av den med tanke på hur den ser ut?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Citat:

Och när är det tänkt att tjejer ska ta sig in i den här marknaden? När den ser ut som den gör? Tror du inte att anledningen till att de FORTFARANDE efter typ 45 år (eller hur länge nu spel har funnits) inte är en del av den med tanke på hur den ser ut?

Med tanke på hur spelen/spelmarknaden såg ut för tre, fyra decennier sedan, tror du att det handlade om sexism redan då?

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Det är ju exakt det man blir tvungen att göra.

Så vad är problemet?
Ska spelen anpassa sig efter dig?

Nej det är bara vad jag tycker angående sexism i spel. Vi diskuterar ett ämne i ett forum, vad är problemet? Kom med något vettigt istället för att ställa en massa meningslösa frågor som inte leder någon stans.

Mitt inlägg tillförde precis lika mycket som ditt..
Du skrev "ge MIG realism", vad tillför det till diskussionen?

Om du vill föra en seriös diskussion måste du kunna se bortom dina egna preferenser. Att säga vad du vill och inte vill gör ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?

Jag tror att det är många som är uppmärksamma om problemet och som anser att det är något som inte stämmer när det är svårt att nämna 100 spel som har "starka" / "osexualiserade" kvinnliga huvudkaraktärer medans man lätt kan göra detsamma om man ändrar kraven. Generellt har jag inte problem med spel som sexualiserar män och kvinnor. Men det är tydligt att det finns en majoritet av spel där det ena könet sätts i en "negativ" roll (eller vad man vill kalla det) mer än det andra.

Det finns ju trots allt en anledning till att den här debatten existerar från första början

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.

Det måste inte vara negativt att en kvinna sexualiseras, men när det sker så mycket som det gör så tror jag att det fortsätter att bidra till den kvinnosyn som många människor redan har. Man kan ju samtidigt fråga varför det skulle vara, egentligen, negativt med att vara en "neutralt" framställd kvinna.

Men denna debatten handlar ju inte om enbart om hur den påverkar de som redan spelar, utan även om hur den utesluter andra. Till skillnad från anklagelserna om satanism så handlar detta snarare om fakta än påståenden. Kvinnor framställs ofta på ett passivt sätt i spel, män framställs ofta som aktiva. Det är ju fakta.

Ditt påstående om att det bara är ett sätt att få PR och tjäna pengar låter nästan som de konservativa amerikanerna som påstod samma sak om Global uppvärmning.

Och när är det tänkt att tjejer ska ta sig in i den här marknaden? När den ser ut som den gör? Tror du inte att anledningen till att de FORTFARANDE efter typ 45 år (eller hur länge nu spel har funnits) inte är en del av den med tanke på hur den ser ut?

Den kvinnosyn vi har i spel är inte unikt för spel utan det är den syn vi har i samhället idag. Spel är lindrigare än många tidningar och tv som riktar sig mot kvinnor.

Tänk om man tar det problemet du ser i spel och den lösning du vill ha i spelen och för in det i verkliga livet. Då skulle man förbjuda stringtrosor, urringningar, smink, silikonbröst och korta kjolar. Skulle det stoppa sexismen? Skulle kvinnor som annars inte använder något jag nämnde tidigare att söka sig till mansdominerande yrken?

Bra exempel på oljeindustrin. Det är i stort sett ingen skillnad på Anita Sarkeesian och Wei-Hock Soon. Båda kör på samma stil och får lika många intelligenta följare.

Hur kan du säga att kvinnor INTE tagit del av spelkulturen? Det är nästan lika många kvinnor som spelar spel idag som män (liten fördel kvinnor). Skillnaden är vilka spel kvinnor och män väljer att spela. Självklart väljer kvinnor att spela spel som är riktade mot kvinnor och män spelar spel som är riktade till män. Att det finns mer avklädda kvinnor i spel riktade till män är inte konstigare än att det top 10 tips att förföra din drömkille i tidningar riktade till kvinnor.

Och gör inte samma misstag som många andra gör och tro att sexism endast handlar om sexualisering. När sexualisering i grunden inte har något om sexism alls att göra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ronald verkar ju vara mer av ett troll än något annat.

Den här tråden är dock ren komedi.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Apministern:

Förövrigt. Anser du att ett antal kvinnliga streamers som inte har något problem med Quiet är representativa för alla världens spelintresserade kvinnor?

Nej självklart inte. Anser du att ett mindre antal kvinnliga SJWs som har problem med Quiet är representiva för alla världens spelintresserade kvinnor?

Jag tror att det är många som är uppmärksamma om problemet och som anser att det är något som inte stämmer när det är svårt att nämna 100 spel som har "starka" / "osexualiserade" kvinnliga huvudkaraktärer medans man lätt kan göra detsamma om man ändrar kraven. Generellt har jag inte problem med spel som sexualiserar män och kvinnor. Men det är tydligt att det finns en majoritet av spel där det ena könet sätts i en "negativ" roll (eller vad man vill kalla det) mer än det andra.

Det finns ju trots allt en anledning till att den här debatten existerar från första början

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.

Det måste inte vara negativt att en kvinna sexualiseras, men när det sker så mycket som det gör så tror jag att det fortsätter att bidra till den kvinnosyn som många människor redan har. Man kan ju samtidigt fråga varför det skulle vara, egentligen, negativt med att vara en "neutralt" framställd kvinna.

Men denna debatten handlar ju inte om enbart om hur den påverkar de som redan spelar, utan även om hur den utesluter andra. Till skillnad från anklagelserna om satanism så handlar detta snarare om fakta än påståenden. Kvinnor framställs ofta på ett passivt sätt i spel, män framställs ofta som aktiva. Det är ju fakta.

Ditt påstående om att det bara är ett sätt att få PR och tjäna pengar låter nästan som de konservativa amerikanerna som påstod samma sak om Global uppvärmning.

Och när är det tänkt att tjejer ska ta sig in i den här marknaden? När den ser ut som den gör? Tror du inte att anledningen till att de FORTFARANDE efter typ 45 år (eller hur länge nu spel har funnits) inte är en del av den med tanke på hur den ser ut?

Den kvinnosyn vi har i spel är inte unikt för spel utan det är den syn vi har i samhället idag. Spel är lindrigare än många tidningar och tv som riktar sig mot kvinnor.
http://1.bp.blogspot.com/-c2PjLcjNOSk/UNsn34ykGyI/AAAAAAAAIUg...

Tänk om man tar det problemet du ser i spel och den lösning du vill ha i spelen och för in det i verkliga livet. Då skulle man förbjuda stringtrosor, urringningar, smink, silikonbröst och korta kjolar. Skulle det stoppa sexismen? Skulle kvinnor som annars inte använder något jag nämnde tidigare att söka sig till mansdominerande yrken?

Bra exempel på oljeindustrin. Det är i stort sett ingen skillnad på Anita Sarkeesian och Wei-Hock Soon. Båda kör på samma stil och får lika många intelligenta följare.

Hur kan du säga att kvinnor INTE tagit del av spelkulturen? Det är nästan lika många kvinnor som spelar spel idag som män (liten fördel kvinnor). Skillnaden är vilka spel kvinnor och män väljer att spela. Självklart väljer kvinnor att spela spel som är riktade mot kvinnor och män spelar spel som är riktade till män. Att det finns mer avklädda kvinnor i spel riktade till män är inte konstigare än att det top 10 tips att förföra din drömkille i tidningar riktade till kvinnor.

Och gör inte samma misstag som många andra gör och tro att sexism endast handlar om sexualisering. När sexualisering i grunden inte har något om sexism alls att göra.

Jag känner en viss misskommunikation här. När jag menat att kvinnor inte tagit del av spelkulturen har jag varit inriktad på vad folk anser som hardcore spel. Detta antydde jag på tidigare i diskussionen.
Jag har aldrig sagt att detta är unikt för spel. Detta är en del av det stora hela. Och det handlar fortfarande inte om att förbjuda något.

Allt jag tycker är att det är en stor obalans i hur män och kvinnor porträtteras i spel och hade tyckt att det blivit roligare med mer variation. Jag förstår inte varför så många ställer sig upp mot det här. Känns som en typisk konservativ respons där man är rädd för förändring.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag känner en viss misskommunikation här. När jag menat att kvinnor inte tagit del av spelkulturen har jag varit inriktad på vad folk anser som hardcore spel. Detta antydde jag på tidigare i diskussionen.
Jag har aldrig sagt att detta är unikt för spel. Detta är en del av det stora hela. Och det handlar fortfarande inte om att förbjuda något.

Allt jag tycker är att det är en stor obalans i hur män och kvinnor porträtteras i spel och hade tyckt att det blivit roligare med mer variation. Jag förstår inte varför så många ställer sig upp mot det här. Känns som en typisk konservativ respons där man är rädd för förändring.

Har du några siffror som visar att spelkulturen inte har förändrats alls bland hardcore spel? För jag tror personligen att antalet kvinnor som spelar hardcore ökar.

Om du inte vill förbjuda vad är det du egentligen vill? Jag personligen vill förbjuda sexism för det skadar vårat samhälle men det gäller också att förstå vad sexism är. Något väldigt få personer verkar göra.

Vilken obalans? I spel riktade till män kommer självklart karaktärer och allt spelet innhar vara riktade till just män. Måste man förändra det där? Måste man gå in på en produkt riktade till män och säga att den måste förändras så den ska vara riktad till kvinnor också?
När var det senast du öppnade H&M och såg 20 sidor med kjolar för kvinnor men inte en enda kjol åt män? Tycker du att man även där borde ringa företaget och klaga på att det är obalans mellan männen och kvinnorna. Sexism så det sjunger om det och hur det påverkar synen på mannen på ett negativt sätt medans kvinnorna alltid har det positivt och bra med sitt 20 sidiga urval av kjolar?... eller är det så att män i överlag inte är lika intresserade som kvinnor på bära kjolar och det är inget fel med att rikta produkter till ett specifikt kön?

Ingen är rädd för förändring för den kommer med spelarna. Rösta med plånboken och köp endast spelen du tycker är bra och tilltalar dig så kommer spel du inte gillar försvinna med tiden. Om nu inte marknaden tycker på ett annat sätt men det betyder inte att det behöver vara fel på något sätt, det betyder bara att alla har olika intressen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ronald:

Män som kollar mycket på porr till exempel kan bli "porrskadade" och förvrida sina uppfattningar om hur riktiga kvinnor ser ut.

Tyvärr ser dock kvinnor idag inte ut som kvinnor "ser ut" heller. De flesta av dagens kvinnor (och män) är vandrande fettsäckar helt utan former på grund av risiga livsstilar. Jag är jävligt glad att detta sjuka (bokstavligen) ideal inte uppmuntras av spel- och filmbranchen ännu.

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Ronald:

Män som kollar mycket på porr till exempel kan bli "porrskadade" och förvrida sina uppfattningar om hur riktiga kvinnor ser ut.

Tyvärr ser dock kvinnor idag inte ut som kvinnor "ser ut" heller. De flesta av dagens kvinnor (och män) är vandrande fettsäckar helt utan former på grund av risiga livsstilar. Jag är jävligt glad att detta sjuka (bokstavligen) ideal inte uppmuntras av spel- och filmbranchen ännu.

Kvinnliga karaktärer med amerikansk medelvikt


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Så du vill tvinga andra att ändra sin attityd för att det inte passar dig?

Det här handlar om grundläggande värderingar. Skruva tillbaka klockan 100 år i tiden och dig själv idag om det var bra att tvinga på hela samhället kvinnlig rösträtt. Ibland måste man puffa folk i rätt riktning, och även om detta såklart inte på långa vägar är lika viktigt som kvinnlig rösträtt så är det fortfarande viktigt.

Skrivet av marcus8958:

Jag har inget 6-pack på magen och kan inte identifiera mig med männen i spelen. Borde inte samma gälla här att man byter ut alla övernaturligt starka karaktärer mot medelsvensson med ölmage?

Du missförstår. Problemet med Samus och många andra kvinnliga karaktärer handlar inte om identifiering, utan om trovärdighet. Hur många tjejer kan identifiera sig med perfekt vältränade Lara? Inte så många, men hennes kropp och hennes klädsel är trovärdig i Tomb Raider-spelens sammanhang. Samus borde vara vältränad som en 80-talsamazon, men istället har man gett henne en kropp inspirerad av undernärda catwalkmodeller. Och visst, Marios kropp är precis lika otrovärdig den, men Mario har en helt annan stil som inte ens är i närheten av realism.

Skrivet av marcus8958:

Eller har du redan valt att det bara är kvinnliga karaktärer det är fel på och inte männen i spelen? Är inte det du gör ett bra exempel på sexism där du endast lägger fokus på kvinnor?

Absolut inte, men har du ett bra exempel på en manlig karaktär vars klädsel bara är till för att behaga det kvinnliga ögat, och som samtidigt inte alls har ett logiskt sammanhang i spelet?

Skrivet av marcus8958:

Lara Croft är ett bra exempel på sexualisering som följt tiden. Har skrivit det några gånger tidigare på Fz och måste tydligen göra det igen.
När Lara i sin första inkarnation skapades var det mer inne med kvinnor med stora byst och smal midja likt Pamela Andersson.
Idag med den hets vi har kring träning har skaparna valt att göra Lara mer "tränad". Den skillnad vi har från tidigare spel är en Lara med lika stora byst men med större midja och grafiskt tekniskt mer realistisk.
Hur många vältränade tjejer känner du som har välfyllda D-kupor?
http://www5.picturepush.com/photo/a/12407128/img/Anonymous/La...

Fast det du säger här stämmer inte riktigt, även om jag ser din poäng. Hennes bröst är inte lika stora idag (definitivt ingen D-kupa) som de var förr. De förminskade brösten till en trovärdiga storlek samtidigt som de gav henne muskler och ännu mer passande kläder.

Lara är den starkaste, kvinnliga spelikonen idag, inte Samus. Samus har egentligen aldrig varit en bra, kvinnlig förebild eftersom hon alltid vikt ut sig som "belöning" i slutet av alla spel.

Skrivet av Shinsen:

Men dom är inte ute efter realism därför har de inte designat dem med muskler, det är min poäng.

Så vad tror du de var ute efter när de designade Samus?

Medlem
Skrivet av Ronald:

Det här handlar om grundläggande värderingar. Skruva tillbaka klockan 100 år i tiden och dig själv idag om det var bra att tvinga på hela samhället kvinnlig rösträtt. Ibland måste man puffa folk i rätt riktning, och även om detta såklart inte på långa vägar är lika viktigt som kvinnlig rösträtt så är det fortfarande viktigt.

Kvinnors rösträtt är självklart eftersom det ger inte kvinnor samma rätt som män i samhället. Det handlar om LIKA värderingar mellan könen men den agendan du kör med där du endast ser till kvinnorna är sexism och borde jämföras med just rösträtt för en ena könet.
Så vem av oss är det som lever 100 år tillbaka i tiden? Jag som står för jämställdhet eller du som endast vill föra din egna sekulära agenda där du väljer bort ett av könen?

Skrivet av Ronald:

Du missförstår. Problemet med Samus och många andra kvinnliga karaktärer handlar inte om identifiering, utan om trovärdighet. Hur många tjejer kan identifiera sig med perfekt vältränade Lara? Inte så många, men hennes kropp och hennes klädsel är trovärdig i Tomb Raider-spelens sammanhang. Samus borde vara vältränad som en 80-talsamazon, men istället har man gett henne en kropp inspirerad av undernärda catwalkmodeller. Och visst, Marios kropp är precis lika otrovärdig den, men Mario har en helt annan stil som inte ens är i närheten av realism.

Hur trovärdiga är manliga karaktärer i spel?

Skrivet av Ronald:

Absolut inte, men har du ett bra exempel på en manlig karaktär vars klädsel bara är till för att behaga det kvinnliga ögat, och som samtidigt inte alls har ett logiskt sammanhang i spelet?

Skrivet av Ronald:

Fast det du säger här stämmer inte riktigt, även om jag ser din poäng. Hennes bröst är inte lika stora idag (definitivt ingen D-kupa) som de var förr. De förminskade brösten till en trovärdiga storlek samtidigt som de gav henne muskler och ännu mer passande kläder.

Optisk illusion som du inte verkar kunna se. Jämför hennes proportioner på kroppen så ser du att hennes bröst INTE har blivit mindre utan andra delar som midjan och axlar som blivit större. Faktum kvarstår att hennes bröst i förhållande till huvud, händer och ben fortfarande motsvarar en D-kupa.
Låter som om du gjort bort dig helt när det gäller bra kvinnliga modeller och råkat välja en sexualiserad kvinna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

För ett tag sedan hittade jag dom här graferna släppta av okcupid, där deras manliga och kvinnliga heterosexuella användare har satt betyg på varandras utseende / attraktivitet.

Om vi kollar på betygen män har givit till kvinnor ser vi ungefär vad vi kan förvänta oss, dom flesta kvinnorna anses vara "medium" attraktiva, och det finns ungefär lika många kvinnor som anses mindre attraktiva som mer attraktiva.
Om män verkligen blev påverkade av samhällets "orealistiska krav" på kvinnors utseende, borde den här grafen vara förskjuten åt vänster, fler kvinnor borde anses vara oattraktiva.

Kollar vi istället på betygen kvinnor har givit till män ser vi något helt annat, kvinnliga användare anser att 80% av alla män är mindre attraktiva än "medium". Och det finns betydligt mer oattraktiva män än attraktiva. Kvinnor verkar ha fullständigt orealistiska krav på mäns utseenden!

Vi måste sluta sexualisera män i spel, för det ger kvinnor en orealistisk bild av hur vanliga män ser ut.

Skriv svar